Sommarboken 5 csillagozás

Tove Jansson: Sommarboken Tove Jansson: Sommarboken Tove Jansson: Sommarboken

Sommarboken handlar om Sophia, hennes pappa och farmor som tillbringar sommaren tillsammans på en ö i Finska viken. Det är mest av allt en berättelse om vänskapen mellan en mycket gammal kvinna och en mycket ung flicka. Hänvisade till varandra utforskar de ön och dess omgivningar, delar erfarenheter och lär av varandra. Deras vänskap över generationsgränserna är lika stark och intensiv som en sommar i skärgården kan vara efterlängtad. Spelet mellan liv och död, mellan framtiden och det förflutna, mellan ålderdomen och barndomen har aldrig gjorts så klart i Tove Janssons författarskap. Boken består av 22 kapitel som kan läsas som en helhet eller var för sig. Någon strikt kronologi finns inte.

Eredeti megjelenés éve: 1972

Tagok ajánlása: Hány éves kortól ajánlod?

188 oldal · ISBN: 9789100120641 · Illusztrálta: Tove Jansson

Kedvencelte 1

Várólistára tette 2

Etike P>!

Varje gång blir nätterna mörka helt oförmärkt. Någon kväll i augusti gör man sig ett ärende utomhus och plötsligt är allting kolmörkt, en stor varm svart tystnad omkring huset. Det är fortfarande sommar men den lever inte längre, den har stannat av utan att vissna och hösten är inte färdig att komma. Det finns inga stjärnor än, bara mörker.

I augusti

1 hozzászólás