Fleishman ​bajban van 25 csillagozás

Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

Toby ​Fleishman azt hitte, tisztában van vele, mire számíthat a válás után: hétvégéken és az ünnepek felében nála lesznek a gyerekek, az ex-szel pedig olykor hajba kapnak majd a praktikus dolgok egyeztetésekor. Arra viszont nem számított, hogy egy szép napon Rachel áthozza a két gyereket, aztán lelép és soha nem tér vissza. Pedig Fleishman mennyi munkát fektetett abba, hogy egyensúlyt teremtsen a szingli élet és a család között!
Toby próbálja megtalálni Rachelt, igyekszik ellátni a kórházi pácienseit, megfelelni a végeérhetetlen szülői teendőknek és örül a mobiltelefonos appok segítségével felvirágoztatott szexuális életének. A visszautasított férj szerepében tetszeleg, aki a felesége túlméretezett ambícióinak esett áldozatául. De ha igazán szembe szeretne nézni a kapcsolatukkal, be kell vallania magának, hogy a kezdetektől fogva szőnyeg alá söpörte a problémákat.
Sziporkázó első kötet, tele nyugtalanító kérdésekkel és tanulságokkal.

„Philip Roth vagy John… (tovább)

A következő kiadói sorozatban jelent meg: KULT Könyvek

>!
XXI. Század, Budapest, 2020
464 oldal · keménytáblás · ISBN: 9786155955945 · Fordította: Kepes János
>!
XXI. Század, Budapest, 2020
464 oldal · ISBN: 9786155955952

Most olvassa 13

Várólistára tette 69

Kívánságlistára tette 82

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

robinson P>!
Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

Egy társadalmi komédia, aminek azért van mélysége, árnyaltan valós képet fest napjainkról. Legtöbbször vicces, mégis szívszorító. Igazi ínyencfalat a KULT-könyvek sorozatban.
https://gaboolvas.blogspot.com/2020/06/fleishman-bajban…

2 hozzászólás
Kabódi_Ella P>!
Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

„Úgyhogy hazamegyek, és újra beszorítom magam a saját életembe. Nem fogom érteni, globálisan, hogy lehet ilyen kétségbeesetten boldogtalan az ember, ha lényegében ennyire boldog. Megint megpróbálom.”

Az ember sokszor mond ilyesmit, amikor valami egészen új dologgal találja szembe magát, de ez a könyv egy szívszorító zsenialitással kivitelezett abszolút parasztlengő, és kiütéssel győz. Csalafintán barátságos integetésnek indul – egy klasszikus, könnyed jazz hands. Alattomosan, jóformán észrevétlen szorul ökölbe és úgy vág gyomorszájon, hogy mire feleszmélsz, már késő. Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van című regénye a 21. Század Kiadó Kult Könyvek sorozatát gazdagítja. Az írónő bemutatkozó kötete ez, annak viszont megdöbbentően kiváló. Már a szemszög, amelyből az egészet elmeséli fifikás és újszerű. A mesélő nevét, nemét, és azt, hogy valójában mi köze a címszereplőhöz, sokáig meg sem tudjuk. Szépen lassan hullik le a fátyol női narrátorunkról, de igazából csak a végére értjük meg ennek a furcsa önvallomásnak a miértjét, és lényegét.

A regény keserédes komédiának indul. Egy frissen elvált, negyvenes éveiben járó férfi nevetségesnek tűnő problémáival, börleszkbe hajló tapasztalataival, gondolataival ismerkedhetünk meg közelebbről. Sokat filozofál, és szemérmetlenül sokszor bonyolódik egyéjszakás, buja kalandokba mindenféle nőkkel. Éli világát, gondoskodik a gyerekeiről, és tulajdonképpen a maga módján valahogy mégis helytáll. Legalábbis ez a benyomásunk róla. A történet bővelkedik a humorban, a szerethető esetlenségekben, és a bosszantó apróságok vicces oldalának bemutatásában. A exfeleség a regény utolsó harmadában lép csak színre, és a belépőjével kezdődik az igazi tánc. A felszín alatt lappangó tragédia, egy valódi szerelemnek induló, sértett vádaskodásba fulladó, hosszú házasság meséje rétegről rétegre tárul fel előttünk, és ahogy egyre mélyebbre hatolunk ebbe a sötét, kusza, tekervényes kapcsolatba, úgy nehezedik ránk egyre több és több súly általa.

Sokáig visz bennünket tévútra. Sokszor még nevetünk is, őszintén, tiszta szívből, vagy azért, mert ismerjük jól magunk is, amin a szereplő keresztülmegy, vagy éppen azért, mert úgy gondoljuk, ez velünk soha nem történhet meg. Bandukolunk hát ebben a bő lére eresztett, minden sorában szórakoztató történetben, és tökéletesen gyanútlanok vagyunk. Nem tudjuk még, hogy valójában miről is van itt szó. A ráeszmélés pedig fájdalmas. Brutális. Gyomorszorító. Pokolbéli mélyütés.

A regény címe ugyanannyira beszédes, mint amennyire becsapós. Bajban van itt valójában mindenki. Együtt vannak bajban, bár nem veszik észre, vagy nem akarják észrevenni. Mert egy házasságban nem lehet egyedül bajban lenni, ahogy a válásban sem. Az út közös, együtt építjük, együtt rontjuk el, és együtt javítjuk meg. Már ha meg tudjuk javítani. Egy házasságban sosem csak te vagy bajban. Bajban van az asszony, a gyerekek, még a kutya is. Bajban lenni egy családban közös élmény, nem individuális szenvedési forma.

A Fleishman bajban van gazdag, markáns, átütő erejű, pontos jellemrajzokban bővelkedő, modern, pikáns és kíméletlenül éleslátó. Bár álcája a végén lehull, mégsem egészen női regény ez, sőt. A tanulság, amelyre jutunk nem tisztán feminista, inkább csak azt a célt szolgálja, hogy kiegyenlítse a nemek harcában a rajtuk csüngő súlyokat. Nem lázadást szít, csupán nyugtalanítóan szókimondó, emiatt kegyetlen is – kétség nélkül –, de ott mocorog benne az önkéntes önfeláldozás egy érdekes változata, melyet az önmegmentés mechanizmusa mozgat. Az, amikor az ember nyel egyet, felemeli a fejét, és kompromisszumot köt. Szembeköpi magát önmagáért, mert sokszor nem arra van szükségünk, amire a leginkább vágyunk, vagy amire azt hisszük, hogy a leginkább vágyunk. Mert néha elengedhetetlen felkötni magad az első fára, ugyanakkor elengedhetetlen, hogy legyen melletted valaki, aki a kötelet elvágja.

Az eredeti bejegyzés a blogomon található:
https://tisztalappalavilagban.blogspot.com/2020/06/taff…

Boglinc P>!
Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

Egy ideig nem értettem, hogy miért ilyen terjengős ez a kötet, aztán rádöbbentem, hogy itt minden mondat lényeges. Minden gondolat kivált egy újabbat, vagy kapcsolódik valahová. Minden szükséges ahhoz, hogy a végén teljessé válhasson a kép.

Bevallom, míg a könyv 2/3-ában Toby szenvedéstörténetét nyögtem, egy kicsit néha unatkoztam. Viszont minden megváltozott, amikor az utolsó harmadban felbukkant Rachel, és elmesélte az ő szemszögéből azokat az eseményeket, amiket Toby oldaláról már hallhattunk.

A kötet talán legnagyobb tanulsága számomra az, hogy az éremnek mindig két oldala van! Ékes példája annak, hogy soha ne ítélj csak az egyik fél érzéseinek ismeretében, de még magadat sem ártana megfékezni, és a másikra is gondolnod, nem csak saját fájdalmaidra. Tény, hogy sokkal nehezebb dolgod van úgy, ha te vagy az érintett, nem pedig egy külső szemlélő, mint esetünkben az elbeszélő, Libby. Viszont az emberek hajlamosak csak a saját sértettségükig látni, és abból következtetéseket levonni, döntéseket hozni. Egyszerűen nem korrekt dolog a másik fél meghallgatása nélkül ítéletet mondani, és ebben az esetben is kiderül, hogy teljesen más a valóság, mint ami lezajlik főszereplőnk fejében, amikor válaszok után kutat.

A blogomon bővebben is írtam róla:
https://booktasticboglinc.blogspot.com/2020/07/taffy-br…

Sárhelyi_Erika I>!
Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

Elcseszett életek közel 500 oldalban. Nos, azt gondolom magamról, hogy elég empatikus személyiség vagyok, de itt nekem kicsit sok volt a nyavalygásból. Én rendesen meghúztam volna ezt a regényt, jóval feszesebbre vettem volna a történetet, pontosabban a főhős és a körülötte lézengő néhány hasonlóan balfék szereplő életét. Az egész regény a sárba tiport női egyenjogúság (pfff…) és a szexfüggő férfiak köré épül (minden nő elnyomott és minden pasi szexfüggő), de számomra inkább az „annyira jó dolgom van, hogy már azt se tudom, mit csináljak” problémájaként ülepedett le. Túl azon, hogy egyébként tényleg minden szereplőnek van valami gyíkja (sanyarú, érzelemhiányos gyermekkor stb.), de azért nekem megfeküdte a gyomrom ez a sok élhetetlen hülye. Utána kellett néznem az írónak, mert a neve alapján akár androgün is lehetett volna (gondolom, művésznév), de azért a sejtésem bevált, női íróról van szó, aki feltételezem a saját elbaltázott életét is beleszőhette a regénybe. Vagy a barátnőiét, vagy a rokonaiét, de biztos, hogy az életközepi válság elég rendesen ott volt körülötte. De könyörgöm, a világ tele van elcseszett életekkel, válásokkal, kis és nagy csalásokkal, buktatókkal, elég körülnéznünk csak a saját életünkben. Mégse írunk belőle regényt. Novellákat esetleg. Igen, lehet, hogy ha egy novellafüzért csinál ebből az egészből, külön-külön emészthetőbb lett volna számomra egy-egy figura kínlódása, de így, ahogy mondtam, nekem sok volt.
Amiért végül megbocsátok a könyvnek, az a végére elhelyezett jó pár jó kis mondat, amivel Rachel „tetteit” próbálja megmagyarázni, és amin akár lehetne agyalni is, főleg akkor, ha valamiféle tanulságként bele is tudnánk építeni az életünkbe. Mert hát nem baj, ha egy könyvnek van valami ilyenfajta üzenete vagy küldetése is.
Nyár van, hőség, én ezt a regényt télen, bevackolónak ajánlanám, már ha …

adrykacska>!
Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

A kezemben tartott könyv a 21. Század Kiadó égisze alatt jelent meg és méltó helyen helyezkedik el a Kult Könyvek között. A könyv egyben egy társadalmai komédia – és kritika. Röviden és tömören a mai házasságokról és családalapításokról fest reális képet az olvasók számára. Nem minden arany, ami fénylik. Ez a közmondás illik a legjobban erre a történetre. Toby Fleishman élete vicces, szívszorító, szomorú és nem utolsósorban megdöbbentő. A könyvben végig követhetjük a mindennapjainak az alakulását fiatalkorától a napjainkig. Toby maga meséli el válásának és a gyerekek helyzetének szívszorító történetét, majd a regény utolsó egyharmadában felbukkan a volt felesége Rachel, aki Tobynál „felejti” a gyermekeiket és az ő szemszögéből is megismerhetjük, mint azt, amit már Fleichman megosztott velünk. Érdekes mind a két nézőpont ugyan arról a szituációról szól, de mégis más. Végül még sem Toby az áldozat? Olvasás után mindenki maga döntse ezt el! Az éremnek mindig két oldala van! Egy újabb könyv, ami erre hívja fel a figyelmet, hogy nem szabad csak egy nézőpont alapján ítéletet hozni.

Taffy Brodesser mély szociológiai töltésű könyve egyaránt helyet kaphat a szépirodalom és a szakirodalom polcain.

Nollyi>!
Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

Kicsit sokáig tartott, mert néhány napra félre kellett raknom, hogy levegőhöz jussak. Nehéz olvasmány, nem csak azért mert Toby és Rachel egész életet és annak minden kínját egy szuszra zúdítja ránk az író (mintha az egész könyv egy hosszú mondat lett volna), hanem azért is mert szinte minden mondatnak jelentősége van. Ez volt a harmadik olvasmányom a KULT Könyvek sorozatból, amit folytatni fogok, mert tényleg különleges könyvek ezek.

Maria_Petrovszki>!
Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

Bajban van itt mindenki, szeretethiánya, magánya, valamilyen módon elcseszett életszakasza(i) mindenkinek vannak. Elsőre egyszerűbb másokat okolni ezekért, és a saját nézőpontjából mindenkinek igaza is van. A neheze, hogy a másik szemszögéből is ránézzünk a helyzetre. Mert egy időben és egy helyen több igazság is jogosan osztozik (Fleishman bajban van – de Toby vagy Rachel?) Nagyon fontos rész Rachel története, az érzelmileg elérhetetlen nagymamától kezdve a szülésen át a mindennapokon (szülészekkel mindenképpen elolvastatnám: a szülés traumatikus élménye hogyan befolyásolja jelentősen a nő életét). Az első mondattól az utolsóig idézhetném, tehát mindenképpen el kell olvasni, fontos könyv.

zonga>!
Taffy Brodesser-Akner: Fleishman bajban van

Furcsa könyv. Az elejét néha túl részletesnek gondoltam, de végig olvastatja magát, és tényleg van egy pont, amikor elkezdi az olvasót sodorni a szöveg, valóban nehéz letenni. De én humorosnak nem nevezném, és hatalmas katarzist sem okozott. Túl sok jót olvastam róla, ehhez képest nem érzem egy akkora „durranásnak” a regényt. Egyszer érdemes elolvasni, de hogy a „legjobb, legtöbbet eladott, hatalmas könyvsiker” címke kicsit túlzó talán.
Tény, hogy fontos problémákat feszeget, és sok kérdés merült fel bennem az olvasás során: miért nem kommunikálnak az emberek? Mindenki a szeretetre, megértésre vágyik, de nem beszélik ezt meg. Miért nem tudjuk/akarjuk/ merjük kifejezni az érzéseinket? A hozzánk legközelebb állókat sem ismerjük feltétlen (ennek oka az előbb említett kommunikációhiány is.) Hogy kell jól szeretni? Hiába szeretjük a másikat, ha ez mégis fojtogató, boldogtalan. Lehet, hogy egyszerűen a másiknak másra van szüksége. Mi a nő helye a világban? Milyen egy jó férj/apa, anya/ szülő/ munkatárs, barát? Fontos-e pénz, a karrier? Kinek kell megfelelnünk? (Meg kell-e). Vissza lehet-e hozni az ifjúkor élményeit, életérzését? Van-e boldog házasság? Ha igen, mitől lesz az? Mit jelent-e házasság? Fel kell-e adnunk magunkat? Óhatlan-e, hogy minden házasság ellaposodik? Milyen traumák, tragédiák, elfojtások húzódnak meg egy-egy ember viselkedése mögött? A legnagyobb problémának a beszélgetések hiányát érzem, ha nem ismerik egymás félelmeit, vágyait, akkor hogyan tudnák segíteni, boldoggá tenni a másikat? – szóval sok-sok érdekes kérdés, csupa magányos, szeretetre vágyó ember – miért nem fogadják el mégis a szeretetet, miért nem értik meg egymást, mikor ugyanazt szeretnék? (Biztonságot, szeretetet, megértést.)
Összességében jó könyv, egyszer érdemes elolvasni a regényt, vannak benne csavarok, elgondolkodtató részek, egy jó kis szociológiai, pszichológiai látlelet – de nem ez lesz a kedvenc könyvem, néhány karaktert, jelenséget eléggé elnagyoltnak, sztereotipizáltnak láttam.


Népszerű idézetek

Garaczi_László IP>!

Amikor hivatásos író lettem, próbáltam úgy írni, mint Archer – ahogy ő egy szelepen át ki tudta engedni a dühét, lassan, feszültséggel, szépen, hogy az örvénylő empátiája a düh prizmáján átszűrve felébresztette az általános világállapot iránti undort, mert okos, gondolkodó ember más következtetésre nem is juthatott. Én is undorodtam. Én is dühös voltam.

Kabódi_Ella P>!

És a nevetésünkből kihallottuk a fiatalságunkat, az pedig nem teljesen veszélytelen, amikor az ember a középkorúság küszöbére érve, az életben megrekedve, hirtelen hangokat hall a fiatalkorából.

52. oldal, Első rész - Fleishman bajban van (21. Század Kiadó, 2020)

Kabódi_Ella P>!

… a feleség nem olyasmi, mint egy szuper-, vagy állandó barátnő. Az valami egészen új dolog. Olyasmi, amit együtt hoztok létre, és te az egyik alkotórésze vagy. Nélküled nem lehetne feleség.

360. oldal, Második rész - Istenem micsoda barom volt! (2020, 21. Század Kiadó)

Kabódi_Ella P>!

Egy toronyba zárt nővel folytatott erotikus, kváziszerelmi viszony ugyan nem konvencionális, de hát mire ment eddig a konvenciókkal?

331. oldal, Második rész - Istenem micsoda barom volt! (2020, 21. Század Kiadó)

Boglinc P>!

Az ember meghalhat a magánytól, de meghalhat az optimizmustól is, az optimizmus a végén ugyanúgy megsemmisít.

463. oldal

Kabódi_Ella P>!

Arról ábrándozott, hogy összejön egy lánnyal, aki nem orvostanhallgató. Ő majd tanul valahol, a lány pedig olvas – talán Roth vagy Bellow valamelyik könyvét, esetleg Virginia Woolfot –, aztán ő odamegy hozzá, mond neki valami vicceset, és máris megvan.

215. oldal, Második rész - Istenem micsoda barom volt! (2020, 21. Század Kiadó)

Kabódi_Ella P>!

Szegény Toby abban a sok blokkuniverzumban. Szegény Toby, aki még csak most fogja kitalálni. Ez a Toby már tudja. Ez a Toby fel sem tudja fogni, milyen hihetetlenül szerencsés, hogy annyi alkonyat vár még rá, a rosszakon pedig már mind túl van.

304. oldal, Második rész - Istenem micsoda barom volt! (2020, 21. Század Kiadó)

Kabódi_Ella P>!

Minél több időt töltöttek együtt, annál inkább rájött, hogy Toby kritikája lassanként beette magát a pórusaiba, és afféle saját magával szemben megfogalmazott kritikává vált. Mi lenne, ha nem kellene tovább így élnie?

409. oldal, Harmadik rész - Rachel Fleishman a bajban (2020, 21. Század Kiadó)

Kabódi_Ella P>!

Aztán még sikított. Eleinte csak magas, vékony hangon, de amikor a férfi körkörös kézmozdulatokkal jelezte, hogy sikításnak a torka mögül, a szegycsontjából és a napfonatából kellene kiindulnia, a mélyebb, erősebb, gusztustalan torokhangokig is eljutott. Az egyik Tobyért szólt. A másik Hannah-ért, aki elkapta tőle a szeretet és elfogadás utáni sóvárgás betegségét. A harmadik Sollyért, aki úgy érezte, hogy önmaga lehet a világban. A negyedik, a legerősebb önmagáért, mindazért, amit ki kellett bírnia az életben – hogy soha nem volt esélye, hogy soha nem szerették igazán.

414. oldal, Harmadik rész - Rachel Fleishman a bajban (2020, 21. Század Kiadó)

Kabódi_Ella P>!

Vagyis hátha csak azért keresünk, mert meg akarunk győződni róla, hogy tényleg szerethetőek vagyunk, megérdemlünk valakit, aki egész és kizárólagosan mellettünk köteleződik el, és hogy mindezt kiérdemeltük-e, arról másképp nem nagyon tudunk megbizonyosodni, csak úgy, ha valaki hozzánk akar jönni, azt mondja nekünk: „Igen, egyedül téged foglak szeretni, mert megérdemled.” És amikor az ember már tényleg megházasodott, kielégült ez a szükséglete, csak akkor gondolkodhat el azon, hogy tényleg meg akart-e házasodni, vagy nem.

359. oldal, Második rész - Istenem micsoda barom volt! (2020, 21. Század Kiadó)


Hasonló könyvek címkék alapján

Lee Hays: Volt egyszer egy Amerika
Louis Begley: Hazudni az életért
Pearl Abraham: A rabbi lánya
Randy Alcorn – Alex Kendrick – Stephen Kendrick: Valóban bátrak
Catherine Bybee: Menyasszony péntekre
Simone Elkeles: Chain Reaction – Láncreakció
Donna MacMeans: Nászéjszaka
Lorenzo Borghese: A sehol hercegnője
Judith Henry Wall: Anyaszív
L. J. Shen: Sparrow