Talmud ​I-II. 0 csillagozás

Talmud I-II.

A Talmud egy olyan különleges mű, amely a Tórához, a zsidó nép legszentebb könyvéhez írott magyarázatokat, kommentárokat, vitákat és történeteket foglalja magában.

Az új magyar Talmud-fordítás azért készült, hogy a zsidó bölcsesség autentikus változatát megismerhessék a hívők és mindazok, akik a zsidó hagyományok és világmagyarázat iránt érdeklődnek.


Enciklopédia 4


Most olvassa 1

Várólistára tette 3

Kívánságlistára tette 10


Népszerű idézetek

Szelén>!

Lényegét tekintve a szerencsejáték minden formája lopás, mivel a nyertes fél, aki elveszi a tétet, olyan pénzt fogad el, amit nem készséggel adtak oda neki.

579. oldal (Rámi bár Hámá)

Kapcsolódó szócikkek: szerencsejáték
2 hozzászólás
Szelén>!

A régi időkben a zsidó házasság két lépését, a kidusint és a niszunt külön-külön ünnepelték. A kidusin vagy éruszin (eljegyzés) az esküvői szertartás első része volt, két tanú jelenlétében került rá sor, és ezáltal lett a nő a férfi áruszája (jegyese).
A kidusin szakaszban az eljegyzett menyasszony minden tekintetben a férjes asszony státuszába kerül: minden más férfival létesített intim viszonya házasságtörésnek számít. Ebben a szakaszban azonban a leendő férj és feleség még nem vállalja egymással szemben a házassági levélben (kötubá) foglalt házastársi kötelezettségeket, még tilos házastársi kapcsolatra lépniük egymással és a menyasszony szülei házában marad. A házasság csak a niszuin során jön létre, amikor a férj feleségeként az otthonába vitte az asszonyt, vagy a menyegzői baldachin, a házat szimbolizáló hupá (hüpe) alá.

369. oldal (Kidusin traktátusa, bevezető)

Kapcsolódó szócikkek: baldachin · házasság
1 hozzászólás
Szelén>!

Az Isten iránti szeretet késztetése majdnem olyan erősen rögzül tudatunkban, mint a neki való engedelmesség parancsa. Isten egyetlen voltának napi kétszeri megerősítését – Halljad Izrael, Örökkévaló Istenünk, az Örökkévaló egy! – azonnal követi az emlékeztető: Szeresd hát Örök Istenedet egész szíveddel, egész lelkeddel és minden tehetségeddel! De ez még nem minden, mert _Ezeket a szavakat pedig, amelyeket ma elrendelek neked – azaz, hogy „szeresd Istenedet…” – szorgalmasan kell tanítani a gyermekeknek, be kell vésni az ember tudatába, és reggeltől estig, minden tettében jelen kell lenniük. Az erre emlékeztető jelnek – kezén és fején, háza kapuján és ajtóin – állandóan szem előtt kell lennie.

635. oldal (Mönáhot traktátusa, Bevezetés)

Szelén>!

Ahogy a különböző muszár (etikai tannal foglalkozó) könyvek sokszor hangsúlyozzák: „Távol kell magunkat tartani száz engedménytől, ahhoz hogy nehogy belefussunk egyetlen tilalomba”.

769. oldal (Hulin traktátus, Bevezető)

Szelén>!

Ráv: Ha egy darab hús felügyelet nélkül maradt, akkor a fogyasztása tilossá válik.

A Gömára négy különböző forrásból próbálja megcáfolni Ráv mondását:

1. bizonyítás

Olyan városban, ahol a zsidó mészárosok többségben vannak, az a hús, amit egy nem-zsidó árusnál találnak megengedett.
Annak ellenére, hogy az nem volt zsidó felügyelete alatt, a hús kóser?

1. bizonyítás cáfolata

Itt arról van szó, hogy nem volt teljesen felügyelet nélkül. A nem zsidó nyilván vigyázott rá.

2. bizonyítás

Ha egy városban 9 kóser és 1 nem kóser hentes van… ha a húst a boltokon kívül találták, a többséghez igazodunk, a húst meg lehet enni.
Annak ellenére, hogy felügyelet nélkül volt, a hús kóser?

2. bizonyítás cáfolata

Itt egy olyan esetről van szó, amikor a húst egy nem-zsidó kezében találták, és ő nyilván vigyázott rá.

3. bizonyítás

Ha valaki nyer húst talál egy zsidók és nemzsidók által lakott városban, akkor igazodjon a város mészárosainak a többségéhez. De ha főtt húst talált nála, akkor igazodjon azoknak a többségéhez, akik húst esznek.
Annak ellenére, hogy nem vigyáztak rá, kóser hús?
[Azt pedig nem lehet mondani, hogy itt is a nemzsidó találta, mert ha „főtt”, akkor miért gondolnánk, hogy azt nem a nem-zsidó főzte?]

3. bizonyítás cáfolata

Egy olyan esetről van itt szó, amikor a zsidó távol áll, és amíg fel nem veszi, szemmel tartja a húst, így nem kell attól tartani, hogy egy holló kicserélte.

4. bizonyítás

Az olyan hús, amelyet egy olyan vidéki városban találtak az utcán, ahol a mészárosok többsége zsidó, ha csak fel van darabolva, tréflinek tekintendő, ha viszont szeletekre van vágva, akkor engedélyezett.
Annak ellenére, hogy nem volt szem előtt tartva, a hús kóser?

4. bizonyítás cáfolata
Itt csak a tisztaság szempontjából mondja, hogy engedélyezett, de nem a fogyasztás szempontjából.

777. oldal (Hulin traktátus, 7. fejezet, A felügyelet nélkül hagyott hús)

Kapcsolódó szócikkek: hús
אדם P>!

A Talmud végső célja semmilyen értelemben nem haszonelvű – kizárólagos célja az igazság kikutatása.
[…]
A Talmud célja, hogy kikutassa egy adott tárgy kizárólagos tórai összefüggéseit, legyenek bár azok jogi, rituális, történelmi, filozófiai vagy bármilyen más vonatkozásúak. Az igazság az a cél, amely felé a Talmud törekszik.

22. oldal, Bevetető - A Talmud gondolatvilága, felépítése és stílusa

אדם P>!

Az isteni kinyilatkoztatás a legfőbb objektív érték, mivel Isten szava az abszolút igazság kifejeződése. Ezért aztán minden tanulást és kutatást e kinyilatkoztatás – az abszolút tudás biztos forrása – kell, hogy vezessen.

23. oldal, Bevetető - A Talmud gondolatvilága, felépítése és stílusa


Ezt a könyvet itt említik


Hasonló könyvek címkék alapján

Spiró György: Fogság
Ljudmila Ulickaja: Daniel Stein, tolmács
Etienne Dahler: Teremtés; A pátriárkák
Babits Antal (szerk.): Bibliai nevek és fogalmak
Simon Philip De Vries: Zsidó rítusok és jelképek
James A. Michener: A forrás I-II.
Deborah Feldman: Unortodox
Vermes Géza: A qumráni közösség és a holt-tengeri tekercsek története
Israel Méir Lau: A zsidó élet törvényei
Martin Buber: A próféták hite