Hogyan ​tudnék továbblépni? 14 csillagozás

A bosszú és a megbocsátás pszichológiája
Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni?

„Tényleg ​szeretnék megbocsátani és továbblépni – de egyszerűen nem megy!” "Bosszút akarok állni azért, amit ellenem tett – ha megkapná, amit érdemel, akkor végre megkönnyebbülnék!" Ismerős mondatok, érzések? Egy-egy súlyos (sőt, olykor akár apróbb, de komolynak megélt) sérelem után az ember könnyen válhat múltjának foglyává, aki nem tudja élvezni a jelent, mert figyelmét a fájdalom, a veszteség, a méltánytalanság érzése és az intenzív bosszúvágy köti le. Ráadásul sokszor még bűntudat és szégyen is kínozza, amiért minden igyekezete ellenére képtelen megbocsátani, és agresszív gondolatok járnak a fejében.

Hogyan tehetjük le azokat a terheket, amelyek cipelése nemhogy nincs hasznunkra már, de megakadályozza, hogy teljes, örömteli és értelmes életet éljünk? Miért nem hozza el a remélt megkönnyebbülést a bosszú? Ha megbocsátunk, azzal nem mentjük-e fel a sérelem elkövetőjét a felelősség alól? Milyen testi és lelki hatásai vannak a bosszúvágynak és a megbocsátásnak?

A… (tovább)

>!
Kulcslyuk, Budapest, 2014
280 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155281136 · Illusztrálta: Szabó György

Enciklopédia 18


Kedvencelte 2

Most olvassa 4

Várólistára tette 14

Kívánságlistára tette 23


Kiemelt értékelések

>!
Málnika
Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni?

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

Az „engedd el!”, „bocsáss meg!”, „lépj tovább!”, „zárd le!” világában igazán üdítő egy olyan könyvet olvasni, amely nem fetisizálja a megbocsátást. Szondy Máté kiemeli, hogy a bosszú és a megbocsátás egyaránt természetes érzelmek, és a kényszeres, elvárt, görcsös megbocsátás nem nyújthat valódi továbblépést, megkönnyebbülést. A megbocsátás nem kötelező, csupán egy lehetséges reakció az adott sérelemre. Már az elején igazán érdekes kérdéseket vet fel, például honnan tudhatjuk, hogy valóban megbocsátottunk-e; mi a helyzet a megbocsáthatatlan bűnökkel; meg lehet-e például bocsátani közvetlen hozzátartozónk gyilkosának; feloldozhatja-e magát a bűntudat alól az, aki súlyos bűnt vétett. A pszichológus elméletekkel és praxisából hozott példákkal, a tőle megszokott olvasmányos stílusban segít, hogy továbbléphessünk, teljes és értelmes életet élve.

>!
Zsuzsanna_Sinka
Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni?

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

Mint általában, én ezt a könyvet is sok emberrel olvastatnám el, hátha jobb lenne tőle, érthetőbb lenne tőle, kezelhetőbb lenne tőle a probléma.


Népszerű idézetek

>!
teeniethew

„Boldogságőrület söpör végig a nyugati társadalmakon. Sok pszichológus és coach boldogságkalmárrá vált, és elérhetetlen dolgokat ígérnek az embereknek: azonnali átalakulást, sikert és boldogságot. Boldogságreceptjeiket tömegcikként árusítják.”
(Wong, 2010)

Nem tudunk nem egyetérteni Paul Wong amerikai pszicoterapeuta fenti gondolatával: térjünk csak be bármelyik könyvesboltba, és nézzük végig az önsegítő kiadványok kínálatát. Az ezoterikus témák után valószínűleg a boldogság kereséséről és megtalálásáról szóló könyvekből a legszélesebb a választék. (…)
A „vulgár-pozitív pszichológia” akkor a legveszélyesebb, amikor eltorzított üzeneteit fizikai betegségben szenvedő személyekre próbálják ráerőltetni:
    „A pozitív pszichológia népszerű formájának – azaz az optimizmus, a boldogság     és a személyes fejlődés körülményektől független hangsúlyozásának – talán az a     legnagyobb veszélye, hogy a nagyközönség arra a következtetésrre juthat, hogy     a rák legyőzhető pusztán pozitív gondolkodás által, és ha valakinek nem javul az     állapota, akkor ebből arra következtethet, hogy az illető nem gondolkozott eléggé     pozitívan, nem nevetett eleget vagy nem volt eléggé spirituális A pozitív     gondolkodást népszerűsítő A titok című könyv például nyíltan hibáztatja a súlyos     betegeket, amiért nem képesek meggyógyítani magukat.”

116. oldal, 7. fejezet - A megbocsátás az Elfogadás és Elkötelezettség Terápia kontextusában

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

6 hozzászólás
>!
Anaire

A lélektan egyik legfiatalabb ágának, a pozitív pszichológiának az üzeneteit sokan és sokszor egyszerűsítették és „butították” már le – ilyen például a "Légy pozitív!' semmitmondó és üres frázisa. A megbocsátás témája fokozottan veszélyeztetett ebből a szempontbóll. Nem igaz, hogy mérlegelés és a körülmények figyelembevétele nélkül mindig és mindenkinek meg kell bocsátanunk.

14. oldal, Bevezetés (Kulcslyuk, 2014)

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

Kapcsolódó szócikkek: megbocsátás · pszichológia
>!
Málnika

A megbocsátás melletti elköteleződés előtt tudatosítanunk kell magunkban, hogy a megbocsátás csak az egyik lehetséges reakció a sérelem után, nem pedig egy kötelező gesztus (“meg kell bocsátanom, mert ezt mondja az anyám/a vallásom/a pszichológusom”).

15. oldal

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

>!
Anaire

„A könyv ne csak barátunk, hanem ellenségünk is legyen: értsük meg, de vitatkozzunk is vele. Az olvasás így válik a hasznunkra.”
Diderot

15. oldal, Bevezetés (Kulcslyuk, 2014)

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

Kapcsolódó szócikkek: Denis Diderot · könyv · olvasás
>!
Anaire

Mindennapjaink során gyakran elveszítjük a kapcsolatot az „itt és most”-tal. (…) Miközben a múlt kudarcai vagy a jövő sötét kilátásai kötik le figyelmünket, nem könnyű aktuális érzéseinkre, gondolatainkra, testi reakciónkra koncentrálni. (…)
Miért baj ez? Ha nem vagyunk tudatos kapcsolatban aktuális élményeinkkel, sokkal könnyebben történik meg a gondolatainkkal való összeolvadás, indul be a történetszövés és az élménykerülésre való törekvés. Így ahelyett, hogy tudatos választ adnánk különböző helyzetekben, megnő annak a valószínűsége, hogy automatikusan reagálunk (az évek, esetleg évtizedek óta begyakorolt mintáknak megfelelően).

128-129. oldal, 7. fejezet - A megbocsátás az Elfogadás és Elkötelezettség Terápia kontextusában (Kulcslyuk, 2014)

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

Kapcsolódó szócikkek: mindfulness
>!
Anaire

Ha értékes és teljes életet akarunk élni, akkor hosszú távon jobban járunk, ha pillanatnyi impulzusaink helyett az értékeink és céljaink alapján alakítjuk a viselkedésünket. Tetteink így nem feltétlenül állnak majd összhangban aktuális belső élményeinkkel – viszont összhangban állnak értékeinkkel.

215. oldal, 17. fejezet - Értékek, célok, viselkedés (Kulcslyuk, 2014)

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

>!
Anaire

Számos irodalmi mű, vallási és filozófiai tanítás foglalkozik azzal a lehetőséggel, hogy a nehéz életeseményekkel való megküzdés pozitív változást szül az egyénben. A tudományos igényű lélektanon belül először Viktor Frankl osztrák pszichiáter mélyült el ebben a témában. A náci koncentrációs tábort megjárt szakember úgy vélte, hogy életünk legfontosabb mozgatórugója az értelemkeresés. 1942 őszén hurcolták el szüleivel és várandós feleségével együtt a theresienstadti koncentrációs táborba, majd Auschwitzba. Először szüleit, azután feleségét gyilkolták meg a nácik. Frankl csak úgy volt képes túlélni ezt az elviselhetetlen fájdalmat, hogy talált egy célt, amely értelet adhatott az életének: rabtársainak nyújtott lelki segítséget, pszichoterápiát. Saját élményei és tapasztalatai alapján az embertelen körülményeket és a szenvedést csak az képes túlélni, aki értelmet és jelentést talál egy ilyen helyzetben is.

225. oldal, 18. fejezet - III. lépés: A megbocsátáson túl (Kulcslyuk, 2014)

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

Kapcsolódó szócikkek: Viktor Frankl
>!
szeptember99

A pszichológus Steven Hayes a bosszúvágy állapotát a következõ szemléletes hasonlattal írja le: amikor valamilyen sérelem után elégtételre szomjazunk, olyanok vagyunk, mintha felnyársaltak volna egy hatalmas kampóra, amelyre közvetlenül utánunk ráhúzták a minket megbántó személyt is, így õ szorosan hozzánk nyomódik. A kampó mélyen a húsunkba szánt, mindenhova elkísér – eképpen persze a sérelmet okozó személy is részese valamennyi élményünknek. Hiába napozunk a tengerparton, veszünk részt kellemes beszélgetésekben, vagy megyünk moziba, a kampó (és persze a rá felszúrt másik fél is) ott van velünk. Ez pedig érthetõ módon megnehezíti az élményeink tudatos megélését és élvezetét. Egyetlen módon szabadulhatunk a kampóról: ha engedjük, hogy elõbb a másik fél lemásszon róla. Ha ezt nem tesszük meg, akkor akár egy életen keresztül is szenvedhetünk tõle és a helyzettõl. Mi tehát a megbocsátás? A sérelem elõtti állapotunk helyreállítása, melynek során visszaadjuk magunknak mindazt, amire korábban képesek voltunk.

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

>!
Anaire

A helyes önszeretet hasonlít a helyes szülői magatartáshoz. Amikor nem vagyunk tökéletesek, amikor hibázunk, akkor is képesek vagyunk elfogadni és támogatni önmagunkat. Ahogy a szülő szeretetét sem befolyásolhatja a gyerek teljesítménye, úgy fogadjuk el azt is, hogy tökéletesen rendben van, ha nem vagyunk tökéletesek. Ez nem jelent önelégültséget, egocentrizmust vagy a felelősség tagadását. Egyszerűen annak felismerését jelenti, hogy érdemes jóban lenni önmagunkkal, hiszen az egész életünket saját bőrünkben kell eltöltenünk.

262. oldal, 20. fejezet - Megbocsátani önmagunknak (Kulcslyuk, 2014)

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája

Kapcsolódó szócikkek: elfogadás · önszeretet
>!
Anaire

    Mi tehát a megbocsátás? A sérelem előtti állapotunk visszaállítása. Milyenek voltunk azelőtt, hogy megbántottak volna? Képesek voltunk arra, hogy jól érezzük magunkat, megéljük a jelen élményeit, és a számunkra fontos értékeket szem előtt tartva a céljaink felé haladjunk. A sérelem mindezt megváltoztatta: a jelen helyett elsősorban a múltbéli élményeken rágódunk, fájdalmas érzéseket élünk meg, szem elől veszítjük az értékeinket és nem tudjuk élvezni az életünket.
    A megbocsátás során visszaadjuk magunknak mindazt, amire képesek voltunk a sérelem előtt. Szerencsésebb tehát, ha a megbocsátást nem pusztán valamilyen passzív történésnek tekintjük, hanem egyfajta viselkedésnek. Ennek során tudatosan elköteleződünk a megbocsátás mellett, hajlandóak vagyunk szembenézni az érzéseinkkel, megváltoztatjuk az azokhoz való viszonyt, és viselkedésünkkel is segítjük ezt a folyamatot.

37-38. oldal, 2. fejezet - Akkor mégis: mi a megbocsátás? (Kulcslyuk, 2014)

Szondy Máté: Hogyan tudnék továbblépni? A bosszú és a megbocsátás pszichológiája


Említett könyvek


Hasonló könyvek címkék alapján

Almási Kitti: Hűtlenség… és ami mögötte van
Popper Péter: Lélekrágcsálók
Mérő László: Új észjárások
Lukács Liza: Az éhes lélek gyógyítása
Kádár Annamária: Mesepszichológia
Bánki György: A legnagyszerűbb könyv a nárcizmusról
Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan
Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban
Doris Rübel: Óvodás lettem
Lukács Liza: Lenyelt vágyak