Bob ​Marley – Catch a Fire 10 csillagozás

Timothy White: Bob Marley – Catch a Fire

Apja fehér, anyja fekete, a nagyapja valódi javasember. Kamaszkorában Kingstonba kerül, ahol a gettóban többször villan penge, mint pénzérme. A gettókban élő fiatalok nem sok mindenben találhatnak vigaszt: futball, gandzsa, zene… Bob úgy érezte, a zene segítségével kijuthat a nyomorból. A kezdeti, slágeres próbálkozások után rátalál a hitére, és zenéje révén a raszták szószólójává válik. „Ha Jah (Dzsá) velünk, ugyan ki lehet ellenünk?”

Róla szól: Bob Marley

Tartalomjegyzék

A következő kiadói sorozatban jelent meg: Legendák élve vagy halva Cartaphilus

>!
Cartaphilus, Budapest, 2009
518 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789632660813 · Fordította: Szántai Zsolt

Kedvencelte 1

Várólistára tette 8

Kívánságlistára tette 11


Kiemelt értékelések

UnderGroUnder>!
Timothy White: Bob Marley – Catch a Fire

Azt mondják, ez a definitív Bob Marley-életrajz. Kétségtelen, hogy nagyon részletekbe menő és aprólékos – egy darabig.
Csak, miután az ember átrágja magát közel 70 oldal Jamaica- és rasta-gyorstalpalón (és nem lapoz át semmit, mert attól tart, kihagyna valamit ami fontos a később olvasottak megértéséhez – pedig jórészt nem az) és elolvas olyan 150 oldalt Marley gyerek- és tinédzserkoráról, arra számít, hogy ez az aprólékosság a kötet végéig kitart (és ezzel meg is jutalmazza kitartó olvasóját).

Erre mi történik?
Valahogy pont akkor fogy el a szerző lendülete, amikor beköszönt a hetvenes évek, Bob Marley pályájának az a szakasza, ami miatt emlékezünk rá és ami miatt érdekes egy életrajz is róla. Pont akkor válik elnagyolttá, az előzményekhez képest szinte vázlatossá a szöveg, amikor a legizgalmasabb-legérdekesebb időszak jön.
(Magyarán amit olyan 220 oldalon keresztül vár az olvasó: "nem baj, ha most uncsi néha, szuper lesz ilyen részletesen olvasni mondjuk 1973-ról!")

A leghíresebb dalai és lemezei említés szintjén kerülnek csak szóba, megírásuk, felvételük körülményei, háttere még úgy sem.
Az 1977-81 közti időszak le van tudva alig 30 (!!) oldallal.
Aztán a halála utáni húsz év történései (rokonok és producerek marakodása az örökségen illetve a hadseregnyi Marley-sarj zenei karrierje, mindez nyakon öntve Jamaica aktuális politikai helyzetével) megint bőven ki vannak fejtve 80 oldalon.
A hasonló hosszúságú diszkográfia is impozáns, ugyanúgy a szerző felkészültségéről árulkodik, mint a szintén nem nyúlfarknyi irodalomjegyzék.

Szóval minden adott volt egy tökéletes élet- és pályarajzhoz.
1970-ig, illetve az életmű utóélete és Marley másokra gyakorolt hatása leírását tekintve az is.
Csak az úgymond lényeget, az egész történet velejét tekintve vérszegény.

Minden (akár érdektelen) részletre kiterjedően elmeséli a sztársághoz vezető utat, onnantól meg kis túlzással „magunkra hagy”.
A nagylélegzetűbb netes cikkekben (pl. a Rolling Stone oldalán) több az infó Marley élete utolsó évtizedéről, mint itt és ez azért a könyv első fele után elég sokkoló és nem is fair: vagy az egész kötet legyen aprólékos vagy ne a 100. oldalon legyen a kis Marley ötéves (!).

Súlyos aránytévesztés ez és tényleg kár, mert ha végig (legalábbis az utolsó fél év leírását leszámítva) ilyen lett volna a könyv, semmi hiányérzet sem maradna utána.

Annyi mindenről írhatott volna!
Hogy lehet, hogy jött ez a furahajú csávó egy kis szigetről a fura zenéjével és egyből lenyűgözte a korabeli rockelitet a Beatles és a Stones tagjain keresztül Claptonon és Santanán át egész Stevie Wonderig? Egyáltalán mit szólt ehhez?
Aztán Londonba száműzte magát másfél évre éppen 1977-ben, összehaverkodott a Clash és a Damned tagjaival és dalt is írt erről (Punky Reggae Party), mert rájött, hogy a punk ugyanaz a fehéreknek, mint a reggae a feketéknek. (És a zenéje hatott is a punk/new wave első vonalának egyes tagjaira: Clash, Police, stb.)
Hogy lehet, hogy egyes 40+ éves dalaiban olyan megoldások köszönnek vissza, mint a mai popzenében és ezért (ill. ezért is) máig frissnek hatnak?
Hogy lehet, hogy ennyi különböző műfaj zenészeit inspirálta?

Szóval rengeteg minden érdekesről lehetett volna a korábbi részletességgel írni, arról nem is beszélve, hogy Bob Marley pont azért meg is érdemelné, mert a közvélemény szemében vagy úgy él, mint a füvesek védőszentje vagy úgy, mint egy kevésbé radikális Che Guevara, gitárral. Mindkét elképzelés nonszensz, Marley sokkal több volt ennél, minimum „a harmadik világ Dylan-je” és tényleg egy olyan művész, aki nélkül kevesebb lett a világ – mert több volt, mint „csak” a zenéje.


Hasonló könyvek címkék alapján

Mary Gabriel: Madonna
Tina Turner – Kurt Loder: Én, Tina – Életem regénye
Priscilla Beaulieu Presley – Sandra Harmon: Elvis és Én
Rob Jovanovic: George Michael – A poplegenda
J. Randy Taraborrelli: Michael Jackson
Michael Fuchs-Gamböck – Thorsten Schatz: Lady Gaga
Kang Myeongseok: Beyond The Story: A BTS tízéves története
One Direction: Merjünk álmodni!
Albert Goldman: Elvis
Trevor Baker: Dave Gahan & Depeche Mode