Nem kevesebbel próbálkozik Tar Sándor, mint a krimi és a szépirodalom összeházasításával. Fogja a jól ismert paneljeit: Debrecent, a kispolgárokat, és a társadalom peremén lakókat, aztán belekever ebbe a masszába egy gallon vért, lecsúszott, meg nem értett rendőröket, valamint egy pár igen erőszakos bűnözőt.
Tar Sándor egy jó író, ez érződik a sorokon. A novelláiból ismert megalkuvó polgárokat, akiknél – számukra- ismeretlen okból eljön a betelt pohár ideje, na őket kisujjból hozza. És az is érződik, hogy nem járatos krimi berkekben. Helyenként túl soknak hat az erőszak. Elidegenít. Regényt sem írt előtte, ezért a töredékes formát választotta, amiben éles vágásokkal választja el a történeteit. Eleinte szerencsés választás (kihangsúlyozza a novella műfajában szerzett tudását), viszont később, a finálénál zavarónak hat. Megtöri az ívet.
Ezeket a problémákat azonban inkább arra a számlára írom, hogy Magyarország neve hallatán nem a krimire asszociálunk. Nem voltak elődök. Most komolyan, ki olvasott a Szürke galamb előtt olyat, hogy egy Csiszár nevű bukott rendőr leszámol az olajszőkítő maffia vezérével. Ki tudja, hol lehet ebben a történetben a határ?
Nincs benne a kultúránkban az ilyen, viszont ha cserélgetünk, például John Colt, a bukott rendőr leszámol az alkohol-maffiával, az már teljesen hihető ugyanennyi rőszak mellett…
A legnagyobb gondom azonban az volt, hogy kiszerettem a krimikből, így a könyvet kizárólag a szépirodalmi jellege miatt vettem elő.
Ez alapján azt lehetne mondani, hogy egy előítéletes értékelő vagyok, sőt, aki ezt mondja, annak talán még igaza is van.
De miért nem hiszek a krimiben?
Szerintem a krimi nem releváns és túlírt off. Történik egy, esetleg több gyilkosság, amire jön egy nyomozó, aki felveszi a kesztyűt a bűnnel szemben, de nem ritka, hogy előtte magával kell megküzdenie. Végül azért csak megoldja a rejtélyt, közben pár embert megszeretünk, akik lehet meghalnak, lehet csak majdnem. Akkor általában örülünk. A lepel lehull, átlátjuk a helyzetet, és jobb esetben azt mondjuk: hú, de furfangos volt ez az író úr/ írónő! Sőt, ha a krimi igényes, lehet, hogy még egy társadalmi problémát érint.
Hidegen hagy a nyomozó, és az elkövető macska-egér játéka off, ellenben a szereplők nagyon érdekelnek. A Szürke galamb eleje ezért szintén nagyon érdekelt. A nyitókép például parádés, vagy az ének-zene tanár esete, azt viszont sajnáltam, hogy a végén ezek a szocio szálak lebomlottak a történet körül, és egy krimiként végződik. Megértem, azonban sajnálom.
Félreértés ne essék, tetszetős, ha egy regény tartalmaz -teszem azt- egy autós üldözést, esetleg egy nyomozást, de a végén csalódott leszek, ha nagyobb hangsúly van a megoldáson, mint az alapvető lényegen off.