Richard ​Yates 1 csillagozás

Tao Lin: Richard Yates

In a startling change of direction, cult favorite Tao Lin presents a dark and brooding tale of illicit love that is his most sophisticated and mesmerizing writing yet.

Richard Yates is named after real-life writer Richard Yates, but it has nothing to do with him. Instead, it tracks the rise and fall of an illicit affair between a very young writer and his even younger--in fact, under-aged--lover. As he seeks to balance work and love, she becomes more and more self-destructive in a play for his undivided attention. His guilt and anger builds in response until they find themselves hurtling out of control and afraid to let go.

Lin's trademark minimalism takes on a new, sharp-edged suspense here, zeroing in on a lacerating narrative like never before --until it is almost, in fact, too late.

>!
Melville House, Hoboken, 2010
208 oldal · ISBN: 9781935554158

Kiemelt értékelések

entropic P>!
Tao Lin: Richard Yates

A könyv hátsó borítóján és az első oldalakon olvasható kritikaidézetekben a következő szerzőkhöz hasonlítják Tao Lint (nemcsak ezt a könyvét, hanem a műveit általában): Samuel Beckett, Albert Camus, Franz Kafka, Bret Easton Ellis – meg még lehet, hogy kihagytam valakit. Ha valakit ilyen nevekhez hasonlítanak, akkor az illetőnek minimum az évszázad egyik legnagyobb írójának kéne lennie. De attól, hogy a regény abszurd, a szerzője még nem lesz mindjárt Beckett vagy Camus; attól, hogy a könyv egy fenyegető, kiismerhetetlen, az embert rettegéssel és szomorúsággal eltöltő (virtuális/valóságos) világban játszódik, a szerzője még nem lesz mindjárt Kafka; és attól, hogy az író minimalista, még nem lesz mindjárt Bret Easton Ellis. (Tao Linhez képest egyébként BEE minimalizmusa maga a gyönyörűséges, elomló líraiság – és ezzel nem Lint akarom dicsérni.) És Tao Lin nem is az évszázad írója (vagyis még lehet, végül is még tök fiatal, de remélem, nem lesz az. És remélem, nem ez a fajta írás lesz „az irodalom jövője” – ahogy azt szintén valamelyik kritikaidézetben írják).

A regény amúgy arról szól, hogy Haley Joel Osment (nem a színész, hanem egy fiatal író) és Dakota Fanning (nem a színész, hanem egy középiskolás, mindenféle lelki nyavalyával küzdő lány) megismerkednek a neten. Először Gmailen chatelnek, aztán elkezdenek találkozgatni, aztán szerelmesek lesznek egymásba – a „szerelem” szót jobb kifejezés híján használom a kettőjük között lévő érzelmi viszonyra. Az idejük nagy részét az teszi ki, hogy a legközelebbi találkozást tervezgetik (nem egy városban laknak, Dakota meg még fiatalkorú, úgyhogy nem olyan egyszerű találkozgatniuk), találkoznak, majd utána chatelnek vagy SMS-eznek arról, hogy hogy sikerült a találkozás. Később aztán már közelebb laknak egymáshoz. Aztán persze az egész nem vezet sehová.

Szóval nem olyan nehéz kitalálni, hogy Tao Lin „mit akar mondani”: hogy milyen szörnyű ez a kor, milyen üresek az emberek, milyen rémes a virtuális világ (meg a valós is), mennyire kilátástalan és abszurd az élet, mennyire nincs értelme semminek, s hogy milyen borzasztóak ezek a „meta-kapcsolatok”, amelyek arról szólnak, hogy két ember szinte kizárólag arról beszélget, hogy ők most akkor kapcsolatban vannak egymással. Stb.

És végül is érthető és a tárgyhoz illő a stílus is, ahogy mindezt előadja: (szándékosan) lapos (emiatt engem nagyon frusztráló); a leghétköznapibb részletekre szorítkozik, azokat viszont nagyon pontosan írja le. (Tao Lin nem azt mondja, hogy valaki szomorú vagy aggódik. Nem. Ő ezt úgy mondja, hogy mondjuk „Dakota Fanning aggodalmas arckifejezéssel nézett Haley Joel Osmentre” […with a worried facial expression]. Ami egyszer oké, de amikor százhatvannegyedszer olvasom a facial expression kifejezést, akkor már valahogy tök szürreálisnak tűnik.) Ahogy Tao Lin ír, az abszurd, eltúlzott-és-semmitmondó egyszerre, távolságtartó, sokszor ironikus és „irodalmiatlan”. Unalmas és üres stílus – nyilván direkt, de attól még nem jó olvasni.

A könyv amúgy sokszor nagyon jól ábrázolja a modern (?) kapcsolatok milyenségét meg az állandó kétségeket, amik között egy efféle kapcsolatban lévő ember vergődik. Főleg Dakota Fanning és Haley Joel Osment személyes találkozásai és intim pillanati jók ilyen szempontból. Mint pl. amikor egymás mellett fekszenek a lány ágyán, a lány megérinti a fiút, aki ezt nem viszonozza. Kicsit később a fiú megöleli a lányt, aki ezt nem viszonozza. Közben a fiú azon gondolkodik, hogy most a lánynak kell lépnie, de ha ő (Haley Joel Osment) megint kezdeményezne és megérintené a lányt, nem játszmázna és nem várná ki a „szabály szerint” következő lépést, akkor minden rendbe jönne és akár még jól is érezhetnék magukat. Vagy pl. amikor Haley Joel Osment azon agyal, hogy ő több mindent megtesz a lányért (pl. rajzol neki citromot), és később érzelmileg zsarolja a lányt, merthogy a lány kevesebbet ad neki. Az utolsó kb. 50 oldal meg úgy egy az egyben nagyon jó.

Szóval vannak jó részei. Elég sok. Meg az egész még jelent is valamit. De eléggé utáltam olvasni.

7 hozzászólás

Népszerű idézetek

entropic P>!

„I've only had the opportunity to hold a hamster once,” said Dakota Fanning on Gmail chat. „Its paws were so tiny. I think I cried a little.”

(első mondat)

2 hozzászólás
entropic P>!

Haley Joel Osment stared into the distance at a homeless center Dakota Fanning had said closed a few months ago because it was attracting too many homeless people to the area.

Melville House, 2010, p. 21

entropic P>!

He said whenever he saw more than two things together he immediately thought „Look at that pile of crap.”

Melville House, 2010, p. 41

2 hozzászólás
entropic P>!

Ana said when she was 17 her boyfriend who was 21 or 22 hid in her basement and convinced her to drop out of school to join the revolution in Nicaragua and she did but then was fired from the revolution because she couldn't do any of the jobs they gave her including building bikes.

Melville House 2010, pp. 96-97


Hasonló könyvek címkék alapján

Chuck Palahniuk: Fight Club
Jay McInerney: Bright Lights, Big City
Craig Clevenger: The Contortionist's Handbook
Bret Easton Ellis: The Informers
Bret Easton Ellis: Glamorama (angol)
Raymond Carver: Will You Please Be Quiet, Please?
Bret Easton Ellis: The Rules of Attraction
Bret Easton Ellis: Less than Zero
Sarah J. Maas: A Court of Mist and Fury
Sherrilyn Kenyon: Acheron