Zohár 5 csillagozás

A Teremtés könyvéről
Zohár

A magyar könyvkiadás történetében rendkívüli vállalkozás a ZOHÁR első magyar nyelvű kiadása. A legnagyobb hírű középkori zsidó Biblia-kommentárt arámi és héber nyelvből Uri Asaf fordította. A közel ezer oldalas, bibliapapírra nyomott, igen szép kötésű kötet nemcsak a Teremtés könyvének kommentárjait és ezek kiegészítéseit foglalja magában, hanem a fordító, valamint Tatár György Mose de Leon kiadásáról írt tanulmányait, és az egyes kommentárokhoz készült alapos, a magyar Biblia-fordítás fontos kérdéseit érintő fordítói jegyzeteket is.

“Ha kinyitom a Zohár könyvét, látom az egész világot.“ A Zohár a népszerű nevén kabbalának nevezett középkori zsidó bölcselet központi és legismertebb műve.

E munka abba az Atlantisz-programba illeszkedik, amely a nyugati kultúra nálunk eddig töredékesen, nem kielégítő fordításban vagy sehogyan sem hozzáférhető forrásait, illetve e kultúrát ihlető hagyományvidékek nagy szövegeit szeretné a magyar olvasó kezébe adni.

A következő kiadói sorozatban jelent meg: A kútnál Atlantisz

>!
Atlantisz, Budapest, 2014
996 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789639777347 · Fordította: Uri Asaf

Enciklopédia 7


Kedvencelte 2

Most olvassa 3

Várólistára tette 14

Kívánságlistára tette 51

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

SignorFormica>!
Zohár

Zohár A Teremtés könyvéről

A rabbinikus hagyomány mindig gyanakvással figyelte a zsidó ezoterikus misztikának eme irányzatát. A Zóhár hivatott ugyanis ellensúlyozni a rabbinikus hagyomány farizeusságát. A rabbik kezdeti idegenkedése ellenére a Zóhár mégis kivívta, hogy a Biblia és a Talmud mellé helyezzék.

A Zóhár azt a misztikus tant képviseli, melynek célja az istenség titokzatos alkotásainak megismerése. Ez a Ragyogás. A Zóhár abban segít, hogy eltolja mindazt a feleslegest, lényegtelent a tudatból, ami akadályozza a látást. S akkor a ragyogásban láthatóvá válik (mert feltárja magát) a Teremtrés titka.

A kiadás tökéletes, de nem a teljes Zóhár. A második része hiányzik. Remélhetőleg annak a kiadására is sor kerül a jövőben.

jano_andriska>!
Zohár

Zohár A Teremtés könyvéről

Igaza van Timár_Krisztinának, „Szent könyveket még mindig nem csillagozunk”, a szívemből szólt, pláne, ha még csak a felénél járunk:) A csillagozás részemről magára a kiadásra vonatkozik, elképesztő az a minőség, ahogy ez a könyv megjelent, nem is merem magammal vinni sehova, nehogy megsérüljön. Bár voltak kritikai észrevételek a fordítással kapcsolatban, pontosabban annak nehézségeiről (ld.: link), mégis úgy gondolom, hogy aki behatóan kíván foglalkozni ezzel a témával, ez egy kitűnő munka. Igazán nem is „kiolvasásra”, hanem inkább olvasgatásra való. Minden tiszteletem minden alkotónak.

Arianrhod>!
Zohár

Zohár A Teremtés könyvéről

Én egy másik fordítását, egy régebbi kiadványt olvastam, Coelho Zahírja után kerestem meg, és próbáltam magamévá tenni a benne felgyülemlett tudást. Azt hiszem, még sokszor el kell majd olvasnom.


Népszerű idézetek

Timár_Krisztina I>!

Mielőtt a Szent, áldott legyen, megteremtette a világot, a betűk titkosak voltak. A világ teremtése előtt kétezer évig nézegette őket és gyönyörködött bennük.

30. oldal, Bevezetés - Hákdámá

Zohár A Teremtés könyvéről

9 hozzászólás
Biedermann_Izabella>!

Mérőónt vett és lemérte. Lemérte az áthatolhatatlan setétség ragyogását…

107. oldal

Zohár A Teremtés könyvéről

1 hozzászólás
Timár_Krisztina I>!

Mikor lélek jön erre a világra, abból a ból kilépve, madár [angyal] kíséri azt a lelket. Hány madár kísér egy lelket? Kettő, egy jobbról és egy balról. Aki nem vétkes, azt őrzik, mert az ő angyalainak parancsolt felőled, hogy őrizzenek téged (Zsolt 91,11), aki pedig vétkes, azt megvádolják.

80. oldal, Bevezetés - Hákdámá

Zohár A Teremtés könyvéről

1 hozzászólás
Timár_Krisztina I>!

Tanultuk, hogy az ember ne bízzon a csodákban. Ha a Szent, áldott legyen, egyszer csodát tesz valakivel, az ne bízzon állandóan a csodákban, mert csoda nem történik minden pillanatban. Ha valaki veszélynek teszi ki magát, minden érdemét kimerítheti, amit addig szerzett […].

457. oldal, És megjelent neki - Vá-jerá

Zohár A Teremtés könyvéről

Kapcsolódó szócikkek: csoda
Timár_Krisztina I>!

A pontból fakadó fényben az ÁBC [sic!] hét betűje világított, amelyek még nedvesek voltak és puhák. Ezután megjelent a setétség és vele az ÁBC hét másik betűje, szintén nedvesek és puhák. Aztán megjelent egy mennyboltozat, hogy megszüntesse a két oldal [fény és sötétség] viszályát, vele további nyolc betű, így lett összesen huszonkettő. Ekkor mindkét oldalról felröppent hét-hét betű, és még nedvesen felkerültek a mennyboltozatra. Ahogy a mennyboltozat száradt, a betűk is megszáradtak és végleges alakot öltöttek. [A Teremtő] odaírta a Tórát, hogy mindig világítson.

97. oldal, Kezdetben - Beresit

Zohár A Teremtés könyvéről

1 hozzászólás
Timár_Krisztina I>!

Jöjj és lásd a különbséget Mózes és a világ többi lakói között. Mikor a Szent, áldott legyen, azt mondta Mózesnek: Azért hagyj békét nékem, hadd gerjedjen fel haragom ellenök, és törüljem el őket: Téged azonban nagy néppé teszlek (Kiv 32,10). Mózes azonnal ezt válaszolta: Hagyjam el Izraelt magam miatt? Akkor az emberiség engem fog vádolni, hogy elpusztítottam Izraelt, ahogy Noé tette [a föld lakóival]. Akkor a Szent, áldott legyen, felszólította őt, hogy meneküljön a Bárkába, mondván: Én pedig ímé özönvizet hozok a földre, hogy elveszessek minden testet […] de te veled szövetséget kötök és bemégy a bárkába (Ter 6, 17-18). Mikor azt mondta neki, hogy ő és a fiai megmenekülnek, Noé nem kért kegyelmet a világ számára.
[…]
[Mózes] irgalomért könyörgött a számukra, és [valóban] irgalmat ébresztett a világ számára.
[…]
Noé azonban nem így cselekedett. Ő csak magát mentette, és magára hagyta az egész világot.

318-319. oldal, Noé - Noáh

Zohár A Teremtés könyvéről

1 hozzászólás
Timár_Krisztina I>!

Jöjj és lásd, mikor a Szent, áldott legyen, a világot teremtette, hozzá megteremtette az igazságot. A világot erre az igazságra helyezte, és a világ cselekedetei is ezen az igazságon és az igazságszolgáltatáson állnak. De azután a Szent, áldott legyen, azért, hogy fennmaradjon, a világot irgalommal vette körül, mert ez az irgalom nem engedi, hogy az igazságszolgáltatás szigora elpusztítsa a világot. A világ az irgalommal marad fenn, általa létezik.

683-684. oldal, Jákob pedig lakozék - Vá-jesev

Zohár A Teremtés könyvéről

Kapcsolódó szócikkek: igazság · igazságszolgáltatás · irgalom
3 hozzászólás
Timár_Krisztina I>!

[A világon] minden egy másik dolog belsejében van, és a másik körül is van valami; vagyis az egyik dolog a másik dolog héja, amely szintén héja valaminek. A kezdeti pont belső fény, amelynek nincs mértéke. Mielőtt kiterjedne, tisztasága, finomsága és makulátlansága mértéken felül áll. A pont kiterjedéséből [fényéből] egy csarnok keletkezik, mely öltözékként a kezdeti pontra borul, melynek fénye erős, világos és megismerhetetlen. A csarnok, mely a titokzatos pont öltözéke, maga is mérték nélküli fény, de ezzel együtt nem annyira finom és makulátlan, mint a titokzatos és rejtett pont. Ezután a csarnok is kezdeti fényt sugároz, de ez a fény már az ő öltözéke, a csarnoké, amelynek fénye tisztább lesz, finomabb és bensőbb. Ettől kezdve fény és öltözék váltakoznak. A fényből héj lesz és fordítva, mint a mag és a héj. Most héj, de egy másik fokozatban mag.Ugyanígy történik lent. Mivel az ember képmást hordoz, maggal és héjjal, vagyis lélekkel és testtel rendelkezik, ahogy a világ rendje megköveteli, mert ilyen a világ.

113-114. oldal, Kezdetben - Beresit

Zohár A Teremtés könyvéről

1 hozzászólás
Timár_Krisztina I>!

A bibliai textust értelmező tevékenység ugyanúgy részt vesz a mindenség belső alakításában, akárcsak az egyes parancsolatok koncentrált véghezvitele.

976. oldal, Tatár György: Kerubok tánca. Megjegyzések a kabbala alapkönyvéhez, a Zohárhoz

Zohár A Teremtés könyvéről

5 hozzászólás
Lunemorte P>!

Mikor a lélek születik, a lélek férfi és női [része] még nem különült el. Mikor leszáll, kettéválik, az egyik az egyik oldalra kerül, a másik a másikra, majd később a Szent, áldott legyen, párosítja őket. A párkeresés kizárólag a Szent, áldott legyen, dolga, mivel csak Ő tudja, ki kihez való. Boldog a tiszta ember, boldog az, aki az igazság útján jár, mert a lelke megtalálja azt, akivel a kezdetben* együtt volt.

*A lélek kettéhasadása előtt.

381. oldal

Zohár A Teremtés könyvéről


Ezt a könyvet itt említik


Hasonló könyvek címkék alapján

Bíró Dániel – Réti Péter (szerk.): Zóhár a ragyogás könyve
Naftali Kraus: Az ősi forrás
Scheiber Sándor (szerk.): A Májmúni kódex
Zohar – Ragyogó fény
Pecsuk Ottó: Pál és a rómaiak
Mózes Bar Képha: Paradicsom-kommentár
Eckhart mester: A Teremtés könyvének magyarázata
Spiró György: Fogság
Ljudmila Ulickaja: Daniel Stein, tolmács
Simon Philip De Vries: Zsidó rítusok és jelképek