(Košice, Novi Sad) Teljesen át tudom érezni Márai Sándor megdöbbenését, amikor 1973-ban kezébe vette a Košice című könyvet. A könyv szerzői úgy mutatták be Kassát, mintha ott nem is lett volna semmiféle komoly és színvonalas magyar kultúra, mintha abban a városban nem született volna jelentős magyar művészi érték. Márai úgy élte át az egészet, mint egy fájdalmas csapást. Szinte naponta rándulok meg ugyanettől a csapástól, ha különböző újvidéki antológiák, almanachok és alkalmi kiadványok kerülnek a kezembe. Így van ez tartományi szinten is. Időnként összegyűlnek a magyar és a szerb politikusok, és a multikulturalizmusról cseverésznek. A szellemi világ haldoklik. Maradtak a kisebbségi sátrak, a szekértáborok, a kisebbségi törzsfőnökök, akik időnként feldíszítik a sátrakat. Néha az állami televízió stábja kiszáll a helyszínre, és meglátogatja a sátortábort, ekkor a táborlakók tüzes táncba kezdenek. Utána a nemzeti konyha finomságai következnek, majd népművészeti kiállítás. Törzsfőnöki szónoklatok a kisebbségi Kánaánról. Ha maradt még eleven vajdasági magyar érték, akkor az elköltözik, vagy belső exiliumba vonul. Aki Pestre költözik, az harciasan bevonul az összkomfortos tájházba, aki a tájhazában marad, az apokrif szellemi életet él. Ha a reprezentatív sátortábori rendezvényeink író szereplőit veszem szemügyre, akkor kiderül, hogy Vajdaságban nincs is magyar író. Csak pártíró van. Ha pedig éppen író kell, akkor Pestről szállítanak alkalmi verseket a politikusaink.
50. oldal, 2003