Tudatos ​változás 24 csillagozás

Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?
Szondy Máté: Tudatos változás

A ​változással a legtöbben ellentmondásos viszonyt ápolunk. Gyakran kívánjuk, vágyunk rá, reménykedünk benne – ugyanakkor tartunk is tőle, és sokszor mégis visszatérünk azokhoz a szokásainkhoz, viselkedéseinkhez és választásainkhoz, amelyektől meg akartunk szabadulni.

Változni ugyanis: nehéz. Ha éppen kimerültek vagy feszültek vagyunk, könnyen elgyengülünk az elhatározásunkban, mert agyunknak éppen a viselkedés kontrollálásáért felelős területe a legérzékenyebb a fáradtságra és a stresszre. Mint ahogy a gyermekkori tapasztalataink nyomán létrejött úgy nevezett maladaptív sémák is újra meg újra visszaterelnek ugyanazokhoz a rossz megoldásokhoz. Ilyenkor csalódottan nyugtázzuk, hogy ismét nem sikerült, és néhány kudarc után esetleg már nem is bízunk benne, hogy valaha sikerülhet.

Pedig változni: lehetséges. Ha nem hinnék benne, hogy így van, és nem tapasztaltam volna meg már sokszor a gyakorlatban is, képtelen lennék pszichológusként dolgozni. Meg lehet változtatni… (tovább)

>!
Kulcslyuk, Budapest, 2020
300 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155932434

Enciklopédia 31


Most olvassa 3

Várólistára tette 42

Kívánságlistára tette 46

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

Málnika>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

”A „mindig, minden körülmények között boldognak kell lennem” gondolat erős bűntudatot és szorongásokat generálhat. Ezt az attitűdöt ellensúlyozatja a tudatos jelenlét minden emberi élménnyel kapcsolatos nyitottsága: nem ragaszkodunk görcsösen a pozitív élményekhez és nem harcolunk veszettül a negatív élményekkel.”

Szondy Máté egy újabb önsegítő könyvvel örvendeztetett meg minket, amely ezúttal a mindfulness-t a változás szemszögéből ragadja meg. Mindegy, hogy milyen téren vágyunk fejlődésre, ugyanis a kiadvány a viselkedési szokások, az érzések, a gondolatok, a kapcsolatok, sőt a személyiség változását is körbejárja. Talán épp ez az összetettség a könyv egyetlen hibája, hiszen a legtöbb téma emiatt nem kerül részletesen kifejtésre, inkább csak egy kis mankót kapunk rossz szokásaink tudatosításához és a változáshoz szükséges első lépések megtételéhez. Akkor is hasznos lesz azonban, ha azt hisszük, nincs is az életünkben változtatandó terület, mert alig fogyasztunk alkoholt, ügyelünk az egészséges táplálkozásra, kapcsolataink minőségére, sőt a digitális eszközök tudatos használatára is, a pszichológiai kiadványt olvasva ugyanis könnyen rádöbbenhetünk, hogy bizony hajlamosak vagyunk mondjuk rágódni dolgokon, vagy épp feszültség esetén kilépni a társas helyzetekből. A tájékoztatás sokszínűsége érdekében pedig a szerző más szakembereket is megszólaltat könyvében.

Túlzásnak tartom azonban a kiadó marketingjét, miszerint ez Szondy eddig megjelent legjobb írása, sőt megvallom, az összes kiadványát olvasva számomra ez adta a legkevesebbet, ám az tagadhatatlan, hogy így is jóval igényesebb és informatívabb, mint az önsegítő könyvek többsége.

4 hozzászólás
Anaire>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Szondy Máté írásai közel állnak a szívemhez, rengeteget tanultam magamról és a környezetemről a könyveinek köszönhetően, illetve számtalan olyan hasznos tanáccsal lettem gazdagabb, amelyekkel könnyebben kezelem a stresszt, a szorongást, a negatív gondolatokat, és amelyeknek hála tudatosabban élem mindennapjaimat.

Az abszolút kedvencem egyébként a Démonaink, amiről bátran állítom, hogy az egyik legszínvonalasabb az önsegítő könyvek piacán, és amivel Máté olyan magasra tette a mércét, hogy a várakozás mellett enyhe izgalommal nyitottam ki a Tudatos változást, kíváncsi voltam, tudja-e hozni azt a szintet, amivel a korábbi könyveiben találkoztam.
Szerencsére tudta! A tőle megszokott stílusban (lazán, közérthetően, humorosan, de mégis kellő szakértelemmel) osztja meg velünk mindazt, amit a változásról tudni szeretnénk: például hogy milyen múltbéli traumáknak és neurobiológiai folyamatoknak köszönhetően csinálunk újra és újra olyan dolgokat, melyekről pontosan tudjuk, hogy károsak, vagy hogy képesek vagyunk-e változni, ha igen akkor milyen mértékben, és milyen szakaszokból áll ez a folyamat. Eloszlat egy csomó tévhitet (nem, nem azért eszed meg a két tábla csoki után még a sütit is, mert gyenge vagy!), rávilágít egy csomó összefüggésre (sokkal több közös van egy maximalista karrieristában, egy alkoholistában, egy rendmániás háziasszonyban és egy szelfikirálynőben, mint gondolnád!), és ad egy csomó tanácsot, amivel elindulhatunk a változás felé vezető kalandos úton.

Elsősorban kezdőknek íródott, ám azok számára is rejt néhány új információt, akik már régóta foglalkoznak a mindfulnessel. Tényleg jó szívvel ajánlom mindenkinek, remek ismeretterjesztő!

lullau>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

A kiadó szerint ez Szondy Máté legjobb könyve, én pedig maximálisan egyetértek. Informatív, gördülékeny stílusú, hasznos, valóban segítő írás, aminek rengeteg aha-élményt köszönhetek. Sok mindenre rávilágít, sok tévhitet eloszlat és sok tanácsot ad, egy gyöngyszem az önsegítő/önfejlesztő könyvek között, mindenkinek csak ajánlani tudom!

Manawydan>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Szerettem volna a mindfullnessről kicsit többet megtudni. Érdekes volt, kis képet kaptam róla. Tetszett.

Mesii P>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Bőven maradt bennem hiányérzet az olvasás után, ezért csak 4* az értékelésem. Egyébként érdekes, jól szerkesztett alap tudást adó könyv, szóval inkább azoknak íródott, akik még nem mélyültek el a mindfulness világában. Bár a kiadó szerint ez Máté eddigi legjobb könyve, én bízom benne, hogy a Démonaink még inkább kedvemre való lesz…

Barbella>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

    Érdekes és informatív könyv. Sok új információt kaptam a tőle. Tetszett a változás szakaszainak felvázolása, vagy épp a szokások kialakulásának pszichológiai okai. Leírja, milyen neurobiológiai folyamatok zajlanak le az agyban, a szokásaink kialakulásakor, vagy épp a rajtuk való változtatáskor és a mindfulness gyakorlásának hatására. Ezek kifejezetten érdekesek voltak. Plusz, nagy vonalakban a különböző terápiákról is megtudhatunk belőle ezt azt. Ad tippeket arra, hogyan küzdhetünk játszhatjuk ki a késztetéseinken a különböző rossz szokásainkra, bár nekem kicsit kérdéses mennyire lesz gyakorlati haszna.
    Ezek mellett kicsit csapongónak éreztem. Előfordul, hogy belekezdett egy gondolatmenetbe, aztán közbe szúr valamit kiegészítésként, majd a közbeszúrásba is közbeszúr valamit. Pár kiegészítésnél azt volt a benyomásom, hogy bár lazán hozzáfügg a témához, de elsősorban, csak a karakterszám növelésére szolgál. A példaként hozott történeteket a páciensekről, úgy éreztem nem mindig ott említi ahol leginkább példaként szolgálhatnak, inkább elszórta mindenfelé a könyvben. De aki érdeklődik a pszichológia iránt annak érdemes elolvasni. És összességében örülök, hogy a polcomon tudhatom.
off

ktimmie>!
Szondy Máté: Tudatos változás

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Nagyon jó a könyv, egy pici dolog ami zavar és távolítja az olvasót, hogy magáz végig a Szerző.


Népszerű idézetek

Málnika>!

A „mindig, minden körülmények között boldognak kell lennem” gondolat erős bűntudatot és szorongásokat generálhat. Ezt az attitűdöt ellensúlyozatja a tudatos jelenlét minden emberi élménnyel kapcsolatos nyitottsága: nem ragaszkodunk görcsösen a pozitív élményekhez és nem harcolunk veszettül a negatív élményekkel.

86. oldal (Kulcslyuk, 2020)

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Málnika>!

Hiába szeretjük azt hinni, hogy az észszerűség talaján álló emberek vagyunk, a gondolatainkat sokszor komoly torzítások teszik irracionálissá és a valóságot pontatlanul leíróvá. Időnként mindannyiunknak vannak furcsa, szokatlan, bizarr, szorongáskeltő, cikinek érzett gondolataink, ám ez önmagában még nem jelent problémát – addig, amíg nem felejtjük el, hogy nem szabad mindent elhinnünk az elmének.

158. oldal (Kulcslyuk, 2020)

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Málnika>!

A bensőséges pillanataink régebben gyakran családi anekdotákká, közös emlékekké váltak, amelyeket évek múlva is elmeséltünk, amiken össze lehetett mosolyogni, hogy „emlékszel, milyen jó volt, amikor…”. Most pedig ezek az élmények több száz emberrel megosztott kirakatpillanatok lettek, emiatt könnyen elvész a kapcsolati meghittségük.

221. oldal (Kulcslyuk, 2020)

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Anaire>!

A teljes és totális szabad akarat hívei, például a motivációs előadók azt hirdetik, hogy bármi, amit akarunk, elérhető, csak küzdenünk kell érte. Ha nem változik az életünk, annak oka egyedül az lehet, hogy nem akarjuk eléggé a változást. Vállalom annak a kockázatát, hogy motivációs előadók tömegeit haragítom magamra, de a fenti állítás nem igaz. Az életünket számos befolyásolhatatlan tényező korlátozza: fizikai adottságaink, az életkörülményeink, más személyek, a véletlen. Személyiségünk érettségét (többek között) az jelzi, hogy elismerjük ilyen jellegű korlátainkat.

18. oldal, 1. fejezet - Lehetséges-e a változás?: Mítoszok a változással kapcsolatban

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Kapcsolódó szócikkek: érettség · korlátozás
teeniethew>!

Nem szeretem azokat az úgynevezett sikersztorikat, amelyek egy rövid időre feltöltenek érzelmileg, de miután kikerülünk a mesélő sármjának hatása alól, rájövünk, hogy az üres frázisokon kívül semmi sem hangzott el. A sikerekről szóló történeteket akkor tartom értékesnek, ha reális képet festenek arról, hogy milyen kemény munka fekszik az eredményes változtatás mögött, és azt is nyilvánvalóvá teszik, hogy a siker önmagában még nem jelent garanciát a boldogságra.

14. oldal

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Anaire>!

Dönts a viselkedésedről úgy, hogy tükrözze a számodra fontos értékeket és célokat.

105. oldal, 5. fejezet - Tudatos jelenlét és a szokásaink: Tudatos válasz a sóvárgásra

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Kapcsolódó szócikkek: viselkedés
Oleabo>!

Az emberiség egyik ősi kérdése: miért esszük meg az utolsó utáni csokoládét akkor is, amikor már jóllaktunk?

41. oldal

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Anaire>!

Vegyük észre, hogy mindig van választási lehetőségünk. A késztetések megjelenését nem tudjuk befolyásolni (legalábbis, ha azok már jelen vannak), de a rájuk adott válasz mindig opcionális. Még ha meg is jelenik az erős vágy, hogy kihagyjam a futást, és helyette sorozatot nézzek, arról, hogy végül milyen választ adok erre a vágyra, én döntök – és dönthetek úgy, hogy felveszem a cipőt és elindulok futni.

100. oldal, 5. fejezet - Tudatos jelenlét és a szokásaink: Megnevezés, lassítás és választási lehetőségek

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Kapcsolódó szócikkek: döntés
Anaire>!

Másrészt: sok másikkal szemben ez a könyv nem ígér könnyű megoldásokat vagy instant változást. „Csak akarnod kell!”, „Csak szeretned kell magad!”, „Csak mondd el naponta százszor, hogy »úgy vagyok jó, ahogy vagyok!«” – és megváltozik az életed. A tudatos jelenlét gyakorlása talán egyszerűnek tűnik, de nem könnyű naponta emlékeztetni rá magunkat. Ezenkívül nehézségek idején csak akkor segíthet a tudatos jelenlétre való képességünk, ha már rutinszerűen az életünk, a működésünk részévé vált. Ehhez pedig sok gyakorlásra van szükség. Ennél könnyedebb és vonzóbb útnak tűnhet (a motivációs trénerek tanácsát követve) a tükör elé állva azt ismételgetni, hogy csodálatosak vagyunk – csak ez sajnos nem fog segíteni rajtunk.

12. oldal - Bevezetés

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Kapcsolódó szócikkek: gyakorlás · mindfulness
Anaire>!

(…) körülbelül húsz évvel ezelőtt a középpontba került, és azóta is töretlenül népszerű a boldogság témája. Ez egy valóban fontos és jelentős téma, ugyanakkor a pozitív érzelmek és a boldogság érzésének időnkénti irreális túlhangsúlyozása, fetisizálása komoly feszültségeknek lehet a forrása. A „mindig, minden körülmények között boldognak kell lennem” gondolat erős bűntudatot és szorongásokat generálhat.

85-86. oldal, 5. fejezet - Tudatos jelenlét és a szokásaink: De tényleg, miért pont most?

Szondy Máté: Tudatos változás Hogyan formáljuk át önmagunkat és szokásainkat a mindfulness segítségével?

Kapcsolódó szócikkek: boldogság · szorongás

Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Michael Acton Smith: Belső csend
Corinne Sweet: Nyugalomnapló
Corinne Sweet: Mindfulness
Anna Black: Tudatos jelenlét
Elisabeth Lukas: Mondj búcsút a kiégésnek!
Louise L. Hay: Éld az életed
Farkas Lívia: Ennél zöldebb nem lesz!
Popper Péter: A belső utak könyve
Soma Mamagésa: Hogyan ne sárkányosodjunk el?
Gyökössy Endre: Lélek-ápolás