A ​szemlélődés magvai 6 csillagozás

Thomas Merton: A szemlélődés magvai

Thomas ​Merton trappista szerzetes a 20. század keresztény irodalmának egyik meghatározó, hazánkban is népszerűvé vált képviselője. Életművének egyik legfontosabb kötete A szemlélődés magvai, amelynek második, jelentősen kibővített és átdolgozott változata kap helyet ebben a kötetben. Merton az Isten létének megtapasztalásához, a Vele való kapcsolat megtalálásához vezető út rejtelmeibe avatja be az olvasót, megosztván vele a sok-sok éven át végzett csendes elmélyedés, szemlélődés során kikristályosodott tapasztalatait, gondolatait.

„Az ember földi életének minden pillanata és minden eseménye elvet valamit a lelkében. Mert ahogy a szél látható és láthatatlan szárnyas magok ezreit szórja szerteszét, úgy sodorja magával az idő folyama a lelki élet csíráit, és ezek észrevétlenül megtapadnak az emberek gondolkozásában és akaratában. Ennek a megszámlálhatatlan magnak legtöbbje tönkremegy és elvész, mert az emberek nincsenek felkészülve befogadásukra; pedig az ilyen mag sehol… (tovább)

>!
Ursus Libris, Budapest, 2009
280 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789639718197 · Fordította: Malik Tóth István, Lukács László

Enciklopédia 4


Kedvencelte 1

Most olvassa 2

Várólistára tette 1

Kívánságlistára tette 5


Kiemelt értékelések

Szent_Habakuk IP>!
Thomas Merton: A szemlélődés magvai

Ez is olyan lelki olvasmány, amit csak lassan haladva, elmélkedve lehet befogadni. Sőt, már most elhatároztam, hogy egy év vagy évek múlva visszatérek hozzá, hogy lássam, akkor hol fogok tartani lelki fejlődésemben.
Mert igazából azt értjük meg ebből a könyvből, ahol mi is vagyunk, amit már mi magunk valamelyest megtapasztaltunk. Amit még nem, az idegenül hangzik, vagy untat, vagy nem tudunk vele egyetérteni egy csöppet sem.
Merton itt a szemlélődést teljesen a katolikus Egyházba beágyazottan mutatja be. Ezért is annyira zavaró, hogy a szentírási idézetek helyeit nem tünteti fel a magyar fordítás. Biztos vagyok benne, hogy ez sajnos a nem hívő érdeklődőknek tett „engedmény”, és nem a szerző írta így eredetileg: ugyanis egyházi szerzőknél ez olyan magától értetődő, mint a vessző meg a pont használata. Plusz itt Merton (még a II. vatikáni zsinat előtt) latinul is közli az idézeteket a Vulgata alapján; akkor mi az esély, hogy pont ezt a nagyon lényegeset, a textushelyet elspórolná?…

Kripton>!
Thomas Merton: A szemlélődés magvai

Nem könnyű olvasmány. A szemlélődés nagymestere olyan gondolatokat fogalmaz meg, amelyeket az olvasók többsége nehezen fog megérteni, nem hogy meg is tapasztalja vagy megvalósítsa. Én sem tudtam minden gondolatmenetét követni, de elhiszem a szerzőnek, hogy tapasztalatból ír, hogy igaza van.

erszenykrisztian>!
Thomas Merton: A szemlélődés magvai

Kiváló könyv, a kereszténység témájában kifejezetten gondolatébresztő. Néha vissza kell lapoznom, mert el-elveszítem a fonalat, de megéri.


Népszerű idézetek

marschlako>!

Mert a világ és az idő az Úr tánca az ürességben.

277. oldal

Kapcsolódó szócikkek: idő · világ
1 hozzászólás
marschlako>!

Egyeseknek a béke csupán azt jelenti, hogy szabadon kizsákmányolhatnak másokat, anélkül hogy félniük kellene a megtorlástól vagy beavatkozástól. Másoknak a béke: szünet nélküli szabad rablás. Megint másoknak az, hogy a földi javakat kényelmesen felhabzsolhatják, anélkül hogy élvezetüket félbe kellene szakítaniuk azok táplálásával, akik az ő kapzsiságuk miatt éheznek. A béke gyakorlatilag mindenkinek egyszerűen a testi erőszak hiányát jelenti […] A „hidegháború” pusztán egyenes következménye a békéről alkotott rossz fogalmunknak, mely azon az elvi állásponton alapul, hogy „mindenkinek saját maga a legfontosabb” – az erkölcs, a gazdaság és politika terén egyaránt. […] Ha szereted a békét, akkor gyűlöld az igazságtalanságot, gyűlöld a zsarnokságot, és gyűlöld a kapzsiságot – de önmagadban, ne pedig másokban!

123. oldal

marschlako>!

Csak akkor tud valaki intelligens utasításokat adni, ha maga megtanult intelligensen engedelmeskedni.

189. oldal

marschlako>!

Ha egy író túlzottan óvatos , és sohasem ír olyat, amit bírálhatnának, akkor sosem fog olvasható dolgot írni. Ha segíteni akarsz másokon, úgy kell határoznod, hogy olyanokat fogsz írni, amiket valaki mások majd kifogásolnak.

108. oldal

Kapcsolódó szócikkek: írás · író
marschlako>!

A legnehezebb és leginkább szükséges lemondás: lemondani a megbántottságról. Ez szinte lehetetlen, mert megbántottság nélkül a modern élet talán meg is szűnne emberinek lenni. A megbántottság képessé tesz bennünket arra, hogy túléljük a lét abszurditását egy modern nagyvárosban. Ez a szabadság késhegyig menő ellenállása a zavarodottság kellős közepén.

111. oldal

1 hozzászólás
marschlako>!

Nem tudom, él-e a világon húsz olyan ember, aki igazi valójában látja a dolgokat. Ez azt jelentené, hogy van húsz szabad ember, akit nem tart hatalmában, még csak nem is befolyásol semmiféle ragaszkodás semmilyen teremtett dologhoz, vagy önmagukhoz, vagy Isten bármely adományához, még a legnemesebb, legtisztábban természetfölötti kegyelméhez sem. Nem hiszem, hogy él a világon húsz ilyen ember. De egy vagy kettő bizonyára igen. Ők azok, akik mindent összetartanak, és megóvják a széthullástól a mindenséget.

195. oldal

3 hozzászólás
marschlako>!

A forradalom szükségszerűen olyan változás, amely mindent fenekestül felforgat. A politikai forradalom ideológiája azonban a külsőségeken kívül soha nem változtat meg semmit. Erőszakkal jár, és a hatalom az egyik csoportosulás kezéből a másikba kerül, ám amikor a füst eloszlik, a holttestéket eltemetik, a helyzet lényegében nem különbözik a korábbitól: erős emberekből álló kisebbség kerül hatalomra, akik saját céljaikra kizsákmányolják a többieket. Ugyanaz a mohóság, becsvágy, pénzéhség és képmutatás jellemzi őket, mint bárkit korábban.

143. oldal

marschlako>!

Úgy hiszem, az érvényes politikai cselekvés alapja csak annak felismerése lehet, hogy problémáinkra a valódi megoldást nem érheti el önmagában egy elkülönült párt vagy nemzet, hanem együtt kell elérnie mindenkinek, közös munkával.

118. oldal

marschlako>!

Ne gondold, hogy azzal mutathatod meg Krisztus iránti szeretetedet, ha gyűlölöd azokat, akik a földön ellenségeinek látszanak. Tegyük fel, hogy csakugyan gyűlölik őt: Ő akkor is szereti őket, és csak akkor egyesülhetsz Vele, ha te is szereted őket.

171. oldal

marschlako>!

    Az ember nem lehet tökéletes keresztény – azaz szent –, ha egyben nem kommunista is. Ez azt jelenti, hogy teljesen le kell mondania minden jogáról, hogy bármit is birtokoljon, vagy csak azt használhatja a javaiból, amire szüksége van, a többit pedig más emberek és a szegények szolgálatába kell állítania. Annak meghatározásában pedig, hogy mire van szüksége, legfőképpen mások szükségletei mutassák számára az utat.
[…]
    Ha a keresztények az Egyház tulajdonról és szegénységről vallott tanításai szerint éltek volna, nem kínálkozott volna alkalom a marxisták és a többiek hamis kommunizmusára – mely kommunizmus azzal indít, hogy tagadja mások tulajdonhoz való jogát.
    A tulajdonjogokról csak egyetlen igaz tanítás létezik, mégpedig a katolikus hagyományé. Ezek a jogok léteznek, és nem tagadhatjuk meg őket, de kötelességgel is járnak. Ha ennek a kötelességnek a gyakorlatban is eleget tennénk, képmutatás, önáltatás és kifogások nélkül, akkor a legtöbb keresztény az apostolok kommunizmusához hasonló módon élne: „Nem akadt köztük szűkölködő, mert akinek földje vagy háza volt, eladta, és az érte kapott pénzt elhozta, és az apostolok lába elé tette. Mindenkinek adtak belőle, a szükséghez mérten.”

172-173. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Jáki Szaniszló: A zsoltárok imádkozása
Kondorosi Noémi: Ami a hittan órán kimaradt
Hetényi Varga Károly (szerk.): Beszélgetés a Mesterrel
Szeghy Ernő: A belső várkastély kapuja
Horváth István Sándor: Szívem első gondolata 2021
Lawrence J. Crabb: Közelebb Istenhez
Gabriele Di S. M. Maddalena: Istennel egyesült élet
Olofsson Placid: Útravaló
Horváth István Sándor: Szívem első gondolata 2013
Horváth István Sándor: Szívem első gondolata 2015