The ​Dreams Our Stuff is Made Of 1 csillagozás

How Science Fiction Conquered the World
Thomas M. Disch: The Dreams Our Stuff is Made Of Thomas M. Disch: The Dreams Our Stuff is Made Of

In ​The Dreams Our Stuff Is Made Of: how science fiction conquered the world, Thomas Disch does for science fiction what he did for poetry in The Castle of Indolence. First, he treats it not as a playground for idle dreamers, but as a branch of serious literature with significant cultural impact. Second, he brings the perspective of a seasoned practitioner to bear in separating the wheat from the chaff.
For example, if you ever wanted to know why L. Ron Hubbard managed to start a cult but Philip K. Dick didn't, Disch is your man. Beginning with Edgar Allan Poe, Disch elaborates a vision of science fiction as one of the twentieth century's most influential manifestations of America as a culture of liars. Among the frauds are the alien abduction stories of Whitley Strieber, the sadomasochistic dominance fantasies of John Norman, and the co-opting of cyberpunk by postmodern academics and avant-gardists trying to stay hip.

Disch plays very few favorites, and when ideology… (tovább)

>!
Free Press, New York, 2000
272 oldal · ISBN: 9780684859781
>!
Free Press, New York, 1998
256 oldal · keménytáblás · ISBN: 9780684824055

Kiemelt értékelések

Spaceman_Spiff IP>!
Thomas M. Disch: The Dreams Our Stuff is Made Of

Thomas M. Disch: The Dreams Our Stuff is Made Of How Science Fiction Conquered the World

Nem tudom, mikor, de valamikor régen vagy én csaptam be magam ezzel a könyvvel kapcsolatban, vagy a fülszöveg – előbbi a valószínűbb. Ugyanis azt hittem, hogy ez egy tanulmány lesz arról, milyen hatása volt a sci-finek a(z amerikai) kultúrára, világszemléletre, hogyan váltak a könyvek és filmek történetei a „valóság” építőköveivé. Nos, nem igazán ezt kaptam, és ez kiábrándító.
Kezdjük ott, hogy a könyv nyelve annyira választékos, hogy nagyon sokszor az én limitált angoltudásommal szó szerint nem értettem, miről is beszél. Aki gyakorolná az nyelvtudását, ne ezzel tegye. (Vagy éppen ezzel, nézőpont kérdése.)
Szóval már itt kezdtük elveszíteni egymást a kötettel. Persze Disch nagyon érdekes elgondolásokat és téziseket hozott fel és állt neki elmagyarázni azokat. A gond csak az, hogy hamarosan azt éreztem, mint Lem Tudományos-fantasztikus irodalom és futurológia című művénél: adva van egy eléggé határozott, megingathatatlan elképzelésekkel rendelkező idős szerző, aki csapongva beszél az SF-ről, amit szeret is, meg nem is. Persze mindenképpen kiemelném, hogy Disch még így is sokkal szimpatikusabb lengyel kollégájánál, és sokkal több szerzőért és könyvért rajong nála. Olyan a könyvet olvasni, mint amikor egy, a táncparkett szélén álló bácsikával beszélgetsz, aki mindent elmond a teremben lévőkről: sokszor egyet tudsz érteni vele, meg látod, hogy amúgy nem buta a bácsi, de azért kényelmetlenül érzed magad, miközben a többieket cseszegeti. Az mindenképpen érdekes a kötettel kapcsolatban, hogy Disch leveszi a keresztvizet mindenről és mindenkiről (ezzel mondjuk nyilván sokakat ki tudott akasztani, én nem is említek itt példákat), viszont pont emiatt egy idő után már veszít a könyv az objektivitásából és egyfajta szerzői testamentummá válik. (Ehhez kapcsolódik, hogy mennyire át tudja az ember értékelni a könyv állításait pl. ezután az írás után: spoiler)
Nem mondom, hogy teljesen felesleges volt elolvasni a könyvet. Akadtak remek gondolatok, megfontolandó szempontok, és nekem is beugrottak a felvetett témákhoz kapcsolódóan kérdések és ötletek, amiken elrugózhatok. Csak kár, hogy sokkal több lehetőséget láttam felcsillanni akkor, amikor tényleg az SF hatásáról beszélt, viszont ebből nem volt olyan sok, és akkor sem jól körülírható konkrétumokról volt szó.
Bízom benne, hogy Alec Nevala-Lee Astoundingja ilyen szempontból izgalmasabb olvasmány lesz.

>!
Free Press, New York, 2000
272 oldal · ISBN: 9780684859781

Hasonló könyvek címkék alapján

Jeffro Johnson: Appendix N
Alec Nevala-Lee: Astounding
Edward James: Science Fiction In The Twentieth Century
Desirina Boskovich: Lost Transmissions
Dale Knickerbocker (szerk.): Lingua Cosmica
Karen Burnham: Greg Egan
Nader Elhefnawy: Cyberpunk, Steampunk and Wizardry
Adam Rowe: Worlds Beyond Time
Mike Ashley: Yesterday's Tomorrows
Gerald Alva Miller Jr.: Understanding William Gibson