P. ​E. T. 32 csillagozás

A szülői eredményesség tanulása
Thomas Gordon: P. E. T. Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas ​Gordon könyve, a P. E. T. – A szülői eredményesség tanulása az elmúlt két étvizedben megjelent egyik legsikeresebb tudományos-ismeretterjesztő mű – igazi pedagógiai bestseller. A szerző a már magyarul is megjelent T. E. T. – A tanári hatékonyság fejlesztése című könyvéhez hasonlóan „Gordon-módszerrel” avatja be a felnőtteket, szülőket és laikus nevelőket, hogyan változtathatják meg a gyerekekhez fűződő, sokszor egyoldalú, hatalmi tekintélyen alapuló, érzelmileg megromlott viszonyukat egyenrangú, szeretettel teli, megértő, örömöt hozó kapcsolattá.

Thomas Gordon a szülő és a gyerek kommunikációs szokásaira figyel fel, és nagyon szemléletesen, párbeszédek sokaságával érzékeltetéstől kezdve a gyerek önbecsülésének megtámadásán át egészen a konfliktust megkerülő, elvtelen engedékenységig, hogyan juttatják zsákutcába a szülő-gyerek kapcsolatot.

Ezután lépésenként mutatja meg azt az utat, amelyen érdemes elindulni és végigmenni, ha jó, de legalábbis jobb szülei… (tovább)

>!
Assertiv, Budapest, 1998
254 oldal · ISBN: 9638564881 · Fordította: F. Várkonyi Zsuzsa
>!
254 oldal · ISBN: 9630428415 · Fordította: F. Várkonyi Zsuzsa
>!
Gondolat, Budapest, 1991
256 oldal · ISBN: 9632826051 · Fordította: F. Várkonyi Zsuzsa

1 további kiadás


Kedvencelte 4

Most olvassa 8

Várólistára tette 33

Kívánságlistára tette 27

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
Juci P
Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

Arra gondoltam, hogy a kórházban osztogatni kéne az újdonsült anyukáknak-apukáknak, de aztán rájöttem, hogy nemcsak a gyereknevelésre vonatkozik, hanem a párkapcsolatra is, úgyhogy akkor az anyakönyvvezető adhatná a házassági anyakönyvi kivonat mellé mondjuk, de aztán belegondoltam, hogy az összes emberi kapcsolatban igen hasznos lenne, szóval legyen mondjuk érettségi tantárgy, vagy gimnáziumi felvételi követelmény, vagy általános iskolai tananyag, vagy az óvodaérettség feltétele, és akkor rájöttem, hogy az a legjobb, ha az élete első napjától ezt tanulja a gyerek apjától-anyjától.
Megjegyzés: sokkal, sokkal nehezebb az ember párjával is megvalósítani, mint a gyerekekkel. Túl sok a jól bejáratott játszma, egymás gombjainak nyomkodása nagy élvezettel, a mélyben megbújó neheztelés. Éppen ezért van rá még nagyobb szükség felnőttek között.
Írtam róla a blogon is: http://amigalszanak.blogspot.com/2010/06/thomas-gordon-…

14 hozzászólás
>!
Doki
Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

Egyet értek az egyik előttem értékelővel, osztogatni kellene a szülészeten ezt a könyvet. Iskolai feladat keretében olvastam, de ennél rosszabb feladatot sose kapjak  A könyv remek, tényleg minden szülőnek ajánlom, nagyon jó gondolatokat tartalmaz, alapvetően változtatja meg az ember gondolkodását a szülő-gyermek viszonnyal. Ha nem is veszünk mindent szó szerint és nem tartunk be mindent, amit a könyv leír, azért jótanácsnot illetve gondolatébresztőnek nagyon jó. Bár néhány szituáció és példamondat nekem eléggé „inkubátorosnak” tűnt, de a szemléltetésre pont jó volt. Összességében ez az eddigi legjobb és leghasznosabb családdal és neveléssel kapcsolatos könyv, amit olvastam.

1 hozzászólás
>!
Izolda +SP
Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

Érdekes.
Viszont – mint minden amerikai self-help könyv – repetitív, itt-ott elég életszerűtlennek tűnnek a példamondatok, de érdekes és hasznos lehet, 1-2 év múlva újra előveszem.

6 hozzászólás
>!
Aurore
Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

Már a T.E.T. után olvasva először leblokkoltam tőle. (Ezért olvastam ilyen hosszú ideig.) Nem tudtam szabadulni a gondolattól, hogy „szar tanár vagyok”, ha ezeket nem bírom megvalósítani. Lehet, az is vagyok. Nagyon nehéz hülyékkel tárgyalni, én azt mondom. Biztos el lehet sajátítani ezeket a technikákat, a pszichológusok mind ezt teszik. Ugyanakkor azt is hiszem, ezek többek, mint technikák. Ahhoz, hogy az emberben ne azonnal az indulat jöjjön föl, jól tudja elemezni a helyzetet, a saját és a másik érzéseit, meghallani, nem belemenni a saját és/vagy a másik játszmájába – nos ez bizony komoly belső átalakulás útján lehetséges csak. Nekem nem könnyű, és nagyon sokszor nem is megy, az biztos.

>!
Gondolat, Budapest, 1991
256 oldal · ISBN: 9632826051 · Fordította: F. Várkonyi Zsuzsa
>!
negyvenketto P
Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

Igazából jó az egész, meg nem csak gyerekekkel használható, de ezt a nagy dicséret-ellenességét nem értem. Attól még, hogy egy gyereket néha megdicsér az ember, attól még (magamból kiindulva) nem fogja a gyerek minden egyes alkalommal, amikor nem dicsérik meg, úgy érezni, hogy ő most biztosan szörnyen béna. Például annál a párbeszédnél, hogy:

– Nézd, Apa, csináltam egy repülőt az új szerszámaimmal!
– Most nagyon büszke vagy a repülődre!

Ennél én még mindig nem értem, hogy miért lenne baj, ha a kedves szülő is kifejezné tetszését a repülővel szemben. Feltételezem, hogy ha egy ilyen módszerrel nevelt, normális értékrendű gyerek büszke magára, akkor valami olyasmit csinált, ami teljesítmény, tehát van benne valami őszintén dicsérhető, ha más nem, hát az, hogy milyen ügyesen rögzítette a szárnyat.
Nem gondolom, hogy az én elégedettségem és én-képem túlzottan függene attól, hogy a körülöttem lévők mit gondolnak rólam, de azért a dicséret mégis jólesik. Ezek a válaszok, amit a minta-párbeszédekben a minta-szülők adnak, valahogy olyan ridegnek tűnik. Nyilván papíron nehezebben visszaadható az elfogadás meg a szeretet, ami ezek mögött kéne, hogy legyen, de nekem akkor is fura. Ha az ember valami sikert ér el, akkor vágyik rá, hogy ezt mások is elismerjék, nem? Vagy ez is csak valami belénk nevelt káros dolog?

22 hozzászólás
>!
Eta IP
Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

Szuper. Szívesen venném, ha mások ezt alkalmaznák, amikor velem beszélnek.
Ennek a mértékén bőven benne vagyok a „szaranya” mezőnyben.
Ja, és hogyan gordonozol, amikor éppen gyilkolni tudnál?
De komolyan, megnézném Thomas Gordont egy hétig a helyemben. Utána vennék neki fagyit, ha pasi létére kibírta.

>!
Villő_Czap
Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

Gondolkodásbefolyásoló, felszabadító hozzáállás nem csak szülő-gyerek, de ember-ember konfliktusokra. NAgyon sokat tanultam belőle, noha az alap hozzáállásom hasonló volt. Címszavakban talán:
Kezeld úgy a gyereked, mintha egy felnőtt ismerősöd lenne!
A problémáidat én-közléssel fejezd ki!
Ne akarj mindent befolyásolni!
Kié a gyerek?
A szülői tekintélyt a szülő nem ab ovo kapja, hanem ki kell érdemelnie.

>!
sünkap
Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

Szuper jó könyv! A férjemen tesztelgetem egyelőre, mivel a csecsemőm még csak 2 és fél hónapos.

>!
olvasóbarát P
Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

Segítséget jelentett a gyermeknevelésben. Pár javaslatát kipróbáltam csemetéim jobb belátásra bírásában.

>!
zuzm
Thomas Gordon: P. E. T.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

Hm…
Jó könyv. Tényleg. Valóban van abban valami, hogy minden szülőnek osztogatni kéne…
DE az az érzésem, hogy ezt a módszert nem lehet igazán könyvből megtanulni.
Minél inkább szüksége lenne rá az embernek, annál kevésbé.

Vagyok olyan mázlista, hogy a szüleim – könyv nélkül ugyan, de – nagyon hasonlóan neveltek. De még így is azt mondom, hogy nehéz a példa párbeszédeket megfelelő hangsúlyokkal, megfelelő érzésekkel és szemléletmóddal dekódolni. És fórumokon rendre találok olyan megjegyzéseket amik alapján egyértelmű, hogy az emberek többségének nem is sikerül, mert nem ilyen kommunikációhoz vannak szokva..
Azoknak, akiknek nincs egy alap tapasztalatuk arról, hogy hogy beszél egy szülő együttműködően a gyerekével, annak szerintem nem fog igazán működni, mert a módszerek használata megfelelő szemléletmód nélkül nem működik.

Nna de a negatívumokon túl lépve: tényleg nagyon jó könyv és sok-sok ismerősömnek fogom ajánlani, de azért majd egyszer, ha a lehetőség úgy hozza elmegyek egy tanfolyamra is, mert úgy érzem az az igazi.


Népszerű idézetek

>!
Izolda +SP

Mindannyian ismerjük, mennyire kínos érzés, amikor nem tudjuk, melyik viselkedést válasszuk, mert a másik fél ellentmondásos üzeneteket küld. Tegyük fel, megkérdezzük a háziasszonyt, rágyújthatunk-e nála, és ő azt feleli, hogy nem bánja. De amint meggyújtjuk a cigarettánkat, arckifejezése olyan jelzéseket küld, amelyekből nemtetszésére következtetünk. Mit lehet tenni ilyenkor? Megkérdezhetjük például, hogy: „Biztosan nem zavarja-e?" Vagy elolthatjuk a cigarettát, miközben sértve érezzük magunkat. Az is lehet, hogy végigszívjuk, de közben érezzük, hogy viselkedésünk nem tetszik a háziasszonynak. A gyerekek ugyanezt a dilemmát élik át, valahányszor olyan elfogadással találkoznak, mely őszintétlennek bizonyul.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

>!
Villő_Czap

A sikeres szaktanácsadó hozzáértése gyümölcseit felkínálja ügyfeleinek, de nem nógatja hétről hétre, nem szégyeníti meg őket, ha nem fogadják meg tanácsait, és nem erőszakoskodik tovább saját szempontjaival, ha ügyfelénél ellenállást tapasztal. A siekres szaktanácsadó felkínálja elképzeléseit, majd rábízza ügyfeleire, elfogadják-e avagy elutasíŧják ezeket. Ha egy igazi szaktanácsadó úgy viselkedne, ahogy a szülők többsége szokott, hamarosan közölnék vele megbízói, hogy további szolgálataira nem tartanak igényt.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

>!
Villő_Czap

Sok szülő számára státusszimbólum, hogy mennyire „jól működő” gyereket sikerült előállítania: jó tanulót, barátkozósat, jó sportolót stb. Szükségük van rá, hogy büszkék lehessenek gyerekeikre, hogy gyerekeik viselkedése jó fényt vessen rájuk. Bizonyos értelemben sokan az önbecsülés forrásaként használják gyerekeiket. És bizony nagyon sok anyának – és néhány apának – nincs is más forrása Amerikában önmaga értékeléséhez, mint hogy „jó gyerekeket nevel”, így pedig óhatatlanul szüksége lesz arra is, hogy előírhassa nekik, pontosan hogyan is kell viselkedniük.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

>!
Izolda +SP

Valószínűleg mindannyian egyszerűen megmondanánk a vendégnek, mit érzünk, és rábíznánk a megfelelő megoldást, feltételezve, hogy elég tapintatos ahhoz, hogy mások érzéseit respektálja. Talán így fogalmazna a tipikus házigazda: „Félek, hogy a cipőd nyomot hagy ezen a világos huzaton." „Olyan rossz érzés hallanom, hogy a cipőd karcolja a fotelhuzatot." „Zavar, hogy szólnom kell, de nemrég vettük ezeket a fotelokat, és szeretném, ha még sokáig jó állapotban maradnának."

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása

1 hozzászólás
>!
Doki

Miért marad fenn a hatalom a gyereknevelésben? …. Arra a következtetésre jutottam, hogy szülők azért élnek időtlen idők óta erőszakos módszerekkel, mert alig vagy egyáltalán nincs tapasztalatuk olyan emberekkel, akik erőszakmentes módszereket használnának mások befolyásolására. A legtöbb embert kicsi korától kezdve erőszakkal, hatalommal irányították – szülők, óvónők, tanárok, igazgatók, edzők, rokonok, úttörővezetők, táborvezetők, katonatisztek, főnökök. A szülök tehát azért alkalmaznak változatlanul erőszakot a gyereknevelésben, mert hiányoznak az ismereteik és tapasztalataik bármilyen más konfluktusmegoldási módszerről.

Thomas Gordon: P. E. T. A szülői eredményesség tanulása


Hasonló könyvek címkék alapján

Adele Faber – Elaine Mazlish: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
Vekerdy Tamás: Kicsikről nagyoknak 1.
D. Tóth Kriszta: Nagylánykönyv
Vekerdy Tamás: Kamaszkor körül
Vekerdy Tamás: Nagy családkönyv
Popper Péter – Ranschburg Jenő – Vekerdy Tamás: Sorsdöntő találkozások
Kolozsváry Judit: Más gyerek, más szülő, más pedagógus
Anne Knecht-Boyer: Babamóka
Ranschburg Jenő: Szülők lettünk
Liane Schneider: Bori segít anyának