Megélni ​a pillanatot 45 csillagozás

Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Önnel ​is előfordult már, hogy nem tudta átadni magát egy kellemes élménynek, mert gondolatban a múlt eseményein tépelődött, vagy a jövő miatt szorongott? Hogy képtelen volt egy adott feladatra koncentrálni, mert folyton más dolgok jutottak eszébe? Kutatások szerint az átlagember ébren töltött idejének 47%-ban gondolatai elkalandoznak attól, amit tesz. Ennek azonban ára van: amikor elménk csapong, lényegesen kevésbé érezzük magunkat elégedettnek, mint amikor jelen vagyunk a pillanatban.

A tudatos jelenlét nem más, mint figyelmünk irányításának különleges módja az „itt és most”-ra. Bár a fogalommal sokszor találkozhatunk különböző vallási és spirituális témájú könyvekben is, elsajátítása nem kötődik semmilyen világnézethez. Célja az, hogy teljes valónkkal jelen legyünk a pillanatban. Az élmények éber, ítélkezés-mentes, nyitott megélésének ugyanis számtalan pozitív testi és lelki hatása van: enyhíti az átélt stressz intenzitását, megerősíti az immunvédelmet,… (tovább)

Tartalomjegyzék

>!
Kulcslyuk, Budapest, 2012
236 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789638941985

Enciklopédia 15


Kedvencelte 1

Most olvassa 15

Várólistára tette 42

Kívánságlistára tette 22

Kölcsönkérné 2


Kiemelt értékelések

>!
Nikolett0907 P
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Talán az a baj, hogy túl magyarázottnak éreztem.
Mostanában direkt csak ritkábban olvasok ilyen típusú könyveket, de most is csak azt éreztem ezt már tudom, még sem segít.
Nyilván nem az író tehet arról, túl tolom ezt a témát és sajnálom, hogy nem éreztem hozzám szólna.

>!
Anaire
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Mi a közös Hermann Hesseben, Henry David Thoreauban, Anthony de Melloban, Michael Endeben és Jorge Luis Borgesben? Mi az, amiről Berzsenyi Dániel, Derek Walcott, Sík Sándor és Pablo Neruda is verset írt? Miben ért egyet Lao-ce, Buddha, Jézus, Konfuciusz és Krisna? Mi a kapocs Rúmi, Albert Einstein, Marcus Aurelius, Blaise Pascal és John Lennon között? Mi az a gondolat, amivel nap, mint nap találkozhatunk az élet szinte minden területén – legyen szó akár irodalomról, zenéről, vallási tanításokról, filozófiai eszmerendszerekről vagy modern tudományról?
Megfejtés: az adott pillanat értékessége, az éber jelenlét és az élet teljes megélésének fontossága.

A Megélni a pillanatot is erről szól: Jon Kabat-Zinn 1979-ben megalkotta, Szondy Máté pedig bemutatja nekünk a mindfulness módszert – szekularizált formában, világnézettől és hittől függetlenül, így bárki számára hasznos olvasmány lehet ez a könyv, mely igen sokrétű. Bevezet a tudatos jelenlét világába, elmeséli, milyen érzelmi problémákat okozhat a hiánya, és hogy miért borzasztó káros az úgynevezett „robotpilóta üzemmód”, amelytől – rohanó világunknak köszönhetően – egyre több ember szenved. Bemutatja, hogy az élményeinkre fordított tudatos jelenlét miként segítheti a depresszió és a különféle szorongásos zavarok kezelését, illetve körbejárja a mindfulness fizikai folyamatokra és testi fájdalmakra gyakorolt hatásait is. Rávilágít viselkedési hibáinkra, és tanácsokat ad, melyek segítségével hatékonyabban kezelhetjük a mindennapokban felbukkanó stresszhelyzeteket.

Tudományos forrásokkal alátámasztott, tárgyilagos, objektív, mégis könnyed stílusú, olvasmányos könyv, mely elsősorban kezdőknek íródott. Ábrákkal, diagramokkal, tesztekkel, és poénos képekkel tarkított, melyeknek köszönhetően a szakmaibb részek sem lesznek túl szárazok.
Nem ez a könyv fogja meghozni egy mentálisan sérült ember számára a gyógyulást, nem lehet vele helyettesíteni/kiváltani a több hónapos terápiát, és senki nem lesz zen mester, mire az utolsó oldalra ér – de nem is ez a célja. Máté nem állítja, hogy ez a módszer mindenre megoldás, és habár elkötelezett a téma iránt, nem áltat téveszmékkel, korrekt, őszinte, egyenes. Célja, hogy a mindfulness segítségével elindítsa az olvasót egy jobb életminőség felé vezető úton, valamint rámutat arra is, mennyire fontos szimpla létezés helyett megélni az életet. Ahogy az is, hogy ítélkezésmentesen, elfogadó, nem erőltető attitűddel viszonyuljunk embertársainkhoz és önmagunkhoz.
A könyv végén található idézetgyűjtemény igazi csemege, melyet a nehezebb időkben inspirációként is olvasgathatunk.

Végezetül pedig itt hagyom a számomra legkedvesebb idézetet a témával kapcsolatban, mely gyermekkorom egyik kedvenc könyvéből a Momoból, Utcaseprő Beppotól származik, és végtelenül bölcsen összefoglalja a mindfulness – sőt mi több, maga az élet – lényegét: „ Látod, Momo, ez így van: az ember előtt néha egy hosszú utca van. Azt gondolná, szörnyen hosszú; ennek sose ér a végére, gondolná. Aztán elkezdi az ember, iparkodik. És egyre jobban iparkodik. Ahányszor fölnéz, látja, nem lesz kevesebb, ami előtte van. Még jobban nekiveselkedik, félni kezd, végül a szuflája is elfogy, nem bírja tovább. Az utca meg még mindig ott van előtte. Így nem szabad csinálni. Sose szabad egyszerre az egész utcára gondolni, érted? Csak a következő lépésre kell gondolni, a következő lélegzetvételre, a következő söprűvonásra. Aztán megint mindig csak a következőre. Akkor örömöt okoz. Ez fontos, mert akkor végzi az ember jól a dolgát. És így is kell, hogy legyen. Egyszer csak észrevesszük, hogy lépésről lépésre végigértünk az utcán. Észre se vettük, a szuflánk se maradt ki. Ez fontos.”

17 hozzászólás
>!
pandáslány
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Az első pszichológiai könyvem, úgy érzem jól választottam. Az író stílusa közvetlen, könnyen megragadja a figyelmet. Engem lekötött, sok mindent tudtam meg, ami érdekelt: szorongás, depresszió kezelése. Ha 1-2 évvel vettem volna a kezembe, talán hasznosabb lett volna. A teszteket is nagyon jónak és hitelesnek találom benne.
Amit hiányoltam, az a mindfulness bővebb kifejtése, több módszer mutatása. Jobb lett volna, ha erről többet ír, mert volt olyan fejezet, ahol csak említés szintjén került elő.

>!
Robert_Andrassy
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Érdekes, hasznos. Fontos dologra hívja fel a figyelmet, mely apróságnak tűnik. Nem az a csattanós, közhelyes, hogyan legyünk sikeresek vagy hogyan éljünk boldogan könyv, hanem ennek tényleg van is értelme.

>!
sempiternalsoul
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Szondy könyvét főleg azoknak ajánlanám, akik kezdők a mindfulness világában, nem beszéltek róla sokat terápián és nem olvasgattak utána hónapokig a zinterneten. A témában nem jártasaknak elég információt nyújthat ahhoz, hogy mi fán terem a tudatos jelenlét, de az én űrömet nem sikerült betöltenie. Ami kifejezetten nem tetszett, azok a tesztrészletek voltak: nem konkrétan az a problémám, hogy teszteket rakunk egy könyvbe, hanem az, hogy ezeknek részleteivel szerintem pontosan semmire lehet jutni. Inkább ne lettek volna, a végén már csak felszínesen olvastam át őket.
Ennek ellenére nem mondom, hogy rossz olvasmány, viszont átfogóbb munkára számítottam.

>!
Dettig
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Az informatív, lényegi része max. 15-20 oldalba belefért volna. A többi oldal csak összehányt, követhetetlen, csapongó, unalmas térkitöltés.
A stílusa is hullámzó, néha olvasmányos, érthető, logikus, szórakoztató, máskor meg száraz, koncepciótlan. Nekem mindvégig olyan benyomásom volt, mintha egy verejtékkel, sebtiben összekínlódott dolgozatot olvasnék, minden vázlatponthoz tartozik 5-6 mondatnyi mondanivaló, a köztes részeket meg kitöltötték mindenfélével (tesztek, elméletek, oda nem illő sztorik,semmitmondó ábrák, táblázatok, rajzok).
Tulajdonképpen nem kaptam túl sok új információt a könyvtől.

>!
Fabala
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Jó könyv volt. Szakirodalmilag gazdag és korrekt, stílusban könnyed – olvasás közben helyenként jókat mosolyogtam, de mégis van egy olyan érzésem, hogy ez a könyv nem éppen az olvasó nagy közönségnek szól, hiába is őket szólítja meg az ajánlás.
Szóval ezt a könyvet inkább pszichológus palántáknak ajánlanám, akiket érdekel ez a téma és kiindulási pontot keresnek, ahonnan elrugaszkodva elmerülhetnek benne.
A tesztek tényleg csak ízelítők, persze nem véletlenül:) annyira pont elég, hogy lássam mire való, milyen jellegű kérdéseket tartalmaz és a hivatkozásnak köszönhetően jobban utánuk lehet olvasni.
Szóval: szakirodalmi szintű kis könyv, könnyed stílusban megírva, hasznos információkkal – a vége felé valóban kicsit szárazabb lett, de azt gondolom, hogy ez a könyvhossz-limitből fakadhat.. VISZONT még ha csak érintőlegesen is, tényleg sikerült minden témát körbejárni, amihez a „mindfulness” fogalom kapcsolódhat (és bár igen, bőven volt olyan rész, amit már tud az ember, engem nem zavart különösebben az ismétlés).

Az idézeteket, példákat különösen élveztem:)) Szondy Máté valószínűleg remek tanár (?).

>!
Zsuzsanna_Sinka
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Ezt a módszert könyvből megtanulni nem lehet, ez le is van itt írva, ezért a cél nem is ez volt, hanem egy kis összefoglalása ennek az irányzatnak, ez meg is valósult. Óvatosan kezdtem olvasni, mert láttam a negatív véleményeket, de szerencsére megtaláltam benne, amit kerestem.

>!
Camryn
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Mégis hogy véleményezzek egy könyvet, ami nem tetszett? Ez a könyv nem nekem lett kitalálva. Rengeteg felesleges teszt volt benne. Miért mondom feleslegesnek? Mert az ember magától is tudja, hogy szorong-e vagy hajlamos-e depresszióra. Aztán még ha véletlenül arra is tepedülne az ember, hogy ezeket végignyálazza, a végén mégsem kap rá megoldást.
A könyv egyetlen tanulsága számomra a könyv címe. Éld meg a pillanatot. Ennyi. De ehhez nem kellett volna elolvasnom egy 240 oldalas könyvet.
Ráadásul két részletben szenvedtem át magam rajta, egy hét kihagyással, és másodjára mivel nem jegyeztem fel hol járok, elképzelésem sem volt, hol folytassam. Elfelejtettem, mit olvastam addig. 10 percig böngésztem az oldalakat, és fogalmam sem volt. Ez ciki. Ilyen sosincs velem. Egy 400 oldalas könyvnél is sikerül megtalálnom az abbahagyott oldalt 1-2 percen belül. Alig valami ragadt meg a könyvből.
Az egyik a gyorsétterem, mint szolgáltatás. Hogy nem feltétlenül jó, hogy siettetik az embert, és ezért létrehoztak egy slow food-ot, amiről mindeddig még nem is hallottam.(mondjuk ez lehet az én szegénységi bizonyítványom is)
Egy számomra fontos elem, amelyet érdemes elsajátítanom: A lassú utazás. Ez fontos útmutató volt nekem. Nem úgy kell kivitelezni ezt, hogy aha rendben, hová is megyünk még,mit fogunk még megnézni? Hanem akkor és ott át kell élni a helyzetet, az adott pillanatot.

Következtetés: tudatosan le kell lassulni, és kiélvezni a pillanatot. Nem szabad rohanni az amúgy is „rohanó világban". Illetve nem szabad magunkat ítélni, bántani. Lehet lassabban haladunk, de legalább haladunk.

Viszont megtudtam, hogy tudat alatt is mindfulnesst használok a mindennapokban. A dührohamok és a gyakori kirohanások helyett három levegőt veszek, és megpróbálom kezelni a felmerülő problémákat.

>!
Gigi_90
Szondy Máté: Megélni a pillanatot

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Az olvasmány nagyon jónak és érdekfeszítőnek indult. Aztán elkezdett lankadni a figyelmem. Sok hasznosat olvastam benne és tetszett ,hogy hétköznapi embereknek íródott. Azonban tele volt haszontalannak tűnő teszttel. Én hiányoltam benne ,hogy kevés gyakorlatot írt le, amivel fejlődhetnék és tanulhatnék.


Népszerű idézetek

>!
lindiszm

„(…) a gazdag, érdekes tartalom (…) szélességet, súlyt, szilárdságot ad az idő menetének, s így a tartalmas esztendők sokkal lassabban múlnak, mint ama szegényesek, üresek, könnyűk, melyeket a szél kerget, s elrepülnek.”
Thomas Mann: A varázshegy

199. oldal - Idézetek a tudatos jelenlét témájában (Kulcslyuk, 2012)

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

>!
Anaire

    Egy adott helyzet elfogadása nem egyenlő az abba való belenyugvással. Van, amikor elengedhetetlen a változás. A két fogalom tehát nemcsak hogy nem zárja ki, de erősíti is egymást, hiszen az elfogadás segítheti a változást. A változáshoz ugyanis először el kell ismerni az adott helyzet valóságosságát – ez pedig a tények elfogadása nélkül nem lehetséges. (…)
    Marsha M. Linehan a radikális elfogadást „a valósággal való küzdelem feladásaként és a valóság teljes elfogadásaként” definiálja. A személy ekkor úgy dönt, hogy elfogadja helyzeteinek és érzelmeinek a valóságát, átéli ezeket, és hatékonyan reagál rájuk. E nélkül nagyon nehéz (ha nem egyenesen lehetetlen) egy traumatikus esemény után folytatni az életet.

71. oldal, 2. fejezet, Hogyan viszonyuljunk problémáinkhoz? - Elfogadás és változás paradoxonja (Kulcslyuk, 2012)

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Kapcsolódó szócikkek: elfogadás · gyógyulás · trauma · változás
>!
moni79

Érdemes tehát törekedni erre-azonban a boldogság fetisizálása nagymértékben megnöveli a boldogtalanság valószínűségét. A stresszhelyzetek, konfliktusok és nehézségek által kiváltott negatív érzelmek tökéletesen természetes emberi reakciók, ezért azt remélni, hogy folyamatosan elégedettek és boldogok leszünk, teljes mértékben irreális elvárás.

13. oldal

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Kapcsolódó szócikkek: boldogság · konfliktuskerülés · stressz
>!
lullau

„Az idő nagyon félrevezető dolog. Mindig csak a most létezik. A múlt nyújthat tapasztalatot, de nem élhetjük újra; reménykedhetünk a jövőben, de nem tudjuk, hogy eljön-e.”
George Harrison

200. oldal - Idézetek a tudatos jelenlét témájában (Kulcslyuk, 2012)

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Kapcsolódó szócikkek: George Harrison
>!
lullau

     Az ACT alapgondolata szerint az érzelmi és viselkedési problémák nagy része annak az eredménytelen és eleve kudarcra ítélt próbálkozásnak a következménye, hogy elkerüljünk fájdalmasnak, szorongáskeltőnek megélt negatív gondolatokat és érzéseket. Ez az igyekezet vezethet például drog- és alkoholfogyasztáshoz, falási rohamokhoz, illetve bizonyos személyek és helyzetek elkerüléséhez.
     A terápia során az elkerülés helyett az elfogadás attitűdjét próbálják kialakítani. Az elsődleges cél a negatív gondolatok megszüntetése vagy kontrollálása helyett (ami, mint láttuk, reménytelen feladat) az, hogy ezeknek az élményeknek a megtapasztalásával együtt is képesek legyünk a számunkra fontos értékeknek és céloknak megfelelően viselkedni.

81-82. oldal, 2. fejezet - Hogyan viszonyuljunk problémáinkhoz? (Kulcslyuk, 2012)

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

>!
Wanita 

Gyakran elfelejtjük, hogy egy gondolat csupán egy gondolat, és nem a valóság.

24. oldal

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

>!
lullau

(…) ha arra való törekvésünkben, hogy minél boldogabbak legyünk, megkíséreljük a negatív érzéseinket, gondolatainkat elnyomni, ezek egyre erősebbekké és nyomasztóbbakká válnak. El kell fogadnunk, hogy a „jó életnek”, a jóllétnek a boldogság csak az egyik összetevője:
„A pozitív érzelmek maximalizálására és a negatív érzelmek minimalizálására való fókuszálás miatt elvesztettük szem elől a »jó élet« ambivalens természetét.”
A boldogság mellett az életcél, az élet értelmességének érzése, a teljesítmény, az autonómia, a másokkal való kielégítő kapcsolat, a kompetencia is fontos összetevői a lelki egészségnek.

14. oldal, Bevezetés - Az élet ambivalens természete és a fehér medvék (Kulcslyuk, 2012)

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

>!
lullau

     A „gondolat teremtő erejére” való hivatkozás két dolog miatt problematikus. Először is, gondolatainkat nagyon nehezen tudjuk kontrollálni, másrészt nem a gondolatoknak, hanem a viselkedésünknek lesz kézzel fogható gyümölcse. Hiába gondolunk nagyon erősen arra, hogy elkészül az ebéd, ha nem főzzük meg, akkor éhen maradunk.
     Egyesek azzal érvelnek a gondolat teremtő ereje mellett, hogy „ha már az ókori egyiptomiak/ausztrál őslakosok/csurungák/atlantisziak (ízlés szerint) is hittek benne, akkor biztosan igaz, hiszen ennyi ember, ennyi időn keresztül nem tévedhet.” Hibás és tarthatatlan ez az érvelés, hiszen ha egy állítás valóságossága attól függene, hogy mennyien milyen sokáig hittek/hisznek benne, akkor a nők valóban alacsonyabb rendűek lennének a férfiaknál, a szárított tigrispénisz a gyakorlatban is növelné a férfierőt és 2012-ben ténylegesen eljönne a világvége. Általában hiszünk a gondolatainknak, és elfelejtjük, hogy azok nem feltétlenül tükrözik a valóságot, és nem mások, csak gondolatok.

62-63. oldal, 2. fejezet - Hogyan viszonyuljunk problémáinkhoz? (Kulcslyuk, 2012)

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

>!
Anaire

    Tegyük fel, hogy szerelmi bánata miatt felhívja Merlint, az EzoTV távgyógyítóját. A beszélgetés után jobban érzi magát – de bizonyíték-e ez a Merlin által alkalmazott rontásvétel hatékonyságára? Nem. Az, hogy egy terápiás eljárás a placeboeffektustól függetlenül is hatékony, csak kontrollált hatékonyságvizsgálatok alapján dönthető el. (…)
    Tisztázni kell, hogy egy módszer hatékonyságának hátterében ténylegesen az áll-e, amit állít, vagy pusztán placebohatás. Ha ez nem történik meg, akkor könnyen elveszhetünk az áltudományos, illetve tudományosnak látszani akaró kezelések tengerében.

74. oldal, 2. fejezet, Hogyan viszonyuljunk problémáinkhoz? - Pszichológushoz fordulni (Kulcslyuk, 2012)

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája

Kapcsolódó szócikkek: placebo
>!
lullau

Számos kutatás igazolta, hogy az elfogadó, kíváncsi és nyitott attitűddel megélt tudatos jelenlétnek szerteágazó hatásai vannak testi és lelki egészségünkre nézve. Mind egészséges, mind problémákkal küzdő személyeknél javítja az életminőséget és hatékonyabb életvezetést eredményez. A jelennel való kapcsolat segít abban, hogy elfogadjuk az élet nehézségeit, és teljesebben átéljük annak örömeit.

169. oldal, 6. fejezet - Tudatos jelenlét egy életen át (Kulcslyuk, 2012)

Szondy Máté: Megélni a pillanatot Mindfulness, a tudatos jelenlét pszichológiája


Hasonló könyvek címkék alapján

Michael Acton Smith: Belső csend
Corinne Sweet: Nyugalomnapló
Corinne Sweet: Mindfulness
Jon Kabat-Zinn: Az éber figyelemről – örök kezdőknek
Anna Black: Tudatos jelenlét a munkában
Anna Black: Tudatos jelenlét
Thich Nhat Hanh – Lilian Cheung: Zamat
Alexandra Frey – Autumn Totton: Én – itt – most
Biegelbauer Pál: Gyógyító illatok
Michael James Wong: Jógás srácok