Dreamsnake 1 csillagozás

Vonda N. McIntyre: Dreamsnake Vonda N. McIntyre: Dreamsnake Vonda N. McIntyre: Dreamsnake Vonda N. McIntyre: Dreamsnake Vonda N. McIntyre: Dreamsnake Vonda N. McIntyre: Dreamsnake Vonda N. McIntyre: Dreamsnake

Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

In a world devastated by nuclear holocaust, Snake is a healer. One of an elite band dedicated to caring for sick humanity, she goes wherever her skills are needed.
With her she takes the three deadly reptiles trhough which her cures are accomplished: a cobra, a rattlesnake, and a snake called Grass – a creature with the power to induce benign dreams, to smooth the path between life and death.
Rare and valuable is the dreamsnake. When Grass is wantonly slain, Snake must journey across perilous landscapes to find another to take its place…

Eredeti megjelenés éve: 1978

>!
282 oldal · puhatáblás · ISBN: 9780857054265
>!
Spectra, 1994
ISBN: 9780553296594
>!
Dell, New York, 1979
320 oldal · puhatáblás · ISBN: 9780440117292

1 további kiadás


Kedvencelte 1

Várólistára tette 4

Kívánságlistára tette 2


Kiemelt értékelések

Noro >!
Vonda N. McIntyre: Dreamsnake

Újraolvasás 2020

Ez a szokatlan hangvételű regény nem csak az elsők között nyerte meg a Hugo/Nebula/Locus csomagot (1979-ben), de állítólag az egyik korai „Hugo controversy”, vagyis a díjjal kapcsolatos vita is hozzá kötődik. És való igaz, hogy sok szempontból kilóg abból az évtizedből, amelyben megszületett.

Először is nyíltan felvállalja a nőiességét. Nem valamilyen elvont, a nemek viszonyát elméleti síkon firtató módon (mint amilyen pl. A sötétség balkeze), hanem úgy, hogy egy önálló, határozott, ámde a legkevésbé sem férfias viselkedésű nőt tesz meg főhősének. Egy gyógyítót, aki egyedül járja a poszt-apokaliptikus világot, és segít az embereken. Ő és a hozzá hasonlók a biológiai tudományok utolsó letéteményesei a Földön, specialitásuk pedig a génmódosított kígyók mérgének felhasználása. Ez persze kissé ijesztővé is teszi őket az átlagember számára, de a gyógyítók sosem élnek vissza képességeikkel. Ami elvezet a regény második szokatlan motívumához.

A történet ugyanis sokkal inkább él a fantasy eszköztárával, mint az SF-ével, de abból sem a megszokott, harcra és pusztításra épülő stílust követi. Ehelyett az Ursula K. Le Guin által elismertté tett, de akkor és ma is ritkának számító felfogásban mesél útkeresésről, lelki egyensúlyról, és életcélok beteljesítéséről. Ez a világ ugyanis alapvetően nem erőszakos, csupán tudatlan, és a legtöbb lakójának nem fegyveres védelmezőkre, hanem lelkiismeretes tanítókra van szüksége.

De a legkülönösebb talán az lehetett a maga idejében, hogy a regény teljes természetességgel beszél a szexualitásról, méghozzá anélkül, hogy a középpontba állítaná azt. Nem akarja sokkolni az olvasót, mint az újhullámos SF egyes képviselői, egyszerűen csak bemutat egy olyan világot, amely látszólagos primitívsége dacára a szexuális egyenjogúságnak és erkölcsnek egy nagyon magas fokára jutott.

Végeredményben ez az egyszerűnek tűnő történet, ami első ránézésre nem szól másról, mint egy magányos nő utazásairól a vadonban, szerintem a kortárs sci-fi trendek némelyikének egyik legfontosabb előfutára. Egyenlőségről, tiszteletről, emberi jogokról mesél nekünk anélkül, hogy kínosan próbálna igazodni valamiféle politikai korrektséghez. Ráadásul hisz abban, hogy a ma ismert világ esetlegesen bekövetkező pusztulása sem vezet az emberiesség megszűnéséhez.

4 hozzászólás

Népszerű idézetek

Noro >!

Arevin had heard of books, but he had never actually seen one.

chapter 9


Hasonló könyvek címkék alapján

N. K. Jemisin: The Stone Sky
Paolo Bacigalupi: The Windup Girl
Mary Robinette Kowal: The Calculating Stars
Ursula K. Le Guin: The Dispossessed
Orson Scott Card: Speaker for the Dead
Connie Willis: All Clear
David Brin: Startide Rising
Michael Chabon: The Yiddish Policemen's Union
Ann Leckie: Ancillary Justice
Martha Wells: All Systems Red