Iskolai ​ártalmak 4 csillagozás

Varga Zoltán: Iskolai ártalmak

A könyv szerzője klinikus pszichológus, aki különböző magatartászavarokat mutató gyerekekkel foglalkozik. Az iskolai ártalmak c. könyve számos nevelési eljárást, nézetet ismertet. Bár évtizedekkel korábban keletkezett, megállapításai ma is érvényesek. Vizsgálja az iskolai rejtett szabályokat: – A felnőttnek mindig igaza van? – A gyermeki kritika – szemtelenség? A gyermeki humor és az Unatkozni tilos c. fejezetek is bőséges esetleírást tartalmaznak. Az élet dolgai kötethez Vekerdy Tamás írt értékelő előszót, mely korunk visszás iskolai atrocitásaira is kitér.

>!
Saxum, 2011
156 oldal · ISBN: 9789632481807

Enciklopédia 6


Várólistára tette 1


Kiemelt értékelések

>!
vargajudit P
Varga Zoltán: Iskolai ártalmak

A stílusa kissé nehézkes, de a szellemisége nagyon közel áll a szívemhez.


Népszerű idézetek

>!
Carmilla 

    Létezik olyan nevelői mentalitás, melynek egyetlen érve a jól ismert „huszonöt éve tanítok, nekem ne magyarázzon senki”. Ez a könyv azonban nem ilyen nevelők számára íródott, mert ez a beállítottság aligha változtatható meg.

16. oldal, Bevezető (Saxum, 2011)

>!
Carmilla 

Újabb kérdést megfogalmazhatunk: Milyen hatással lehet a gyerekek morális ítéletének fejlődésére az a tapasztalat, hogy más szabályok vonatkoznak a hatalom birtokosára, és mások a hatalommal nem rendelkezőre?

45-46. oldal, A nevelő, a gyerek... (Saxum, 2011)

Kapcsolódó szócikkek: hatalom · tapasztalat
>!
Carmilla 

(…) Ismert, hogy bizonyos személyiségalkattal rendelkező személyeket vonzanak azok a pályák, amelyek állandó fölényhelyzetet biztosítanak művelőik számára.

65. oldal, Fejlődéslélektani kitekintés (Saxum, 2011)

>!
Carmilla 

    Pedagógiai szempontból a kérdést így kell feltennünk: milyen hatást gyakorol a nevelő személyisége és magatartása a gyerekekre és gyerekközösségekre? Ha ez a hatás a szociális érést támogatja, segíti, akkor a nevelő betölti azt a feladatot, mely ebben a folyamatban rá hárul. Ha nem, akkor a nevelő személye negatív hatást gyakorol a szociális érés folyamatára, és különböző súlyosságú személyiségkárosodásokat idézhet elő.

105. oldal, A kapcsolat zavara... (Saxum, 2011)

>!
Carmilla 

A felnőtt-gyerek kapcsolatok jellemző formája ma is inkább az egyoldalú alá-fölé rendeltség.

64. oldal, Fejlődéslélektani kitekintés (Saxum, 2011)

>!
Carmilla 

    Más hatások is érik a kisgyereket: a tömegkommunikációs eszközök hatásai. Filmet, televíziót néz. Néha azt látja, hogy dicsérik, aki öl, néha, hogy büntetik. A filmeken sokszor rokonszenves a bűnöző, a pedagógus meg mintha hibbant lenne néha. Látja, hogy sok a pénze annak, aki semmit se dolgozik, és nyomorog, aki robotol.

81. oldal, Fejlődéslélektani kitekintés (Saxum, 2011)

Kapcsolódó szócikkek: film
>!
Carmilla 

(…) A sikeres kommunikációnak első feltétele tehát, hogy a két partner felvegye egymással a kapcsolatot.
    Természetesen szükséges az is, hogy a kapcsolatba lépett felek értsék egymás nyelvét, vagyis közös jelrendszert használjanak. Ez a közös jelrendszer nem pusztán a közös nyelvvel azonos. Igen fontos az is, hogy a közlő felek milyen viszonyban vannak egymással. A két közlő fél közötti viszony ugyanis módosítja a nyelvi közlési eszközöket, sajátságos, e viszonyból következő közlési jeleket hozhat létre. Régi barátok, sok közös élményt átélők néhány szóval lényegesen többet tudnak közölni egymással, mint idegenek.

89. oldal, A kapcsolat zavara... (Saxum, 2011)

Kapcsolódó szócikkek: kapcsolat · kommunikáció
>!
Carmilla 

(…) A zuhogó esőben esernyő alatt gyalog siet iskolájába a tanárnő. A kapuba együtt érkezik tanítványa, apjának Audijában. Beszéljen növendékeinek a munka alapú társadalomról.

135. oldal, Utószó (Saxum, 2011)

Kapcsolódó szócikkek: Audi

Hasonló könyvek címkék alapján

Rita Jordan – Stuart Powell: Autisztikus gyermekek speciális tantervi szükségletei
Zsolnai József – Zsolnai László: Mi a baj a pedagógiával?
Fűzfa Balázs – Fazekas Annamária (szerk.) – Horváth H. Attila: Süss fel nap I.
Vekerdy Tamás: Álmok és lidércek
Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla: Neveléstörténet
Szűcs Marianna: Esély vagy sorscsapás?
Demeter Lázár Katalin: Játszótárs
Demeter Lázár Katalin: Játszótárs 2.
Gerd Biermann (szerk.): Az iskolai ártalmak megelőzése
Hargitai Katalin: Módszertani kézikönyv a Játék tankönyvekhez