Mi ​az, hogy könnyűzene? 3 csillagozás

Vedres Csaba: Mi az, hogy könnyűzene?

A ​könnyűzene szerepével, értékelésével, helyzetével kapcsolatban Magyarországon időről időre fellángolnak a viták. Középpontjukban az a két kérdés áll, hogy szabad-e a könnyűzenét támogatni, illetve hogy szabad-e könnyűzenét oktatni az iskolákban.

De mit is jelent az, hogy „könnyűzene”? Ez a kérdés nem zeneesztéták, vagy szociológusok szakmai belügye, hanem a társadalom egészét érinti. A komolyzene – könnyűzene felosztás alapján forint milliárdok sorsa dől el.

A magyar közvélekedés szerint a jazz könnyűzene – a szakirodalom szerint nem az. Nem is komolyzene. Jazz. A szakirodalom szerint a rock sem könnyűzene, hanem önálló műfaj. Szintén a könnyűzene kategóriájába sorolják a countryt és a bluest is, pedig ezek a népzenék.

E felosztás legnagyobb vesztesei azok a művészek, akik a jazz, a rock vagy a fent említett népzenék zenei nyelvén szeretnék művészi szinten kifejezni magukat. Támogatáshoz ritkán juthatnak, mert a szakma szerint „könnyűek”, eltartani… (tovább)

>!
Kairosz, Budapest, 2006
220 oldal · ISBN: 9639484776

Várólistára tette 1


Kiemelt értékelések

vitemerius>!
Vedres Csaba: Mi az, hogy könnyűzene?

Érdekes könyv, noha több ponton kicsit másként gondoltam a dolgokat, mint a szerző. Mindenesetre termékeny dialógust eredményezett köztem és a könyvet szintén elolvasó barátaim között.
A fél pont levonás azért, mert néhol talán túlzottan szubjektív hangvételű, ami szerintem egy ilyen típusú, sok-sok forrást felhasználó, komoly következtetéseket levonó könyv esetében az önkényes válogatás, az egyoldalú bemutatás gyanúját is felkeltheti. Ami szerintem ebben az esetben nem előny, s nem is csak jellegzetesség.

lenne P>!
Vedres Csaba: Mi az, hogy könnyűzene?

Dénestől kaptam sok szeretettel ezt a könyvet december 6.-ára, ám én nagyon lassan haladtam vele, mert ez nagyon alapos munka, tele lábjegyzetekkel és megjegyzésekkel. Olvasmánynak nem nagy élmény, de tanulmánynak tökéletes. Az utolsó összefoglaló fejezetben már tudtam, ez a tanulmánykönyv nem semmi témát bolygat. Mit is nevezünk könnyű- vagy komolyzenének? A napokban @rapchee -vel is szóba került a téma, mert nem egyértelmű. És ha ez még ilyen értelmezésbeli kérdés lenne csak, akkor azt mondanám felesleges, de itt bizony a mi magyar kultúránkról is szó van! Hogyan hal ki egyik oldal, mivé fejlődik a másik… A Kodály-módszer „sosehol” alkalmazása, amit az akkor is háborgó Kodályon kérünk számon…Miért nem működik? Tökéletesen igaza van a szerzőnek is, a zene minden rétege fontos, ha minőségi! Bár a techno-t én nem csípem annyira, de elhiszem, hogy abból is van igénytelen és igényes, ahogy a „komolyzenében”, a klasszikus zenében is. Ha már a különböző pályázatokat hozzá nem értő emberek írják ki, legyünk mi, egyszemélyben támogatói az igényes zenének, mint annak idején a Kaláka mellé álló ifjúság is… de itt már egy másik olvasmányélményemről lenne szó…

1 hozzászólás

Népszerű idézetek

Cicu>!

A blues nemzetközi anyanyelv.

VII. fejezet - A jazz, a pop és a rock mint zenei köznyelv. Használatuk művészi lehetőségei

Cicu>!

A zenében minden összezavarodott. Azt a hírt, hogy 250 hátrakötözött kezű, agyonlőtt embert találtak egy tömegsírban, a kereskedelmi rádiók diszkrét szórakoztatózenei háttérrel tálalják. Haydn zsíros főúri ebédekhez írt zenéjét székreccsenés nélküli áhítattal hallgatjuk a koncerttermekben. Bach stilizált tánczenéire nem táncol senki. Muszorgszkij „Borisz Godunov” c. operája kuktasistergés mellett szól vasárnap délelőtt a lakótelepi konyhákban, kisrádión.

IX. fejezet - Válsághelyzet és kiútkeresés

4 hozzászólás
Cicu>!

Igenis van különbség könnyű – és komolyzene között […] az alkotói szándékban és a befogadói szándékban.

II. fejezet - Molnár Antal tanulmánya a könnyűzenéről

Cicu>!

„Nagyobb zenei műveltséget vagy elmélyedést a hallgatásban nem igénylő szórakoztató zene.” Túl azon, hogy ez a meghatározás inkább azzal foglalkozik, hogy mi „nem” a könnyűzene, mint azzal, hogy valójában micsoda, összességében igaza van. De igaza van-e John Coltrane-nel, a Modern Jazz Quartettel, a King Crimsonnal, vagy a magyar East együttessel kapcsolatban is? Generációk sorának erről már egészen más emlékei vannak, hiszen ezeket a zenéket egyedül, vagy baráti társaságban kifejezetten nagy elmélyedéssel hallgatták, s egészen biztos, hogy nem szórakoztak.

I. fejezet - Mi az, hogy könnyűzene?

Cicu>!

A „komoly” és „könnyű”, azaz az önálló művészi alkotás és a szórakoztatásra szánt tucattermék közötti különbség nem az egyes zenei műfajok között, hanem magukon a műfajokon belül található."

II. fejezet - Molnár Antal tanulmánya a könnyűzenéről

Cicu>!

Korunk zenei köznyelve a jazz, a pop és a rock nyelvezetéből használja a legtöbb kifejezést. E három műfaj folyamatos kölcsönhatásban áll egymással, ezáltal él, virul és gazdagodik. Sorra, egymás után teszi közzé mondatait, vagyis a műveket.

VII. fejezet - A jazz, a pop és a rock mint zenei köznyelv. Használatuk művészi lehetőségei

Cicu>!

A régit felváltó új nyelv […] ijesztőnek, barbárnak, primitívnek tűnik. Ez nem is csoda, hiszen akik a legkifinomultabb zenei légkörben nőttek fel (gondoljunk csak arra, hogy egy gyűjtőnek hány féle változatban lehet meg Mozart Jupiter-szimfóniája, s mennyire finom különbségeket képes felfedezni köztük), kétségbeesve látják, hogy a kialakulóban lévő újabb zenei köznyelv mennyire kezdetleges. Valóban az! Ahol az erő és a kifinomultság roppant kényes egyensúlya megbomlik, ott a szubtilitást a nyerseség, olykor a durvaság váltja fel.

VII. fejezet - A jazz, a pop és a rock mint zenei köznyelv. Használatuk művészi lehetőségei

Cicu>!

A klasszikus zene megmerevedésével szemben azonban mind a jazznek, mind a popnak és a rocknak van egy óriási előnye és erénye, ez pedig a nyitottság.

VII. fejezet - A jazz, a pop és a rock mint zenei köznyelv. Használatuk művészi lehetőségei

2 hozzászólás
Cicu>!

Könyvtárnyi irodalma van annak, hogy barokk zenét bélhúron vagy fémhúron hitelesebb-e játszani, de Magyarországon alig-alig akad olyan klasszikus zenét tanító tanár, zeneszerző vagy zenetudós, aki hajlandó a populáris zene jelenségeivel érdemben is foglalkozni. Mert az „könnyűzene”. Holott a figyelmeztetések hiteles, elismert személyiségek részéről kellő időben elhangzottak.

IX. fejezet - Válsághelyzet és kiútkeresés

1 hozzászólás
Cicu>!

Szükség volna tehát kritikai szaklapra, amelyet olyan emberek írnak, akik tisztában vannak a populáris zene sajátságaival, ugyanakkor képesek a zene szaknyelvén megfogalmazni gondolataikat.

IX. fejezet - Válsághelyzet és kiútkeresés

2 hozzászólás

Hasonló könyvek címkék alapján

Révész P. Anna (szerk.): LGT nagy képes kottás emlékkönyv
Csepregi Éva: Napraforgó
Komár László: Táncoló fekete lakkcipők
Hetesi Péter Pál: Csak a zene van
Németh Géza: Blackmore
Kiss István Zoltán: Magyar Könnyűzenei Lexikon
Horváth Panna (szerk.): Magyar dalszövegek
Bródy János: Jelbeszéd
Csorba Tibor: Rock ’n’ Roll Kárhozat
Kovacsics András: Omega – Universal, zenekartól az együttesig