https://szeged.hu/cikk/vegre-ujra-kaphato-az-a-remek-bo…
Hogy milyen gazdag is a skandináv irodalom jól mutatja, hogy a zseniális Vigdis Hjorth bár már jó négy évtizede a pályán van, mégis az eredetileg 2016-ban megjelent és most bemutatandó Örökség című regényével került be olyan istenigazából a norvég és nemzetközi köztudatba. Jómagam már igen régóta el akartam olvasni ezt a kötetet – hiszen a szerző A tanárnő dala és a Henrik Falk című köteteivel már korábban is lenyűgözött –, ám az Örökség már jó ideje gyakorlatilag beszerezhetetlen volt, így persze kapva kaptam az alkalmon, amikor megtudtam, hogy a Polár könyvek újra kiadta ezt az annak idején óriási botrányt kavaró regényt.
Az Örökség több szempontból is elüt Hjorth másik két kötetétől, ugyanis nemcsak sokkal szószátyárabb (már-már knausgårdi módon), de egyértelműen érződik rajta Thomas Bernhard hatása is. Talán már ez utóbbiból is sejthető, hogy ez a regény is igazán húsbavágó témákat fog feldolgozni, és bizony nem fogja kímélni sem az egyént, sem a családot, sem a társadalmat.
Bár a felszínen az Örökség egy talán kicsinyesnek is mondható testvérviszály hosszadalmas és a felszínen nem túl eseménydús históriája (a jól szituált, nyolcvanas éveikben járó szülők úgy döntenek, hogy nyaralóikat a két fiatalabb lányukra hagyják, míg a bátyjukat és a családdal már jó két évtizede nem igazán kommunikáló nővért kizárják), ám a mélyben nemcsak egy abúzus története van ott, hanem egy képmutató és velejéig diszfunkcionális család krónikája is.
A majd négyszáz oldalas kötet narrátora a közel hatvanéves Bergjlot, akit kisgyermekkorában éveken keresztül zaklatott az édesapja, és aki ennek következtében mély és igen mélyre temetett lelki sebekkel volt kénytelen leélni az életét, ám a nyaralók körüli viszály, valamint apja váratlan halála mindezt a felszínre hozza, aminek következtében a nőnek végre kompromisszumok nélkül szembe kell néznie az eseményekről minden bizonnyal végig tudó édesanyjával és a történteket tagadó húgaival is.
Hjorth műve nem azért válik igazán megterhelővé, mert tocsog a szörnyű részletekben (az írónő alig fedd fel belőlük bármit is), hanem azért, mert Bergjlot gondolati révén megpróbál olyan mélyre ásni a családi és egyéni pszichékben is, amennyire csak lehetséges. A norvégnál talán nem is az incesztus a legszörnyűbb, hanem az erre adott családi reakció: az örökös tagadás, aminek következtében mindenki úgy kezeli a zaklatást egykor elszenvedő és mára már jócskán középkorúvá érett kislányt, mintha ő lenne a bűnös, aki merő szeszélyből tönkreteszi a látszólagos családi idillt. Ez a közel négyszáz oldal a folyamatos ismétléseivel, megakadásaival, újra és újrainduló köreivel pedig tökéletesen visszaadja Bergjlot szenvedését, aki a történtek után majd fél évszázaddal sem képes megnyugvásra lelni.
„Az elnyomottak általában megnyomorodnak, az érzelmi életük elsivárosodik, többnyire átveszik az elnyomó gondolkodásmódját és módszereit, az elnyomás leggyalázatosabb következménye az, hogy örökre tönkreteszi az elnyomottat, aki egyre kevésbé képes kiszabadítani magát.”
Azt hiszem, Vigdis Hjorth annak idején óriási botrányt kiváltó regénye (sokan vélték úgy, hogy saját a családjáról ír) nemcsak kiváló irodalmi alkotás, de igazán megkerülhetetlen mű akkor is, ha a családon belüli erőszakról, az ezzel kapcsolatos örökös elhallgatásról, valamint ennek következményeiről szeretnénk beszélni. Így nem lepne meg, ha ezt a második kiadást is ugyanolyan gyorsan elkapkodnák, mint az elsőt.