KoMolyZene

Rovatgazda
!

Rocco értékelése és karca – Celestin Deliege: Beszélgetések Pierre Boulezzal:
http://moly.hu/karcok/108664


>!
Rocco
Celestin Deliege: Beszélgetések Pierre Boulezzal

2010 tavaszán Bécsben hat koncertet vezényelt egy 85 éves karmester, aki így nyilatkozott:
„Nagyon félelmetes a gondolat, hogy egy muzsikus a születésnapját egy olyan városban ünnepelje meg, ahol Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Franz Schubert, Johannes Brahms, Arnold Schönberg, Alban Berg és Anton von Webern élt. Nagyon büszke vagyok arra, hogy meghívtak” – mondta, és valóban kiérdemelte ezt az elismerést.
Pierre Boulez a 20. század egyik legnagyobb sztárkarmestere, aki ugyanakkor a század második felének egyik legjelentősebb zeneszerzője is. Wagnertől Sztravinszkijon és Bartókon keresztül Webernig hatalmas sikerrel elvezényelte a modern zeneirodalmat, és e mellett olyan valóban modern, a klasszikus zenét megújító műveket komponált, amelyek az igényes közönség számára élvezhetőek, befogadhatóak voltak.
Ebben az interjúkötetben saját zenei pályáját elemzi, és közben más, számára fontos zeneszerzőkről és műveikről is beszél: többek között Berliozról, Debussy-ről, Schönbergről. Különösen érdekesek azok a megjegyzései, ahol kapcsolódási pontjairól mesél Mallarmé-hoz, Proust-hoz, Kandinszkijhoz, Klee-hez, tehát a század legjelentősebb újító szellemű íróihoz, festőihez.
Egy kivételesen nyitott, következetesen és radikálisan gondolkodó nagy művészt ismerhetünk meg e könyv lapjairól. A könyv 1983-ban, majdnem 30 éve jelent meg de gondolatai egy cseppet sem vesztettek aktualitásukból.

1 hozzászólás
!

fülcimpa karca – Edward Elgar: Enigma variációk


>!
fülcimpa

Sokadjára hallgatom. Nimrod. Az Enigma-variációk egyik tétele. Számomra a komolyzenei darabok legcsodásabb alkotása.

http://www.youtube.com/watch…

Az Enigma-variációk Op.36. zenekari mű, amelyet 1899-ben komponált Edward Elgar. 1898 októberében Elgar ezt írta Jaeger barátjának:

„Egy eredeti témára vázoltam fel variációkat. Elszórakoztam velük, mert egyes barátaimról neveztem el őket…”

A titokzatos téma az „Enigma”, amely önmagában voltaképp sosem szólal meg a műben, de mintegy rejtett kíséretként az összes variáción végigvonul. A partitúrában minden változat elején kezdőbetűk, illetve álnevek állnak, amelyek a zeneszerző egy-egy barátját, ismerősét jelölik.

A mű variációi:

1. C.A.E. (Caroline Alice Elgar)
A zeneszerző feleségéről, Alice-ről szól. A főtémát követi, de egy oktávval magasabban szól, kidolgozottabb kísérettel.
2. H.D.S.P (Hew David Stewart Powell)
Elgar zongorista barátjáról szól, aki a zeneszerző házánál játszott kamarazenét. Ujjgyakorlatként mindig a kromatikus skálákkal „melegített be”. A tétel ezekre reflektál, kissé szatirikus formában.
3. R.B.T. (Richard Baxter Townshend))
Egy különc, idős emberről szól, aki triciklivel közlekedett és Elgarral golfozott. Vidám és humoros tétel
4. W.M.B. (William Baker Meath))
Elgar gazdag barátja, nagy földbirtokkal, aki hatalmas partikat rendezett. Ez a gyors és hangos tétel őt jeleníti meg, egy kissé felkavart hangulatban.
5. R.P.A. (Richard P. Arnold))
Arnold amatőr zongorista, akivel Elgarnak fontos beszélgetései voltak, amelyek közben az illető rendszeresen szellemes és szórakoztató megjegyzéseket tett.
6. Ysobel (Isabel Fitton)
Isabel Fittonról szól, arról a hölgyről, aki bemutatta Elgart leendő feleségének.
7. Troyte (Arthur Toyte)
Arthur Troyte Griffithről szól, aki építész és festő. Elgarral együtt sportolt és közösen fedezték fel az angol táj szépségeit.
8. W.N. (Winifred Norbury)
Winifredről és kedves otthonáról szól, aki sokat segített Elgarnak zenei programokat szervezni Worchestershire-ben.
9. Nimrod (August Johannes Jaeger)
Egyike Elgar leghíresebb darabjainak. August Johannes Jaegerről szól, a zeneszerző legközelebbi barátjáról. Szünet nélkül követi az előző tételt.
10. Dorabella (Dora Penny)
Dora Pennyről, a szép fiatal nőről, aki rajongva csodálta a művész zenéjét, Elgarékkal lakott, és velük is nyaralt.
11. G.R.S. (Dr. George Sinclair)
A fenti néven nevezett bulldogról szól, amit Elgar rendszeresen sétáltatott és ami a folyóparton gyakran teljesen váratlanul a vízbe ugrott. Dr. George Sinclairnek hívták a Hereford katedrális orgonistáját is.
12. B.G.N. (Basil Nevilson)
Nevilson amatőr csillagászról szól ez a rész, aki kamarazenét játszott a szerzővel.
13. |***
Elgar sohasem indokolta meg, hogy miért adta ezt a „címet” a 13. variációnak. Egy bizonyos hölgyről szól, akit egy tengeri utazáson ismert meg.
14. E.D.U
A finálé magáról Elgarról szól, akinek felesége adta az Edu becenevet. Ez a leghosszabb az összes variáció között. Visszatér az eredeti téma, majd Alice motívuma is megjelenik.

A darab főtémája:

http://www.youtube.com/watch…

Amelynek feldolgozása így szól:

http://www.youtube.com/watch…

Kapcsolódó könyvek: William Irwin (szerk.): Mátrix filozófia

William Irwin (szerk.): Mátrix filozófia
!

Trotz_Dénes értékelése – Gáncs Aladár: Az ötödik evangélista?


Törölt tartalom.
!

Rocco karca – Berlioz és Schumann


>!
Rocco

Berlioz formái általában teljesen hóbortosak ahhoz képest, amit egy bizonyos klasszicizmusnak, a forma evidenciájának nevezünk. Ugyanakkor képzelete az első perctől kezdve valóban megdöbbentő hatalmat tudott a hangba (a hangszerelésbe) oltani.
Ha összehasonlítjuk Berlioz zenekarát Schumannéval, az ég és föld. Az elsőben tékozló hangszerelő képzelet, a másodikban valamiféle színtelenség található.
Összhangzattani szempontból Berlioznál ordító ügyetlenségek találhatók. Kitalál dallamokat, amelyek bizonyos fokig emlékeztetnek Weberre vagy Beethovenre, azután rendkívül ügyetlenül megharmonizálja őket. Nem rendelkezik olyan dallaminvencióval, mint Schumann, akinél már a dallam is magában hordja a harmóniát.
http://www.youtube.com/watch…
http://www.youtube.com/watch…

Kapcsolódó könyvek: Celestin Deliege: Beszélgetések Pierre Boulezzal

Celestin Deliege: Beszélgetések Pierre Boulezzal
3 hozzászólás
!

hóvirág karca – Händel: Vízizene


Törölt tartalom.
!

Harfe karca – hárfazene férfi hárfással


Törölt tartalom.
!

Trotz_Dénes karca – Beethoven: 7. szimfónia jazz-feldolgozása


Törölt tartalom.
!

Liszt Ferenc emlékolvasás a Zene Ünnepéig
Liszt Ferenccel kapcsolatos, életéről, pályájáról szóló könyvek, olvasások, értékelések:

http://moly.hu/kihivasok/liszt-ferenc-emlekolvasas-a-zene-unnepeig
http://moly.hu/polcok/liszt-ferenc-emlekolvasas-a-zene-unnepeig


>!
fülcimpa
Alberto Szpunberg: Liszt Ferenc

Liszt zenéje behálózza az életem. Most főleg. Hallgatom a könyv CD melléletét. Ezeket a műveket játszottam, no persze nem zongoristaként, szigorúan tutti brácsa, vagy inkább brácsa szólamvezetőként. Imádom. Nem lesz kisebb előttem a munkássága azért, mert mindent átdolgozott. Gondoljatok bele, ha minden író átírná sorozatban a kiadott könyveit. Azért, hogy könnyebb legyen olvasni őt. Ha annyira nagyon nehéz lenne Liszt műveket interpretálni, nem szólalna meg a zenéje egy koncerten sem.
14 évesen olvastam el Gál György könyvét, Liszt életének regényét. Maradandó élmény. Aztán volt egy filmsorozat. Emlékszem jelenetekre.
Liszt szól mindenhol. Pénteken a zeneiskolánk zenei világnapi ünnepi műsorán is játszották művét. Szeretem.
A kis könyv nagyon gusztusos, szép kivitelezés, gyönyörű lapok, oldalak, képek. Tényszerű, sok-sok adattal. Ilyenkor sajnálom, hogy nem olyan aggyal rendelkezem, hogy egyszeri elolvasással megjegyezzek mindent.

9 hozzászólás
!

Ez pedig egy régebbi, de nagyon érdekes írás:
http://moly.hu/temak/j-s-bach-goldberg-variaciok


Törölt tartalom.

A hozzászólások megtekintéséhez be kell jelentkezned!