Balaton ​bringával 5 csillagozás

Zsiga Henrik: Balaton bringával

25 túra a Balatonnál. Nem spóroltunk a kilométerekkel: körbebringáztuk a keszthelyi vidéket, a nem alacsony Badacsonyt, a Káli-medencét, s a felvidék megannyi kegyetlen hegyét. Körbetekertük a kelet tájait, és nyurga hurkokra fűztük Somogy falvait. Kerekeztünk autóúton, mezőn, völgyön, levélágyon: bükkön, tölgyön. Került a könyvbe túra elég: pihentető s büntető, némelyik könnyed, másutt majd pereg a könnyed.
De nem csak az utakat róttuk! Települések jöttek elénk, szédítettek tornyaikkal, barlangokkal, kishidakkal, nagypiaccal. Teszteltünk temérdek szállodát és éttermet, s szőlőfürtöt, mi itt termett. Jól megnéztünk minden sarkot, múzeumot, állatparkot.
Jegyzeteltünk, fotóztunk, eltévedtünk, bolyongtunk. Távokat mértünk, hegynek föl irgalmat kértünk. Aztán hazaértünk. Ha nem csak körbetekerni akarod a tavat, van pár ötletünk. Vidd haza a könyvet, és elő a bringákkal! Irány a Balaton!

>!

A fotók: 5 *
Az író felkészültsége 4*
A szöveg informatív volta: 4 *
A szöveg stílusa: 2,5 * A vagány biciklista a célközönség, nem a 18. századi irodalmat és 20-21. századi irodalomelméletet gyakran olvasó, a drótszamárral közlekedésben kezdő, ám a Balatont szerető jómagam. De a vagány biciklista is vágyhat jobb mondatokra.

Nekem túl „nyegle” ez a stílus, a humorosnak szánt mondatok szerintem rendre félresikerednek. Csak néhány példa ezekre a fura szöveghelyekre: „Óvatosabb, távoli üdvözletünket küldtük a bivalyoknak, amelyek velük közös kifutóban lakó szamarakkal osztották meg az albérleti költségeiket. Rezsicsökkentés.” (31.) „A bibi nem is a hellyel van, hanem a birtoklásával.” (147.) „Akkora errefelé a béke, bátran kerekezhetünk lótuszülésben.” (214.)

De még egyszer: a fotók csodásak, a túrák jók, az információk hasznosak, a többire pedig ott, jó barátunk az internet, no és a kalandvágy.

Zsiga Henrik: Balaton bringával

Nagyon leárazva vettem anno ezt a könyvet. Kiváncsi voltam rá őszintén, hiszen még sosem jártam a Balatonon. Talán nem ez a legjobb könyv, hogy megismerjem a magyar tengert, hiszen bejár minden kis zegzugot, olyan utakat, településeket, amit egy átlag turista nem. Viszont én nagyon élveztem. Olvasmányos, könnyed leírással, aranyos humorral kalauzol végig a kerékpárutakon. Sok-sok helyszínt megjegyeztem, amit mindenképp meg fogok nézni, ha egyszer eljutok a Balatonra. (Mondjuk tuti nem bicajjal :D)

molyreka I>!

Haláli egy könyv! Nagyon régen derült ilyen jót egy könyvön.
Jól összeszedett, rengeteg hasznos információt, kiegészítő megjegyzést tartalmaz, szebbnél szebb fotókkal, rendkívül informatív térképekkel.
Sok rész nekem is hasznos a nyárra nézve, jól tettem, hogy a kezembe vettem, mielőtt megtervezem az útvonalamat a Balaton körül.
Az író stílusa, a humora eszméletlen! Soha nem gondoltam volna, hogy egy útikönyv ennyire jó benyomást fog tenni rám.
Irány a Balaton Zsiga Henrik ajánlásával, két útitárssal és egy kétkerekűvel!
(Na ne már, hogy csak öt csillag van! Én tízet akartam adni!!)

Jdit>!
Zsiga Henrik: Balaton bringával

Érdekes, olvasmányok útleírások hasznos tippekkel ötvözve. Nem „csak” Balaton-kör, a környező településeket is sorra veszi. :)

Népszerű idézetek

molyreka I>!

Száraz időben páratlan élmény, amikor egy autós az udvariasnál nagyobb tempóban driftel el melletted, te pedig, mint Kóbor János a rosszul beállított ködgép mögül a koncerten, úgy gurulsz elő a gomolygó felhőből.

Kapcsolódó szócikkek: Kóbor János

Minden vízimalmot tessék komolyan venni, különösen az örvényesit! Közel ezer éve őrölnek errefelé búzát – annak idején tucatnyi ilyen lapátos jószág szürcsölte a helyi patak vizét. Mára egyetlen példány maradt, de az olyan patikaállagú, hogy a másnapos döglégy is csak lábtörés után repül be az épületbe.

molyreka I>!

A Balaton legnagyobb madara ott pihent a parton, egy kék meg egy sárga csúszda között. Házi sütivel kínáltam, de Zsófi szólt, hogy a hattyúnyakú vízibiciklik nem reggeliznek.

Kapcsolódó szócikkek: vízibicikli
karolka P>!

Mert ha kerékpározol, tiéd lesz a táj minden porcikája: megfigyelsz – és egyes emelkedőkön megátkozol – minden bokrot, minden kerítés mögül kitekintő marinénit, minden aszfalton menekvő bogarat.

9. oldal

Ám végül, ha kellő ideig ülsz a nyeregben, eljön az eszmélés pillanata: eggyé válik út és úti cél, egyetlen lüktető, ezerszínű, veled együtt lélegző lénnyé lesz. Kedvelni fogod.
Ez a könyv arra biztat, keresd ezt a pillanatot!

karolka P>!

Ahogy égettük a további kalóriákat, hirtelen úgy éreztem, az erdő figyel bennünket. Titokzatos tekinteteket éreztem magamon.

33. oldal

molyreka I>!

Legrútabb szitokszavaink teljes arzenálját megosztottam az erdővel, igyekeztem egyet sem kihagyni közülük.

A villa komoly felújításon esett át, tárlata bőséges, és valóban betekintést nyertünk, miképp éltek annak idején a rómaiak a provinciák kebelén. Az feltűnt, hogy istállót építettek, meg a szabad ég alatt is volt hová kikötni a lovakat, de egyetlen nyamvadt kerékpártárolót sem hagytak ránk. Lám, a római építészet sem volt tökéletes.

Óriási hepehupákkal tarkított murvás út vezetett a forráshoz. Már készítettük a szomjas kulacsokat, hadd töltse meg őket a hűs, hegyszűrte nedű. A forrás vize annyira tiszta volt, hogy nem is láttuk. Az még gyanúsabb volt, hogy nem is hallottuk. Aszály lehetett, vélhetően csak átmenetileg szünetelt a vízellátás.

molyreka I>!

Menet közben a borzábrázatú Krúdy köszönt rám nyitott konfliktusából, és rendelt egy példányt az útikönyvből.