Tudatos ​változás 28 csillagozás

Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?
Szondy Máté: Tudatos változás

A ​változással a legtöbben ellentmondásos viszonyt ápolunk. Gyakran kívánjuk, vágyunk rá, reménykedünk benne – ugyanakkor tartunk is tőle, és sokszor mégis visszatérünk azokhoz a szokásainkhoz, viselkedéseinkhez és választásainkhoz, amelyektől meg akartunk szabadulni.

Változni ugyanis: nehéz. Ha éppen kimerültek vagy feszültek vagyunk, könnyen elgyengülünk az elhatározásunkban, mert agyunknak éppen a viselkedés kontrollálásáért felelős területe a legérzékenyebb a fáradtságra és a stresszre. Mint ahogy a gyermekkori tapasztalataink nyomán létrejött úgy nevezett maladaptív sémák is újra meg újra visszaterelnek ugyanazokhoz a rossz megoldásokhoz. Ilyenkor csalódottan nyugtázzuk, hogy ismét nem sikerült, és néhány kudarc után esetleg már nem is bízunk benne, hogy valaha sikerülhet.

Pedig változni: lehetséges. Ha nem hinnék benne, hogy így van, és nem tapasztaltam volna meg már sokszor a gyakorlatban is, képtelen lennék pszichológusként dolgozni. Meg lehet változtatni… (tovább)

>!
Kulcslyuk, Budapest, 2020
300 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155932434

Enciklopédia 31


Most olvassa 8

Várólistára tette 45

Kívánságlistára tette 59

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

Málnika>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

”A „mindig, minden körülmények között boldognak kell lennem” gondolat erős bűntudatot és szorongásokat generálhat. Ezt az attitűdöt ellensúlyozatja a tudatos jelenlét minden emberi élménnyel kapcsolatos nyitottsága: nem ragaszkodunk görcsösen a pozitív élményekhez és nem harcolunk veszettül a negatív élményekkel.”

Szondy Máté egy újabb önsegítő könyvvel örvendeztetett meg minket, amely ezúttal a mindfulness-t a változás szemszögéből ragadja meg. Mindegy, hogy milyen téren vágyunk fejlődésre, ugyanis a kiadvány a viselkedési szokások, az érzések, a gondolatok, a kapcsolatok, sőt a személyiség változását is körbejárja. Talán épp ez az összetettség a könyv egyetlen hibája, hiszen a legtöbb téma emiatt nem kerül részletesen kifejtésre, inkább csak egy kis mankót kapunk rossz szokásaink tudatosításához és a változáshoz szükséges első lépések megtételéhez. Akkor is hasznos lesz azonban, ha azt hisszük, nincs is az életünkben változtatandó terület, mert alig fogyasztunk alkoholt, ügyelünk az egészséges táplálkozásra, kapcsolataink minőségére, sőt a digitális eszközök tudatos használatára is, a pszichológiai kiadványt olvasva ugyanis könnyen rádöbbenhetünk, hogy bizony hajlamosak vagyunk mondjuk rágódni dolgokon, vagy épp feszültség esetén kilépni a társas helyzetekből. A tájékoztatás sokszínűsége érdekében pedig a szerző más szakembereket is megszólaltat könyvében.

Túlzásnak tartom azonban a kiadó marketingjét, miszerint ez Szondy eddig megjelent legjobb írása, sőt megvallom, az összes kiadványát olvasva számomra ez adta a legkevesebbet, ám az tagadhatatlan, hogy így is jóval igényesebb és informatívabb, mint az önsegítő könyvek többsége.

4 hozzászólás
lullau>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

A kiadó szerint ez Szondy Máté legjobb könyve, én pedig maximálisan egyetértek. Informatív, gördülékeny stílusú, hasznos, valóban segítő írás, aminek rengeteg aha-élményt köszönhetek. Sok mindenre rávilágít, sok tévhitet eloszlat és sok tanácsot ad, egy gyöngyszem az önsegítő/önfejlesztő könyvek között, mindenkinek csak ajánlani tudom!

Manawydan>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Szerettem volna a mindfullnessről kicsit többet megtudni. Érdekes volt, kis képet kaptam róla. Tetszett.

bevi>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Másra számítottam, talán több mindfulness gyakorlatra. Alapvetően tetszett a könyv, de voltak olyan fejezetek – főként az interjús részek – amik nem igazán „szólítottak meg”. Ugyanakkor sok hasznos gondolatot adott. Leginkább a szokásokról és a médiafogyasztásról szóló rész gondolkodtatott el. A tudatos változáshoz mindenesetre sok segítséget nyújt a könyv.

Mesii>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Bőven maradt bennem hiányérzet az olvasás után, ezért csak 4* az értékelésem. Egyébként érdekes, jól szerkesztett alap tudást adó könyv, szóval inkább azoknak íródott, akik még nem mélyültek el a mindfulness világában. Bár a kiadó szerint ez Máté eddigi legjobb könyve, én bízom benne, hogy a Démonaink még inkább kedvemre való lesz…

Barbella>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

    Érdekes és informatív könyv. Sok új információt kaptam a tőle. Tetszett a változás szakaszainak felvázolása, vagy épp a szokások kialakulásának pszichológiai okai. Leírja, milyen neurobiológiai folyamatok zajlanak le az agyban, a szokásaink kialakulásakor, vagy épp a rajtuk való változtatáskor és a mindfulness gyakorlásának hatására. Ezek kifejezetten érdekesek voltak. Plusz, nagy vonalakban a különböző terápiákról is megtudhatunk belőle ezt azt. Ad tippeket arra, hogyan küzdhetünk játszhatjuk ki a késztetéseinken a különböző rossz szokásainkra, bár nekem kicsit kérdéses mennyire lesz gyakorlati haszna.
    Ezek mellett kicsit csapongónak éreztem. Előfordul, hogy belekezdett egy gondolatmenetbe, aztán közbe szúr valamit kiegészítésként, majd a közbeszúrásba is közbeszúr valamit. Pár kiegészítésnél azt volt a benyomásom, hogy bár lazán hozzáfügg a témához, de elsősorban, csak a karakterszám növelésére szolgál. A példaként hozott történeteket a páciensekről, úgy éreztem nem mindig ott említi ahol leginkább példaként szolgálhatnak, inkább elszórta mindenfelé a könyvben. De aki érdeklődik a pszichológia iránt annak érdemes elolvasni. És összességében örülök, hogy a polcomon tudhatom.
off

ktimmie>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Nagyon jó a könyv, egy pici dolog ami zavar és távolítja az olvasót, hogy magáz végig a Szerző.

Paránytrilla>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Nagyszerű olvasmány, gördülékeny, élvezetes. Olyan könyvet kerestem, ami kicsit bevezet a mindfulness témájába. Ez nem egy alapozó könyv, inkább azzal foglalkozik, a mindfulness hogyan segít a legkülönbözőbb területeken pozitív változásokat elérni az életünkben. Éppen emiatt a szerteágazó téma miatt nem mélyül el egy-egy témában nagyon. Viszont a hivatkozott irodalom és az egyes témákról írt gondolatok segítenek elindulni.
Hasznos könyvnek tartom, több aha-élményt, felismerést hozott. (Csak sajnáltam, hogy azokat a témákat nem fejtegeti bővebben, de nyilván ez nem fért volna bele már a könyvbe.)
Meg kell említenem, hogy egyszerűen gyönyörű a könyv borítója. Sok könyvem van, de ez az egyik legszebb.
Egy főképp a lektorra nézve kínos baki van benne, és kicsit nehezen hittem el a szerzőnek, hogy több idézet pontos forrását is lehetetlen volt fellelni. :D Oké, ez szőrszálhasogatás, elismerem. Nyilván nem szakmai közegnek szóló, inkább ismeretterjesztő könyv, annak pedig elsőrangú.


Népszerű idézetek

Málnika>!

Hiába szeretjük azt hinni, hogy az észszerűség talaján álló emberek vagyunk, a gondolatainkat sokszor komoly torzítások teszik irracionálissá és a valóságot pontatlanul leíróvá. Időnként mindannyiunknak vannak furcsa, szokatlan, bizarr, szorongáskeltő, cikinek érzett gondolataink, ám ez önmagában még nem jelent problémát – addig, amíg nem felejtjük el, hogy nem szabad mindent elhinnünk az elmének.

158. oldal (Kulcslyuk, 2020)

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Málnika>!

A „mindig, minden körülmények között boldognak kell lennem” gondolat erős bűntudatot és szorongásokat generálhat. Ezt az attitűdöt ellensúlyozatja a tudatos jelenlét minden emberi élménnyel kapcsolatos nyitottsága: nem ragaszkodunk görcsösen a pozitív élményekhez és nem harcolunk veszettül a negatív élményekkel.

86. oldal (Kulcslyuk, 2020)

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Málnika>!

A bensőséges pillanataink régebben gyakran családi anekdotákká, közös emlékekké váltak, amelyeket évek múlva is elmeséltünk, amiken össze lehetett mosolyogni, hogy „emlékszel, milyen jó volt, amikor…”. Most pedig ezek az élmények több száz emberrel megosztott kirakatpillanatok lettek, emiatt könnyen elvész a kapcsolati meghittségük.

221. oldal (Kulcslyuk, 2020)

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Poufsouffle>!

A teljes és totális szabad akarat hívei, például a motivációs előadók azt hirdetik, hogy bármi, amit akarunk, elérhető, csak küzdenünk kell érte. Ha nem változik az életünk, annak oka egyedül az lehet, hogy nem akarjuk eléggé a változást. Vállalom annak a kockázatát, hogy motivációs előadók tömegeit haragítom magamra, de a fenti állítás nem igaz. Az életünket számos befolyásolhatatlan tényező korlátozza: fizikai adottságaink, az életkörülményeink, más személyek, a véletlen. Személyiségünk érettségét (többek között) az jelzi, hogy elismerjük ilyen jellegű korlátainkat.

18. oldal, 1. fejezet - Lehetséges-e a változás?: Mítoszok a változással kapcsolatban

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Kapcsolódó szócikkek: érettség · korlátozás
Poufsouffle>!

Dönts a viselkedésedről úgy, hogy tükrözze a számodra fontos értékeket és célokat.

105. oldal, 5. fejezet - Tudatos jelenlét és a szokásaink: Tudatos válasz a sóvárgásra

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Kapcsolódó szócikkek: viselkedés
Szelén>!

Vegyük észre, hogy mindig van választási lehetőségünk. A késztetések megjelenését nem tudjuk befolyásolni (legalábbis, ha azok már jelen vannak), de a rájuk adott válasz mindig opcionális. Még ha meg is jelenik az erős vágy, hogy kihagyjam a futást, és helyette sorozatot nézzek, arról, hogy végül milyen választ adok erre a vágyra, én döntök – és dönthetek úgy, hogy felveszem a cipőt és elindulok futni.

100. oldal, 5. fejezet - Tudatos jelenlét és a szokásaink: Megnevezés, lassítás és választási lehetőségek

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Kapcsolódó szócikkek: döntés
Poufsouffle>!

Nem szeretem azokat az úgynevezett sikersztorikat, amelyek egy rövid időre feltöltenek érzelmileg, de miután kikerülünk a mesélő sármjának hatása alól, rájövünk, hogy az üres frázisokon kívül semmi sem hangzott el. A sikerekről szóló történeteket akkor tartom értékesnek, ha reális képet festenek arról, hogy milyen kemény munka fekszik az eredményes változtatás mögött, és azt is nyilvánvalóvá teszik, hogy a siker önmagában még nem jelent garanciát a boldogságra.

14. oldal

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Oleabo>!

Az emberiség egyik ősi kérdése: miért esszük meg az utolsó utáni csokoládét akkor is, amikor már jóllaktunk?

41. oldal

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Szelén>!

Az ember változásra való képességével kapcsolatban két szélsőséges álláspont létezik. Az egyik oldal úgy véli, hogy minden megváltoztatható, ha az ember tényleg akarja. A másik oldal pedig állítja, hogy vannak olyan hatások az életünkben, amelyek gyakorlatilag lehetetlenné teszik a változást. Mint ahogy az lenni szokott, mindkét leegyszerűsítő nézőpont téves.

18. oldal

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Szelén>!

Amíg úgy gondolok a gondolataimra vagy az érzéseimre, mint a Kimondhatatlanra vagy a Rémesen Pokolira, amire Jobb, Ha Nem is Gondolok, addig valóban nagyon félelmetesek. Amikor megnevezzük őket, és kimondjuk (vagy leírjuk) hogy „féltékenység”, „harag”, „traumatikus emlékek” vagy „vágy az alkoholra”, kezelhetőbbnek tűnnek. A dühvel vagy az ivás utáni sóvárgással lehet kezdeni valamit, a Kimondhatatlannal nem.

170. oldal, 8. fejezet - Az elme szokásai 2: Amikor nem tudunk szabadulni egy gondolattól

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Kapcsolódó szócikkek: érzések · gondolat

Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Michael Acton Smith: Belső csend
Corinne Sweet: Nyugalomnapló
Corinne Sweet: Mindfulness
Anna Black: Tudatos jelenlét
Elisabeth Lukas: Mondj búcsút a kiégésnek!
Louise L. Hay: Éld az életed
Farkas Lívia: Ennél zöldebb nem lesz!
Popper Péter: A belső utak könyve
Soma Mamagésa: Hogyan ne sárkányosodjunk el?
Gyökössy Endre: Lélek-ápolás