Arianrhod  MP 0



Kedvenc könyvek 169

Romain Rolland: Az elvarázsolt lélek I-II.
Jorge Luis Borges: Körkörös romok
Boris Vian: Tajtékos napok
Neil Gaiman: Amerikai istenek
Carlos Ruiz Zafón: The Angel's Game
Robert Graves: A görög mítoszok
Robert Graves: The White Goddess
Friedrich Nietzsche: A tragédia születése
Gabriel García Márquez: Száz év magány
Michael Ende: A Végtelen Történet
Kurt Vonnegut: Bajnokok reggelije
Sherrilyn Kenyon: Acheron

Kedvenc sorozatok: Alapítvány-Birodalom-Robot univerzum, Az Elfeledett Könyvek Temetője, Dark-Hunter, Fairyland, Immortals, Mythago Wood, Rai Kirah, Riddle-Master, Riverworld, Sigma Force, The Grisha Trilogy, The Iron Druid Chronicles, The Merlin Codex, Thursday Next

Kedvenc szereplők: Acheron, Apollo / Apollón, Bombadil Toma, Colonel Next, David Martín, Éjúr, Gandalf, Greenman, Heimdall, Hora mester, Mercutio, Merlin, Mircea Basarab, Morozko, Odin, R. Daneel Olivaw, Robin Goodfellow (Puck), Szerda, Szilszakáll, trickster, William Shakespeare, Wotan

Kedvenc alkotók: Alan Garner, Alejo Carpentier, Anatole France, Boris Vian, Brendan Behan, Carlos Ruiz Zafón, Carol Berg, Catherynne M. Valente, César Aira, Charles de Lint, Edgar Allan Poe, Eduardo Galeano, F. Scott Fitzgerald, Gabriel García Márquez, Isaac Asimov, J. R. R. Tolkien, James Joyce, Jane Ellen Harrison, Jasper Fforde, Jorge Luis Borges, József Attila, Julio Cortázar, Kurt Vonnegut, Lord Dunsany, Michael Ende, Nagy László, Neil Gaiman, Octavio Paz, Oravecz Imre, Patricia A. McKillip, Paul Gallico, Robert Graves, Robert Holdstock, Romain Rolland, Rubén Darío, Salman Rushdie, T. S. Eliot, Thomas Mann, Trisha Ashley, William Blake, William Butler Yeats, Yan Lianke

Hirdetés

Aktuális olvasmányok

Tahar Ben Jelloun: Leaving Tangier
Mircea Eliade: Da Zalmoxis a Gengis-Khan
Kálmány Lajos: Alföldi gyűjtés
Pedro Ceinos Arcones: La Creacion del Mundo y otros mitos de los Naxi
François Rabelais: Gargantua and Pantagruel
Lükő Gábor: A magyar lélek formái
Alexander Chodzko: Les Chants Historiques de L'Ukraine
Gerald Massey: Ancient Egypt: The Light of the World
Szergej Sznyegov: Istenemberek
Naguib Mahfouz: Midaq Alley
Jorge Luis Borges: A halál és az iránytű
Thera Mahanama-sthavira: Mahavamsa
Ibrahim al-Koni: The Seven Veils of Seth
Kerényi Károly: Dionysos
Jane Ellen Harrison: Themis
Enrique Vila-Matas: Bartleby & Co.
Herman Melville: Bartleby, the Scrivener
Ronald B. Dixon: Oceanic Mythology
James Joyce: Dubliners
Geoffrey Keating: History of Ireland: Foras Feasa ar Eirinn
Andrej Nikolaidis: Az eljövetel
Tatyana Tolstaya: White Walls
Carl Spitteler: Imago
André Breton: Nadja
Ivan Yefremov: The Land of Foam
John Abercromby: The Pre- and Proto-Historic Finns Both Eastern and Western with the Magic Songs of the West Finns
J. F. Campbell: Popular Tales of the West Highlands
Mihail Mihajlovics Bahtyin: François Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája
Kalevala
Patrick Kennedy: Legendary Fictions of the Irish Celts
Jacob Grimm: Teutonic Mythology 1-4.
Publius Ovidius Naso: Átváltozások
Isabel Florence Hapgood: The Epic Songs of Russia
E. A. Wallis Budge: Egyptian Magic
E. A. Wallis Budge: Osiris and the Egyptian Resurrection
François Rabelais: Pantagruel
Apollodórosz: Mitológia
D. L. R. Lorimer: Persian Tales
Andrejs Pumpurs: Bearslayer
Apuleius: A mágiáról / Virágoskert
C. Scott Littleton – Linda A. Malcor: Szkítiától Camelotig
G. R. S. Mead: Thrice Greatest Hermes
William F. Skene: The Four Ancient Books of Wales
Helen Child – George Lyman Kittredge (szerk.): English and Scottish Popular Ballads
Kerényi Károly: Görög mitológia
James Joyce: Dublini emberek
>!
2018. november 11., 01:37

Mircea Eliade: Da Zalmoxis a Gengis-Khan Studi comparati sulle religioni e sul folklore della Dacia e dell'Europa centrale

>!
2018. november 6., 23:57
>!
2018. október 16., 19:26
>!
2018. szeptember 28., 17:52
>!
2018. augusztus 2., 04:25
>!
2018. január 25., 23:57
>!
2018. január 21., 11:01
>!
2017. szeptember 4., 22:49

Thera Mahanama-sthavira: Mahavamsa The Great Chronicle of Sri Lanka

>!
2017. november 23., 13:24
>!
2017. november 3., 22:50

Kerényi Károly: Dionysos Archetypal Image of Indestructible Life

>!
2017. október 8., 12:58

Jane Ellen Harrison: Themis A Study of the Social Origins of Greek Religion

>!
2017. május 10., 03:40
>!
2017. augusztus 1., 03:29
>!
2017. augusztus 1., 07:12
>!
2017. július 21., 00:43
>!
2017. július 12., 13:54
>!
2017. május 25., 14:33
>!
2017. február 20., 20:03
>!
2017. május 5., 10:16
>!
2017. március 19., 03:31
>!
2017. február 18., 00:28
>!
2017. január 31., 18:45
>!
2017. január 20., 20:01
>!
2017. december 10., 06:01
>!
2015. november 24., 19:45
>!
2015. november 6., 09:59
>!
2015. október 22., 23:20

D. L. R. Lorimer: Persian Tales Written Down for the First Time in the Original Kermani and Bakhtiari

>!
2015. október 15., 08:35

Andrejs Pumpurs: Bearslayer The Latvian legend

>!
2015. október 5., 21:11
>!
2015. szeptember 30., 11:14

G. R. S. Mead: Thrice Greatest Hermes Studies in Hellenistic Theosophy and Gnosis, Being a Translation of the Extant Sermons and Fragments of the Trismegistic Literature, with Prolegomena, Commentaries, and Notes

>!
2017. július 11., 18:02
>!
2015. április 26., 22:24

Kerényi Károly: Görög mitológia Történetek az istenekről és az emberiségről / Hérósztörténetek

>!
2015. március 25., 00:31
>!
2014. június 29., 05:01
1 hozzászólás
Hirdetés

Utolsó karc

>!
Arianrhod MP
Festészet könyvekben

„He had given Concepción an oil painting he had made, of shining fish and white solid eggs, on a chipped earthenware dish. Dolores did not know why this painting moved her. It was silly that oil paint on board should make eggs and fish more real, when they were less so. But it did.”

(Adott Concepciónnak egy olajképet, amit maga festett fényes halakról és csorba agyagedényben fehérlő keménytojásokról. Dolores nem értette, miért indította meg annyira ez a festmény. Értelmetlennek tűnt, hogy a fára festett olaj a tojásokat és a halat valódibbnak mutatta, pedig nem voltak azok. De annak mutatta.)

Az idézet a „Krisztus Mária és Márta házában” című elbeszélés részlete, valamint a címadó festményé is, amely az írásművet ihlette, alkotója Diego Velazquez.

"Velazquez korai – sevillai – korszakának bodegonesképei első ránézésre azok, amik: olykor könnyed, máskor komor hangulatú zsánerképek a nép egyszerű alakjaival, zenészekkel, tojást sütő öregasszonnyal, étkező-italozó emberekkel. Azonban e hétköznapi események első rétege alatt rejlik az egyszerű alakok és tárgyak mögötti, ám épp e tárgyak és alakok révén megnyilvánuló második, nem hétköznapi tartalom.E második tartalom nyilvánvaló azoknál a bodegonesképeknél, melyekben a zsánerkép keveredik egy direkten ábrázolt bibliai témával. Krisztus Mária és Márta házában című festmény előterében egy öreg és egy fiatal nőalak látható, tőlük jobbra egy kissé a néző felé billentett asztalon a vacsora kellékei sorakoznak: halak, tojások és fokhagymák.

A fiatalabb nő a vacsora készítésével foglalatoskodik, az öregebb tanítói célzattal a két különböző keresztényi életút példázatául szolgáló bibliai jelenet felé mutat. A Krisztus szavait hallgató Mária a kontemplatív élet, míg Jézust étellel megvendégelő Márta a szűkölködők megsegítésére irányuló tevékeny szeretet megtestesítője. Noha a két sík, a zsáner és a bibliai jelenet szerkesztésileg jól elkülönül, de több síkon össze is kapcsolódik. Egyrészt az öreg nőalak már említett kézmozdulatával, másrészt a csendélet tárgyainak oly módon történő elhelyezésével, ami alapján azok a biblia alakoknak feleltethetők meg. Valószínűleg nem véletlen, hogy egy tányér hal (a hal görögül ikhtüsz, ami a „Jészusz Khrisztosz Theu Hüoisz Szótér” (Jézus Krisztis Isten fia Megváltó) névből képzett mozaikszó is) a sötét ajtónyílással kiemelt Krisztus alak alatt kap helyet, a két tojás pedig a fenti jelenet két nőalakjának lélek-szimbólumaként hever a tányértól jobbra. Mivel a hal Krisztus-jelkép, illetve a tányérra készített hal eucharisztikus szimbólum, ezért a nőalakok nemcsak a sütéshez készülnek elő, hanem az Úrvacsorára is. Az Eucharisztia egyes értelmezések szerint nem pusztán hálaadás és az utolsó vacsora illetve a keresztáldozat felelevenítése, hanem ez utóbbi átélése is, így a hal elfogyasztásával az étkező kerül a halál gyomrába, és ezért nézhet ránk félve az öreg nő által „vezetett” fiatal lány, aki az étellel együtt saját szenvedését és ideiglenes halálát készíti elő. E festménnyel ellentétben Velazquez legtöbb bodegonesképe direkt bibliai jelenetek nélkül, de ikonográfiailag beazonosítható szimbolikus képi elemekből épül fel. Hogy e képi elemek egyben jelképek is, az azáltal valószínűsíthető, ha e tárgyakat megfosztjuk a jelképiségüktől."

Feith Bálint a festő további képeiről is elmélkedik itt: http://feithbalint1.blogspot.com/2017/03/bodegones.html

Kép forrása: https://4.bp.blogspot.com/-Lv6x_odj33w/WMaAe3Jnr_I/AAAA…

Kapcsolódó könyvek: A. S. Byatt: Elementals

A. S. Byatt: Elementals

Kapcsolódó alkotók: A. S. Byatt