F. ​napló 2 csillagozás

Váli Dezső: F. napló

[…] ​A fénykép furcsa jószág. Életünk állandó útitársa. Fényképen tartanak nyilván, ujjredőink fényképe nélkül jobb országokban már az országhatárt sem léphetjük át, születésünk pillanatától várhatóan szép és megható temetésünkig életünk szinte minden mozzanata kép-rögzül. Fényképezünk hivatásszerűen és hobbiból, télen és nyáron, föld fölött és víz alatt, úton, sínen, levegőben. Hivatásszerűen fotografáló embertársaink időnként könyv formában is megjelentetik képeiket, többnyire egy téma (különös helyszín, híres emberek, soványak vagy kövérek, nők, kertek, épületek, ikrek vagy törpék, satöbbik) köré fűzve, ahhoz illesztve válogatásukat. Ezúttal, rendhagyó módon egy festő, Váli Dezső fotóalbumát tartja kezében az olvasó. Váli nem fotográfus, de egész eddigi életében fényképező alkalmatosságok voltak a kezeügyében; maga is épített hatalmas lemezes fényképezőgépet, volt duplakihúzatú Voigtländer-szerelme és saját profi fotó-laborja, még az új, digitális technikát is azonnal kezéhez… (tovább)

>!
Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét, 2007
128 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789638383747

Enciklopédia 1


Kívánságlistára tette 1


Népszerű idézetek

akire>!

Sok év kihagyás után 1974-ben kezdtem újra fotózni.
Előtte-években Matisse példája. A tízes években egy
egzotikus utazása előtt vásárolt egy nagyon drága
fényképezőgépet, de utolsó pillanatban kivette a
kofferból, merthogy hasznosabb a saját élménnyé
deformálódott emlékkép.

dokijano>!

Be szép a régi kép, a tiszta,
Be szép volt a világon élni,
Be szép volt az a lázadó,
Mégis uras, szent Össze-Vissza.

(első mondat)

1 hozzászólás
dokijano>!

Egy absztrakt kép, a Margit hídról lefelé nézve a fehér homokzsáktorlaszok. A buzgárt körülépítették, ott a víznek kedvesen más a színe, az tetszett meg nagyon. Egyáltalán, szabad egy árvíznél így esztétizálni? Egy budai polgár kisétál a partra, bámészkodik, fotózkodik, kontrasztok, színek meg árnyékok. Lent pedig dolgoznak.
Christo becsomagolja a Dunát.

116. oldal, Árvíz Budán II. - F/06/025 (Magyar Fotográfiai Múzeum, 2007)

dokijano>!

[…] Picassónak Antibes-ben, a várkastélyban minden műfajra külön szobája volt, láttam. Azt a bizonyos kecskét a nagyterembe kötötte be.

74. oldal, Műterem keretezéskor - F/92/14 (Magyar Fotográfiai Múzeum, 2007)

dokijano>!

Illyés Gyula egyetértene velem. A legszebb tájak, amikben az ember általi derékszögek is benne vannak. A Dunántúl ezért csoda.
1983-ban néhány napig télen is lent voltam, az amúgy erre alkalmatlan kékkúti magtár-nyaralóban. Házunk első évei, életpróbálkozások.
A kilencvenes évek végén egy teljes napfogyatkozáskor is föl, erre a dombra. Ami rendkívülivé tette, a hirtelen csend, elhallgattak a madarak. A Balaton vizén gyorsan szaladt a túlpart felé az árnyékhatár.

56. oldal, Kékkúti szőlődomb - F/83/02 (Magyar Fotográfiai Múzeum, 2007)

dokijano>!

Lábnál kis villanymelegítő, három tetőcserép rajta, tehát cserépkályha. A kuckó ablaka lila füzetbekötő papírral leragasztva, közepén kerek lyuk – kajütablak –, ott pauszpapír, arra nézve a tengerre láttam. E kutyaházban reggelente évekig hatvan perc angolfordítás, magányosan tanultam a nyelvet, Greene-regények.

30. oldal, Én és nagy képek - F/77/07 (Magyar Fotográfiai Múzeum, 2007)

Kapcsolódó szócikkek: cserépkályha
dokijano>!

Parasztszobák. Televízió és környéke, rendszerint a szent sarok helyén, ahol régen a feszület és szentképek.
A falakon ikonosztáz esküvői és családi képekből.
Gyalázatos módszerünk volt a házakba bejutni. Sietni kellett, napi háromszáz felvétel. Egy pohár vízért kopogtattunk be, már bent voltunk a konyhában, a néni nyújtotta volna, belekérdeztünk, tessék mondani, az a festett tányér honnét való. Én benyitottam a tisztaszobába, milyen szép az a láda, lefényképezhetném?! És már nyitottam a fotóállványt, …

26. oldal, Parasztszoba, almák - F/75/04 (Magyar Fotográfiai Múzeum, 2007)

dokijano>!

Fölhívott S. Nagy Kata barátom,
– Tudsz enteriőrt fotózni? Eltörött a fotósom karja, és megint megyek vidékre, adatfölvétel szociokutatáshoz.
– Mikor mész?
– Hétfőn.
– Addigra fogok tudni.
Vettem egy nagylátószögű objektívet, és aznap elkezdtem szobát fényképezni.

26. oldal, Parasztszoba, almák - F/75/04 (Magyar Fotográfiai Múzeum, 2007)


Hasonló könyvek címkék alapján

Csengel-Plank Ibolya – Hajdú Virág – Ritoók Pál: Fény és forma / Light and Form
Kónya Péter: Gyermeki szemek – Eyes of Children
Kolta Magdolna – Ulrich Gábor (szerk.): Képességek
Sümegi György: Kép-Szó
Lakat Erika – Magyarits András (szerk.): Kabáczy Szilárd
Hegedűs Ákos: Egyedül / Alone
Anne Geddes: Tisztaság
Kárpáti Kamil (szerk.): Hommage à Átlók
Ádám Gyula: A megkerült Paradicsom
Sármány Ilona – Gara György: Brugge