Különös ez az emberi psziché, mennyire befolyásolják az előítéletek, elvárások az (olvasás)élményt és ezáltal a saját véleményünket. Erős a gyanúm, hogy egyes könyveket brutálisan lehúztam, mert mások istenkirályságként adták elő és ezzel – persze akaratlanul – pofára ejtettek (*khm* A gyertyák *khm* csonkig…).
Itt pedig – mint kitalálhattátok – pont fordítva történt. Aggódva néztem a pratchetti viszonylatban alacsony értékelést, de kellemesen csalódtam.
Egyrészt én nem éreztem akkora tragédiának, hogy főhősünk, Viktor, eléggé lapos karakter. Neki ugyanis egyszerűen az a szerepe, hogy az ő szemén keresztül lássuk a cselekményt, amolyan beépített narrátor. (Ha olvassa valaki a Gunnerkrigg Court c. webképregényt, az elején ugyanez volt a főhősnővel, Antimonyval. Én nem is éreztem, Annie milyen „unalmas”, amíg valami fórumon rá nem mutattak erre.) Ráadásul ez az ipari forradalmas szál, itt nincsenek visszatérő szereplők, nem akkora probléma, hogy nincs kidolgozva.
Persze mondhatjuk, ehhez annyira le kell kössön a sztori, hogy ez ne tűnjön fel és ezek szerint másoknál ez nem sikerült… Van ilyen. :) Még ha maga ez a „rémisztő mágia akar áttörni másik dimenzióból, úúúú” háttérsztori elég klisés is, szerintem elég hangulatosan adta elő Pratchett a filmet, mint édes illúziót és a folyamatot, ahogy egy új dolog szépen lassan hisztériává fokozódik (sokkal meggyőzőbben, mint a Gördülő köveknél ugyanezt a rock'n'roll-lal).
Ginger is szócső karakter, ráadásul kopipészt Ysabell, nemcsak a személyisége, hanem még a testalkata is… De igazából a vidékből kitörni vágyó lánynak egyszerűen jobban áll ez a durcás-dacos karakter, mint a Kaszás lányának – a becsvágy jobb magyarázat a teenage angst-nél. A Viktor-Ginger szerelmi szál elég erőltetett, de legalább nincs túlhangsúlyozva. Pratchett tudta, hogy a trollszerelem izgibb és viccesebb – úgy, hogy közben mégis valahol komoly is marad. :) Amúgy esküszöm, nem direkt mondok ellent mindenkinek, de nekem pont Gaszpod/Gaszpód/Gaspode volt kevésbé szimpatikus. Mert oké, értem ezt a sértett önérzetű / meg nem értett zseni attitűdöt, de… nekem kicsit sok. A mellékszereplők viszont tényleg remekelnek, a faji ellentéteket/súrlódásokat ismét hatalmas humorral és érzékenységgel ábrázolta Pratchett, és olyan jó volt nézni, hogy csóri Himpeller legalább egyszer reflektorfénybe kerül és végre sikerül neki kitörnie, még ha egy rész erejéig is (és még ha nem is igazán érdemli meg). :D
A filmes utalások pedig… Szerintem ami átjött, az is csak a popkulturális ozmózisnak (ld. TV Tropes, mint mindig :)) köszönhető – pedig tuti, hogy még jobban tetszett volna, ha, úgymond, filmszínházilag kiműveltebb vagyok. Inkább nem is merem elmondani, mikor esett le, hogy spoiler. (De a végén az a spoiler paródia legalább egyből!!)