Kicsiny területű szomszédunk, Szlovénia költészetéről keveset tudunk, jóllehet számos jelentős lírikussal büszkélkedhet. A modern szlovén költészeti irányzat elindítója a fiatalon elhunyt Sreèko Kosovel, akit Tomaž Šalamun követ.
Tomaž Šalamun (1941) Kosovel nyelvi újításait fejlesztette tovább, szinte a végletekig. 1967-ben üdvözölte Kosovel dekonstruktivista verseinek megjelenését, és ezzel hivatkozhatott arra, hogy amit ő a költészetben művel, az valójában nem is radikális #újítás#, hanem elsősorban a kosoveli hagyomány folytatása. Šalamun művészetének szokatlan képi világa és mondatainak nyelvtani szabályokat felrúgó szerkezete azt jelzi: vagy a lelkes befogadással, vagy a teljes értetlenséggel lehet itt dolgunk. A nyelvi hierarchia felforgatásáról, a határok olyasfajta kitágításáról van itt szó, amely szoros kapcsolatban áll a dolgok szavakba foglalásának kimeríthetetlen gyönyörűségével, a megnevezés vágyával. Költészete a Póker című 1966-ben megjelent híres kötete… (tovább)
Kicsiny területű szomszédunk, Szlovénia költészetéről keveset tudunk, jóllehet számos jelentős lírikussal büszkélkedhet. A modern szlovén költészeti irányzat elindítója a fiatalon elhunyt Sreèko Kosovel, akit Tomaž Šalamun követ.
Tomaž Šalamun (1941) Kosovel nyelvi újításait fejlesztette tovább, szinte a végletekig. 1967-ben üdvözölte Kosovel dekonstruktivista verseinek megjelenését, és ezzel hivatkozhatott arra, hogy amit ő a költészetben művel, az valójában nem is radikális #újítás#, hanem elsősorban a kosoveli hagyomány folytatása. Šalamun művészetének szokatlan képi világa és mondatainak nyelvtani szabályokat felrúgó szerkezete azt jelzi: vagy a lelkes befogadással, vagy a teljes értetlenséggel lehet itt dolgunk. A nyelvi hierarchia felforgatásáról, a határok olyasfajta kitágításáról van itt szó, amely szoros kapcsolatban áll a dolgok szavakba foglalásának kimeríthetetlen gyönyörűségével, a megnevezés vágyával. Költészete a Póker című 1966-ben megjelent híres kötete óta nem ismer hagyományos költői programot, inkább ún. spirálisan körkörös; költői énje bármely lelki és földrajzi tájra elutazhat, ám ott is mindig szembetalálkozik önmagával, önmaga körül forog, avagy távolságtartás nélkül átadja magát az előtte feltárulkozó szenzációknak. Ám nem túl hosszú ideig: belső idejének ritmusa elválaszthatatlan kapcsolatban van a nyelv fékezhetetlen sodrával, a szavak és a dolgok a priori megkülönböztethetőségével # újabb és újabb megnevezéseket, egy-egy újabb póker partit keresve (jelenleg a 35. kötetnél tart). Verseit értelmi úton nehéz megközelíteni, épp ezért arra késztet, hogy egyfajta út nélküli úton, az értelem kizárásával próbálkozzunk, és egyszerűen csak élvezzük annak játékosságát. (Magyarul 1993-ban ugyancsak Póker címmel jelent meg tőle válogatás a pécsi Jelenkor Kiadónál.)
Šalamunra nagy hatással volt Kocbek költészete, nyíltan ki is állt mellette, és mikor hetvenedik születésnapján verssel köszöntötte a költő-ideológust, őt is üldözni kezdték emiatt. Később pedig, amikor Kocbek rövid hallgatás után újra megszólalt, költészetét šalamuni jellegzetességek kezdték átszőni.