!

Életed ​története és más novellák 122 csillagozás

Érkezés
Ted Chiang: Életed története és más novellák
Agave Könyvek · 3.480 Ft –25% 2.610 Ft
Régikönyvek.hu · 3.480 Ft –15% 2.958 Ft
Book and Walk 2.280 Ft
2.300 Ft-tólMolyok eladó könyvei
Könyvtár

Az Életed története és más novellák a létező legkülönbözőbb helyekre nyújt betekintést. Egy bábeli torony összeköti a Földet az égbolttal. A miénkhez nagyon hasonlító világban az angyali látogatások a mindennapi élet rémisztő és egyben csodálatos történései. Tudósok felfedeznek egy nem e világi nyelvet, ami alapjaiban változtatja meg a gondolkodásunkat és érzékelésünket az időről és a valóságról. Az idegi áramkörökben végzett apró módosítással eltörlődik a testi szépség alapján történő megkülönböztetés.

Ted Chiang nyolc novellát tartalmazó, háromszoros Nebula-, valamint Hugo-, Locus-, Theodore Sturgeon- és Sidewise-díjas gyűjteményét sokan az új évezred legfontosabb novelláskötetének tartják. Szerzője a sci-fit olyan oldaláról ragadja meg és ábrázolja, ahogy előtte még senki más nem tette.

Az Életed története című novellából Érkezés címmel Denis Villeneuve forgatott 2016-ban nagy sikerű filmet Amy Adams, Jeremy Renner és Forest Whitaker főszereplésével.

Eredeti mű: Ted Chiang: Stories of Your Life and Others

Eredeti megjelenés éve: 2002

Tartalomjegyzék

>!
Agave Könyvek, Budapest, 2016
320 oldal · ISBN: 9789634192039 · Fordította: Pék Zoltán, Török Krisztina, Galamb Zoltán, Juhász Viktor, Huszár András
>!
Agave Könyvek, Budapest, 2016
320 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789634192022 · Fordította: Pék Zoltán, Török Krisztina, Galamb Zoltán, Juhász Viktor, Huszár András

Enciklopédia 14


Hirdetés

Kedvencelte 14

Most olvassa 69

Várólistára tette 232

Kívánságlistára tette 216

Kölcsönkérné 6


Kiemelt értékelések

+
>!
Dominik_Blasir 
Ted Chiang: Életed története és más novellák

Az elmúlt időszakban megfordult a kezem között pár novella, magyarok mellett külföldiek is szép számmal a hazai könyvkiadás aktuális fellángolásának köszönhetően, azonban mostanáig nem találkoztam olyan kötettel, aminek ennyire egyenletesen magas színvonala lett volna.
Chiang egyszerűen lenyűgöző író. És ezt, kissé váratlan módon, nem a kreativitása miatt mondom. Novelláinak alapötlete és -koncepciója többségében nem különösebben kiemelkedő, viszont hihetetlen, milyen pontossággal, milyen döbbenetes precizitással írja meg őket. Pedig Chiang közel sem lélektelen, fárasztó hardsf alkotó: minden írásának középpontjában az emberek állnak, viszonyuk a világhoz, Istenhez vagy épp saját érzelmeikhez.

Nehéz megfogalmazni, mitől vagyok ennyire lenyűgözve. Nagyrészt persze Chiang írói tudása és tehetsége miatt – elképesztő, mennyire érződik minden mondatán a kidolgozottság, az átgondoltság. Tökéletesen építi fel történeteit: semmit sem kendőz el, hibátlanul adagolja az emberi érzelmeket (mennyire zseniális az Életed története ilyen téren is!) és a fontos gondolatokat (káprázatosan sokoldalú a Szépségvakság: Dokumentumműsor), miközben olyan pontossággal épít világot, amihez másoknak jóval több oldalra van szüksége (Hetvenkét betű gyakorlatilag definiálja a hard fikciót*).
Ugyanakkor nagyon tetszik Chiang világlátása is. Az írások többsége a világ megismerhetetlen és megérthetetlen voltáról mesél – vagy legalábbis én azt éreztem, valószínűleg mert mostanság ez is sokat pörög bennem –, de közben mindent emberi szemszögből vizsgál, minden pillanatban az ember az első.

A kedvencem A pokol mint Isten hiánya lett, főként Istenről szőtt gondolatai és a megrázó erejű emberi pillanatai miatt. De szorosan ott van mögötte a Bábel tornya szuggesztív aprólékosságának köszönhetően, no meg a Szépségvakság: Dokumentumműsor, ami egyébként nagyon illik A Körhöz. Az Életed története szerintem nagyon jól kiegészíti a filmet, egy fokkal érthetőbb és többet bír el, mint a mozgókép, bár utóbbi talán hatásosabb is egyben (meggyőződésem, hogy ennél jobb filmet nem nagyon lehetett volna ebből kihozni). A Hetvenkét betűben az az elképesztő, hogy miként vesz Chiang egy nem annyira egyedi ötletet, és aztán mit hoz ki belőle. Az Értsd meg! valamiért Besterre emlékeztetett, de érdekes gondolatkísérlet – ez utóbbi egyébként a Nullával való osztásra is igaz, még ha kicsit el is ment mellettem. Talán egyedül a Az emberi tudomány fejlődése nem tett rám különösebb hatást, de ezt betudom a rövid terjedelmének.

Azért Chiangot nem könnyű olvasni. Néha már engem is fárasztott ez a végtelenül precíz stílus, ez a párbeszédek nélküli tömörség, de azt hiszem, mindig megérte végigjárni az utat.
Számítottam arra, hogy tetszeni fog ez a novelláskötet, de hogy ennyire emlékezetes írásokat tartalmazzon, abban reménykedni sem nagyon mertem.

* Mondanék fantasy-t, merthogy szerintem három írás is abba a kategóriába tartozik ebből a kötetből, de nem biztos, hogy érdemes ilyen pontos besorolásra vetemednem.

7 hozzászólás
+
>!
Nita_Könyvgalaxis P
Ted Chiang: Életed története és más novellák

Ted Chiang az az író, aki nem viszi túlzásba mennyiségileg az alkotást, cserébe viszont a lehető legmagasabb minőséget képviseli. Legszívesebben állva tapsolnék neki.

Bábel tornya : A kötet első novellája egyben az én abszolút kedvencem is lett. Remek alapötlet zseniális kivitelezéssel. Úgy éreztem, én is haladok együtt felfele a szereplőkkel a toronyban, még a tériszonyt is éreztem! Nem tudtam elképzelni, hogy lehet befejezni ezt a novellát, de a lezárása is egyszerűen tökéletes.

Értsd meg! : Számomra az egyik legnyomasztóbb és leghátborzongatóbb történet lett ez. Ahogy a szereplőnk egyre inkább eltávolodik a többi embertől és a valóságtól, úgy mi is egyre kevésbé értjük őt. Amit pedig nem értünk, az a legfélelmetesebb.

Nullával való osztás : Nem ér, hogy Chiang ennyire ért a matematikához is! Az meg végképp nem, hogy képes a matematikát és az emberi érzelmeket ennyire gyönyörű harmóniában szerepeltetni.

Életed története : Nehéz ezt a novellát értékelnem, hiszen kivételesen előbb láttam a filmet, ami teljesen lenyűgözött és az év egyik legjobb mozija lett számomra. Viszont persze ehhez kellett ez a csodás alapanyag, amiben megint csak azt tudom írni, hogy annyira jó, hogy Chiang képes a tudományt és az emberi tényezőt egyszerre ennyire zseniálisan ábrázolni. Amúgy is szeretem az olyan történeteket, amelyben az idegen fajokkal való kapcsolatfelvételről van szó, amely persze sosem olyan egyszerű.

Hetvenkét betű : A gólem és a dzsinn óta jobban felkapom a fejemet arra, ha valahol gólemek szerepelnek. Az író itt visszavisz minket az időben és a robotok egy alternatív fejlődési útját mutatja be, de ez mégis nagyon rímel a mai korra, ugyanazok a problémák vetődnek fel, amelyek ma is a gépesítések során. Természetesen itt is felmerül a kérdés, mennyire játszhatunk mi magunk Istent.

Az emberi tudomány fejlődése : A kötet legrövidebb novellája, érdekes kis szösszenet, de ez nem hagyott túl sok nyomot bennem.

A pokol mint Isten hiánya : Másik nagy kedvencem a kötetből, amely a hit kérdését járja körbe egy olyan világban, ahol az angyalok gyakori látogatók és a Pokol és Menny eléggé kézzelfogható az ember számára. Nagyon elgondolkodtató írás, és én nem találkoztam még a Pokolnak hasonló értelmezésével.

Szépségvakság: Dokumentumműsor : A zárónovella egy aktuális kérdést jár körbe, avagy mennyire fontos a szépség a hétköznapokban? Vajon a szép emberek tényleg könnyebben megkapnak mindent, a kevésbé előnyös külsejűek pedig hátrányba kerülnek? És hogy lehetne ezt kiküszöbölni? Különböző érvek és ellenérvek kerülnek ütköztetésre, Chiang alaposan körbejárja a témát, miközben persze a tudomány itt is fontos szerepet játszik.

Összességében nagyon változatos tematikájú írások ezek, amelyekből kiderül, hogy Chiang több területen is képes maradandót alkotni. Egyszerre szívfacsaróak, meghatóak, félelmetesek és elgondolkodtatóak a novellái, amelyek még akár több nap múlva is eszébe jutnak az embernek.

+
>!
Bori_L
Ted Chiang: Életed története és más novellák

2016 sok szempontból történelmet írt az életemben, ami amúgy nagyon izgalmas téma, de ide csak annyiban kapcsolódik, hogy ennek a gyűjteménynek a megvásárlása is egy első volt. Korábban sosem vetemedtem arra, hogy gondolkodás nélkül rohanjak beszerezni* egy novelláskötetet csak azért, mert annyit áradoztak róla ismerősök, nem ismerősök, meg ismerősök ismerősei. Még csak a filmet se láttam, de amit hallottam róla, annyira megfogott, hogy ez is hozzájárult a hirtelen felindulásból történt vásárláshoz**.

És hát azt kell, hogy mondjam, nem bántam meg. Egyáltalán nem. Én is azok közé soroltam magam, akik állítják, hogy nem szeretnek novellákat olvasni. Annyira akartam, hogy ez most jó legyen, mert annyira jókat mondott / írt róla mindenki, hogy elhatároztam, hogy ebből most nem fogom túladagolni magam, és napi egy novellánál többet nem olvashatok a kötetből. Aztán ezt továbbfejlesztettem odáig, hogy addig nem olvashatom a következőt, amíg az utolsó elolvasottról nem írok értékelést (a részletes olvasónapló amúgy itt olvasható: https://moly.hu/olvasasok/4807103). És csodák csodája, működött! Szóval most próbálkozom tovább a novellákkal, bár Chiang mester azért elég magasra tette a mércét.

Szóval, így lehet bemutatni 30-40 oldalban egy komplett világot. Nem kell túl sok szó hozzá, azok viszont mind remekül el vannak találva, nem kellenek millió mondatos leírások, mégis (többségében) kerek, egész világokat kapunk. Meg jó sok gondolkodnivalót. Egyszerűen csodálatos volt olvasni ezeket a novellákat (külön köszönet a fordítóknak is!), nem maradt bennem hiányérzet (általában), ezek így tökéletesek, ahogy vannak. Nem kell mindenkinek regényt írnia.

Biztos, hogy még máskor is elő fogom venni egyik-másik írást. A Bábel tornya már csak a témája miatt is bekerült a maradandó élmények közé, az Életed történetét is még biztosan sokszor és sok mindenkivel meg fogom beszélni, és a Szépvakság: Dokumentumműsor által felvetett kérdéseken is még fogok még töprengeni egy darabig biztosan. De számomra az abszolút, felülmúlhatatlan kedvenc, amit nem tudok kiverni a fejemből, annak ellenére sem, hogy nagyon sok mindennek utána kell még néznem, hogy megértsem, a Hetvenkét betű volt. Nem csak azért, mert a rejtett biológus énem eksztázisban fetrengett a végén, ez a novella valami olyan elemi erejű… valamit, nem tudom mit szabadított fel bennem, amit át kell még élnem, még még még, és érteni akarom.

Azt hiszem, sokakkal ellentétben, én inkább abban reménykedem, hogy Chiang nem fog regényt írni, hanem marad a novelláknál. És hogy ki lesznek adva magyarul is.

*pontosabban gondolkodás nélkül megvártam, amíg újra lesz az Agave karácsony előtti akciójában készleten
**f*cking december meg karácsony, ez már csak ilyen, de milyen jól időzítették a kiadást

8 hozzászólás
+
>!
giggs85 P
Ted Chiang: Életed története és más novellák

Alapjáraton elég kevés sci-fit olvasok, de mivel Dennis Villeneuve (aki az egyik kedvenc rendezőm) filmje, az Érkezés felhívta rá a figyelmemet, utánanéztem ki is az a Ted Chiang, aki a mozi alapjául szolgáló novellát írta, és mivel az Agave honlapján nem ez, hanem az elejétől a végéig elolvasható Bábel tornya hihetetlenül erős (mind a teremtett világában, amiből megtudhatjuk milyen lehet az élet egy valóban az égig élő toronyban; mind a gondolatiságában, ugyanis adódik a kérdés: mi lesz, ha elérik és találkoznak Istennel, milyen ő valójában, miért engedi a toronyépítést, hogy tekint az emberekre, mi a célja a világgal?, stb), nem gondolkoztam, hogy beszerezzem-e ezt a könyvet.

Chiang az a fajta szerző, aki annyi gondolatot képes belesűríteni egy pár tucat oldalas novellába, amire csak nagyon kevesen képesek. Írásainak célja nem csak a puszta szórakoztatás, hanem az elgondolkodtatás. Például a Szépségvakságot, – amelyben megtalálják annak a módját, hogy az ember kikapcsolhassa az agya azon funkcióját, ami az arc szépségének felismeréséért felelős, így elérve, hogy ne befolyásolhassa az emberi kapcsolatokat a másik külseje, és csak és kizárólag a belső értékek legyenek fontosak – szinte bekezdésenként letettem, mert végig kellett gondolnom az elhangzottakat. Hisz ez a téma mindenkit érint. Miközben zsigerileg gyűlöltem ezt a békés, jól működő, de rendkívül beszabályozott „szép új világot”, lakói folyton szembesítettek azzal, hogy ellenük és gondolkodásmódjuk ellen felhozott érveim nem mindig állják meg a helyüket.

A Hetvenkét betű egy alternatív viktoriánus korba (melyben a zsidó hagyományok szerint életre kelthető gólemek / automaták, kvázi robotokként dolgozva segítik az embereket; de az ipari forradalom egyéb aspektusai, például a társadalmi egyenlőtlenségek ugyanolyanok, mint a valóságban) helyezett történet, egy titkos kutatást mesél el, amelynek eredményétől nem kevesebb, mint az emberi faj fennmaradása függ. Ebben a novellában főleg a különböző társadalmi csoportok világképével, és jövőbeni terveivel foglalkozik a szerző, miközben kifejti egy mára már megmosolyogtató, de abban a korban még reálisnak tűnő elméletet: az „eleve megalkotottságot”, amely szerint már eleve magunkban hordozzuk összes későbbi utódunkat, és ezáltal a jövőnket is.

A pokol mint Isten hiánya az Istenhitről mesél, mégpedig egy olyan zseniális módon felépített világban, hogy az ember nem győzi kapkodni a fejét. Ebben az Univerzumban ugyanis nem is kérdés, hogy létezik-e Menny vagy Pokol, mert az emberek nap, mint nap szembesülnek velük. Haláluk után a lelkük jól látható módon vagy felemelkedik (a földi halandók számára rejtélyes és ismeretlen Mennyországba), vagy alászáll a Pokolba (ahol nincs kínzás, vagy szenvedés; sőt, a földi életben szerzett sérülések, betegségek gond nélkül meggyógyulnak, a létük pedig ugyanúgy folytatódhat, mintha meg sem haltak volna; a kínszenvedés abból áll, hogy tudják: soha sem üdvözülhetnek), miközben a földi életet Angyalok várva várt, érthetetlen és sokszor pusztító látogatása zavarja meg.

A címadóként szolgáló novellát még nem olvastam el (mivel csak a jövő héten nézem meg a filmet) így erről nem tudok nyilatkozni, de a maradék három szintén legalább jó, ha nem is ennyire kiemelkedő, mint a fent felsoroltak.

Az Életed története nem csak az év sci-fije lehet, hanem az év legjobb könyvei között is ott a helye.

+
>!
makitra MP
Ted Chiang: Életed története és más novellák

Chiang alkotásait leginkább egy hatalmas és pompázatos épülethez tudnám hasonlítani. Képzeld el, hogy ott állsz mondjuk egy felhőkarcoló előtt: csodálod eleganciáját, szépségét és ámulsz azon a hatalmas emberi tudáson és erőfeszítésen, ami megalkotta ezt a földtől már-már elrugaszkodó komplexumot. Pontosan ilyen érzés volt olvasni a kötetet és ez hatalmas élmény lehet bárkinek.

Mindegyik novellája egy hatalmas tudással megalkotott remek történet. Ugyan nem tetszett egyformán az összes, de lenyűgözve olvastam a kevésbé tetszőeket is. Természet- és társadalomtudományi problémák elegyednek tökéletes arányban és az írások remek kérdésfelvetéseket tartalmaznak. Valahogy így kell science fictiont írni.

Bővebben: http://tubicacezar.blogspot.com/2016/12/ted-chiang-elet…

4 hozzászólás
+
>!
Chöpp P
Ted Chiang: Életed története és más novellák

Mit akartok olvasni? Korszakalkotó? Zseniális? Újszerű? Úttörő? Igen is, meg nem is. Minden esetre mióta olvastam, nem hagy nyugodni 3 történet. Találjátok ki, melyik 3! Vagy ne. Olvassátok el! A filmet még nem láttam, de biztos, hogy megtoldják egy csavarral. Csak a nagyobb hatás kedvéért.
Benne voltak a kedvenc dolgaim. Nekem ennyi elég is volt.

6 hozzászólás
+
>!
Oriente P
Ted Chiang: Életed története és más novellák

Bevallom, a címadó novellával kezdtem.
Több szempontból is elégedetlen voltam a filmmel, és nagyon érdekelt, valójában milyen a történet alapjául szolgáló novella. Pozitívabban nem is csalódhattam volna. A novellában pont az a két szál rettentően erős és kidolgozott, amelyek a film alapján megragadták a fantáziámat: egyrészt a heptapodok nyelve, másrészt a két fajra jellemző kognitív formák elemi különbözősége, illetve az ebből fakadó nagyléptékű következmények. Sokkal hangsúlyosabban és érzékletesebben fonódik össze a nyelv, a gondolkodás és a fizikai világkép, mint ahogy azt az adaptációból meg lehetne érteni. (A novellában elmélyedve nemcsak e lényegi motívumok elégtelen prezentálásáról, de a többi sallangról is szerencsésen elfeledkeztem; ezek nyilván azt szolgálták, hogy mind az akciófilmek, mind a romantikus filmek szerelmesei megvegyék a mozijegyet.) A múltba ágyazott jövő idő használata elejétől fogva természetesen hatott, de kíváncsi vagyok, milyen hatása lehetett volna ennek az írástechnikai fogásnak, ha nem ismerem előre a cselekményt és e megoldás mögött húzódó csavart.

A címadó novellán túl, az Értsd meg! c. elbeszélést találtam kiemelkedőnek, és eléggé megfogott a Nullával való osztás is. Utólag töprengve rajtuk, talán az volt bennük a közös, hogy a főszereplő világa valamilyen módon kifordul a sarkaiból, aki így csak alapvető paradigmaváltással juthat előre. Tulajdonképpen újra kell értelmeznie az őt körülvevő világot és saját helyét benne. Ez valahol rokonítja e két novellát az Életed történetével is.

A gondolatkísérlet érdekessége miatt tetszett még a riportsorozatként megírt Szépségvakság is, illetve egészen sajátos volt mind a hangulata, mind a története a Bábel tornyának. A kötet nem hosszú, de nagyon sokoldalú. Bár a tudományos fantasztikum dominál, van itt alternatív történelem (Hetvenkét betű), és mágikus realizmus is (A pokol, mint Isten hiánya). Mind jó stílusú, erős írások, és hosszú távra foglaltak sátorhelyet a fejemben – azóta is rendre fel-felbukkan egy-egy chiengi kép vagy probléma a gondolataim között. Bár a szerzőről tudni lehet, hogy nem valami termékeny és eddig is nagyon keveset írt, remélem olvashatok még tőle.

5 hozzászólás
+
>!
Gaura_Ágnes IP
Ted Chiang: Életed története és más novellák

Ted Chiang minden egyes novellájában ugyanarról ír: a határok feszegetéséről, a végtelen kísértéséről, és az ehhez kapcsolódó emberi hybrisről, illetve arról az élményről, ami elidegeníti az embert embertársaitól, ha éppen sikerrel jár. Hol a tudomány, hol a misztikum keretein belül vizsgálódik, hol ötvözi e két területet. Nem megoldásokat, hanem lehetséges útvonalakat vázol fel (hiszen a megoldás azt jelentené, hogy van határ, van lezárás); azt próbálja felfogni, hogy mi az, ami már felfoghatatlan azon a szinten, ahol most vagyunk. Mindezt egy időtlen térbe helyezi, így minden egyes útvonalat úgy járunk be, hogy nem a távolságot érezzük, hanem azt, ahol kapcsolódunk az adott történethez. A Hetvenkét betű, az Életed története és a Szépségvakság a kedvenceim. A pokol mint Isten hiánya lenne egyébként, mert a koncepció zseniális, és jól ki van fejtve a téma, de elégedetlen voltam a lezárással.
Az Életed története amúgy teljesen paffra vágott, mert végig az járt az eszemben, hogy spoiler

1 hozzászólás
+
>!
acélpatkány MP
Ted Chiang: Életed története és más novellák

Miért volt hihetetlenül frusztráló, végeredményben mégis lehengerlő élmény elolvasni ezt a kötetet?
Persze számíthattam volna erre a Kilégzés után, de olvasás közben lassan teljesen elbizonytalanodtam. Mert ugyan a címadó írással kezdtem (két órával később pedig megnéztem a filmadaptációt, ezzel meg is ölve a filmélmény jelentős részét), és már itt éreztem valami különös, zavaró dolgot, igazán akkor estem kétségbe, amikor elejétől kezdve végighaladtam az írásokon. Az Életed történeténél még meg tudtam magyarázni azzal, hogy viszonylag gyorsan kitaláltam, mi lesz az egész írás alapötlete, és hogy nagyon hasonlít egy nagy-nagy kedvencemre. Chiang mellett szóljon, hogy ezt az utószóban ő is kiemeli, na meg aztán az ő műve is bőven megéri az elolvasást.
Viszont minden egyes újabb elolvasott novella után egyre frusztráltabb lettem. A Bábel tornya csak egy egyszerű világbemutatás, ahol hiányoltam, hogy kifusson valami konklúzióra. Az Értsd meg! olyan volt, mint egy Greg Egan-novella: egy ötletre felhúzott, E/1-ben előadott, tudományos akciósztori az emberi elme bonyolultságáról, amiből pont az hiányzott, amitől nem egy rideg, megszerkesztett történetnek tűnne az egész. A Nullával való osztás egy matematikai alaphelyzet hatását ismerteti két ember életére, én pedig hiába értettem a párhuzamokat és a mondanivalót, hiányoltam valamit, amiről máig sem tudom, micsoda. És akkor jött a Hetvenkét betű, az igazi mélyütés. Egy olyan világban játszódó történet, ahol a zsidó misztika szerint működnek a természet törvényei, ahol gólemek és hasonlók hozhatók létre élettelen anyagból, csupán azok megfelelő elnevezésével. Ha azt mondom, hogy ennek a novellának az olvasása során végképp kétségbe vontam saját szellemi képességeimet, akkor még nem írtam le megfelelően, mennyire elkeserített, hogy az első pár oldalt nem is sikerült dekódolnom.
És hogy rosszak-e ezek a novellák? Nem. Zseniálisak. Csak nem mindenki Ted Chiang, hogy teljesen felfogja az értelmüket.
A Bábel tornya nem egyszerűen az ismert bibliai történet továbbgondolása a még mindig épülő monumentális toronnyal, hanem egy végtelenül aprólékos, lehengerlő és racionális világépítés is. Az Értsd meg! nem egy Greg Egan-klón, hanem minden hibája ellenére a tudatosság és a racionális gondolkodás aprólékos, élvezetes bemutatása. A Nullával való osztás a szerkezetével egy sokkal mélyebb értelmezését adja a matematikai alapötletének. A Hetvenkét betű pedig (miután felfogtuk, hogy hol is vagyunk és mik a játékszabályok) izgalmas gondolatkísérlet az életről és a teremtésről. És ugyanígy, az Életed története sem az idegenek érkezéséről szól (noha az is lebilincselően izgalmas), hanem az emberi lét megértéséről és arról, hogy bizony minden elmúlik, de ez így van rendjén.
A pokol mint Isten hiánya és a Szépségvakság: Dokumentumműsor pedig önmagában is megérdemelne egy-egy, ennél a cikknél két-háromszor hosszabb elemzést. Több olyan dologról szólnak, ami mindannyiunkat foglalkoztat: az Istenről, a halálról, az életről, és arról, hogy mi alapján ítélünk meg másokat. Chiang mindezeket a kérdéseket minden oldalról megvizsgálja, több nézőpontot, gondolatot, érvet és ellenérvet sorakoztat fel. Az abszolút kedvencem a Pokol. Chiang úgy beszél a vallásról és a hitről, az önfeláldozásról, az odaadásról, az önzésről és Istenről, ahogy csak nagyon kevesen képesek. Ha rajtam múlna, kötelező tananyaggá tenném. Már csak azért is, amilyen végső választ ad minden kérdésre.
Chiang megpróbálja megérteni a világot és benne az embert: az a minimum, hogy mi is megpróbáljuk megérteni azt, amit el akar nekünk mondani róla.
http://www.prozanostra.com/iras/erts-meg-ted-chiang-ele…

+
>!
RandomSky 
Ted Chiang: Életed története és más novellák

Az utóbbi évek egyik (ha nem a) legjobb sci-fi könyve ez, és ki tudja, megjelent-e volna valaha, ha nincs a mozifilm. Pedig eredeti megjelenésekor is sokan így vélekedtek róla. A film alapjául szolgáló novella mellett további hét sorakozik itt, mind más és más, bár a végére kirajzolódik belőlük egy nyitott és okos, éles szemű és bátor író. Az, hogy az emberek lelkivilága érdekli, Bradbury-re emlékeztet, de a tudományos precizitás és kidolgozottság inkább a hardcore sci-fi szerzőkkel hozza őt rokonságba. Bradburyhez mérten Chiang nem mutat annyi együttérzést, megértést és szeretetet úgy általában az emberek iránt, de így is nyilvánvaló, hogy mikor szimpatizál a szereplőivel – ahogy az is, hogy jellemábrázolás terén messze felülmúlja a legtöbb sci-fi szerzőt. Olyannyira, hogy ez a kötet legalább annyira szépirodalom, amennyire „csodálatosan fantasztikus”. Sci-finek pedig a kifejezés eredeti értelmében számít: bár vannak itt is űrhajók és földönkívüliek (épp az „Életed történeté”-ben), a maga módján mindegyik írás tudományos fantasztikum. Vagyis Chiang azt teszi, mint megannyi nagy sci-fi író (és a világ folyását megváltoztató gondolkodó és felfedező): eljátszik a „mi-lenne-ha” kérdésével. S teszi mindezt így vagy úgy tudományos alapon, vagy ha mégsem, akkor attól „tudományos”, amilyen pengeéles logikával és aprólékosan építi fel a történetet.
Bővebben: http://ekultura.hu/olvasnivalo/ajanlok/cikk/2016-11-08+…

11 hozzászólás

Népszerű idézetek

+
>!
Oriente P

William Gibson egyszer azt mondta: „A jövő már itt van, csak még nem egyenletesen oszlik el.”

Jegyzetek - Az emberi tudomány fejlődése

+
>!
Oriente P

A látható világegyetem egy nyelv, rendkívül kétértelmű nyelvtannal.

Életed története

10 hozzászólás
+
>!
Róka 

Néha megéri várni. A várakozás miatt sokkal izgalmasabb megérkezni.

130. oldal

+
>!
Chöpp P

    A lányokat mindig is azzal traktálták, hogy a külsejük határozza meg, hogy mennyit érnek; az eredményeiket mindig felnagyítja, ha szépek is, és levon az értékükből, ha nem azok. Még ennél is rosszabb, ha egyes lányok azt szűrik le mindebből, hogy pusztán a szépségükkel is érvényesülhetnek az életben, és egyáltalán nem pallérozzák az elméjüket.

266. oldal, Szépségvakság: dokumentumműsor

Kapcsolódó szócikkek: szépség
+
>!
Buzánszky_Vírus_Dávid 

A fénysugárnak már azelőtt tudnia kell, hol ér célba, mielőtt eldöntené, melyik útvonalon kezd el haladni

146. oldal Életed története

+
>!
Chöpp P

Új nyelvet szerkesztek. Elértem a hagyományos nyelvek határait, és mostanra már meghiúsítják a továbbfejlődésre tett kísérleteimet. Meghaladja a lehetőségeiket, hogy kifejezzék azokat a fogalmakat, amelyekre szükségem van, és még a saját szakterületükön is pontatlanok és esetlenek. Beszédre is alig alkalmasak, nemhogy gondolkodásra.

60. oldal, Értsd meg!

Kapcsolódó szócikkek: nyelv
+
>!
ladybird P

Emlékszem, milyen elmélettel állsz majd elő tizenkét éves korodban.
– Csak azért vállaltatok, mert sajnáltátok a pénzt cselédre! – mondod keserűen, miközben a porszívót rángatod kifelé a szekrényből.
– Ráhibáztál! – vágom majd rá én. – Tizenhárom évvel ezelőtt egyszer csak eszembe jutott, hogy a jövőnek ezen a pontján éppen ráférne egy alapos porszívózás a szőnyegre, és a problémára pont a gyerekszülés tűnt a legolcsóbb és legegyszerűbb megoldásnak. Légy hát oly kedves, és láss neki!

108. oldal - Életed története

+
>!
Chöpp P

… kifejezetten felvidított, amikor a minap egy rakat könyvvel tértem haza.

42. oldal, Értsd meg!

+
>!
Chöpp P

Tévedés azt feltételezni, hogy az evolúció során az emberek a fizikai képességeket feláldozták volna az intelligencia oltárán: a test irányítása mentális tevékenység.

55. oldal, Értsd meg!

+
>!
Chöpp P

Minden kifogás jól jön, csak ne kelljen a tanszéki értekezleten ülni.

109. oldal, Életed története


Hasonló könyvek címkék alapján

Neil Gaiman: Amerikai istenek
Jack Vance: Sárkányurak
Robert Silverberg: Lord Valentine kastélya
Ursula K. Le Guin: Tehanu
Burger István (szerk.): Galaktika 297.
Burger István (szerk.): Galaktika 297 XL
Ursula K. Le Guin: A kisemmizettek
Gáspár András – Novák Csanád (szerk.): Analógia
Lois McMaster Bujold: Lelkek lovagja
Jo Walton: Mások között