Záchor 4 csillagozás

Zsidó történelem és zsidó emlékezet
Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor

A ​kollektív történelmi emlékezés bibliai parancsa a judaizmus kategorikus imperatívusza, fennmaradásának egyik kulcsa. A zsidókról azt tartják, hogy a leginkább történelem orientált népek közé tartoznak, a leghosszabb és legjobban átélt emlékezettel rendelkeznek, s mégis: a közelmúltig a történetírás és a történeti szemlélet soraikban alárendelt szerepet játszott. Ahogy a szerző írja, a múltnak nem a történész volt az őrzője. A Záchor ezt a meghökkentő tézist fejti ki a legrégibb időktől a jelenkorig. Azt vizsgálja, milyenfajta történelmet becsültek a zsidók, múltjuknak mely részére kívántak emlékezni, hogyan őrizték és hagyományozták azt át, hogyan elevenítették fel, amire emlékezetük irányult. A nagy tudással, elokvenciával és szenvedéllyel írott könyv nem csupán a zsidó történelem tanulmányozói számára tanulságos munka, hanem mindazok érdeklődésére számot tarthat, akiket a történelem dinamikájának, a csoportos emlékezetnek a kérdései vagy a modern nyugati kultúra… (tovább)

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Osiris könyvtár - Judaica Osiris

>!
Osiris, Budapest, 2000
158 oldal · ISBN: 9789633797341 · Fordította: Tatár György

Enciklopédia 8

Helyszínek népszerűség szerint

Spanyolország


Várólistára tette 8

Kívánságlistára tette 11


Népszerű idézetek

Aprily>!

Ennek ellenére a zsidók közt sosem szakadt meg az eleven múlt továbbadása nemzedékről nemzedékre. Sosem adták fel a történelemhez fűződő kapcsolatukat, sem mélyrehatóan történeti tájékozódásukat.

44. oldal

Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor Zsidó történelem és zsidó emlékezet

Kapcsolódó szócikkek: múlt · történelem · zsidók
Aprily>!

Folytonosan tudatában vagyok annak a ténynek, hogy már csak az a mód maga is, ahogyan én a zsidó múltban elmélyedek, gyökeres szakítást jelent ezzel a múlttal.

86. oldal

Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor Zsidó történelem és zsidó emlékezet

Kapcsolódó szócikkek: múlt
Aprily>!

Minden nép története közül a zsidó nép története volt a legellenállóbb a szekularizációval szemben, mivel egyedül ezt a történelmet tekintette mindenki – mint nemzeti történelmet – már kezdeteitől fogva szentnek.

94. oldal

Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor Zsidó történelem és zsidó emlékezet

Aprily>!

Mégis, A megváltás csillaga című művében Rosenzweig azt állítja, hogy a zsidóság – az időn kívüli Törvény követése folytán, a történelem folyamából kiemelten – már régen eljutott az örök mozdulatlanság állapotába. Miközben a kereszténység az „örök utat” járja, addig a zsidó nép, egyetlenként a népek között, az öröklétet tapasztalja a történelem közepette.

97. oldal

Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor Zsidó történelem és zsidó emlékezet

Kapcsolódó szócikkek: kereszténység · zsidók
Aprily>!

Abban a félelmes időben, amelyben élünk és alkotunk, figyelmünk nem irányulhat közvetlenül az örökkévalóságra is.

107. oldal

Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor Zsidó történelem és zsidó emlékezet

Aprily>!

A zsidó emlékezet végülis nem „gyógyítható” máshogy, csak ha a csoport maga is gyógyulásra lel, ha a maga teljességében sikerül helyreállítani vagy új életre kelteni. Azoknak a sebeknek a láttán azonban, amelyeket az utolsó kétszáz év megsemmisítő csapásai ejtettek a zsidó életen, a történész a legjobb esetben patológus lehet, orvos aligha.

98. oldal

Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor Zsidó történelem és zsidó emlékezet

Aprily>!

Azt tapasztaltuk, hogy a történelem értelme és a múlt emlékezete semmi esetre sem azonosítandó a történetírással.

33. oldal

Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor Zsidó történelem és zsidó emlékezet

Kapcsolódó szócikkek: történelem
Aprily>!

A középkori zsidó krónikák mindenütt felmutatják az arra irányuló tendenciát, hogy az új eseményt betagolják a rég megrögződött fogalmi keretbe.

50. oldal

Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor Zsidó történelem és zsidó emlékezet

Kapcsolódó szócikkek: középkor
Aprily>!

A legfontosabb azonban biztosan annak a kifinomult felismerése volt a spanyol kiűzetést követő nemzedékek tudatában, hogy valami egészen példátlan történt, nem csupán egy jelentékeny és tekintélyes zsidó népesség hirtelen vége, hanem valami azon túl is. Éppen mert nem az első elűzetés volt, hanem a szónak egy lényegi értelmében az utolsó, érezték, hogy mind a zsidóság, mind maga a történelem megváltoztatta az arculatát.

70. oldal

Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor Zsidó történelem és zsidó emlékezet

Kapcsolódó szócikkek: Spanyolország
Aprily>!

Bizonyosan nem tekinthető véletlennek, hogy az a nép, amely még mindig nem jutott arra a gondolatra, hogy önmeghatározását profán történeti kategóriákban keresse, saját történelmének kulcsát immár egy hangsúlyozattabban gnosztikus szabású roppant meta-történelmi mítoszban lelte meg. E mítosz azt állította, hogy minden Rossznak, tehát a zsidó száműzetésnek is mint történelmi Rossznak a gyökerei a történelem kezdete előttre nyúlnak vissza, Éden kertjének elültetése elé, a világunk létezése felé, egy tragikus őshasadásig, amely a világ megteremtésének pillanatában támadt.

83. oldal

Yosef Hayim Yerushalmi: Záchor Zsidó történelem és zsidó emlékezet


Hasonló könyvek címkék alapján

Komoróczy Géza: Nekem itt zsidónak kell lenni – Források és dokumentumok (965-2012)
Béri-Lichtner János: Együttélés
Kohn Sámuel: A szombatosok
David Nirenberg: Antijudaizmus
Hahn István: A fény ünnepe
Czingel Szilvia: Ünnepek és hétköznapok
Eddie Jaku: A világ legboldogabb embere
Lily Ebert – Dov Forman: Lily fogadalma
Corrie ten Boom: A menedék
Art Spiegelman: A teljes Maus