Arcadia 49 csillagozás

Tom Stoppard: Arcadia Tom Stoppard: Arcadia

In a large country house in Derbyshire in April 1809 sit Lady Thomasina Coverly, aged thirteen, and her tutor, Septimus Hodge. Through the window may be seen some of the ’500 acres inclusive of lake' where Capability Brown's idealized landscape is about to give way to the 'picturesque' Gothic style: 'everything but vampires', as the garden historian Hannah Jarvis remarks to Bernard Nightingale when they stand in the same room 180 years later.
Bernard has arrived to uncover the scandal which is said to have taken place when Lord Byron stayed at Sidley Park.
Tom Stoppard's absorbing play takes us back and forth between the centuries and explores the nature of truth and time, the difference between the Classical and the Romantic temperament, and the disruptive influence of sex on our orbits in life – 'the attraction which Newton left out'.

Eredeti megjelenés éve: 1993


Enciklopédia 3

Szereplők népszerűség szerint

Richard Noakes


Kedvencelte 15

Most olvassa 2

Várólistára tette 14

Kívánságlistára tette 6


Kiemelt értékelések

Nokedli28>!
Tom Stoppard: Arcadia

„It's the best possible time to be alive, when almost everything you thought you knew is wrong.”

Meglepő, hogy mennyire élveztem az egész történetet, a végén szinte katarzis érzésem volt, ami drámáknál nagyon ritkán fordul elő velem. Egy előadást nagyon szívesen megnéznék belőle, kíváncsi vagyok milyen lenne ezt a művet színpadon is látni ;)

1 hozzászólás
gyuszi64>!
Tom Stoppard: Arcadia

Szerényen fogalmazva: a XX. századi szórakoztató színművészet egyik csúcspontja. :)

Tipikus „mindenki nyer” színdarab: Stoppard elengedi a fantáziáját és a mesélőkedvét (egy ragyogó történetet kapunk); teret ad a természettudományos érdeklődésének; erős párbeszédeket ír; és általában a mű minden eleméből sugárzik a szerző intellektualitása. A három idősík mesteri alkalmazása szépirodalmi élményt ad, a rendezőnek nagy a mozgástere, és a színeszek is megkapják a maguk lehetőségét.*
És a közönség? Kap egy kivételesen szórakoztató színpadi művet…

„…az Okos, az Ügyes, a Szellemes és az Érzelmes – egyike sem tolakszik a másik elébe: együttműködésük, összhangjuk példaszerű…” – írja Upor László a drámáról. Hát igen, az Árkádia az egyik nagy kedvencem.

* Egy példa: „a nem túl okos grófnő”, olvassuk Upor Lászlótól a Majdnem véletlen-ben – de a jellemzés nincs benne explicite a műben. Lady Croom pontosan annyira intelligens, mint amennyire a rendező vagy az őt alakító színész szeretné.

Bogas>!
Tom Stoppard: Arcadia

Legyőztem Akinatort (tudjátok, a dzsinn, akivel lehet barkochbázni) azzal, hogy feladtam neki Thomasinát és nem ismerte. Shame on him. Mindenkinek el kellene olvasnia ezt a drámát. (Még a dzsinneknek is.)

1 hozzászólás
Mareszkaresz P>!
Tom Stoppard: Arcadia

Mikor vizsgára készülve elolvastam a rövidített verziót, nem fogott meg különösebben. Hangoskönyvként létfontosságú festés közben viszont csak ez volt elérhető Stoppard művei közül, ezért kezdtem el. Kifejezetten pozitív meglepetés volt, nagyon tetszett. Ezek után még kíváncsibb vagyok Rosra és Gilre.

lotaria>!
Tom Stoppard: Arcadia

Könnyed olvasmány, tetszett a sztori, a szereplők, a játékosság.
A poénját nem érdemes ebben a pár mondatban lelőni, szerintem akinek van 1 estéje olvassa el.
Illetve, ha megy megint valamelyik színházba biztosan megnézem.

flamepetals>!
Tom Stoppard: Arcadia

off Imádtam. Meghozta a kedvem a többi Stoppardhoz is.

Dandelion>!
Tom Stoppard: Arcadia

Mindenféle cicoma és túlmagyarázás nélkül: nagyon nagyon tetszett! Teljesen az a fajta dráma, amit szeretek! Tetszettek a tudományos fejtegetések és a kutatások, Hannah elméletei és Septimus nézetei, az ugráló, majd összeérő idő, a karakterek és a felvilágosodás a romantikával való folyamatos szembeállítása. Azt hiszem, az volt a kedvencem – nagyon találó volt kertben összehasonlítani a kettőt. Nem tudok mást mondani, imándtam és örülök, hogy olvastam!

Mircsi>!
Tom Stoppard: Arcadia

Már másodszorra olvasom, de valami borzalomra emlékeztem. Pedig egyáltalán nem az, nagyon tetszett, pláne, hogy két idősíkban játszódik…

chibizso>!
Tom Stoppard: Arcadia

Ilyen furcsa drámát. De a két különböző történetszál összeillesztése mesteri benne.


Népszerű idézetek

Nokedli28>!

The unpredictable and the predetermined unfold together to make everything the way it is. It's how nature creates itself, on every scale, the snowflake and the snowstorm.

Nokedli28>!

It's the best possible time to be alive, when almost everything you thought you knew is wrong.

blackett>!

VALENTINE: If you knew the algorithm and fed it back say ten thousand times, each time there'd be a dot somewhere on the screen. You'd never know where to expect the next dot. But gradually you'd start to see this shape, because every dot will be inside the shape of this leaf. It wouldn't be a leaf, it would be a mathematical object. But yes. The unpredictable and the predetermined unfold together to make everything the way it is. It's how nature creates itself, on every scale, the snowflake and the snowstorm. It makes me so happy. To be at the beginning again, knowing almost nothing. People were talking about the end of physics. Relativity and quantum looked as if they were going to clean out the whole problem between them. A theory of everything. But they only explained the very big and the very small. The universe, the elementary particles. The ordinary-sized stuff which is our Jives, the things people write poetry about – clouds – daffodils – waterfalls – and what happens in a cup of coffee when the cream goes in – these things are full of mystery, as mysterious to us as the heavens were to the Greeks. We're better at predicting events at the edge of the galaxy or inside the nucleus of an atom than whether it'll rain on auntie's garden party three Sundays from now. Because the problem turns out to be different. We can't even predict the next drip from a dripping tap when it gets irregular. Each drip sets up the conditions for the next, the smallest variation blows prediction apart, and the weather is unpredictable the same way, will always be unpredictable. When you push the numbers through the computer you can see it on the screen. The future is disorder. A door like this has cracked open five or six times since we got up on our hind legs. It's the best possible time to be alive, when almost everything you thought you knew is wrong.

Act I Scene 4

Bogas>!

HANNAH: Do you mean that was the only problem? Enough time? And paper? And the boredom?
VALENTINE: We're going to get out the dressing-up box.
HANNAH: (driven to raising her voice) Val! Is that what you're saying?
VALENTINE: (surprised by her. Mildly) No, I'm sayig you'd have to have a reason for doing it.
Gus runs out of the room, upset.
(Apologetically) He hates people shouting.
HANNAH: I'm sorry.
Valentine starts to follow Gus.
But anything else?
VALENTINE: Well, the other thing is, you'd have to be insane.

Act I Scene 4

Bogas>!

BERNARD: 'But, as we know now, the drama of life and death at Sidley Park was not about pigeons but about sex and literature.'
VALENTINE: Unless you were the pigeon.

Act II

blackett>!

SEPTIMUS: (Firmly) Back to Cleopatra.
THOMASINA: Is it Cleopatra? – I hate Cleopatra!
SEPTIMUS: You hate her? Why?
THOMASINA: Everything is turned to love with her. New love, absent love, lost love – I never knew a heroine that makes such noodles of our sex. It only needs a Roman general to drop anchor outside the window and away goes the empire like a christening mug into a pawn shop. If Queen Elizabeth had been a Ptolemy history would have been quite different – we would be admiring the pyramids of Rome and the great Sphinx of Verona

Act I Scene 3

Dandelion>!

BERNARD: Lovely. The real England.
HANNAH: You can stop being silly now, Bernard. English landscape was invented by gardeners imitating foreign painters who were evoking classical authors. The whole thing was brought home in the luggage from the grand tour. Here, look – Capability Brown doing Claude, who was doing Virgil. Arcadia! And here, superimposed by Richard Noakes, untamed nature in the style of Salvador Rosa. It’s the Gothic novel expressed in landscape. Everything but vampires.

40. oldal

Gedi>!

THOMASINA (retiring): […] It is plain that there are some things a girl is allowed to understand, and these include the whole of algebra, but there are others, such as embracing a side of beef, that must be kept from her until she is old enough to have a carcass of her own.

Act 1 Scene 1

Bogas>!

SEPTIMUS: Carnal embrace is sexual congress, which is the insertion of the male genital organ into the female genital organ for purposes of procreation and pleasure. Fermat's last theorem, by contrast, asserts that when x, y and z are whole numbers each raised to power of n, the sum of the first two can never equal the third when n is greater than z.
Pause.
THOMASINA: Eurghhh!
SEPTIMUS: Nevertheless, that is the theorem.
THOMASINA: It is disgusting and incomprehensible. Now when I am grown to practise it myself I shall never do so without thinking of you.

Act I Scene I

Dandelion>!

THOMASINA: […] All the lost plays of the Athenians! […] How can we sleep for grief?
SEPTIMUS: „By counting our stock. Seven plays from Aeschylus, seven for Sophocles, nineteen from Euripides, my lady! You should no more grieve from the rest than for a buckle lost from you first shoe, or for your lesson book which will be lost when you are old. We shed as we pick up, like travellers who must carry everything in their arms, and what we let fall will be picked up by those behind. The procession is very long and life is very short. We die on the march. But there is nothing outside the march so nothing can be lost to it. The missing plays of Sophocles will turn up piece by piece, or be written again in another language. Ancient cures for diseases will reveal themselves once more. Mathematical discoveries glimpsed and lost to view will have their time again. You do not suppose, my lady, that if all of Archimedes had been hiding in the great library I have no doubt that the improved steam-driven heat-engine which puts Mr Noakes into an ecstasy that he and it and the modern age should all coincide, was described in papyrus. Steam and brass were not invented in Glasgow.

56-57. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

William Shakespeare: Romeo and Juliet
Molnár Ferenc – P. G. Wodehouse: The Play's the Thing / Játék a kastélyban
David Hewson: Romeo and Juliet
William Shakespeare – Alistair McCallum: Much Ado About Nothing (Oxford Bookworms)
Diane Chamberlain: Reflection
Jennifer Davis: Two Thousand Miles
Jill Sanders: Finding Pride
William Shakespeare: Romeo and Juliet (Macmillan Readers)
Irving Shulman: West Side Story (angol)
Sachin Kundalkar: Cobalt Blue