Abel Nema egy kelet-európai országban dúló háború elől egy német nagyvárosba menekül, ahol illegális bevándorlóként az alvilágban bolyongva kénytelen boldogulni. Kétes egzisztenciák veszik körül: parkban tanyázó hajléktalanok, melegek látogatta félvilági mulatóhely törzsközönsége, szintén keletről bevándorolt, bandázó cigánygyerekek és vándorzenészek, akik egy időre megosztják Abellal kaotikus lakóhelyüket és életmódjukat.
A férfi élete lassan mégis egyenesbe kerül, amikor megismerkedik Mercedessel, akinek élettársa ösztöndíjat szerez számára. Kiderül, hogy Abelnek zseniális nyelvérzéke van. Már a tizedik nyelvet beszéli hibátlanul, amikor az időközben megözvegyült Mercedessel látszatházasságot köt, hogy állampolgárságot szerezzen, és felrémlik egy egyetemi karrier lehetősége is. Ám a végzet mást tartogat számára – az alvilág Abel után nyúl.Terézia Mora első regénye a nyüzsgő, modern nagyváros pikareszk tablója, melyben a kétnyelvű szerző a beszéd és a hallgatás, az… (tovább)
Nap mint nap 14 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 2004
Kedvencelte 1
Várólistára tette 28
Kívánságlistára tette 16
Kiemelt értékelések
Teljesen más volt a hangulata, mint amire az előzetes recenzió-olvasásokból számítottam. Szerencsére jó irányba mozdult el a dolog, bár voltak jelenetek, mikor szinte utáltam a könyvet. Ezt a furcsa imádlak-utállak kettősséget végül a befejezés a szeretem oldal felé billentette. Elgondolkodtató a megoldás a végén, és persze ez a történet is oda lyukad ki, hogy ember, családban, közösségben létezel, ott találod meg önmagad.
Egy nagyon jó kis könyv, furcsa időstruktúrával, sok nézőpontkarakterrel, néhol humorral, néhol egészen zseniális meglátásokkal és gondolatokkal, néhol meg keményebb, felejthetőbb jelenetekkel (elenyésző). Szerettem benne, hogy az írónő direkt rájátszott Sopron kinézetére Abel szülővárosának leírásainál, aki soproni, azt hiszem különösen élvezi ezeket a részeket.
A végére az olvasó kicsit szerelmes lesz Abelbe, a főszereplőbe, mert képtelen kivonni magát az alól az állandóan hangsúlyozott furcsa hatás alól, amit mindenkire kifejt. És persze kedvenc szereplő lett Omar, a kisgyerek, aki természetesen megint képes pillanatok alatt helyrebillenteni a világból kibillent embert.
Terezia Mora regényének főszereplője Abel Nema, vezetéknevének jelentése a nem való vagy néma (szláv nyelvekben előfordul, hogy a németeket némának, a nyelvet nem ismerőket jelentő névvel illették) , bár tudjuk, hogy apja magyar volt, aki elhagyta őt és édesanyját Jugoszláviában. Az apa hiánya meghatározó a fiú életében. Amint leérettségizett, vonatra szállt, hogy megkeresse apját valamelyik barátnőjénél a 12-ből, akinél látni vélte, amikor édesanyjával jópár éve megtették ezt az utat.
Az apját nem találja meg, de szénmonoxid mérgezést kap, napokig eszméletlenül fekszik egy német kórházban. Amint magához tért, megtudja, hogy hazájában háború tört ki, s amint visszatér, besorozzák a hadseregbe, vagyis nem mehet haza, főleg, hogy immár katonaszökevénnyé is vált. Viszont egészen különleges képességet vett észre magán: kiélesedett a hallása, és szinte bármely idegen nyelvet képes lett megtanulni, hallás után.
Legális tartózkodási lehetőségnek tűnt az egyetemi vendéghallgató státusz. Talált támogatót, hiszen viselte a „jegyet”, amit azok hordanak, akinek élete kizökkent a megszokott kerékvágásból. Az egyetemen állandóan egyedül, ha kell, éjszaka, laborban tanulja meg a 10 nyelvet, amit el is hisznek neki meg nem is, hiszen nem tudják ellenőrizni. Mert végül is ki beszél finnül, rajta kívül? Ráadásul vendéghallgatóként diplomát sem kaphat, összehasonlító nyelvészetből készült doktori dolgozatát a laptoppal együtt lopja el alkalmi ismerőse.
Közben egészen elképesztő figurák között mozog, rajtuk is ott az a bizonyos jegy, de egyetlen közösségben sem oldódik föl. Nem részegedik le, nem tép be, folyamatosan kontrollálja önmagát. Úgy él, mint egy amőba, gazdaságosan, alig észrevehetően. Attraktív megjelenése vonzza az embereket, a nőket is és a zűrös férfiakat is.
Mintha volna benne valami törekvés a németekhez való asszimilációra, mert közben országa öt országra darabolódott, nem is tudna hová hazamenni. Névházasságot köt egy nővel, akinek fiával, a félszemű Omarral közel kerülnek egymáshoz, mind a ketten belelógnak a képbe, ahogyan a fiú fogamaz. Egy szemével nézve a világba, a látványba folyton belelóg az orra. Valahogy igaz ez Abelre is. Nem-valóságával belelóg a térbe, de mefoghatlan, mindenkit elbűvöl vagy irritál.
Sajátos elbeszélésmód jellemzi a történetet, nem az időrend szervezi, hanem az asszociációk és a motívumok rendszere. Nagyon különleges, hogy az „igazság” (már amennyiben létezik ilyen) egy halálos adag légyölő galóca elfogyasztása után következő hallucinációk képi világából bontakozik ki.
Összességében jó volt olvasni, tetszik az, hogy semmi nem az, aminek tűnik. Mint a valóságban. Ugyanakko vannak szövegrészek, amelyek talán szükségtelenül bőbeszédűek.
Népszerű idézetek
Harminchárom éves vagyok.
Erre senki nem mond semmit. Se igent, se nemet. Lehet, hogy tényleg megöregedtem anélkül, hogy észrevettem volna? Jó volna most egy tükör, akár egy tükörcserép. De: semmi. Nincs kizárva, hogy a méreg öreggé tett. Ez azt jelenti, hogy jogom van itt maradni? Erre kéne rájönnöm? Halló!! Maradhatok itt?
Őszintén szólva semmi kedvem hozzá. Ugyanakkor ki tudja, mi van odakint. A tejüveg. Fekete romok hevernek mindenütt, vagy éppen ellenkezőleg: majolika emlékművek ragyognak a napfényben? Mit jelent a csönd? Hogy az ember eltűnt a földről, vagy éppen ellenkezőleg, akkorát fejlődött, hogy a városi élet is halk, mint a suttogás. Lehet, hogy mérgező füst vagy szagtalan atom vár odakint, de az is lehet, hogy régóta vagy sosem érzett illat terjeng: a tiszta éter illata. Az is lehet, hogy a nagy óceán van odakint, amiről mindenki beszél, amelynek partján végtelen padsorokon ülünk öreg emberekként, arcunkat a nap felé fordítva, a zsongás felé. Talán ott van az örökkévalóság, csak itt forog még az idő mókuskereke. De az is lehet, hogy a nagy Semmi van odakint. Amíg nem biztos benne az ember, túl nagy a kockázat. Amit egy napon talán mégiscsak vállalok. Kinyitom az ablakot, és a Semmire vetett, végtelenül rövid szempillantás múlva magam is részévé válok. Valaki óvatosan becsukja utánam az ablakot. Seprűnyéllel a helyére taszítja.
Feltűnés nélkül az ablak közelébe lopakodom, hogy megvizsgáljam a helyzetet. Nem meglepő, hogy nincsenek kilincsek. Nem olyan egyszerű ablakot nyitni a Semmire. Vagy Valamire. Ez az, amit nem tudunk.
Középpont, Delírium, 431-432. oldal
Meddig mehet ez így?, kérdezte a múlt héten Omar.
Nem tudom.
Mindig azt mondod: nem tudom.
Mert nem tudom.
Kezdetben azt hittem, ez a bölcsesség jele nálad.
És most?
Most már nem tudom.
Egyéb kérdések, 412. oldal
Kérdezhetek valami személyeset?, kérdezte Omar. Illetve: Megengeded?
Abel, mosolyogva: Igen és igen.
Kit szerettél legjobban életedben?
Mint egy pisztolylövés: Ilját. Ne ezt mondd. Mondd azt, ami a legközelebb áll az igazsághoz: Téged.
Én Mercedest, mondta Omar.
Abel megértően bólintott. Természetesen. Végül is ő az anyád.
Szünet.
Miért?, kérdezte Omar.
Mit miért?
Miért szeretsz engem?
Nem tudom. Csak úgy.
Hm, mondta a fiú. Én is ugyanezt mondtam.
Egyéb kérdések, 411-412. oldal
Jó estét, mondta. A nevem Omar. Félszemű vagyok. (Szünet. Komolyan nézett a vele szemben állóra.) A másikat bölcsességre cseréltem.
Abel sem meglepetést, sem részvétet nem színlelt, az esetlensége is eltűnt. Hangja, az előbbi rekedt elnézést… után mást várt volna az ember, telten, férfiasan, melegen zengett:
A legtöbben, mondta, nem lennének ilyen bátrak.
Körök, 194-195. oldal
Hasonló könyvek címkék alapján
- Bíró Szabolcs: Ötvenezer lándzsa 96% ·
Összehasonlítás - Oravecz Imre: Kaliforniai fürj 94% ·
Összehasonlítás - Bán Mór: A Hadak Villáma 92% ·
Összehasonlítás - Majgull Axelsson: Nem vagyok Miriam 93% ·
Összehasonlítás - Stájn Emma: Kőbölcső 90% ·
Összehasonlítás - Budai Lotti: A királyné ékszerei 94% ·
Összehasonlítás - Raoul Renier: A kívülálló 90% ·
Összehasonlítás - Kun Árpád: Boldog Észak 89% ·
Összehasonlítás - Gárdos Péter: Hét mocskos nap 89% ·
Összehasonlítás - Kondor Vilmos: Budapest novemberben 88% ·
Összehasonlítás