Szabó Imola Julianna versei, akárcsak prózakötetei, olyan érzékletes, szokatlan képzettársításokban gazdag nyelven íródtak, amely arról árulkodott, hogy szerzőjük tehetsége elsősorban költői jellegű. Mintha egy kisgyermek érzékenységét és gondolkodásmódját sikerült volna átmentenie a felnőttkorba, amelyben nincsenek bejáratott, elkoptatott sémák, minden új és meglepő. Olyan rejtett kapcsolatokat és hasonlóságokat fedez fel a dolgok között, amelyeket a felnőttek elől eltakar a megszokás. Ugyanakkor a versekben beszélő „lírai én” érzelemvilága nagyon is érett felnőttre vall: fontos és súlyos dolgokról beszél, születésről és halálról, anyaságról, érzelmi kapcsolatokról, a költészet nagy témáiról, de sohasem elcsépelten vagy érzelgősen, hanem a világra rácsodálkozó, gyermeki szemlélettel, ugyanakkor érett, fájdalmas megértéssel.
Ábrázolásmódja visszafogott, idegen tőle minden harsányság, versei néhol japán rajzokra vagy fények és árnyak foltjaiból összeálló pasztellképekre… (tovább)
Lakása van bennem 36 csillagozás
Eredeti megjelenés éve: 2019
Enciklopédia 1
Kedvencelte 1
Várólistára tette 16
Kívánságlistára tette 9
Kiemelt értékelések
Van az a prozódia, ami furcsává tesz bármit, legyen az tényleg furcsa vagy épp határeset – azt hiszem, ez a poétikai helyzet teszi igazán érdekessé Szabó Imola Julianna kötetét. Nem esik szét, bár minden oka megvolna rá. Vannak mindenféle jó témái, érthető és követhető koncepcionális témák mint mondjuk a testi öregedés és testi idegenség, vagy alkalmi témák, vagy kis hommage-darabok akár. És a szövegek, egyesével is elég különösek, de ahogy egyre csak folytatódik a versek vonulata, valahogy egyre kevésbé lényeges a prózai értelemben vett tartalmuk. Ez akár hathat mesterkéltnek is, vagy értelmetlennek akár. A szavak szerkesztése mégis eléggé meggyőző, hogy az embert valahogy sínen tartsa. Vagy mit csináljon. Vagyis: ez egy verseskötet, működik, bár nem feltétlen kéne működnie, és mégis.
Ez volt az első könyv, amit a szerzőtől olvastam-láttam* és már évek óta várólistámon volt.
* Láttam – ki is kell emelni, mert a grafika, a kötet finomsága maga egy külön élményt adott a versek mellett.
Nagyon személyes és fájdalmas témákat feldolgozó kötetről van szó, amelyben felvillanak képek családtagokról (és elveszítésükről), házasságról és bántalmazó kapcsolatról, anyaságról és a kötet utolsó két ciklusában – nénik és bácsik élettörténetéről.
Kevés vershez tudtam kapcsolódni, ezért is a 3 pont – de mindig nehéz szívvel értékelek valami ennyire személyeset – hogyan lehetne megítélni a másik ember feltárulkozását (legalábbis én így érzem ilyen ez a kötet)? Sehogy, ezért a 3 pont az olvasási élményemet tükrözi, azt hogy mennyire tudott megszólítani egy-egy téma.
Olvastam egy interjúban, hogy Szabó Imola Julianna „betű-és pixel-rakodómunkásként” határozza meg magát. Ebben a kötetben sikeresen teljesít: együtt dolgoztatja a szavakat és képeket. A költőnő saját illusztrációi remekül egészítik ki e különleges és letisztult versvilágot. Érzéslebegtetés – ez jut eszembe, amikor sorait olvasom. Pont ott, ahol a leginkább élni tud: az álomszerű és valóság határán.
Csodálatosak az illusztrációi, és nagyon szépek, finomak ezek a versek. Furcsán össze-, egybekapcsolódó metaforák, amolyan lírai titkosírás.
Születés-halál, tér-űr, teljesség-hiány, fekete-fehér, élet és elmúlás…
Szabó Imola Julianna Lakása van bennem aprócska, vékony verseskötete letisztult, majdhogynem minimalista könyv első ránézésre, így valami könnyedet és egyszerűen befogadhatót vártam, mint a haikuk vagy mint Simon Márton polaroidjai. Ez a kötet azonban ennél jóval több, tartalma sokszínű, súlyos és nagyon személyes. A verseket lapozgatva vallomásszerű, feltárulkozó szövegek kerül elénk, mintha naplótöredékeket olvasnánk, mintha valaki legbelsőbb gondolataiba láthatnánk bele, ahol a legegyszerűbb dolgok is túlmutatnak önmagunkon – minden más, többet, filozofikusabbat jelent, szimbólummá válik. Ebben a kötetben a születés, az anyaság, az érzelmi kapcsolatok, a halál, az öregkor lassú acetonszagú elmúlása, a testet felemésztő betegségek, a bántalmazó kapcsolatok brutalitása, a gyász és fájdalom szürkesége,a megfáradtság, az erőtlenség mind-mind szerepet kap a maga egyszerű, mégis összetett módján. Ezt az ambivalenciát pedig tökéletesen érzékelteti a magát betű- és pixelrakodómunkásnak valló szerző illusztrációja, mely a kép és szöveg különleges összhangja. Majdhogynem titkosírásszerű a kapcsolat, egyfajta izgalmas értelmezési játékot kap kézbe az olvasó, akit az erős szimbólumok sokasága (tojás, fa, levél, kéz, ház) vezet végig az értelmezés útján.
A könnyű olvasmánynak egyáltalán nem mondható kötet tehát olyan élettöredékeket, kimerevített pillanatokat mutat be, melyben az élet apró részletei új jelentést kapnak és így válhat például a kettétört tojásból kibillegtetett sárgája a válás szimbólumává.
Népszerű idézetek
más belefulladt volna már
a hirtelen jött csendbe
de ő csak ücsörgött
mint háborús képen
a túlélők
Biológia
a szülők
megörökölt belső szervek
sosem a szív
csak egy tüdő vagy vese
csupa páros szerv
de eggyel is
elboldogulsz
évekig
61. oldal
Egy vágással
a dédiben volt egy másik dédi
hol vékony hol csak éhes
de mindig félregombolt pongyolában
a dédi dédijében élt egy másik
akinek a férjét felakasztották
zsákjában szappan és széna
és a dédi dédijének a dédijében
ott lapult egy lány akit fiúnak hittem
szőke volt kicsit tejpöttyös rusnya
elindult volna keletre mert nyugatnak hitte
nem volt iránytűje csak a lába
a vérével kenték ki a házat
ne lakja többé senki
csak a dédi dédijének a dédije
a nyakig gombolt álruha
ne nyíljon többé ki
ne emlékezzen
a kislányra aki pengét nyelt
és néma maradt
65. oldal
Hasonló könyvek címkék alapján
- Romhányi József: Nagy szamárfül 96% ·
Összehasonlítás - Fodor Ákos: Addig is 96% ·
Összehasonlítás - Petri György: Összegyűjtött versek 97% ·
Összehasonlítás - Fodor Ákos: Buddha Weimarban 97% ·
Összehasonlítás - Röhrig Géza: Angyalvakond 97% ·
Összehasonlítás - Fodor Ákos: Gonghangok 96% ·
Összehasonlítás - Fodor Ákos: Még: mindig 96% ·
Összehasonlítás - Terék Anna: Háttal a napnak 95% ·
Összehasonlítás - Lelkünkből, szeretettel 97% ·
Összehasonlítás - Fodor Ákos: Dél után 95% ·
Összehasonlítás