Appenes ​planet 1 csillagozás

Hvordan smarttelefonen forandret verden
Thomas Hylland Eriksen: Appenes planet

Smarttelefonen styrer hverdagen vår. Det du ikke får i en app, finnes ikke. Til gjengjeld får du adgang til et uendelig univers av kunnskap, kommunikasjonskanaler, tjenester og distraksjoner.

Bare på noen få år har smarttelefonen gjort verden mindre og større, nærere og fjernere, morsommere og kjedeligere. Livet er blitt friere og mer kontrollert, mer sosialt og mer asosialt, mens vi blir både smartere og dummere. Det dreier seg om en global, digital revolusjon som savner sidestykke.

Med karakteristisk engasjement og nysgjerrighet tar Thomas Hylland Eriksen oss med på oppdagelsesferd i smarttelefonens verden. Kartet tegnes underveis. Hvis vi ikke skal bli slaver av mobilen, er det nødvendig å forstå den, for å kunne ta livet, kontrollen og ikke minst tiden tilbake.

Aschehoug, Oslo, 2021
272 oldal · keménytáblás · ISBN: 9788203366239

RitaMoly P>!

Etter at pandemien gjorde fysiske møter vanskelige, oppdaget mange at møtene deres, som nå foregikk online, ble mer effektive enn tidligere. Et styremøte kunne klokkes inn på under en time. Et todagersseminar kunne avvikles på tre og en halv time. Forklaringen er enkel, nemlig at det blir mindre småprat, færre kaffepauser og færre spørsmål om hva man gjorde i helgen, når møtedeltagerne bare treffes virtuelt gjennom Zoom eller en lignende plattform. Smartteknologien presser all kommunikasjon inn i sine plattformer og monterer skinneganger for tanker og kommunikasjon. Du får gjort alt du skal, men ikke det du ikke skal, som å spise kjeks og sludre. Noe går med andre ord tapt. Noe langsomt og udefinerbart. Ofte er det du ikke gjøre, viktigere enn det du må gjøre.

17. oldal, Dette er ikke en telefon (Aschehoug, 2021)

Thomas Hylland Eriksen: Appenes planet Hvordan smarttelefonen forandret verden