Film, színház, muzsika

Rovatgazda
!

Október 2-án látott napvilágot hazánk egyik legismertebb könnyűzenei előadóművészének legújabb, Idősziget címre keresztelt, 14 tételes albuma. Ennek apropóján az alábbi, szerény gyűjtésben Ákos könnyűzenei, irodalmi és irodalmat népszerűsítő munkásságát kívánom bemutatni, hiszen a sokoldalú művész nemcsak a popszakmában, de a literatúrában is hagyott kisebb nyomokat, emellett pedig köztudottan kedveli a kifinomult hazai- és világirodalmat, legyen szó Arany János költeményeiről, vagy éppen Krúdy Gyula novelláiról, nem is beszélve John Updike regényeiről.

A tartalmakat köszönöm alábbi Molytársaimnak:
@Fainthoar
@Dia9117
@dpart
@Töki
@pannik
@serengeti

A nyitókép forrása: spoiler


>!
Fainthoar

Kovács Ákos

Az én (a mi) kamaszkorom(-runk) nagy nevelője. Alapvetően formálta a zenéje a gondolkodásomat, és szeretem a verseit is, a nagyon rövid prózáját, az annál kicsit hosszabbat, a hangulatát, ami rám-rámtör egy évben legalább egyszer huzamosabb időre.

!

(A kép forrása: spoiler)

Kovács Ákos Kossuth-díjas magyar dalszerző, költő, országszerte Ákos néven ismert énekes-előadóművész 1968. április 6-án született Budapesten. A magyar zenei élet egyik meghatározó előadója. Az egykori Bonanza Banzai együttes énekese, szövegírója, zeneszerzője, majd szólistaként is népszerű és termékeny előadó a kilencvenes évektől napjainkig. Saját stúdiójában dolgozik, albumait saját lemezkiadója gondozza. Az éneklés mellett akusztikus- és elektromos gitáron, basszusgitáron, szintetizátoron és dobon is játszik. Önálló koncertjei mellett sok hazai fesztivál kiemelt fellépője. Két idegennyelven: angolul és olaszul beszél. Nős, felesége Őry Krisztina. Négy gyermek apja: Márton (1998), Anna (2002), Kata (2005) és Júlia (2010).

A budapesti Fazekas Gimnáziumban folytatott tanulmányai elvégzését követően a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemre nyert felvételt, ahol 1992-ben szerzett diplomát, külgazdaság szakon. Az 1987-ben megalakult Bonanza Banzai zenekar alapítójaként, énekeseként országos hírnévre tett szert, ebben a formációban zenész- és alkotótársai Hauber Zsolt és Menczel Gábor voltak. A zenekar összes dalának szövegét Ákos írta, emellett pedig zeneszerzőként is közreműködött a dalok megformálása során. Szólókarrierje kezdetben a zenekarral párhuzamosan futott, 1994-től, az együttes felbomlásától kezdve szólistaként lép fel, a dalszövegeket, valamint a zene túlnyomó részét továbbra is ő jegyzi. A Bonanzával kilenc, szólistaként tizenegy magyar és hat angol nyelvű stúdióalbumot készített. Magyarországon összes kiadványának együttes eladásai elérik az egymillió példányt. Október elején jelent meg tizenkettedik magyar nyelvű szólóanyaga, Idősziget címmel. Számos országjáró turnéja során több száz élő koncertet adott, emellett pedig Groningenben, Barcelonában, Moszkvában, Rómában, Párizsban, Londonban, Amszterdamban, Erdélyben, a Felvidéken és Brüsszelben is koncertezett már.


>!
Dia9117

Kovács Ákos

1997 óta (6 éves korom óta) hallgatom a zenéjét a testvéreimnek köszönhetően. Gyakorlatilag vele nőttem fel. Vagyis a zenéjével. Nagy mértékben hozzájárult ahhoz, ahogy ma a világot látom. Nagyon nagy művész, egy valódi ikon. Nélküle a magyar zeneipar jószerével nem lenne sehol.

4 hozzászólás
!

(A kép forrása: spoiler)

Ákos szólókarrierje 1993-ban indult, a Bonanza Banzai legmozgalmasabb időszakával párhuzamosan. Az első, Karcolatok című nagylemez elkészültéről és utóhatásairól szóló, Örök átutazó című dokumentumfilmből (elérhető itt: https://www.youtube.com/watch…) rengeteg információt kaphatunk az időszakkal és a dalokkal kapcsolatban, ezekre nem is térnék ki itt. Csupán annyit hagynék meg, hogy a légből kapottnak tűnő ötlet, valamint a sebtében összedobott anyag egyből a MAHASZ-lista élbolyába került, nyolc hétig első volt, és aranylemezt hozott hősünknek, valamint kitermelt egy örök érvényű slágert, Hello címmel. Ez lett a korong legismertebb dala, talán nem is véletlenül: rendkívül összetett, mesterien felépített és kiválóan megkomponált darab, még akkor is, ha az idő cseppet fakított rajta. De nemcsak a Hellóra jellemző a mesteri felépítés és a kiváló kompozíciós érzék, hanem még az olyan kevésbé emlékezetes dalok is, mint a bárzenés jellegű Tudnom kell, vagy A lámpagyújtogató dala című kalandozás is rengeteg finomságot rejtenek. Még ugyanebben az évben megjelent So Much Larger címmel a lemez angol nyelvű párja két magyar nyelvű dal angol átdolgozásával, valamint az egyébként is angolul íródott dalok újbóli szerepeltetésével. Ebből még Bono is kapott egy példányt a Népstadionban, amikor egy hirtelen verbuvált, alkalmi zenekarral Ákos felléphetett a U2 előtt, ’93-ban.

Hello – hivatalos videoklip: https://www.youtube.com/watch…

A következő év tavaszán máris új lemezzel örvendeztette meg rajongóit: ez volt a Test. (Angol nyelvű párja az All Is One címet kapta, a My Song For You klipjét pedig még az MTV Europe is sugározta.) Öt hét alatt vált aranylemezzé, s a 2006-os Még közelebb mellett a legtartalmasabb és legemlékezetesebb Ákos-szólóanyag lett, olyan slágerekkel és közönségkedvencekkel, mint a Csak Te vagy, a Dúdolni halkan, az Idelenn idegen és a Láss bennem mást. A lemezre újfent érett szerzői és produceri munka jellemző, előbbi legfőbb oka, hogy ezúttal is egy kiváló zenészekből álló, profi brigád állt Ákos mögött, élén a Korálból ismert Dorozsmai Péterrel és Fekete „Samu” Tiborral. Ahogy a Karcolatokra inkább a törékeny líra, úgy a Testre az energikus indulók a leginkább jellemzőek. A Budapest Sportcsarnokban tartott lemezbemutató koncertet hatalmas érdeklődés és siker övezte, ahogy ezentúl a művész későbbi megmozdulásait is. Ami az anyazenekart illeti, Jóslat című albumukon Ákos végig reklámozta saját szólókarrierjét, s helyenként nyíltan szállt szembe nemcsak bírálóival, hanem az őt „becsapó” zenésztársaival is.

1995-ben a Karcolatok finomságát és a Test energiáját egyesítette a soron következő Indiántánc. Kapásból példátlan sikert aratott: platinalemez-státusz, tartósan kiemelkedő pozíció az akkor még igenis sokat számító MAHASZ-listán. Az albumon megjelent egy új irány: indiánok és sámánok kultusza, maga a főhős is sajátos szerepbe helyezkedett – ezt a vonalat vitte végig olyan dalokon, mint a Tavaszi mohikán, valamint a címadó, ami egyben az aktuális sláger is lett. De nemcsak a sámánkultuszt előtérbe helyező, hanem a szexualitást burkoltan megfogalmazó előadása (Örvény), az örök kedvenc programadó (Erő és alázat), valamint egy szívhez szóló szerelmes szám (Angyali szerető) is színesítették a palettát.

Indiántánc – hivatalos videoklip: https://www.youtube.com/watch…

Ebben az évben jelent meg Szavak és csendek címmel a művész 1995-ig összegyűjtött írásait tartalmazó könyv, benne nemcsak korábban kiadatlan versek és prózai töredékek, hanem az összes, Ákos által írt, magyar és angol nyelvű dalszöveg 1988-tól ’95-ig.


>!
dpart
Kovács Ákos: Szavak és csendek

Kovács Ákos: Szavak és csendek Összegyűjtött írások

ÁKOS.
Elég, ha csak ennyit említenek meg az emberek, és a -korosztályom nevében nyilatkozva természetesen- legtöbbünknek Ő jut eszébe. Ő, Kovács Ákos.
Egyetlen dolog fogott meg mind a zenéjében, mind a verseiben, dalszövegeiben. Bármilyen hangulatom is van, mindig illik hozzá. Mindig arról szól. Mindig megérint. Ugyanaz az érzés jön át a verseiből is, ami a zenéjében érezhető. Lüktető érzések megfogalmazása.
Korunk egyik, ha nem a legnagyobb zenésze.

!

(A kép forrása: spoiler)

Firedance címmel az Indiántánc és Az utolsó levél idegennyelvű változatait rejtő minialbumként látott napvilágot a jól megszokott pár 1996-ban, egy évvel később pedig a korszakot lezáró Beavatásnak örülhettek a kiéhezett rajongók. Ezt a dalcsokrot jóval nagyobb érdeklődés mellett kislemezek is megelőzték: először a Minden, ami szép volt, majd az Ilyenek voltunk jelent meg egy-egy, mára valósággal beszerezhetetlen maxi kiadványon. Utóbbi nemcsak Ákos lemezkiadójának első megjelenése, hanem egyik legismertebb dalának bemutatkozása is. Az Indiántánc zenei világát továbbörökítő és azt teljes mértékben kimaxoló, húszezer példánnyal indító anyagon még egy trip hop beütésű dal (Get Down) is felbukkan, tovább szélesítve és színesítve az amúgy sem szűk és színtelen palettát. Még ugyanebben az évben hatalmas sikert könyvelhetett el a lehengerlő lemezbemutató koncert (és a későbbi, nagyvárosok sportcsarnokaiban tartott előadások is), ám az ősszel megjelent, 75 perces remixalbum – annak ellenére, hogy kirobbanó sikernek örvendett – nem nevezhető éppen a diszkográfia legékesebb kincsének. A koncertekről átmentett ritkaságokat leszámítva kevés csemegét tartogat a Beavatkozás munkacímen futó, dance-, breakbeat- és jungle verziókkal, egészen elborult átértelmezésekkel felvértezett album.

Ilyenek voltunk – hivatalos videoklip: https://www.youtube.com/watch…

Ekkoriban egy emlékezetes és sokszínű korszak zárult le, ahogy az egykori BB-sláger is szólt: valami véget ért. Persze a Beavatás furcsa című és eltérő borítójú, angol nyelvű párja még megjelent I.D.S. fedőnéven, olyan átiratokat összegyűjtve, mint a Take It or Leave It (Ilyenek voltunk) vagy a Lady in the Limelight (Minden, ami szép volt). 1998-ban amellett, hogy Presser Gábor, Zorán és Marton Éva után ő is megkapta a Magyar Előadóművészetért Alapítvány nemzetközileg is elismert LYRA-díját, radikális zenei- és megjelenésbeli stílusváltást hajtott végre. Nemcsak maga szabadult meg sörényétől, de zenekarának tagjai is levágatták jellegzetes, hosszú hajukat, a híres énekes-vokalista duó (Tunyogi-lányok) szolgálatára pedig a továbbiakban nem tartott igényt főhősünk, Ikon című albumától kezdve. Az új korszakhoz és külsőhöz igazodva nemcsak a zenei- és szövegvilág változott, de elsőként Ákos alkalmazott multimédiás mellékletet hazánkban CD-korongon. Ami a lemezt illeti, az elektronikával telepakolt, már-már beskatulyázhatatlan dalok mellett egészen érdekes megoldások (A világ legvégén szimfonikusokkal, Háry Péter szerepeltetése a Szív, seb, észben, vagy épp a záró Új világ) is sorakoznak a gyűjteményben, s itt kezdődik az önmagát sajnáltató, kiégett rocksztár-image építgetése is az Öngyilkos álom című opusszal. Minden negatívuma ellenére kirobbanó siker volt nemcsak az album, de még az azt bemutató koncert is, amivel tizedik alkalommal töltötte meg a Budapest Sportcsarnokot. Az év vége felé jelent meg Szív, seb, ész című, magyar és angol dalszövegeket, valamint filmleveleket és verseket is tartalmazó kötete, felesége szerkesztésében.


>!
Töki
Kovács Ákos: Szív, seb, ész

Kovács Ákos: Szív, seb, ész Magyar és angol dalszövegek, versek, filmlevelek

„Ócska kis színház vagyunk, jó darabot nem játszunk…”
Kovács Ákost lehet szeretni és nem szeretni (kit nem ugye, bár őt nem szeretni trendibb), az elmúlt 30 év sikerei mellett azonban nehéz lenne szó nélkül elmenni. Nekem, aki tulajdonképpen mondhatni a kezdetektől követi (és kedveli) Ákos munkásságát, nem újkeletű az ő világnézete és mondanivalója (ami sokak szerint Paulo Coelho szintű közhelyekből áll – Aha, persze mesélj még..); az már más kérdés, hogy erre nem mindenki fogékony. Amivel önmagában nem is lenne semmi baj, hiszen mint sok más dolog, a művészet is szubjektív kategória. Azzal azonban nehéz (és ostobaság) vitába szállni, hogy a csávó korszakos zseni abban, amit csinál. Maximum nem tetszik.
Na de mindegy is, a megosztó személyiségek sorsa már csak ilyen. De aki megosztó, az valamit jól csinál, nemde? Na akkor erről ennyit.

A Szív, seb, ész Ákos harmadik verses kötete, ami egyrészt a Beavatás és az Ikon című stúdióalbumok dalszövegeit, másrészt a művész addig kiadatlan verseit, novelláit tartalmazza. Szokták kérdezni, hogy Ákos milyen jogon nevezi magát költőnek? Erre csak az ő szavaival tudok válaszolni: „Költő az, aki verseket ír”.
És a kötet bizony verseket (is) tartalmaz. Nem is akármilyeneket. Sokan meglepődnének. Már ha vennék a fáradtságot, hogy kilépjenek unszimpátiával kikövezett komfortzónájukból. De tudom, ez olykor nehezebb, mint beismerni a saját hibáinkat.

Ettől ez még egy igen erős verses kötet marad, ami nem mellesleg Ákos másik oldalából is mutat valamit az arra fogékonyaknak.

„Azért vagy itt, hogy mindent láss. Hogy értsd a szót, olvasd az írást..”

2 hozzászólás
!

(A kép forrása: YouTube – Keresem az utam videoklip, spoiler)

Az 1999-es év során rengeteg koncert közben született meg a legemlékezetesebb refrénnel bíró, Ismerj fel című, új szerzemény, s ekkor gondolta úgy a művész, hogy addigi munkásságának legjavát best of albumon jelenteti meg. A legnagyobb slágerek (Hello, Ilyenek voltunk, Minden, ami szép volt) mellett koncertfelvételek (Induljon a banzáj – Ikon Live ’98, Tanulékony szörnyeteg – Indiántánc lemezbemutató ’95) mellett szimfonikus-instrumentális áthangszerelést (Hello) is hallhatunk a vadonatúj klipnóta mellett. Később Call My Name címmel jött ki ugyanebben az évben nemcsak a friss szerzemény, de még az Ikon néhány sikeresebb dalának átiratát rejtő, jól megszokott angol pár is, a talán legütősebb multimédiás tartalommal (koncertfelvételek, színházi betétdalok, videoklipek, valamint a komplett I.D.S. album mp3-ban).

2000-ben egy Ákostól szokatlan húzásként, arcát mellőzve jelent meg a Keresem az utam című kislemez, ami a Hűség album előfutára volt. Újabb, korszakos sláger lett a kazettaformátumban is elérhetővé tett maxi, a valaha született egyik legfülbemászóbb lírával, igaz, egy későbbi YouTube-videóban, ahol a refrént egy kecske hangjával keverte össze valaki, derékba törte a komolyságát, de erre borítsunk is fátylat, hiszen újabb horizontokat nyitott a zenész karrierjében az ősszel megjelent nagylemez. Még bátrabban kísérletező, helyeként meglepő húzásokkal tarkított, kissé sterilnek és dekára kimértnek tűnő dalcsokor készült, ám mindez a hívőket nem tántorította el. A később angol nyelven (Vertigo) is hódító slágerek (Mindenki táncol, Hűség, Keresem az utam) és kisebb-nagyobb sikerek (Ne fájjon többé, Asszony, Örök április, Nagyvárosi angyal, Fénykép) mellett a negatív rekordot az Öngyilkos álom folytatásaként is értelmezhető Ideális popsztár, a Kezem a fegyveren, a Lázadj fel újra, valamint a drogokról szóló Méreg döntögették. Az érdeklődés azonban nagyobb volt, mint korábban: két este is megtelt a SAP Rendezvénycsarnok, ennek lenyomata pedig az első magyar DVD-9 szabványú képlemez és egyben az első, asztali lejátszóra alkalmazható Ákos-koncertfilm lett, alternatív képsávokkal és egyéb ínycsiklandó, extra tartalommal.

Keresem az utam – videoklip: https://www.youtube.com/watch…

Az 1999 és 2000 során született dalszövegeket, verseket és filmleveleket A Hűség könyve gyűjti egybe, ennek törzsanyagából pedig 2001-ben verslemez készült Kaszás Attila közreműködésével.


>!
serengeti P
Kovács Ákos: A hűség könyve

Kovács Ákos: A hűség könyve Magyar és angol dalszövegek, filmlevelek, versek

Flow élmény ("nembíromletenni" érzés): 4
Stílus (írói): 5
Ötlet (eredetiség): 5
Tartalom (mondanivaló): 4,5
Hitelesség (könyv világának átélhetősége): 4
Érzelmek (ábrázolása): 4,5
Izgalom: 4

Régóta kedvelem Kovács Ákos zenéjét, pontosabban saját maga által megzenésített verseit. A zenei háttér viszont az ő esetében meglepően sokat ad hozzá a szöveghez. Magyarul: inkább továbbra is hallgatni, mint olvasni fogom Ákost. A kötetben ugyanakkor van néhány gyöngyszem, ami felejthetetlen értéket képvisel – legalábbis számomra.

!

(A kép forrása: spoiler)

A Hűség turnét követően cserélődött ki hosszú évek után először a kísérőzenekar összetétele: Dorozsmai Pétert a metálos körökből érkező Bánfalvi Sándor a doboknál, Madarász Gábort pedig Kékkői Zalán (jelenleg Beatrice-tag) váltotta a gitárnál, de velük együtt jött a 2011-ig állandó kiegészítő billentyűsként funkcionáló, zeneszerzői bélyegét az Új törvény albumra alaposan rásütő Szakos Krisztián is.

Újabb korszak indult ekkor, nyitánya a 2002-es Sportszigeten adott koncert volt, ahol a Conquistador című dalt mutatták be (zene: Szakos, szöveg: Ákos). A friss nagylemezt a könnyed, de tartalmas Alig hitted vezette fel (rádióverzió: Hauber Zsolt), de aki azt hitte, csupán ez minden, lehet, nem kellemesen csalódott. Az új dalok között ugyanis egyszerre voltak Karcolatok-jellegű lírák (Virrasztó, Altató) és nu metal-beütésű zúzdák is teljesen új szövegvilággal, továbbá bibliai (Egyetlen egy, A kezdet előtt) és politikai (A bosszú népe, Conquistador) utalások, valamint direkt reflexiók mindennapjainkra (Élj a mában, Be lettél oltva) némi kötelező jellegű slágerességgel (Ölelj meg újra) megfűszerezve. A kevés emlékezetes pillanatba azért belefért még a kiégett rocksztár-sztori kvázi befejezése is (Majom a ketrecben). Talán mondani sem kell, hogy a csúcskorszak továbbra is tartott, olyannyira, hogy 2003-ban a szólókarrier tízéves jubileumát megünnepelendő, akusztikus turnét hirdetett a sztár, és ezzel még magasabb szintre emelkedett iránta az érdeklődés.

A példátlanul sikeres előadássorozat állomásain slágerek és B-oldalak egyszerre hódítottak akusztikus köntösben, ez pedig, akárhogy is nézzük, remek húzás volt, hiszen még a lemezeken kevésbé meggyőző dalok is sikert arattak új formájukban, különösen a Majom a ketrecben, amit ezen alkalmakra sikerült a felismerhetetlenségig törékennyé varázsolni. Dupla CD és még mindig kapható DVD-kiadvány őrzi az estek feledhetetlen hangulatát, valamint az ezen alkalmakra komponált, Gondolnék rád című. friss szerzemény élő előadását is. (2005-ben Andante Extra címmel jelentek meg az extra turnédalok egy középlemezen, amit az X+I díszdobozzal együtt lehetett megvásárolni.)

2004-ben szintén egy új szerzeménnyel tért vissza a keményebb hangzást preferáló színpadokra főhősünk, s ebből kifolyólag Az utolsó hangos dal rockverzióját karolták fel a rádiók és koncertszervezők egyaránt. Megkésett bemutatója volt az Új törvénynek a 2004 májusában adott koncert a Kisstadionban, s talán a műsor is túlságosan a két évvel korábbi lemez alapjain nyugodott, még arra is jutott hely és idő, hogy a Bonanza Banzai felbomlásának tízéves évfordulóját megünnepelendő Hauber Zsolt és Menczel Gábor eljátsszanak egy-két klasszikus szerzeményt az anyazenekar repertoárjából. Sajnos sem ezek, sem pedig a később előkapott 1984 és Rosszkedv nem lettek olyan átütőek új verzióikban, a turné mégis példátlanul sikeres és rendkívül hosszú volt: 2005-ben ráadás-előadásokat is kellett tartani, s természetesen mindkét műsorból készült később képhordozó, megörökítendő a fellépéseket.

Az utolsó hangos dal – rockváltozat: https://www.youtube.com/watch…

2006 új stúdióalbumot hozott: négy év várakozás után jelent meg a Még közelebb, melynek összes dala száz százalékban Ákos keze munkáját dicséri. Talán a legkidolgozottabb és legérettebb alkotása volt ez a Test óta, két örök érvényű slágerrel (Adj hitet, Minden most kezdődik el) és számtalan kiváló, emlékezetes tétellel (Ennyi nem elég, Tű a vénán, Gépszabadság, 1956). Tehát egy teljes mértékben szerzői lemez, ami sajnos nem kapott akkora figyelmet, mint kellett volna, de hát 2006 őszén kinek volt kedve és ideje Ákos új anyagával foglalkozni, nem igaz? Egy következő stúdióanyaghoz négy év kellett, addig számtalan lemezbemutató és a negyvenedik születésnap alkalmával adott, érdekes zenei megoldásokat és különféle dalok fúzióit felvonultató előadások is fűszerezték a művész pályáját, nem beszélve a Kaland a régi királlyal című, impozáns kiállítású Krúdy-hangoskönyvről, melyen Ákos kedvenc novelláit olvassa fel a szerzőtől. Akárcsak a későbbi Arany-hangoskönyvét, ennek anyagát is Szigethy Gábor állította össze, a zenei közjátékok pedig főhősünk szerzeményei.


>!
pannik P
Krúdy Gyula: Kaland a régi királlyal

Krúdy Gyula: Kaland a régi királlyal Hangképeskönyv Krúdy Gyula novelláiból – Válogatta és előadja Kovács Ákos

Kovács Ákos (Kossuth-díjas magyar dalszerző, zeneszerző, költő) olvas fel Krúdy novelláiból és micsoda hangulatot idéz ez a felolvasás!
Aj, de szerettem/szeretem, nagyon sokszor meghallgattam már akkor is amikor megjelent és most ismét elővettem. Nagyon jól sikerült felolvasás ez, szinte ott van az ember a csónakban, az ablak alatt, a vendéglőben, nagyon ízes és élettel teli. Szívből ajánlom a Krúdy munkásságát kedvelőknek, nem lehet benne csalódni.

A művész úr a kedvenceit olvasta fel nekünk és az én kedvenceim is lettek ezek a nagyon jól megírt novellák.
Köszönet az írónak és a felolvasónak is, na meg persze Szigethy Gábornak (Kossuth-díjas magyar színháztörténész, rendező, egyetemi tanár) aki segítséget nyújtott az elkészítésben, azaz rendezte azt.

!

(A kép forrása: spoiler)
Szindbád dala – videoklip: spoiler)

A 2010-es év kezdettől fogva a stúdiómunka jegyében telt, eredménye pedig először a Szindbád dala (talán a túl sok Krúdy-hatás eredményeként), majd A katona imája című nagylemez lett, amely eklektikussága és sokszínűsége ellenére fájdalmasan kevés emlékezetes és meghatározó pillanatot tartalmaz. A DualDisc formátumú maxikra kimásolt dalok (Szeress így, A fénybe nézz, 2011-ben a vadiúj Utazó) mindegyike sikeres lett, ahogy az Arénában tartott koncert is telt házzal robbant 2011 tavaszán, azonban a kísérőzenekarból a következő évre csupán Bánfalvi Sándor maradt, s jött Lepés Gábor, hogy megkezdődhessenek a Főleg régen című dal hatására elektronikus irányt vett korszak első lemezének munkálatai.

Veled utazom – koncertfelvétel: https://www.youtube.com/watch…

Ahogy 1998-ban, úgy 2012-ben is meglehetősen radikális stílusváltást eszközölt Ákosunk, vele együtt csupán hárman maradtak a színpadon. Így adták elő az általuk csak szintirocknak nevezett külsőbe bújtatva a legismertebb régi dalokat az Előkelő idegen, valamint a Tipikus sztereo című újdonságokkal együtt, egyes esetekben alkalmazva különféle külföldi előadók ismert melódiáit is. (Ilyenek pl. Eurithymics – Here Comes the Rain Again, Kraftwerk – The Robots, Peter Gabriel – Sledgehammer.) Talán mondani sem kell, mekkora sikere volt a váltásnak, ahogy a 2084 című albumot is hatalmas várakozás és kirobbanó elismerés övezte a közönség részéről. Más kérdés, hogy mindezzel nem vált-e csapnivaló, alamizsnáért kalimpáló haknizenésszé az egykor csúcsoknál magasabb sikereket elérő ikon. Annak ellenére, hogy a korong teljes anyagát színpadra adaptálták az év végi lemezbemutatón, nem bizonyult tartósan sikeresnek a 12 dalos anyag.

A 2016-ig tartó korszakot nemcsak a híres-hírhedt, egy EchoTV-s interjúban félreértett princípium-kifakadás és Telekom-botrány árnyékolta be, hanem a 2014-es Igazán EP dalait is magába foglaló, Még egyszer című album, ami habár lényegesen összetettebb és hallgathatóbb, mint elődje, csupán egy hatásos slágert (Ugyanúgy) és egyetlen kislemez B-oldalt (Átölel) eredményezett. Az olyan dalok, mint a címadó, vagy például az Amikor szerettél kapcsán felröppent, hogy főhősünk a lemez írása előtt (avagy közben) elfogyasztott egy szeretőt, ezért a túlzott testiség és erotikus kikacsintások, de mivel ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem sikerült – és legfeljebb a bulvár kaphatná fel a témát –, feledkezzünk is meg róla. Pozitívum, hogy sikerült két, egymást követő estén is megtölteni az Arénát (tehát háromszor két alkalom, az máris hat), és folyton megújuló, új műsorokkal vissza-visszatérni.

Hazatalál – videoklip: https://www.youtube.com/watch…

Amellett, hogy ötvenedik születésnapját is – hasonlóan a szólópálya tízéves és a Karcolatok húszéves évfordulójához – jubileumi, akusztikus koncertsorozattal ünnepelte (valamint egy impozáns fotóalbummal), a meghatározó és intenzív szintirockos korszakot követően már nem tartott igényt Hauber Zsolt támogatására, így újfent egy rockszínpados brigád állt össze Lepés Gábor, Bánfalvi Sándor és Madarász Gábor segítségével, melléjük pedig az eddig hangszerészként tevékenykedő Kálló Pétert (Slowmesh zenekar) vették be a koncertek erejéig. Ebben az évben vele együtt dübörgött az országjáró turné, amelynek befejezése és minden bizonnyal méltó megkoronázása lett az új album, valamint az év végi koncert az Arénában. Hogy a rajongók addig se maradjanak hanghordozó és friss, ropogós szerzemények nélkül, négy új dallal jelent meg tavaly ősszel a Hazatalál című középlemez, ezek pedig az Idősziget című stúdióalbumon is helyet kaptak – természetesen felfrissített hangzással –, hiszen állítólag itt nyerik el igazi értelmüket, különös tekintettel a slágeres, patrióta érzelmű dalra.

Október 2-án aztán megjelent az új anyag, de nem nevezhető épp rögtön ható slágergyűjteménynek. Egy meglehetősen érett és rendkívül sokszínű albumot sikerült összerakni, azonban a dalok egyelőre nehezen adják magukat. A már jól ismert szerzemények mellett akad itt egy-egy U2- és Depeche Mode-hatásokkal tarkított, slágervárományos húzódal, törékeny, lírikus darab Anna lányával előadva, szintetizátoros alapokon nyugvó, baljós képet festő, a 2084 világát idéző utazás, és ezúttal a kiégett-meghasonlott rocksztár-sztori is kap egyenesen két folytatást a négy évvel ezelőtti Csináld úgy után.

Aki kíváncsi arra, milyen is lett az Idősziget, személyes blogomon olvashat róla hosszabban, előtérbe helyezve egy igen érdekes értelmezési síkot: https://maximumrockandroll.blog.hu/2019/10/04/akos_idos…


>!
pannik P
Kovács Ákos: Ákos 50

Kovács Ákos: Ákos 50 Visszaszámlálás

Egy elfogult rajongó értékelése lesz ez.
Ákos pályafutását már a Bonanza korszaktól nyomon követem. A Bonanza szétesése után rövid ideig én is „haragudtam” de aztán Ákos új zenéi, sokoldalúsága, tehetsége, a szóló énekesi pálya dalszövegeinek mélysége és az a fajta folyamatos megújulás amit hozott, meggyőzött, hogy így volt ez jól.
A könyvben megszólal az énekes, a művész, a költő, az ember, az apa, a férj és még sorolhatnám. Bepillantást nyerhetünk a kulisszák mögé. Kicsit megismerkedhetünk a családjával, az érzéseivel, a gondolataival. Átérezhetjük a koncertek előtti várakozással teljes feszültséget. Megismerkedhetünk kitekintéseivel a színházi és egyéb művészeti irányzatokba. Átfogó képet ad ez a válogatás a művész 50 évéről, teszi mindezt rengeteg képpel illusztrálva.

Mivel volt alkalmam néhányszor beszélgetni vele (hosszabb-rövidebb ideig) ezek alapján elmondhatom, mindig a legeslegjobb minőségre törekszik és roppant fontos számára, hogy ne vonják egy kalap alá a haknizó „celebekkel”. Nem is lehet egy kalap alá vonni, legalábbis szerintem.

Ákos dalszövegeit olvasva, talán érdemes költőink is fejet hajtanának én mindenesetre fejet hajtok a tehetsége, kitartása előtt és ami még nagy érték szerintem, hogy ennyi töménytelen mennyiségű siker után is ember tudott maradni.


A hozzászólások megtekintéséhez be kell jelentkezned!