Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.
Csendes halál (Gereon Rath 2.) 36 csillagozás
Gereon Rath újra nyomoz!
Berlin, 1930. Betty Winter, az ünnepelt színésznő halálos balesetet szenved egy filmforgatás alatt. Rázuhan egy fényszóró, színész kollégája pedig kétségbeesésében egy vödör vizet önt az összeégett nőre, aki az áramütés miatt azonnal életét veszti. Az ügy kivizsgálására az önfejű Rath felügyelőt jelölik ki, aki hamar rájön, hogy a filmsztár halála nem a véletlen műve. Amikor beleveti magát a nyomozásba, a filmek világának sötét oldalán találja magát: rivalizáló producerek, derékba tört karrierek, megcsalt szerelmesek közt. Időközben színésznők tűnnek el, majd bukkannak fel elhagyatott mozik színpadán – holtan, kisminkelve, a hangszalagjaik kivágva: egy sorozatgyilkos garázdálkodik Berlin utcáin. Rathnak nemcsak az alvilág árnyaival kell felvennie a harcot, hanem a saját démonaival is: indulatai és konoksága miatt kiesik a pikszisből főnökeinél, egykori szerelme újra feltűnik a színen, és korábbi ballépéseinek emlékei is kísértik.
Volker… (tovább)
Eredeti megjelenés éve: 2009
Most olvassa 2
Várólistára tette 34
Kívánságlistára tette 23
Kölcsönkérné 2
Kiemelt értékelések
A történet egy kicsit lassabb folyású volt, mint amit egy krimitől várnánk, de nekem tetszett, jókat mosolyogtam a rendőrök egymás közti beszélgetésein, s Gereon vicces beszólásain. Szívesen sétáltam volna én is a kor Berlinjének utcáin, betértem volna a kávézókba, de a szereplőink hosszú sétáit a Wannaseenél is nagyon élveztem én magam is. A végén pedig, ahogy egyre közelebb kerültünk a gyilkosságok megoldásához, már izgalmakban, sőt akcióban sem volt hiány. Így összeségében nagyon élveztem ezt a jó kis régimódi bűnügyi történetet.
Bővebben:http://konyvutca.blogspot.co.ke/2016/03/volker-kutscher…
Most nem néztem mellé a Babylon Berlin második évadát, azt se tudom, követi-e ezt a második kötetet, azt gyanítom, hogy már leszakadt tőle, de nem is baj. Jobb volt így, nem kellett összehasonlítgatni a kettőt. Emellett fejlődött is Kutscher, ugyan itt is többféle ügy van, amiben Rath nyomoz, de nincs annyira túlbonyolítva, sokkal követhetőbb az egész. Charly keveset szerepelt ebben a részben, kicsit hiányzott, de nem nagyon. spoiler Tetszik a harmincas évek Berlinjének az ábrázolása, most ugyan túl sok történelmi háttér konkrétan nem volt benne spoiler, de talán majd ez is változik, ahogy haladunk az időben előre. Jó lesz ez, négy kötet van magyarul, németül meg már nyolc… vajon kiadják-e mindet?
Kevés olyan könyv van, amely ennyire intelligens módon képes egyensúlyozni a dráma és a hitelesen korfestő történelmi krimi határmezsgyéjén. Képes volt elszakadni a (csontig rágott) megszokottól, miközben semmi briliáns újítás nincs benne. Egyszerűen csak halad a maga kis lassú, ám annál lenyűgözőbb léptékében, amelyhez a csodálatos Berlin a 30-as években, mint helyszín adja meg az egyik pozitívumot spoiler, míg a másikat Gereon Rath „különös”, sajátos karaktere. Ezáltal azonban nem egy tucat krimi: pontosan olyan kimért, mint emberünk. Jogosan lehet ráfogni, hogy „ráérős”, de kárpótlásul mindig történik valami, ami az adott pillanatban lekötötte a figyelmemet. Amikor pedig feszültséget kellett teremtenie, az így még inkább erőteljesebbé duzzadt, egész konkrétan „vágni lehetett”, én pedig lélegzetvisszafojtva faltam a sorokat. Esélyem sem volt ellene.
Ez egy lassan csordogáló történet. Semmi titkot nem rejt, hisz mi olvasók tudjuk ki a gyilkos. Nyomon követhetjük Rath nyomozó magánéleti és munkahelyi összezördüléseit és a nyomozás menetét. Megismerkedhetünk Berlin 30' as éveivel és természetesen tanúi lehetünk a hangosfilm felemelkedésének, persze vannak olyanok akik szkeptikusan állnak eme újításhoz a filmvilágban. Erről érdekes volt olvasni, hisz színésznőket gyilkoltak meg, a téma elég rendesen ki volt dolgozva ezáltal.
Akiről a fülszövegben olvashatunk, Betty Winter színésznő, nos igen Ő is meghal, de ez egy párhuzamosan futó történet a fő cselekmény szállal, amit a végén összedolgozza az író.
Nekem mégis lassú volt a könyv a krimi részét nézve, hisz az első „igazi” gyilkosság amiről a könyv is szólt, csak a 300. oldalon történt meg, addig a fent leírtakkal töltötte meg a lapokat az író. Amivel nincs is semmi baj, de én jobb szeretem a sodró lendületű könyveket.
Nem titok, egyik kedvenc filmsorozatom a Babylon Berlin és jó későn tudtam meg, hogy van több könyv formájában is…ráadásul kishazánkban is elérhetőek.
Gereon Rath és Charlotte Ritter párosa az 1930-as évek német idők hátterében egy különleges olvasásélményt ad nekünk krimirajongóknak. Betty Wintert, a kor híres színésznőjét agyonüti egy reflektor és persze minden jel arra mutat, hogy nem véletlen volt. Ráadásul Vivian Franck színésznő is eltűnik és kettejükben az a közös, hogy két különböző produkcióban forgattak, tehát a két ügy összekapcsolható lesz. Volker Kutscher játszi könnyedséggel spoiler fest le nekünk egy képet a hangosfilm elindulásáról, a producerek közti versengésről. Talán, ha 1-200 oldalnál kisebb terjedelmű, akkor megérdemelte volna az 5 csillagot, néha kissé ömlengősre sikerült…
De az értékelés végére már csak egy kérdés maradt: miért nem olvastam ezt németül? :)
Ha valaki felajánlaná, hogy visszarepülhetek a 20. század bármely általam választott szakaszába – amikor még nem éltem –, akkor valószínűleg a század legelső éveit választanám, és magát Budapestet, vagy valamely szívemhez közel álló magyar várost. A korzózást, az etikettet, a boldog békeidőket. Ezen évtizedek nyomában – nem csupán az időrendiséget tekintve – ott topogna az 1930-as évek legeleje. Ugyan a háború kardja ott lógott a levegőben, a gazdasági válság fogalma begyűrűzött a mindennapokba, mégis volt egy kis szeglete a világnak, ami olyan változáson esett át épp ezekben az esztendőkben, melynek vívmányai a mai napig szórakoztatásunkat szolgálják.
Teljes értékelés a könyvről itt:
http://www.szembetuno.blogspot.hu/2016/03/csendes-halal.html
Őszintén bevallom, régebben faltam a krimiket, de úgy látszik, ahogy öregszem, egyre inkább az ifjúsági regények vonzanak, így egyre ritkábban olvasok felnőtt krimiket. Erre a regényre azonban már a fülszövege alapján felfigyeltem, hiszen a mozik világában játszódik, ráadásul abban a mozis korban, amiről túl sok mindent nem tudok.
A regény az 1930-s évek Németországába kalauzol el minket, ahol egy borzalmas baleset történik az egyik filmforgatáson és az ünnepelt és gyönyörű színésznő szörnyethal. Azonban nem csak ez az egy haláleset történik, így a nyomozással megbízott Rath felügyelő egy eléggé szövevényes ügybe keveredik.
Az író egy nagyon különleges korszakot elevenített meg a könyvében, a 30-s éveket. Azt a korszakot, amikor a némafilmeket kezdik felváltani a hangosfilmek és ez hatalmas nyomásként nehezedik mind a filmstúdiók, mind pedig a színészek vállára, hiszen az addig jól bevált módszereiket többé nem használhatják. Stúdiók mennek tönkre, akik nem tudják követni az újdonságokat, ünnepelt színészek tűnnek el a süllyesztőben, hiszen nem mindenki tud hangosan is játszani, illetve új csillagok kerülnek elő, akik képesek szépségüket és tehetségüket a vásznon úgy csillogtatni, hogy közben beszélniük is kell. A regény ebbe a világba vezet el minket és „megnyugodva” konstatáltam, hogy a világ akkor is ugyanolyan volt, mint most – az erősek elnyomják a gyengéket és nem mindig a legtehetségesebb lesz a befutó. Azért picit sajnáltam, hogy nem töltöttünk annyi időt a kulisszák mögött, mint amennyit szerettem volna, de az biztos, hogy az író meghozta a kedvemet ehhez a korszakhoz és addig keresek és kutatok, ameddig nem fogok egy olyan könyvet találni, ami az akkori mozizásról picit többet mesél.
Persze a nyomozás során nemcsak a stúdiók világát ismerhetjük meg, hanem a 30-s évekbeli Németországot is, a két háború közti időszakban, amikor a német nemzetszocializmus – nácizmus – kezd erőre kapni. Szerencsére az író ebbe nem mélyedt bele nagyon, épp csak érintettük ezt a témát. Nem, mintha nem lenne fontos, hogy mi is történt akkoriban pontosan, de ez a könyv nem erről szól, így hiba lett volna, ha túl nagy hangsúlyt fektetett volna az író erre. Itt egy őrült sorozatgyilkos van a középpontban, őt kell megtalálnia Rath felügyelőnek bármi áron.
Természetesen nem tudtam elvonatkoztatni az adott kortól és nem egyszer vettem észre, hogy elkalandoztam, amikor egy-egy számomra szimpatikusabb szereplőről vagy akár gyerekekről olvastam, hogy ezek a szerencsétlenek vajon hol lesznek 10-12 év múlva? Vajon túlélik-e a II. világháborút? Vajon mit csinálnának, ha tudnák, hogy mekkora borzalom fog bekövetkezni? Persze ez nem azt jelentette, hogy a történet nem kötött le, hiszen izgalmas volt a nyomozás és azzal, hogy a gyilkos is néha „megjelent”, így még érdekesebbé vált az egész. De úgy látszik, hogy már kijöttem a gyakorlatból, mert csak a könyv háromnegyedénél kezdtem kapizsgálni, hogy ki lehet a gyilkos:).
Rengeteg ilyen típusú sorozatot nézek a tévében (Gyilkos elméktől kezdve a sok helyszínelős sorozatig) és érdekes volt látni, hogy milyen különbségek vannak az „AKKOR ÉS MOST” között. Mennyivel nehezebb körülmények között dolgoztak az akkori helyszínelők, a nyomozók, a mai speciális segítő eszközök nélkül, de mégis mennyire sok a hasonlóság a mostaniakkal.
A felügyelővel pedig még barátkozom. Egyelőre nem mondhatom, hogy a kedvencemmé vált volna, pedig az író abszolút egy két lábbal a földön álló, teljesen emberi karaktert alkotott. De még kell egy kis idő, hogy megszeressem, bár az a tény, hogy azt a kiskutyát megmentette és magához vette, sokat javított a megítélésén:).
És a történet vége? Egyrészt kapunk egy lezárást, hiszen ez a regény önálló könyvként is megállja a helyét (ezért is mertem belevágni egy sorozat második részébe ennyire bátran), de az író mégis úgy mozgatja a szálakat, hogy biztos vagyok benne, hogy nem az utolsó részt olvashattuk Rath felügyelő kalandjaiból.
Összességében örültem, hogy a kezembe vettem ezt a krimit, amit mindenkinek ajánlok, aki kíváncsi a régi mozik világára és szeretné megtudni, hogy az akkori rendőrök hogyan voltak képesek felgöngyölíteni egy nem éppen hétköznapi sorozatgyilkosságot.
Fontos kultúrális korban vagyunk: hódít a hangosfilm. Két világ háborúzik: a némafilmesek, akik a régit képviselik és a hangosfilmesek, akik ebben az esetben a fejlődést jelentik. Ebben akörnyezetben na és természetesen a dekadens Berlin utcáin történnek az események, amibe elkezd jó vastagon belerondítani a politika. Remélem az utóbbi szál erősödni fog a következő részekben.
A történelmi környezet kifejezetten jól áll a műnek, kicsit tanulni is lehet belőle.
Bőven van a sorozatban még lehetőség, remélem ki is használja a szerző.
Utalnom kell egy kicsit a TV-sorozatra is: ott a szerelmi szál feszültsége jobban működött (persze azért hozzá kell tennem, hogy csak egyes ötleteket átemeltek a könyvből, maga a történet nagyon másra futott ki) a vizuális megjelenítés remekül megoldott. Ezt már az első rész kapcsán is megállapítottam.
Gereon Rath továbbra is a személyiségem egy egészen jól leképzett nyomozója, bocsánat felügyelője. :)
Azzal, hogy német és hogy a múlt század harmincas éveiben játszódik eleve kirí a tucatthrillerek áradatából Volker Kutscher regénye. Emellett átlag fölé emeli az is, hogy nagyon szórakoztató stílusban íródott, illetve hogy a párbeszédek itt-ott kimondottan viccesek. A főhős szimpatikus és esendőségében könnyen megkedvelhető karakter, a cselekmény gördülékenyen halad a befejezés felé, miközben több szálon is izgalmak várnak ránk. A fél pont levonás a kicsit elnagyolt befejezés miatt van, bennem maradtak bőven megválaszolatlan kérdések. Azt hiszem nem maradt más hátra, mint megrendelni a szerzőtől a Tisztázatlan bűnügyet is.
Krimi, melyben a nyomozó csak kérdez és megfigyel. Nincs DNS vizsgálat, a nyomrögzítés a fényképezés, a nyomozás a tanúk meghallgatása. Nyoma sincs a modern technikának. Talán ezért is tűnik kicsit lassúnak a történet. Nagy öröm volt Kirie (a kiskutya) megjelenése, így még humor is keveredett az egészbe. Meglátszik, hogy ritkán olvasok krimit, mert csak akkor jöttem rá egy összefüggésre mikor már elolvastam. :D
Népszerű idézetek
A sorozat következő kötete
Gereon Rath sorozat · Összehasonlítás |
Hasonló könyvek címkék alapján
- Stephen King: A halálsoron 96% ·
Összehasonlítás - María Dueñas: Öltések közt az idő 90% ·
Összehasonlítás - Kate Morton: Titkok őrzője 90% ·
Összehasonlítás - Amy Harmon: Az ismeretlen kedves 90% ·
Összehasonlítás - Sebastian Fitzek: Ámokjáték 89% ·
Összehasonlítás - Steve Berry: A Kaiser hálója 87% ·
Összehasonlítás - Simon Scarrow: Elsötétítés 92% ·
Összehasonlítás - Kondor Vilmos: Bűnös Budapest 88% ·
Összehasonlítás - Jodi Picoult: Második látásra 86% ·
Összehasonlítás - Riley Sager: Már csak egy maradt 89% ·
Összehasonlítás