Rosencrantz ​and Guildenstern Are Dead 35 csillagozás

Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

Acclaimed as a modern dramatic masterpiece, „Rosencrantz and Guildenstern Are Dead” is the fabulously inventive tale of „Hamlet” as told from the worm's-eye view of the bewildered Rosencrantz and Guildenstern, two minor characters in Shakespeare's play. In Tom Stoppard's best-known work, this Shakespearean Laurel and Hardy finally get a chance to take the lead role, but do so in a world where echoes of „Waiting for Godot” resound, where reality and illusion intermix, and where fate leads our two heroes to a tragic but inevitable end.

Eredeti megjelenés éve: 1966

>!
Grove Press, New York, 1994
126 oldal · ISBN: 9780802132758
>!
Faber and Faber, London
128 oldal · puhatáblás · ISBN: 9780571081820

Enciklopédia 1


Kedvencelte 11

Most olvassa 1

Várólistára tette 13

Kívánságlistára tette 7


Kiemelt értékelések

sztimi53>!
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

Valami bűzlik Dániában. Még mindig. Gary Oldman egészen korán rávett arra, hogy olvassak olyan könyveket, amiket megfilmesítettek, talán a Dracula volt az első, de még a Skarlát betűt is az ő hibája. Ezért a drámáért is őt teszem felelőssé, meg Tim Roth is hibás persze. Mindenesetre imádtam a filmet, olvasni is jó, az Old Vices feldolgozás is teljesen, sőt nagyon rendben van, és úgy hiszem most jóval többet adott, mint gyerekként. Iszonyú (szó)vicces, játékosan poénos, a főszereplővé avanzsált mellékszereplők nem igazán találják a helyüket főhősként, mondjuk néha saját identitásuk is kétséges, ki-kicsoda, végigsodródnak az eseményekkel, hol roppant bölcsen, hol végtelenül ostobán az elkerülhetetlen végig.

Mareszkaresz P>!
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

Stoppard hivatalosan is kedvenc.

És ha netalánán megint színpadra kerül a darab, kérlek szóljatok, mert nem halhatok meg úgy, hogy nem láttam

Bogas P>!
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

forever my favourite. magyarul, angolul, filmen (Gary Oldmannel és Tim Roth-szal), szamárfülezve (idézetek, a szokásos).
ha majd meghalok, játszhatok 'heads or tails'-t Rosszal és Guillel?

Do you ever think of yourself as actually dead, lying in a box with a lid on it?

3 hozzászólás
Mircsi>!
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

2020.01.01.
A 4,5 csillagos értékelésemet updateltem 5 csillagosra (végülis újraolvastam, és ez elmond valamit).
Nem tudom, mi van ezzel a drámával, de ismét színpadon vizualizáltam a történéseket. Azt hiszem, hogy a Hamlet olvasása után kicsit több értelmet nyert pár dolog, jobban tudtam követni a cselekményt is.
És ez a dráma még mindig nagyon abszurd, a halálról való értekezések totál kedvencek lettek (sajnos aktuális nekem még mindig), mert annyira szókimondóak és lényegretörőek. Az abszurditás most elgondolkoztatott, hogy mit lehet egyáltalán ebből az egészből kihámozni, azon kívül, hogy semminek semmi értelme. Volt egy olyan benyomásom, hogy Ros és Guil igazából egy személynek a két fele, meg az is eszembe jutott, hogy igazából ők gyerekek. (Ettől most elképzeltem gyerekszínészekkel is, és meg kell mondjam, tetszik az elgondolás).
Szóval jó cucc volt, tetszik, hogy kezdek kicsit a drámák felé is nyitni.

Ahhoz képest, hogy ciki, nem ciki, nem tudtam elolvasni a Hamletet, hát ez egészen magával ragadott. A szereplők persze nagyban emlékeztettek Vladimirre meg Estragonra, de ezt pozitívumnak veszem.
És ez volt a első olyan dráma, ahol nem a történéseket láttam magam előtt, hanem a színpadot, érdekes élmény volt…

2 hozzászólás
divergent0920>!
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

Shakespeare Hamlet című művéből kiindulva korhű ábrázolást és cselekményt ad, mindezt a modern irodalomra jellemző statikusság és kilátástalanság érzékeltetésével. Két olyan mellékszereplő kerül rivaldafénybe, akik az eredeti műben kétszer, rövid ideig jelentek meg, így az írónak teret hagyva a saját ötleteinek megírására, szarkasztikus, ironikus felhanggal, képtelen szituációkat teremtve.

Dandelion>!
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

Nem vagyok biztos benne, hogy mindent sikerült felfognom és teljesen megértenem, de a Godot-ra hajazó stílus tetszett. A filozofálgatás a halálról és a nemlétről pedig tényleg nagyon elgondolkodtató volt.

Gedi>!
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

rá kellett most hangolódnom egy újabb abszurd drámára, de a második felvonástól elkaptam a fonalát, és sokszor dőltem a röhögéstől. az ötlet zseniális, a nyelvezet külön élvezet.

2 hozzászólás
Sheila>!
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

Ha volt valaha olyan könyv, ami után alig tudtam magam összeszedni (pozitív értelemben), akkor ez az. Rosencrantz és Gilderstern – két mellékszereplő Shakespeare Hamletjéből. Itt azonban övék az egész színpad és a főszerep.

A dráma tele van oda-vissza utalásokkal, elmélkedésekkel csak tudja az ember követni. De valójában ez adja meg az igazi karakterességét ennek a műnek. Elgondolkoztató, mert sok mindenről esik szó benne: az időről, halálról, a szerepekről, színjátszásról – egy idő után pedig nem tudjuk megmondani, hol kezdődik a közönség, és hol a színpad.

Bridget_Storyteller>!
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

Miközben olvastam, néztem a filmet is eredeti nyelven. Igazán ötletes dolog mellékszereplőket főszereplővé emelni, és önálló darabot firkantani róluk. A vizsgámhoz olvastam, és sikeresnek bizonyultam, mivel a legjobb osztályzatot kaptam, úgyhogy ezért még külön szeretem is a könyvet.

ChEebor>!
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead

A Hamlet abszurd újragondolása Tom Stoppard tollából. Az egzisztencialista tragikomédia igencsak érdekes nézőpontot biztosít, hiszen a Hamlet két mellékszereplője szemszögéből láthatjuk újra a dolgokat, de ezek annyira abszurd módon vannak szétcsúszva, hogy nem álljuk meg nevetés nélkül, miközben határozottan kellemetlenül is érezzük magunkat a mindent átható bizonytalanság és a fenyegető nihil miatt.
Letehetetlen.

2 hozzászólás

Népszerű idézetek

Gedi>!

GUIL: I think I have it. A man talking sense to himself is no madder than a man talking nonsense not to himself.

Act Two

Mareszkaresz P>!

ROS: Fire!
(GUIL jumps up.)
GUIL: Where?
ROS: It's all right – I'm demonstrating the misuse of free speech. To prove that it exists.

Act II.

dontpanic P>!

Don't you see?! We're actors – we're the opposite of people!

Act II.

dontpanic P>!

ROS: And how much?
PLAYER: To take part?
ROS: To watch.
PLAYER: Watch what?
ROS: A private performance.
PLAYER: How private?
ROS: Well, there are only two of us. Is that enough?
PLAYER: For an audience, disappointing. For voyeurs, about average.

Act I.

3 hozzászólás
dontpanic P>!

GUIL: Well… aren't you going to change into costume?
PLAYER: I never change out, sir.
GUIL: Always in character.
PLAYER: That's it.

Act I.

dontpanic P>!

ROS Has it ever happened to you that all of a sudden and for no reason at all you haven't the faintest idea how to spell the word – „wife” – or „house” – because when you write it down you just can't remember ever having seen those letters in that order before…?

Act I.

Bogas P>!

Dying is not romantic, and death is not a game which will soon be over… Death is not anything… death is not… It’s the absence of presence, nothing more… the endless time of never coming back…

Act Three

Kapcsolódó szócikkek: halál
dontpanic P>!

Life is a gamble, at terrible odds – if it was a bet you wouldn't take it.

Act III.

dontpanic P>!

ROS: I remember…
GUIL: Yes?
ROS: I remember there were no questions.
GUIL: There were always questions. To exchange one set for another is no great matter

Act I.


Hasonló könyvek címkék alapján

Harold Pinter: Drámák
Martin Amis: Time's Arrow
Martin Amis: Időnyíl
John Lennon: In His Own Write
Flann O'Brien: A harmadik rendőr
Peter Shaffer: Equus / Amadeus
Edward Bond: A pápa lakodalma
Trevor Griffiths: Komédiások
Caryl Churchill: Plays One
Caryl Churchill: Mad Forest