Szerb Antal kis könyve nemcsak az irodalommal hivatásszerűen foglalkozóknak hasznos kézikönyv, hanem az érettségire, felvételire készülő diákoknak is – értékítéleteinek pontosságát, irodalmi érzékenységét bizonyítja az, ahogyan a számára még kortárs irodalmat elemzi. A kötet végén bibliográfia segít megtalálni azokat a műveket, melyek elolvasásához Szerb Antaltól kedvet kaptunk.
Az angol irodalom kis tükre 15 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 1929
A következő kiadói sorozatban jelent meg: A Magyar Szemle kincsestára
Enciklopédia 6
Szereplők népszerűség szerint
Most olvassa 1
Várólistára tette 16
Kívánságlistára tette 12

Kiemelt értékelések


Pierre Bayard szavaival élve: ezt is átlapoztam. (Felejthető volt.)
Amikor főiskolás angolos voltam, akkor kellett volna, vagy éppen előtte, a felvételire készülve, de azt mondják, sohasem késő megjavulni. :)
Itt is megcsillan néha-néha a jól ismert Szerb Antali humor és szellem, ám még nem az igazi. Hiába, az első könyv, az első könyv.


Tagadhatatlan Szerb Antal írás. Nagyon élesen, tűpontosan lát és fogalmaz meg angol írókat. Nagyon sok segítséget adott az eligazodásban. Meghozta a kedvem például az Üvöltő szelekhez, amit régóta kerülgetek. Megerősített Walter Scott szeretetében. És előre szólt, hogy mely írók írásai idejétmúltak már az ő idejében is, így manapság inkább más felé érdemes kacsintani. Mindezt gyönyörű megfogalmazással, kifejezésekkel.


Jó kis összefoglaló, bár nem mindenben értek egyet Szerb Antallal, meg kevés volt a számomra új információ, de az nem a könyv hibája, inkább szakmai ártalom. :D De forgassátok ezt a kis könyvet, hasznos.
Népszerű idézetek




A romantikus korszak legjobb regényírója nem volt romantikus és ezért kora alig ismerte: Jane Austen (1775-1827) a nagy realista regényírónő, az összekötő kapocs Fielding és Dickens között. Regényei az angol falusi intelligencia életének enyhén ironikus és roppant nagy éleslátással megírt rajzát tartalmazzák. Nincsen bennük semmi tetszelgés; a kisszerű élet kisszerű rajza. Érezhető, hogy maga az írónő is halálosan fontosnak tartja azokat az apró-cseprő pletyka- és házassági históriákat, melyeket leír. A nagy romantikusok színpompája mellett Jane Austen művészete teljesen színtelen; de benne van, amit a romantika nem ismert: az élet, az egyszerű praktikus élet nagy angol szeretete, Chaucer és Dickens életérzése.
52. oldal - Romantika (Magyar Szemle Társaság, 1929)




Shakespeare egyáltalán nem magában álló jelenség, csak a legnagyobb a nagyok között, a többiek működésének nagy összefoglalója, kinek hírneve a kisebbekét elhomályosította. Ami a többiekben nagy, mind Shakespeare-ben glorifikálódott.
29. oldal




Shakespeare életének egyszerűsége, prózaisága régóta arra csábította az embereket, hogy műveinek igazi szerzőjét nem benne, hanem egy kalandosabb, előkelőbb életű kortársában keressék. A legelterjedtebb feltevés az, mely lord Bacont jelöli meg a Shakespeare-drámák szerzőjéül; a legszellemesebb Bernard Shawé, aki szerint ezeket a darabokat nem William Shakespeare írta, hanem egy másik ember, aki ugyanakkor élt és szintén William Shakespeare-nek hívták.
18. oldal - XVI. század (Az angol renaissance) (Magyar Szemle Társaság, 1929)




Scott megteremtette a történelmi regény típusát, melyet azután egész Európa eltanult tőle; Shakespeare után ő az az angol író, aki legnagyobb hatással volt az egyetemes irodalomra. Regénytechnikájának alapelemei: a főszereplők költött személyek, a történelmi eszméket képviselő alakok csak mint epizód-alakok szerepelnek. Több párhuzamos esemény halad egymás mellett, hogy az elbeszélést a legérdekesebb résznél meg lehessen szakítani. Az elbeszélés centruma valami folklorisztikus mozzanat: monda, babona, mondává lett személy; ez az egész elbeszélésnek bizonyos realitás fölötti, enyhe misztikus ízt ad.
Scott regénytechnikáját el lehetett tanulni: de nem lehetett eltanulni legvonzóbb vonását, humorát; ez többé nem technika kérdése, hanem a kiválasztott nagy mesemondók kegyelemszerű öröksége, Isten ajándéka.
48-49. oldal - Romantika (Magyar Szemle Társaság, 1929)




Fegyvere a humor. A dickensi humor a valóság-ábrázolás specifikus fajtája. A valóság, amint mindennapi életünkben átéljük, voltaképpen nem humoros; de Dickens kiragad belőle egy részletet és azt olyan sokáig, olyan sok oldalról mutogatja, hogy nevetségessé válik, amint az ember arca eltorzul, ha nagyon sokáig nézi a tükörben.
53. oldal - Viktória kora (Magyar Szemle Társaság, 1929)




Alakjai szájába sohasem adott más igazságokat, mint amelyek az emberiség közkincsét alkották már az ő korában is és ezeket sem ő mondta, hanem az alakjai. Rejtett bölcseséget is hiába keresni sorai mögött; tudósok életüket töltötték Hamlet-magyarázással, de minden eredményük csak belemagyarázás volt, mert Hamlet nem akar többet jelenteni, mint amennyit szó szerint jelent: egy egyszeri tragédiát, aminek semmiféle tanulsága nincsen. Hogy Shakespeare drámái mögött mindegyre titokzatos és megmérhetetlen mélységeket érzünk, az nem azért van, mintha valami mélységes gondolat rejtőzködnék mögöttük, hanem azért, mert a tökéletes költői forma varázsa, a Shakespeare-darabok páratlan költőisége és drámaisága, feltárja előttünk, ködös sejtelemként, az emberi léleknek, önönmagunknak beláthatatlan mélységeit.
22. oldal
→ |
---|




Későbbi versei szerzőjéül már nem is önmagát vallotta; ezeket a verseket szerinte szellemek költötték és diktálták, ő csak leírta azokat.
44. oldal




Scott regénytechnikáját el lehetett tanulni: de nem lehetett eltanulni legvonzóbb vonását, humorát; ez többé nem technika kérdése, hanem a kiválasztott nagy mesemondók kegyelemszerű öröksége, Isten ajándéka.
49. oldal - Romantika (Magyar Szemle Társaság, 1929)




Wilde kedvenc kifejezési formája, a paradoxon, Angliában azóta sem ment ki a divatból.
63. oldal - Viktória kora (Magyar Szemle Társaság, 1929)
Említett könyvek
Hasonló könyvek címkék alapján
- Bill Bryson: Shakespeare 92% ·
Összehasonlítás - Gerald Durrell: Istenek kertje 94% ·
Összehasonlítás - Gerald Durrell: Állatkert a kastély körül 93% ·
Összehasonlítás - Gerald Durrell: Életem értelme 92% ·
Összehasonlítás - Gerald Durrell: Vadállatok bolondja 92% ·
Összehasonlítás - Stephen Hawking: Az idő rövid története 90% ·
Összehasonlítás - J. Baines – J. Málek: Az ókori Egyiptom atlasza 98% ·
Összehasonlítás - Gerald Durrell: A lehorgonyzott bárka 93% ·
Összehasonlítás - Richard Dawkins: A legnagyobb mutatvány 91% ·
Összehasonlítás - Katie Daynes: Hogyan látunk? 92% ·
Összehasonlítás