A ​szenvedélyes elme 2 csillagozás

Hogyan tanulnak az autisták?
Wenn Lawson: A szenvedélyes elme

Dr. ​Wenn Lawson PhD, pszichológus, a Brit Pszichológiai Társaság tagja, előadó, több könyv szerzője. 22 éve van a pályán. 2 éves korában – tévesen – szellemileg sérültnek diagnosztizálták, később nem tartották alkalmasnak iskolába járásra. 17 évesen – ismét tévesen – skizofréniát állapítottak meg nála; ettől kezdve rendszeresen látogatta a mentális problémákkal foglalkozó egészségügyi intézményeket. Végül 42 éves korában diagnosztizálták autizmussal, ADHD-val, dyspraxiával és egyéb tanulási nehézségekkel.
Dr. Wenn szenvedélyesen képviseli mindazoknak a jogait, akik oly gyakran nem tudnak kiállni magukért. Négy gyermek (a legfiatalabb fiú autista) szülője, három unokája van (köztük két gyönyörű kislány, mindkettő autista).
Dr. Wenn jelenleg a birminghami egyetem autizmus mesterszakának tanára. Az Autism Open Access és a SEAL (Community College in Warrnambool, Ausztrália), valamint az ICAN (International Center of Autism and Neurodevelopement, South West) elnökségi… (tovább)

Eredeti cím: The passionate mind by Wenn Lawson

Eredeti megjelenés éve: 2011

>!
238 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155015441 · Fordította: Bertalan Lilla · Illusztrálta: Lisa Simone

Várólistára tette 5

Kívánságlistára tette 3


Kiemelt értékelések

Kis_Andrea>!
Wenn Lawson: A szenvedélyes elme

Wenn Lawson: A szenvedélyes elme Hogyan tanulnak az autisták?

Végül nem olvastam végig, túl szakmai írás. Nagyon száraz. Sima szülőként nem tudott lekötni, nem tudtam vele mit kezdeni.

2 hozzászólás

Népszerű idézetek

ajikarei P>!

Annak belátása, hogy rajtunk kívül másnak is vannak érzései, vágyai, reményei és álmai – egyesek szerint ez különbözteti meg az embert a többi állattól. A mások „leolvasásának” képességét AS személyekben korlátozottnak vagy nemlétezőnek tartják. Ezekből kifolyólag felmerültek olyan vélemények is, miszerint spektrumlakónak lenni annyi, mint nem egészen embernek lenni. Például: „Több terület kutatói felvetették, hogy az autisták megtanítanak arra, hogy mi az alapvetően és egyedülállóan emberi – mert pontosan az emberiségnek ez az esszenciája hiányzik belőlük.” Ez csupán azt mutatja, hogy mennyire szegényes a neurológiailag tipikus (NT) populáció képzelőereje…

47. oldal, 4. fejezet: Kognitív elmélet: Elmeteória (Geobook, 2018)

Wenn Lawson: A szenvedélyes elme Hogyan tanulnak az autisták?

ajikarei P>!

Dewey, többek között az oktatás és az emberi jogok elismert szaktekintélye, hangsúlyozta az érdeklődés fenntartásának, kiaknázásának fontosságát. Érdeklődés nélkül, mondja Dewey, nemcsak a figyelem és a tanulási készség kevésbé elérhető, de kimaradnak a motivációhoz szükséges észleletek is, így nem fejlődhetnek ki teljesen az adott egyén szükségletei, személyes kapcsolatai és értékrendszere.
Dewey nézetei az érdeklődésről és kapcsolódásról intuitívnak tűnhetnek, főleg, mint ahogy egyesek rámutatnak, a figyelem és érdeklődés mérésének nehézségei tekintetében. Azonban fontos elismerni, hogy mind a köznapi tapasztalat (beleértve az összpontosított és motivált érdeklődést), mind a tudomány azt mutatja, hogy a tanulás kéz a kézben jár a szenzomotoros fejlődéssel és gondolkodással.

18. oldal, 1. fejezet: Bevezetés (Geobook, 2018)

Wenn Lawson: A szenvedélyes elme Hogyan tanulnak az autisták?

ajikarei P>!

Kennett önéletrajzi beszámolókat is idéz (pl. Temple Grandin és Jim Sinclair), melyekben az autista szerző elmondja, hogy neki magas erkölcsi elvárásai vannak, mert logikusan és módszeresen dolgozta ki, mik a szabályok és mi a helyes, nem emocionális érzésekből indult ki. Kennett, akárcsak Bacon és munkatársai (1998), azt is megjegyzi, hogy az autista gyermekek reagálnak arra, ha valaki bajban van.

Végül tehát azt mondhatjuk, hogy az autizmussal élők jelentős mértékben képesek mások bajára reagálni és morális döntéseket hozni, erkölcsi érvelést használni. A kivétel ez alól az, amikor a morális helyzet felismerésének és megítélésének lehetősége az adott autista egyén elmeteóriájának fejlettségét vagy szociális tudását meghaladja (pl. hazugság és manipuláció).

59. oldal, 4. fejezet: Kognitív elmélet: Elmeteória (Geobook, 2018)

Wenn Lawson: A szenvedélyes elme Hogyan tanulnak az autisták?

ajikarei P>!

Elméletek az autizmus – spektrumról

Először is, egy valamirevaló elméletnek rendelkeznie kell bizonyos jegyekkel. Például Happé szerint ahhoz, hogy egy elképzelés racionális AS-magyarázó elmélet legyen, ezen részeknek meg kell benne lennie: illeszkedjen ahhoz, amit a normális fejlődésről tudunk; magyarázza meg az autizmusban tapasztalt deficit- és képességmintázatokat; adja meg az okát annak, miért látunk bizonyos viselkedéseket és szociális nehézségeket az autista embereknél; és végül az elméletnek tesztelhetőnek, ellenőrizhetőnek is kell lennie.
Sok elmélet született az AS kialakulásával és diagnózisával kapcsolatban. A nem-kognitív elméletek azon a hiten alapulnak, hogy az AS-ot a környezeti tényezők okozzák. Rendszeresen jelennek meg újabb és újabb nem-kognitív elméletek az AS kiváltó okairól. Ezek között szerepelnek olyan feltevések, melyek szerint az a fontos, hogy mit eszik a gyerek (pl. eszik-e tejterméket, búzát és más gabonatermékeket), milyen fémek jutottak a szevezetébe belégzéssel vagy egyéb úton a környezetéből (pl. ólom, higany), vagy milyen problémák adódhattak a gyakori gyermekbetegségek elleni beoltás során (élő vírusok/baktériumok véráramba kerülése, amelyekkel az immunrendszer nem bír el). Ezen nem-kognitív elméleteken kívül, ahogy sorra veszem az AS jelenlegi kognitív elméleteit, azt veszem észre, hogy hiányosak. Mi több, ahogy megvizsgálom a kutatásokat, a jelen irodalmat, az esettanulmányokat, magamat, a barátaimat és az embereket általában, egyre inkább az a meggyőződésem, hogy az AS egy kognitív eltérés vagy stílus. Ez alapján kijelenthető, hogy az AS nem elmebaj, hanem egy különleges gondolkodásmód, amely kihat a viselkedésre.
Azonban ez nem azt jelenti, hogy az AS-ot ki lehet venni a fogyatékosságok közül; ma még sajnos az általánosan vett társadalom nem érti az As-ot és nem biztosít helyet neki. Ez ahhoz vezet, hogy az érintett emberek fogyatékosnak számítanak – az őket körülvevő társadalom természete, nem pedig állapotuk milyensége miatt. Ezt azért merem tényként kijelenteni, mert sokan vagyunk, akik minden esély ellenére tanulunk és jó képességű felnőttekké válunk a megfelelő támogatás, struktúra, hozzáférés és körülmények jelenlétében.

37-38. oldal, 3. fejezet: Az autizmus-spektrum kognitív elméletei (Geobook, 2018)

Wenn Lawson: A szenvedélyes elme Hogyan tanulnak az autisták?

ajikarei P>!

[…] autizmus esetén fel kell ismerni és el kell fogadni az eltéréseket (még a nehézségeket is), de nem szabad kifogásként használni őket, és a siker gyakran (ha nem mindig) lehetséges, ha az adott feladatot egyénre szabva közelítjük meg. Az nem igaz, hogy az autista ember képtelen bármire; inkább az van, hogy meg tudják oldani a problémát, ha számukra érthetővé tesszük azt…

1. oldal, Előszó (Geobook, 2018)

Wenn Lawson: A szenvedélyes elme Hogyan tanulnak az autisták?


Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Simon Singh: A Nagy Bumm
Theo Peeters: Autizmus
Balázs Anna: Autista a testvérem
David Eagleman: Az agy
Szathmáry Eörs – John Maynard Smith: A földi élet regénye
Oliver Sacks: Antropológus a Marson
Oliver Sacks: A férfi, aki kalapnak nézte a feleségét
Daniel Tammet: Kék napon születtem
Tony Attwood: Különös gyerekek
Steven D. Levitt – Stephen J. Dubner: Lökonómia