Eszter_Kereszt 0
Aktuális olvasmányok
Martin J. Dougherty: Önvédelem kézikönyv Tanulj fegyvertelen közelharcot, a világ legjobb elit alakulataitól
Peter Wohlleben: A fák titkos élete 87% Mit éreznek, hogyan kommunikálnak? Egy rejtett világ felfedezése
John M. Gottman – Nan Silver: A jól működő házasság 7 alapelve 95% Gyakorlati útmutató az USA első számú párkapcsolati szakértőjétől
Berencsi György: Kinek ártanak a vírusok megelőzés, felismerés, rehabilitálás
Némethné Hock Ildikó – Kész Zoltán: 1000 Questions 1000 Answers 89% Társalgási gyakorlatok az angol felsőfokú nyelvvizsgákra és emelt szintű szóbeli érettségire
Horváth Márk – Lovász Ádám – Nemes Z. Márió: A poszthumanizmus változatai Ember, embertelen és ember utáni
Gánti Tibor: A kvarkoktól a galaktikus társadalmakig Az anyag evolúciója az elemi részektől a csillagközi társadalomig
Magyar László András: A repülőkenőcs Érdekességek az egészséges és a beteg test, az orvoslás és a kuruzslás történetéből
Barry Loewer: 30 másodperc filozófia 89% A legfontosabb filozófiai elméletek röviden
Judyth A. McLeod: Legendás földek atlasza Mesebeli királyságok, fantomszigetek, elsüllyedt kontinensek és más titokzatos világok
Pierre Marchand (szerk.): A modern századvég, amiben élünk A gazdasági csodától a kommunizmus bukásáig
Utolsó karc




Egy pár sor Fábry Zoltán (1897-1970) felvidéki íróról, akinek jelentős irodalmi munkásságáról és irodalomszervezői tevékenységéről ma is érdemes megemlékezni és elgondolkodni:
„A stószi író egy ellentmondásokkal terhes kor tanúja volt, akinek élete és életműve – valljuk be – szintén nem mentes az ellentmondásoktól.
1923-ban, Irodalom és magyarság című írásában, egész nemzeti kisebbségére is érvényesen, valóságos és határozott célt fogalmazott meg: „megszüntetni egy olyan értékelés hatalmát és irodalmi befolyását. mely a pillanat lokális eszközét szentesíti, és ezzel elgáncsol, halálra üldöz minden értéket, mely a jelent a jövő távlatának erejével az egyetemesség víziója, megérzése, kritikája elé állítja.” Az „egyetemesség víziója” pedig, irodalomról lévén szó – jól látja – az „örök művészi gyújtópontjából »kell hogy kiinduljon, s ennek érdekében kevés (cseh)szlovákiai magyar író lépett föl az övénél élesebben és határozottabban „az önképzőköri irodalom az urambátyám-írók, kataszteri tollnokok, a kvaterkamagyarság, az asztaltársasági magyarság irodalma” ellen: Olyan időket élünk, olyan helyzetben vagyunk, hogy létfeltétel, szükség: az írott szó – mint eszköz, de ez még nem szentesíti az írott szót irodalommá: Az író alkotóművész: teremtő, formáló [kiemelések tőlem – T.L.] A művészi alkotás kiválasztó, értékelő törvénye: az esztétika. Író tehát csak az, aki az esztétika normáit igazolja, példázza. Irodalom csak az, ami ezt az egyetlen kritikát kibírja. « ”
Forrás:
http://www.jamk.hu/ujforras/9708_17.htm