Autizmus 11 csillagozás

Az elmélettől a gyakorlatig
Theo Peeters: Autizmus Theo Peeters: Autizmus

„Ebben a könyvben megpróbálom megmagyarázni az autizmus elméleti megértése és annak a nevelésre tett hatásai közötti kapcsolatot. Ezt a könyvet a széleskörű nyilvánosságnak szántam; nem annyira tudományos, mint inkább ismeretterjesztő jellegű.”

>!
Kapocs, Budapest, 2007
130 oldal · ISBN: 9789637723247 · Fordította: Halmi Zsófia
>!
130 oldal · puhatáblás

Várólistára tette 2

Kívánságlistára tette 7


Kiemelt értékelések

>!
dianna76 P
Theo Peeters: Autizmus

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

Annyi írást olvastam már ebben a témában, hogy nehéz olyan értékelést írni, hogy ne ismételjem önmagam. Laikusként kicsit töménynek éreztem helyenként ezt a könyvet. Inkább gyógypedagógusok, ill. autista gyermekekkel, fiatalokkal foglalkozók kezébe való, mert szakkönyvnek kiváló.
Mint az eddigi olvasott, témába vágó könyvekből, ebből is megtudható, mennyire fontos egy autizmussal élőnek a biztonság, és a rendszeresség. Ez persze nem csak otthonra vonatkozik, hanem az osztályteremre is, ahol éppen tanul. Érdekes volt erről a részről olvasni, ahogy kifejtette az író, hogyan kellene kialakítani a termet, hogy minden cselekvésnek legyen megfelelő sarka, helye (játék, étkezés, munka, torna, szabadidő). S mindezt egyénre szabottan. Azért ez nem kis feladat!! Le a kalappal azon intézmények előtt, akik erre figyelnek. Tetszett a homokórás időjelzés, vagy a zeneszám használata egy-egy idő elteltére. pl. mennyi idő szánható az étkezésre, vagy a játékra. Ez tök jó! Így az autista is könnyen érzékeli, mikor mi következik, mikor minek jár le az ideje.
Legérdekesebb rész a „kommunikáció nyelvi nehézségei” volt. Ezeket az oldalakat szinte faltam. Tényleg elgondolkodtató, hogy az autistáknak mit jelent pl. a nagy és kicsi fogalma, vagy éppen a névmások használata. Ebben a fejezetben volt egy nagyon bölcs tanács, megállapítás. Nem jó olyan tökéletes helyzetet teremteni, hogy ne legyen szüksége az autistának a kommunikációra. Ezzel csak hátráltatjuk a szociális fejlődését. Ez olyan, mint ha a járni tanuló gyereket nem engednénk le a karjainkból, hanem mi cipelnénk mindenhová.
Szívesen olvastam a szakmai részek közé iktatott történeteket, eseteket, a szülők vallomásait autista gyermekükről. Ian történetei pedig a könyv végén, felüdülést jelentettek.
Tetszettek az összehasonlítások is a gyermekek fejlődésében, párhuzamot vonva egy egészséges, és egy autista között. Az autista gyermek megreked egy-egy fejlődési szinten. Ebből a szintből kéne kisegíteni, s fejleszteni, hogy felnőttként minél önállóbb életet élhessen. Minden tiszteletem a gyógypedagógusoké, akik szívvel-lélekkel, s legfőképpen határtalan türelemmel végzik e téren a feladatukat.

>!
Kapocs, Budapest, 2007
130 oldal · ISBN: 9789637723247 · Fordította: Halmi Zsófia
>!
Pennmenelien P
Theo Peeters: Autizmus

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

Rövid, lényegre törő, sok esettel. Az elméleti alapoktól indulva építi fel a könyvet, mit miért és hogyan tegyünk vagy ne tegyünk autizmussal élő személyekkel. Az elméletet is érhetően magyarázza el, majd erre teszi rá a gyakorlati ötleteket, tanácsokat. Alapvetően az oktatás felől közelít, de nagyon sok hasznos tanácsot találhat benne szülő, szakember és laikus ember is.

>!
Meggie
Theo Peeters: Autizmus

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

Nagyon hasznos könyv alapokhoz. Kifejezetten érdekes volt olvasni az autizmassal élők által elmondottakat.

>!
RKAti P
Theo Peeters: Autizmus

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

Szülőknek, szakembereknek, érdeklődőknek nagyon hasznos olvasmány.
Hétköznapi, de egyben szakszerű megfogalmazás, példákkal alátámaszt, magyaráz.
„Egyszerűen nagyszerű”.


Népszerű idézetek

>!
dianna76 P

Az autista személyek számára az a drámai valóság, hogy gyakran kétségbeesetten akarnak kommunikálni, de nem tudják, hogyan kell.

98. oldal

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

1 hozzászólás
>!
dianna76 P

    Az egyik problémájuk az, hogy ha „nem”-et mondunk, az véglegesnek hangzik. Nem tudják megérteni, hogy ami most „nem”, az később még „igen” is lehet.

65. oldal

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

>!
dianna76 P

    Az egészséges gyermekek akkor érzik kompetensnek magukat, amikor játszanak. Az autista gyermekek akkor érzik kompetensnek magukat, amikor dolgoznak.

71. oldal

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

>!
dianna76 P

    Legtöbbünk sok időt tölt el pénzkereséssel. Ha ez a motiváció megszűnne, sokkal kevesebbet dolgoznánk. Most már tudjuk, hogy a pénz az autisták számára nem sok ösztönzést jelent. Ha az ember számára nehézséget jelent az, hogy a dolgok „mögé” lásson, a pénz nem több, mint egy darab papír.

73. oldal

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

1 hozzászólás
>!
dianna76 P

    (Van egy történet, amely szerint egyszer egy triatlonistát arra kértek, hogy tegye meg mindazt, amit egy szociálisan aktív 2 és fél éves gyermek. Négy óra múltán teljesen kimerült.)

73. oldal

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

>!
dianna76 P

    Felfedeztük, hogy nem igaz az az állandóan hangoztatott sablon, mely szerint az autista gyermekek nem tudják elviselni a szokásaikban bekövetkező változásokat. A be nem jelentett változások jelentenek nagy problémát a számukra. Ez normális, ezt mi magunk is átéljük.

75. oldal

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

>!
Pennmenelien P

Végül is mit kívánunk egy autista személynek? Azt, hogy a maga módján boldog legyen, vagy azt, hogy a lehető legjobban hasonlítson ránk?

35. oldal, 2. fejezet (Kapocs, 1998)

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig

>!
dianna76 P

(…) Az egyik anya például egy olyan ponton, amikor úgy érezte, hogy ez már túl sok neki, kiborult, és csak sírt, sírt és sírt. John, a fia, aki az egészet végignézte, nevetésben tört ki. „Nevetett rajtam…” A nevetést valójában egész más okozta. John sajátos nézőpontjából szemlélve a könnyek látványa nevetséges volt. Addig csak a csapból látott vizet folyni és a víz most valakinek a szeméből jött: egy élő csap?

42. oldal

Theo Peeters: Autizmus Az elmélettől a gyakorlatig


Hasonló könyvek címkék alapján

Oliver Sacks: Antropológus a Marson
Rajna Péter: Kiválasztottak, megszállottak, nyavalyatöröttek
Kádas Mária: Kurgáni napló
Steve Parker: Orvoslás
Harsányi Zsolt – Hegedüs Lóránt (szerk.): A műveltség útja I-XV.
Balogh Gyula – Berde Károly – Egedy Sándor – Molnár Jenő: Az emberi test II.
Alföldy Ferenc: Élet a halál árán
Nagy Zoltán Zsolt: Szemünk világa
Bogárdi Mihály: Nagylányok iskolája
Claudia Eberhard-Metzger: Orvoslás