Az ​isteni jegyes keresése és megtalálása a keresztúton 1 csillagozás

Zsámár Jenő: Az isteni jegyes keresése és megtalálása a keresztúton

Ez ​a könyv csak azokat érdekli, akiket csak a jó Isten érdekel, vagyis minden csak a jó Isten szempontjából, őrajta keresztül.
Mi ez? Lelkiolvasmány? Vagy elmélkedés könyv? Egyik sem. De mindkettőnek használhatjuk. Mondjuk, az Istennel egyesülés kis kézikönyve. És ezt az Istennel egyesülést nem lehet besorozni semmiféle rovatba. Változó, mint a szív, gazdag, mint az élet, egyesek számára semmitmondó, mások pedig belőle élnek.
Hogyan használjuk? Amint a lelkünkben lakozó Szentlélek sugallja. Olvasgassuk, álljunk meg ott, ahol éppen úgy ízlik, és kövessük a kegyelem indítását. Ha a jó Istennek is úgy tetszik, nagy kegyelmeket közölhet velünk, és bőségesen gazdagíthatja lelkiéletünket általa. Nemde ez és egyedül ez minden lelkikönyv egyetlen célja? Gazdagítani a lelket, közelebb hozni Istenhez, rávezetni az Istennel egyesülés szűk, meredek, de istenien fönséges útjára! És ha ezt keressük csupán benne, ezt meg is találjuk. És a megismert igazsághoz hozzájárul a Szentlélek… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 1939

Tartalomjegyzék

>!
Szent István Társulat, Budapest, 1939
84 oldal

Enciklopédia 2


Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 1


Kiemelt értékelések

Kek P>!
Zsámár Jenő: Az isteni jegyes keresése és megtalálása a keresztúton

1938-ban íródott ez a könyv egy kínai misszióban. Kiknek? Az isteni Jegyes jegyeseinek… A lelkiismeretvizsálatról szóló résznél a minden este számba veendő hibáknál, vétkeknél első helyen az Oltáriszentség iránti közömbösséget, az ajtaja előtti elhaladás sietősségét és a Vele való elidőzés nem elég gyakoriságát veszi számba… ezért – ha korábban az Isten jegyesei kifejezésről nem ugrott volna be elsőre – mindenképp szerzetesekre, papokra, misszionáriusokra kell gondolnunk, kiknek rendházában jelen van az Úr Jézus a tabernákulumban. Erről meg is feledkeztem olvasás közben a fent említett pontig, mai világi hívőként, Istent kereső emberként se éreztem azt, hogy ez nem hozzám szól. Miért ne kereshetném én is az isteni Jegyest szerelmes, buzgó szívvel? Mostani világunkban már kevesebb az Istennek szentelt (=lefoglalt, elkülönített) életet élő szerzetes, mint abban az időben, és az ezt az életformát választókkal kapcsolatos felfogások is változtak azóta (lásd: Nyolc Boldogság Közösség). Mindenesetre a „kiválasztottság”, „életszentségre törekvés”, „Istennel való egyesülés útja” nem csak az ő feladatuk vagy kiváltságuk, hanem az egyszeri világi hívőké is. (Milyen furcsa e „világi hívő” kifejezés a könyv szövegkörnyezetében, pedig hát ma rendszeresen használjuk és tudjuk is, mit értünk alatta.) Anélkül a megerősítő kiváltság nélkül, amit a Tabernákulummal egy fedél alatt való levés jelent. És a napi szentmise… Szóval: még ha eredetileg a szerzeteseknek is íródott ez a lelki fejlődés útját bemutató kis könyvecske, más is haszonnal forgathatja. És csak buzdítani tudok rá, hogy tegye is meg! Szüleim révén sok ilyen régi könyvet olvastam már, ezért a nyelvezete számomra ismerős, nem ütközök meg pátoszán, olykor édeskés kifejezésein, vagy az Úr Jézussal társalgó lélek és az Úr párbeszédein. Mert hát abban a korban így mondták el a papok, így nevelték a népet, hogy szerintük hogy beszélne, miket tanítana Krisztus. Mindezt a keresztút 14 stációjához kötve, amely az elején, a lelki út kezdő szakaszánál igen bőséges, majd még terjengősebb, egészen a X. állomásig. Utána viszont törés következik, és egyre szűkszavúbb, hallgatóbb lesz a mű. Mitha kifogyott volna a mondanivalóból. Hangsúlyozom: ez a 14 stáció nem Jézus szenvedéséről szól, hanem a vele egyesülni vágyó lélek lelki fejlődéséről, útjáról – melynek legkiválóbb (egyetlen?) módja a kereszt hordozása. Egyensúly-eltolódást éreztem ahhoz képest, mint amit egy Keresztúttól vártam, többet foglalkozott a jegyesekkel (velünk), mint a Jegyessel. Itt a keresztút csak eszköz, melyen kesztül nem Krisztus szenvedéséről elmélkedünk, hanem saját magunkról, hogy ki hol tart, hogyan fejlődhet tovább rálépve erre az útra. Vezérfonál, mely valahová vezet… A hová a lényeg – és nem a fonalat vizslatjuk.
     Éppen ezért ez a fonál, ez a könyvecske nagyon is hasznos eszköz lehet a Cél eléréséhez.
– - – -
A Gondviselés működése, hogy épp a Jálics Ferenc atya 90. születésnapjára készült kötet került ezek után a kezembe (Jálics Ferenc: Isten jelenlétében élni), persze, persze… hallottam már róla, hogy a szemlélődő lelkigyakorlatok végzését tanította, vezette – ám ez a „véletlen” mégis megmosolyogtat utólag, mert ugyanazt mondja el Ő is tömörebben, világosabban a könyvben lévő tanulmányában, mint ez a könyv. Csak ez inkább a második szinten lévőkhöz szól (misszó és szövegekről való elmélkedés), míg Jálics atya bőven beszél a harmadik szintről is (az egyesülés útja = via unitiva), amely itt igen rövidre sikeredett. De azért nem marad el teljesen… Hisz a szentignáci lelkigyakorlatban mind a 3 szint benne van. A szerzők meg hát jezsuiták.

6 hozzászólás

Népszerű idézetek

Kek P>!

Adj hálát egész szívedből ezért a nagy kegyelemért, hogy megláttad, mekkora kincs rejlik a lemondásban.

50. oldal

Kek P>!

     Amint Jézus örömmel, szelíden magához ölelte, megcsókolta a keresztet, úgy kell nekünk is vállunkra venni keresztünket, régi restségünk elleni küzdésünk keresztjét, az állapotbeli kötelesség, buzgóság, türelem, szeretetgyakorlatok keresztjét.
     De már Jézus után megyünk. Már ő van szemünk előtt. És mi követjük őt.

8. oldal, II. Jézus vállára veszi a keresztet

Kek P>!

A visszaesés nagyon, de nagyon könnyű.
A kegyelem csak erősít, ösztönöz, buzdít, de nem kényszerít.
Aki a kísértést keresi, elvész benne.

19. oldal, V. Cirenai Simon segíti Jézust a kereszt hordozásában

Kek P>!

A szeretet nem csupán melegít, buzdít, hanem világít is. Reávilágít sok-sok hibára. Az igazán szerető lélek sok olyan kivetni valót talál magában, amit a hideg lélek észre sem vett. A szeretet a lélek szemét és látását nagyon finomítja. A hit nyitja meg lelki szemünket, de a szeretet segít arra, hogy gyakorlott szemmel észrevegyük a hibát. Ezen a fokon a legkisebb gyarlóság, hűtlenség is nagyon fáj. És ami a fő, nem önmagunk miatt, hanem egyedül azért, mert Jézust, isteni Jegyesünk Szívét sérti.

39. oldal, VII. Jézus másodszor esik el a kereszt alatt

Kapcsolódó szócikkek: szeretet
Kek P>!

– Szentséges Szívemnek nagy örömére szolgál lelkednek vágya és eltökélt szándéka. Vágy és bátorság, mindkettő nagyon szükséges és mindkettő megvan benned. Most még egy kell: a harmadik, a kitartás, az állhatatosság. Ez az erény a választottaknak tulajdonsága. Most figyelj hát ide!
Meg kell kezdened a harcot. Le kell győznöd külső, belső rossz szokásaidat, vétkeidet, hajlamaidat, amelyek az isteni és felebaráti szeretet gyakorlásában, kötelességeid teljesítésében hátráltatnak. Amint akaratban rossz hajlamaid ellen fordulsz, meggyűlölöd őket, nem követsz el tudatosan hibát, vagy nagyon is megbánod esésedet, már jó úton vagy.

48. oldal, VIII. A jeruzsálemi asszonyok

Kek P>!

Sokan közreműködtek ennek a kis könyvecskének elkészítésében. A jó lsten fizesse meg nekik! Hogy kik, azt ne keressük, hanem fogjuk ezt a kis könyvecskét, és egyszerű, gyermekded lélekkel töltekezzünk l

A mindenható Isten, a mi jóságos Atyánk, Jézus Krisztus, édes testvérünk, a Szentlélek, lelkünk isteni Jegyese dicsőségére!

Kína, K'aichow, 1938 június 12. Szentháromság vasárnapján.

4. oldal

Kapcsolódó szócikkek: 1938
Kek P>!

Mi is az élet nagy keresztútját járjuk. Nekünk is van alkalmunk a keresztet hordozó Jézussal találkozni. Különösen nekünk, akiket méltatlanul kiválasztott és jegyesi szeretetben magához emelt. Amikor örök hűséget esküdtünk neki, ő is megígérte, hogy életünk végéig nem hagy el, velünk lesz, velünk lakik egy fedél alatt, hogy életünk utolsó napján is szívünkbe jöhessen, megvigasztaljon, megerősítsen.

34-35. oldal, VI. Veronika

Kek P>!

… repülj ide legalább lélekben hozzárn, vedd szentséges véremet, ajánld fel mennyei Atyámnak a szegény pogányokért, szakadárokért, tévhitűekért. Mennyei Atyám meghallgatja esdő kérésedet és sok-sok lelket üdvözít e drága vércseppek érdemeiért.

36-37. oldal, VI. Veronika

Kek P>!

               Hogyan végezzük lelkiismeretvizsgálatunkat?

Ha eljön az est, megjelenünk lélekben isteni Jegyesünk előtt: Édes jó Uram, hála neked minden testi-lelki jóért, amelyben méltatlanul részesítettél a mai nap folyamán. Előttem szent kereszthalálod, drága szent véred, amellyel annyiszor mcstad tisztára lelkemet. Hálás óhajtok lenni, szeretni akarlak egész szívemből. De íme, mennyi hűtlenséggel szomorítottalak ·meg a mai napon is. Mennyi tiszteletlenség, közömbösség…

39-40. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Monin abbé: Szól az ars-i szent
Hegyek éneke
Baán Izsák: Csendhez szokott szív
Watchman Nee: Asztal a pusztában
Michel Quoist: Így élni jó
Chiara Lubich: Ha tüzet gyújtanánk
Almási Tibor: Pál apostol korinthusiakhoz írott első levele
Hajnal Zoltán – Háló Gyula – Papp Dániel – Sinka Csaba – Várady Endre (szerk.): Áhítat 2018
Géron Porfírios: Áthoszi Porfíriosz atya élete
Hajnal Zoltán – Háló Gyula – Papp Dániel – Sinka Csaba – Várady Endre (szerk.): Áhítat 2016