Egy ​amerikai házasság 121 csillagozás

Tayari Jones: Egy amerikai házasság

„A ​szerelem helyet követel az életedben, az ágyadban. Láthatatlanul helyet követel a testedben, áthajlítgatja a véredényeket, ott lüktet mindjárt a szívednél. És ha már nincs ott, semmi sem egész többé.”

Celeste és Roy fiatal, fekete házaspár az amerikai Délen, Atlantában. Celeste művész, a nagy áttörés küszöbén, Roy egy könyves cégnél ügyvivő – és egy év házasság után még mindig „kéken izzik” a szerelmük. Mintha a legjobb úton lennének afelé, hogy megvalósítsák a maguk Amerikai Álmát – amikor váratlanul becsapódik a „meteor”, amely szétzúzza világukat. Royt megvádolják és tizenkét év börtönre ítélik nemi erőszakért – amit nem követett el, és a felesége is biztosan tudja, hogy ártatlan.
Celeste, bármennyire önálló, a férje nyújtotta biztos fogódzót elveszítve sodródni kezd, és gyermekkori barátjában, esküvői tanújukban, Andréban talál vigaszt. Royjal levelezés útján tartják a kapcsolatot, ám amikor az elítélt férfi öt év után szabadul, és kész visszatérni Atlantába,… (tovább)

Eredeti megjelenés éve: 2018

>!
Európa, Budapest, 2021
366 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789635040285 · Fordította: N. Kiss Zsuzsa
>!
Európa, Budapest, 2019
366 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789635040285 · Fordította: N. Kiss Zsuzsa

Enciklopédia 9


Kedvencelte 6

Most olvassa 6

Várólistára tette 146

Kívánságlistára tette 105

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

Bea_Könyvutca P>!
Tayari Jones: Egy amerikai házasság

Nagyon jó stílusban megírt regény, mely sok mindenre felhívja a figyelmet. Nagyon fontos az egymás iránti megértés, szeretet, támogatás, ugyanakkor fontos a saját magunk életéért, boldogságáért való tenni akarás. Ha a kettő között megtaláljuk az egyensúlyt, vagy megtaláljuk azt a személyt, akivel megtalálhatjuk az egyensúlyt, na akkor működhet jól és boldogan egy házasság. Roynak és Celestialnak nem volt lehetősége a börtönbüntetés miatt, hogy kiderülhessen, megtalálják-e a hosszan működő egyensúly titkát.
Bővebben: http://konyvutca.blogspot.com/2019/06/tayari-jones-egy-…

maya75>!
Tayari Jones: Egy amerikai házasság

Egész másra számítottam a könyv címe és a fülszöveg alapján, de összességében tetszett.
A történetet olvasva számos kérdés merül fel az emberben, de a válaszok még így a befejezés után jópár nappal sem egyértelműek. Én olvasás közben valahogy nem haragudtam Celestialra, meg tudtam érteni a reakcióit, de jobban belegondolva borzasztóan tisztességtelenül viselkedett Roy-jal szemben, aki nem ezt érdemelte. Igazából én nem éreztem úgy, hogy a krach beütése előtt „kéken izzott a szerelmük” (ahogy a fülszöveg állítja), talán ezért is nem lepődtem meg az események alakulásán…
Nem tudom, készült-e a könyvből film, mindenesetre én olvasás közben folyamatosan Kerry Washingtont láttam magam előtt Celestial-ként. Szerintem tökéletes lenne a szerepre. :)

Mariann_ P>!
Tayari Jones: Egy amerikai házasság

Egy amerikai házasság .
Egy …….. ami nem szokványos.
Színes bőrűek (véletlennek nem gondolnám, hogy éppen róluk szól ) hányadtatása, ami egy ártatlanul elítélt férj kapcsán tárul elénk.
Szól szülő-gyermek kapcsolatról, meg arról is legfőképpen, hogy mit is jelent a házasság?
Elvárható-e , hogy hosszú éveken át (a kiszabadulásig ) tartson, és azután ott folytatódjon, ahol abbamaradt ?
Őszinte, időnként nyers , nem a megszokott írás.

Belle_Maundrell >!
Tayari Jones: Egy amerikai házasság

Annyira jól van megírva ez a könyv, hogy teljesen feledtetni tudta velem a hiányosságait. Olyan olvasmányos, hogy alig tudtam letenni, pedig szinte minden fordulatot lelő a fülszöveg, így nem sok izgulnivaló marad. Csak két ember drámája, de mégis van benne valami, ami miatt valósággal faltam az oldalakat.

Mindezt úgy, hogy a főszereplők egyáltalán nem is voltak szimpatikusak. Biztos ezzel fogok példálózni, ha azt akarom bizonyítani, hogy nem kell szeretni a karaktereket ahhoz, hogy egy regény jó legyen. Sajnáltam őket amiatt, hogy milyen igazságtalanság történt velük, mert egy ilyen helyzet mindkét félnek iszonyú nehéz lehet, de emberként nem kerültek közel hozzám. Royban végtelenül irritált, ahogy a nőkről meg a házasságról gondolkodott, Celestial viselkedése pedig nem volt valami etikus a végén. Nem ítélem el, nem az a baj, hogy továbblépett, csak ahogy tálalta.

Érdekes volt látni, milyen volt a házasságuk Roy letartóztatása előtt, és hogyan alakult később, hiszen még csak másfél éve voltak házasok. Nekem egyáltalán nem tűnt annyira tökéletesnek az idill, mint ahogy a fülszöveg sugallta, pedig még nagyon a kapcsolatuk elején voltak. Mindenesetre nekem meggyőződésem, hogy nem állta volna ki az idő próbáját, mert azért már akkor is voltak ellentétek és kis repedések. Alapból annyira más volt a két ember személyisége és ambíciói, hogy előbb-utóbb mindenképpen konfliktushoz vezetett volna. Nem is beszélve arról, ami a házassági évfordulójukon történt – feltételezem, hogy nem az lett volna az utolsó ilyen.

Számomra meglepő volt a könyv felépítése, amikor a dráma csúcspontján váltott át a kezdeti váltott szemszögből a levelekre, és csak utólag értesültünk magáról a letartóztatásról és a tárgyalásról, aztán Roy felmentése után visszatért az eredeti narrációhoz, kiegészülve Andre szemszögével. Ezzel kapcsolatban vegyes érzéseim vannak, mert ötletesnek tartom a levelezős megoldást, az érzelmek is itt jönnek át igazán, és közben ott van a bizonytalanság is, hogy vajon mennyi minden marad kimondatlanul, mit tartanak meg maguknak a szereplők. (Mint kiderült, jó sokat.) Viszont egy csomó elszalasztott lehetőséggel is jár, engem pl. nagyon érdekelt volna a vádemelés és a tárgyalás, az áldozat vallomása és Roy ártatlanságának tisztázása. Meg az igazság, hogy mi történt valójában azon az éjszakán.

Habár a társadalmi előítéletek és a rasszizmus nem kap akkora szerepet, mint amire számítottam – legalábbis nem nyíltan –, viszont így is óriási szerepe van az események alakulásában, és végig lehet érezni, hogy mindennek ez áll a hátterében. Egy fehér férfivel sokkal kisebb valószínűséggel eshetett volna meg az, ami Royjal. Számításaim szerint a kétezres évek elején játszódhat a történet, de végtelenül szomorúnak tartom, hogy azóta se változott sokat a világ, és még mindig rengeteg sztereotípia él az emberekben. Ezért is érdekes a cím, mert Celestial és Roy egy átlagos amerikai pár volt, akikkel megtörtént a legrosszabb, méghozzá az amerikai társadalom és igazságszolgáltatás beszűkültsége miatt.

A harmadik részben nagyon érdekes volt látni, hogy milyen hatással volt Royra a börtön, illetve hogyan viszonyult hozzá a többi ember. Hiába volt ártatlan, a rácsok mögött eltöltött öt év nyomot hagyott rajta, és úgy tűnt, hogy a környezete is másként tekintett rá, ami szerintem elég igazságtalan dolog. Valamilyen szinten érthető, hogy ennyire ragaszkodott a házasságukhoz, hiszen az apján kívül Celeste és a közös otthonuk volt az egyetlen biztos pont az életében, amihez visszatérhetett, de be kellett volna látnia, hogy van, amikor már nem érdemes küzdeni egy kapcsolatért. Főleg akkor, ha a másik fél nem is partner benne. Érthetőek az Andre iránti indulatai, de szerintem ő is meg Celestialék is rosszul kezelték a konfliktust. Nem is így kellett volna felvezetniük neki a terveiket, ez volt a lehető legrosszabb időzítés. Mindenesetre jól kiütköztek rajtuk a változások, és hogy mennyi mindent nem tudnak a másikról.

Andre egyébként nekem teljesen semleges karakter volt, kicsit karót nyelt, de inkább csak jelentéktelen. Viszont Davina szimpatikus volt, szépen támogatta Royt spoiler. Értékeltem, hogy a család fontosságát sem hanyagolta el az írónő, én főleg az apákkal szimpatizáltam. Nagy Roy nagyon aranyos volt, Celestial apjának pedig teljes mértékben igazat adtam a hálaadásnapi vacsorán. spoiler Waltert is bírtam, jó lett volna többet tudni róla.

A befejezéssel elégedett vagyok, nem viszi túlzásba az idillt, de kihozza a helyzetből a maximumot. Annak külön örültem, hogy visszatértek a levelek, így sokkal ütősebb és érzelemgazdagabb lett, mintha csak úgy el lettek volna mesélve az események. spoiler

És természetesen nem bírom ki, hogy ne lelkendezzek egyet a borító miatt. Szerintem elképesztően szép kiadás, és imádtam, amikor megvilágosodott előttem a fa jelentősége. Szimbólumként is működik, beleértve a kidőlő törzset is, de így még hatásosabb. Úgy szeretem nézegetni. :)

Sapadtribizli P>!
Tayari Jones: Egy amerikai házasság

Jó könyv volt ez! Nagyon izgalmasan volt felépítve: az eleje, amíg meg nem történik a „baj” tele van feszültséggel, szint süt a lapokból, tapintani lehet. Aztán a műfajváltás spoiler ad frissességet és újfajta érdekességet a könyvnek, ami aztán kicsit el is veszti lendületességét, már a váltott szemszög sem ad sokat a történethez: szinte mindegy ki mesél, mert nem ugyanannak az eseménynek a több szemszögét látjuk, hanem az eseményeket mesélik szépen, már túlságosan is sorban: olyan, mintha egyszer egyik kamera forogna, aztán a másik, aztán a harmadik, kicsit a szög, a nézőpont változik, de éppen annyira, hogy azért még minden látszódjon – kis játék, nem túl mély.
Aztán a végére megint felcsavarták a feszültséget, de számomra ez mégis kisebb lánggal égett, mint spoiler.
Ennyit a formáról. Mert tulajdonképpen tetszett nekem ez a regény. Nem feltétlenül szerethető karakterei hitelesek, velem maradtak sokáig. Az alaptörténet borzasztó, de sajnos van aktualitása. [[A vége pedig szívderítő]]. Csak a címe nem tetszik, mert nem hiszem, hogy ez tipikusan amerikai család lenne [[bár lehet, hogy ezt a színesbőrüek elleni kihágások miatt gondolta fontosnak az írónő kiemelni]]. Én itt családokról – igen, nem egyről, több családról olvastam és kaptam betekintést, hogy igen, ilyen is lehet egy házasság. Vagyis inkább: mit is jelent a házasság? Úgy érzem, a rasszizmus, az szülő-gyermek (főleg apa-fiú) kapcsolat, a börtönélet, az emancipáció mellett ez a legnagyobb üzenete és legfontosabb kérdése:
Mit is jelent a házasság?!

tizkicsikonyv>!
Tayari Jones: Egy amerikai házasság

Hát igen, ez a könyv egy kicsit kitépte és megtaposta a szívem, mielőtt visszarakta a helyére. És én ennek nagyon örülök. Időnként kellenek ilyen húsbavágó olvasmányélmények.

Teetee>!
Tayari Jones: Egy amerikai házasság

Ez egy nagyon amerikai könyv. Gondolkozom rajta, hogy mi is teszi ezt az „amerikaiságot”, ami miatt ez a sztori nem működne sehol máshol, de ez egy nehezen definálható valami: fekete bőrűnek lenni, a családodtól messzire költözni, esküdtszék előtt felelni a tetteidért, motelben aludni, Wal-Martban vásárolni… És ezek így mind együtt.
Ez a könyv tehát egy amerikai házasságot mutat be, váltott nézőpontokból. Roy és Celeste még csak alig egy éve házasok, amikor egy elcseszett anyóslátogatás elcseszett estéjén motelbe mennek, mert Roy el akar mondani Celeste-nek valamit, egy titkot. Összevesznek, de aztán kezdenek kibékülni, reggel viszont rendőrök törik rájuk az ajtót: a motel egyik lakója nemi erőszakkal vádolja Royt.
A házasságról már eddig is kapunk egy képet: Roy nézőpontjából megtudjuk, hogy bár rohadt progresszívnak hiszi magát, aki büszke rá, hogy valahová jutott, azért a nőkről eléggé korlátoltan gondolkodik. Celeste ezzel szemben még az engedelmességre vonatkozó részt is kihúzatja a pappal az esküvői fogadalom szövegéből, és nem érzi úgy, hogy alá kellene rendelnie magát a férjének. Szeretik egymást, persze, de míg Celeste kicsit vakon szerelmes, Roy nem annyira Celeste-et szereti, hanem az ideát, amit megtestesít.
A börtön persze kemény kihívás mindkettejük számára – ez az időszak leveleken keresztül elevenedik meg az olvasó előtt. Ezekből aztán már egyértelműen kitűnik, hogy az egymásnak írt levelekben mennyi az elhallgatás, konkrétan mire vonatkoznak, hogy igazán egyik sem akarja megsebezni a másikat, de azért egy kicsit mégis, és hogy a szeretetet és a játszmázást nagyon vékony határ választja el egymástól (ha végképp elválasztja).
A másik központi kérdése a regénynek az apaság, az apák jelentősége, és ez is jócskán bonyolódik, a legkülönfélébb formákban tér vissza a téma, amelyeket itt most bővebben taglalni már erősen spoilerveszély lenne.
A könyv egyik nagy erénye, hogy nem ott ér véget, hogy spoiler, hanem gyakorlatilag ott kezdődik, itt bőszen bólogattam, mert a filmeken mindig zavarni szokott ez a kategorikusnak szánt lezárás, amibe viszont ha kicsit is belegondol az ember, rá kell jönnie, hogy egy csomó konfliktus és nehéz helyzet csak most fog kezdődni, mert semmi nem múlik el nyomtalanul.
Az utolsó negyedéig nagyon nagy érdeklődéssel olvastam a könyvet, ott vibrált benne a feszültség, hogy mi minden derülhet még ki, de a lezárás valahogy nem azt adta, amit vártam, nem olyan volt, mint egy ízig-vérig amerikai regényben, hanem mint egy ízig-vérig amerikai filmben, és hát izé, azt hiszem, nem kell magyaráznom a különbséget.

Linszyy P>!
Tayari Jones: Egy amerikai házasság

Nem ezt vártam ettől a könyvtől.
Nagyon jó az alapszituáció, kaptunk a feketék helyzetéről is infókat, de mindemellett azt látjuk, hogy egy friss házasság hogyan hullik darabokra az évek során. Soha nem olvastam még hasonlót, nagyon izgatott voltam, hogy hogyan próbálják átvészelni a szereplőink azt, hogy Royt hirtelen évekre börtönbe csukják.
A könyv három szemszöget is bemutat, ami tetszett, az viszont nem, hogy olyan gyorsan futunk át a fő eseményeken, hogy csak kapkodtam a fejem, és kissé zavaros is volt így az egész. Néha leveleket látunk, ami mindig jó eszköz, csakhogy a legérzelmesebb és fontosabb időszakot ez a forma ellaposította. Utána pedig sokkal kevesebb eseményt látunk, de annál több szorongást a karakterekben, ami nagyon kellemetlen volt nekem, főleg azért, mert mindegyik szereplőt utáltam.
Egyik rosszabb volt mint a másik, és az a baj, hogy hiába követtem végig a változásukat, nem tudtam megérteni őket. A végkifejlet nem lepett meg, de az igen, hogy milyen végletekig jutottunk, mire mindenki belátta, hogy felesleges szembemenni a dolgokkal, úgysem tudják magukra erőszakolni a régi felállást.
Szomorú és dühítő könyv volt, de nem bántam, hogy elolvastam.
https://youtu.be/oubjdWnfNII

cintiatekla P>!
Tayari Jones: Egy amerikai házasság

Celeste és Roy házassága szépen indul, majd pedig beüt a krach. A regény leginkább ezt hivatott bemutatni, hogy ebben a helyzetben miképpen boldogul a két ember, vajon a szeretet és a kitartás meddig terjed. Valószínűsítem, hogy más lenne a helyzet akkor, ha Royt nem ártatlanul ítélték volna el, viszont ebben a szituációban nincs ott az a kézenfekvő(nek tűnő) döntés Celeste részéről, hogy mivel a férje börtönben van, elválik. Az asszony kitartása és lojalitása példás, ám mégis van egy pont, amikor megtörik. Vajon elítélhető-e ezért? Vajon felróható-e Andrénak, amiért a barátja feleségével kezd viszonyba, miközben Roy börtönben ül?

Olyan kérdések ezek, melyekre talán nem is lehet úgy válaszolni, hogy nem éltünk át hasonló szituációt, elfilozofálgatni viszont érdemes róla, amolyan most ezt tenném, de igazán akkor derülne ki, ha élesben állnánk benne a helyzetben-alapon. Személy szerint tökéletesen megértettem Celeste döntéseit, és nem éreztem azt, hogy bármi kivetnivaló lenne benne – kivéve természetesen az etikai vetületét, azaz a megcsalást. A szememben viszont tompítja ennek a súlyát az a tény, hogy időközben az asszony kapcsolata válságba kerül Roy-jal, aki a börtön elszigeteltségében változik, érzelmileg teljesen kiszolgáltatott a látogatóinak, illetve a leveleinek.

Bővebben: http://www.teklakonyvei.hu/2019/07/tayari-jones-egy-ame…


Népszerű idézetek

Bea_Könyvutca P>!

A nőd mellett rájössz hamar, ha rosszat mondtál. Valahogy átrendezi az ionokat a levegőben, amitől nem veszed olyan könnyen.

27. oldal

Bea_Könyvutca P>!

A puskagolyóra nem írnak címzettet, szokták mondani. Szerintem a bosszúra is igaz ez. Talán a szerelemre is. Beüt esetlegesen, halálosan, mint a tornádó.

329. oldal

Bea_Könyvutca P>!

Egy szerelmes levélnek olyannak kellene lenni, mint a zene vagy mint Shakespeare, és hol vagyok én Shakespeare-től. De komolyan el akarnám mondani, mit jelentesz nekem, csak hát ez olyan, mint a másodperceket számlálni a kéz- és lábujjakon.

57. oldal

Kapcsolódó szócikkek: szerelmes levél
Bea_Könyvutca P>!

A nők mérhetetlen nagylelkűsége titokzatos alagút, senki nem tudhatja, hová vezet.

354. oldal

Flora_The_Sweaterist>!

Az otthonodat nem te választod, se a családodat. A pókerban öt lapot osztanak. Hármat kicserélhetsz, kettő marad nálad: a család meg a szülőhely.

12. oldal

Flora_The_Sweaterist>!

De a veszteség megtanított valamire a szerelemről. A mi házunk nem egyszerűen üres, hanem kifosztották. A szerelem helyet követel az életedben, az ágyadban. Láthatatlanul helyet követel a testedben, áthajlítgatja a véredényeket, ott lüktet mindjárt a szívednél. És ha már nincs ott, semmi sem egész többé.

56. oldal

Bea_Könyvutca P>!

Néha meg kell bántanunk embereket, és megfizetni az árát.

343. oldal

Bea_Könyvutca P>!

– Érdemes vagy az életedre. Semmi sincs véletlenül – se a születés, se más.

253. oldal


Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Stephen King – Owen King: Csipkerózsikák
Kathryn Stockett: A Segítség
Böszörményi Gyula: Szer'usz világ
Diane Chamberlain: Kegyes hazugságok
Kristin Hannah: Szentjánosbogár lányok
Vi Keeland: Egomániás
Justin Cronin: A tükrök városa
T. M. Frazier: Tyrant – Zsarnok