Mit ​is hazudtam? 27 csillagozás

Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai
William Goldman: Mit is hazudtam?

Goldman ​a hollywoodi forgatókönyvírók doyenje: többek között két Oscar-díjjal (Butch Cassidy és a Sundance kölyök, Az elnök emberei), valamint két Életmű-díjjal rendelkezik. Emellett ismert regényíró, az ő műve például a Maraton életre-halálra című könyv. 1983-ban már írt egy azóta klasszikusnak számító hollywoodi kulisszatörténetet – öt évre indexre is tette a filmváros. Most ez az egészségesen cinikus szakember – egyben utolérhetetlen mesélő – elénk tárja mindazt, ami 1985 óta az amerikai filmszakmában történt.

Az első rész hét legutóbbi filmjének forgatásába, háttértörténetébe vezeti be az olvasót, a második részben híres forgatókönyveket elemez, kimutatva erősségeiket, gyengéiket, hatásmechanizmusukat, azt, hogy mi működik és mi nem, s azt is, hogy miért. (Pl. Észak-északnyugat, A hetedik pecsét, A kínai negyed.)

A harmadik rész példákat hoz arról, miből meríti a forgatókönyvíró az anyagát – újsághíreket, kihallgatott sztorikat ír le, azután bemutatja, hogyan… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 2000

>!
Európa, Budapest, 2002
556 oldal · ISBN: 9630772418 · Fordította: Upor László

Enciklopédia 1


Kedvencelte 8

Most olvassa 2

Várólistára tette 51

Kívánságlistára tette 37

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

Gyula_Böszörményi IP>!
William Goldman: Mit is hazudtam?

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai

Ez a könyv nálam egyenesen megy a kedvencek közé – pedig nagyon válogatós vagyok. Nem mintha olyan sokat tanultam volna belőle a forgatókönyv írásról. Kezdőknek biztos hasznos – a nagyon kezdőknek –, de én ilyen értelemben csupa rég ismert, tudott dologról olvastam. De nem is ez a lényeg. Olvasás közben úgy éreztem, otthon vagyok, itt nekem minden ismerős, barátságosan köztudott. Goldman cinizmusa üdítő, és számtalanszor éreztem: aha, ez nálam is pont így van. A végén nagyokat röhögtem, miként szedik ízekre őt a kollégák – jogosan. Na, abból lehetett tanulni. Egyébként minden filmírónak kötelező olvasmány. A Fargo pedig, amit ajánl, tényleg zseniális film.

György_Dragomán IP>!
William Goldman: Mit is hazudtam?

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai

Szinte biztos, hogy bármelyik fim-rajongó kapásból, álmából felköltve képes arra, hogy felsoroljon öt híres színészt, öt híres rendezőt vagy öt híres producert, ha viszont arra kérnénk, hogy ugyan nevezzen már meg öt híres forgatókönyvírót, akkor valószínűleg komoly gondban lenne. A forgatókönyvírók ugyanis nem híres emberek. Pedig nélkülük nem lenne film. Billy Wilder óta régi igazság, hogy egy jó filmhez három dolog kell: jó forgatókönyv, jó forgatókönyv és jó forgatókönyv.
Ha esetleg mégis akadnának híres forgatókönyvírók, nos, hát akkor William Goldman biztos benne lenne az első ötben. Hogy kicsoda ez a Goldman? Emlékszünk arra a jelenetre a Maraton életre-halálra című filmből, amikor az őrült fogorvos egyre csak azt kérdezi Dustin Hoffmantól, hogy „Biztonságos?”, miközben érzéstelenítés nélkül fúrja a fogát? Ugye, hogy emlékszünk? William Goldman a hollywoodi forgatókönyvírók egyik nagy öregje: közel negyven éves pályafutása során a legjobb színészekkel, rendezőkkel és producerekkel dolgozott együtt, olyan filmekhez írt forgatókönyvet, mint a Butch Cassidy és a Sundance Kölyök, a Maraton életre-halálra vagy éppen az Államérdek. Úgyhogy ő írta a fogfúrós jelenetet is.
De nemcsak forgatókönyveket írt, hanem az olvasók legnagyobb szerencséjére és örömére visszaemlékezéseket is. Mit is hazudtam? című mulatságos és rettentő tanulságos könyve most az Európa Könyvkiadó jóvoltából (Upor László elegánsan frappáns fordításában) magyarul is olvasható. Goldman pályafutásának második, 1980-tól mostanáig tartó szakaszát meséli el, méghozzá hihetetlen humorral és öniróniával. És bizony van bőven mit mesélnie. Merthogy a forgatókönyvírók élete nem egyszerű, egyrészt azért, mert Hollywoodban mindenki őrült, másrészt, mert az ő munkájába a legegyszerűbb beleszólni – így aztán bele is szól mindenki: az ügynök, a producer, a stúdió összes kisebb és nagyobb fejese, a rendező, és akkor a sztárokról, az ő ügynökeikről és ügyvédeikről még egy szót sem ejtettünk. Ez a rengeteg ember mind akar valamit, úgyhogy a forgatókönyvíró sosem unatkozik.
A könyvből mindent megtudhatunk a papírtól a vászonig vezető hosszú út első harmadáról, mert a szerző csak olyankor tesz lakatot a szájára, mikor még folyamatban lévő perek kényszerítik erre. Aki ezek után zaftos pletykákra számít, csalódni fog, akit viszont a filmkészítés legkorábbi fázisának műhelytitkai érdekelnek, illetve az, hogy mi is az a forgatókönyv, hogyan kell megírni, és mitől lesz jó és eladható, az örülhet, mert a Mit is hazudtam? című könyvből nemcsak a filmművészet olyan nagy kérdéseire kaphat választ, hogy mi az oka annak, hogy a hős mindig talál parkolóhelyet, és anélkül is pontosan ki tudja fizetni a fuvardíjat a taxisnak, hogy ránézne a taxiórára.
William Goldman a legnagyobb pedagógusokra jellemző türelemmel és alapossággal, számtalan saját példát és híres forgatókönyvrészletet elemezve az írás mikéntjébe is megpróbál betekintést nyújtani: a párbeszédírástól a jelenetépítésen és cselekményvezetésen át a szereplőformálásig kalauzol, vérbeli profiként a szemünk láttára szedi szét és rakja össze újból egyik könyvet a másik után, és közben úgy magyarázza, amit csinál, hogy az olvasó a hasát fogja nevettében, és szinte észre sem veszi, hogy ha forgatókönyvet írni nem is, de olvasni mindenképpen megtanult, márpedig ez egyáltalán nem olyan egyszerű, mint azt első hallásra gondolnánk.
A Mit is hazudtam? igazán nagyszerű könyv, aki a kezébe veszi, biztos, hogy ezután nagyon oda fog figyelni arra, hogy kinek a neve jelenik meg a főcímben a „Written by” felirat alatt. Akkor pedig már az öt név sem fog gondot jelenteni többé.

(Ezt a kritikát Goldman könyvéről 2002-ben közöltem a boldogult CINEMA magazinban. Most, hogy szomorúan olvastam a halálhírét, eszembe jutott, és csodák csodája megvolt a gépemen. Eredetileg az „Amit mindig is tudni akartunk a filmírásról, csak nem volt kitől megkérdezni” címmel jelent meg.)

1 hozzászólás
Emmi_Lotta I>!
William Goldman: Mit is hazudtam?

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai

Az utolsó, a negyedik fejezetért érte meg végigrágni magam a több mint 550 oldalas könyvön. Az első három fejezetben néhány használható, megszívlelhető tanácson kívül elsősorban színészpletykák, rendezők, producerek stb. zsarnokoskodásairól, önkényeskedéseiről, valamint a forgatókönyvírók keserveiről olvashatunk elég bőbeszédű stílusban. Gondolom, az olvasók „famulusaim”, „híveim”, „Watson” stb. megszólítása poénkodás kedvéért hemzseg a könyvben. Számomra a stílus egyébként is túl bizalmaskodó, lezser, több helyütt trágár, zavaróan amerikai. Nem szerettem olvasni.
De a negyedik fejezet! Az nagyon értékes, ezért megbocsátható a többi, a parttalan locsogás.
Ez Goldman eredeti forgatókönyvét, amit ehhez a könyvhöz írt, és a forgatókönyvhöz készült öt bírálatot tartalmazza. Öten – mindannyian a szerző barátai, pályatársai, rendezők, producerek, forgatókönyvírók – vesézik ki kíméletlenül ezt az írást. Különösen Scott Frank, Tony Gilroy és Callie Khouri bírálatából lehet rengeteget tanulni. Ez a fejezet sokat adott nekem.
Rendkívül tanulságos volt számomra annak az ismételt felismerése, hogy mennyire könnyű észrevenni a hibákat mások művében, és ugyanakkor szinte lehetetlen a sajátunkban.

>!
Európa, Budapest, 2002
556 oldal · ISBN: 9630772418 · Fordította: Upor László
2 hozzászólás
Lobo P>!
William Goldman: Mit is hazudtam?

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai

A legjobb könyv a filmgyártásról és forgatókönyvírásról.

2 hozzászólás
Adam_Taylor>!
William Goldman: Mit is hazudtam?

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai

Ha a neve melletti két Oscar-díj nem lenne elég bizonyíték arra, hogy Goldman zseniális mesélő, hát itt van ez a könyv: úgy tanít benne a történetekről, karakterekről, alkotásról, hogy szinte észre se vesszük. Persze ott van Syd Field, meg McKee, meg Egri Lajos – akit komolyan érdekel az írás, úgyis összefut velük és szakkönyveikkel. De Goldman egy olvasmányos bestsellerbe csomagol mindent: elmeséli, hogyan születtek sikerei – és a legjobb, hogy ugyanilyen nyíltan beszél bukásairól is. Jól ismert filmeket elemez, beszél pályakezdésről, megakadásról, újrakezdésről, hogy mi az ami rajta múlik és mi az, ami nem, hogy dolgozik Eastwood és hogy George Roy Hill, miért nehéz Chevy Chase-zel forgatni és miért zseni Rob Reiner. Ami viszont párját ritkító, az az utolsó rész: a könyv számára írt egy eredeti forgatókönyvet – de ezt sem csak úgy bemásolta. Meg megáll, elmélkedik, elakad, lamentál, megkér minket, hogy vele együtt gondolkodjunk; azaz használjuk fel azt, amit eddig tanított nekünk. Aztán odadobja félkész művét a pályatársaknak, akik kegyetlenül szétcincálják – ahogy ő is hozzáteszi, mindezt jogosan.
Zseniális könyv mindeninek, aki picit is érdeklődik a mozi iránt.

robinson P>!
William Goldman: Mit is hazudtam?

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai

Filmrajongóknak kihagyhatatlan! Érdekes,..kulisszatitkok,pletykák és a valóság.

ellayeats>!
William Goldman: Mit is hazudtam?

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai

Nagyon érdekes könyv a filmírásról és filmkészítésről.


Népszerű idézetek

Algernon P>!

Mindenből lehet film. De nem mindenből lesz film.

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai

Kapcsolódó szócikkek: film
Algernon P>!

A forgatókönyvírás leglényegtelenebb része a dialógus.

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai

Algernon P>!

Soha többet nem írok olyan filmet, ami még élő emberekről szól.

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai

Algernon P>!

… ügyesen egyensúlyozott a műfajhatárok között. Egy olyan western volt, ami olyan területen ültetett el új hajtást (a western műfajában), ahol már rég letaposták a füvet. De amit küldtél, ez micsoda? Kis családi thriller? A műfajhatároktól mindenki nagyon fél. Okkal. Tudod, ha elhasalsz, az nagyot szól.

Mi ez, Bill? Egy rádiójáték-sorozat?

Rossz a kezdés. Megmenti, összejönnek, elválnak. Hol a főcím? A négyezer-ötszázadik oldalon?

Elalszom az unalomtól. Hol itt a film?

A Butch Cassidy és a Sundance kölyök forgatókönyvéről

William Goldman: Mit is hazudtam? Egy hollywoodi filmíró tapasztalatai


Hasonló könyvek címkék alapján

Lauren Graham: Gyorsan elhadarom
John Grogan: Marley & Mi
John Grogan: Marley meg én
Richard P. Feynman: „Tréfál, Feynman úr?”
Gwen Cooper: Homér
Michael Moore: A provokátor
Ella Maise: Akarlak, Adam Connor
Matthew McConaughey: Zöldlámpa
B. B. Easton: 44 fejezet 4 férfiról
Ree Drummond: Tűsarkúban a prérin