Filmes ​könyv 36 csillagozás

Hogyan kommunikál a film?
Szabó Gábor: Filmes könyv Szabó Gábor: Filmes könyv

A magyar és a nemzetközi könyvkínálatban számos mű foglalkozik részint a fílmkészítés technikájával, részint a vizuális kommunikáció elméletével. Ám nincs olyan, amelyik olvasmányos, közérthető formában fogalmazná meg, milyen sajátos eszközökkel mesél el egy történetet a film. Ez a könyv arra vállalkozik, hogy egy európai filmművész és operatőr-tanár több évtizedes személyes tapasztalata alapján „értelmező szótárt” nyújtson filmkészítők és filmkedvelők számára annak érdekében, hogy közös nyelvet beszéljenek; hogy amit az egyikük mond, azt a másik úgy értse, ahogy a beszélőnek szándékában állt, és hogy ez a közös nyelv ne az utcai szleng – a film esetében a tömegtermelésből fakadó sztereotípiák – párszáz szavas szókincséből álljon.

>!
Magánkiadás, Budapest, 2018
272 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786150032375
>!
Ab Ovo, Budapest, 2002
158 oldal · keménytáblás · ISBN: 9639378070

Kedvencelte 4

Most olvassa 2

Várólistára tette 22

Kívánságlistára tette 34

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

lencsemate I>!
Szabó Gábor: Filmes könyv

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Újra el kellett olvasnom a szigorlatomra és revidiálnom kell eddigi álláspontomat: ez egy jó könyv, remek kiadás, remek stílus, közérthetőség, hasznosság. Nem is tudom, miért nem szerettem eddig. Több ilyen jellegű könyvet kellene írni filmes témákban, se nem túl filozófiai se nem túl technicista. Pont jó!

etothjudit I>!
Szabó Gábor: Filmes könyv

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Szabó Gábor könyve remekül összefoglalja mindazt, amit a filmek képi világáról tudni érdemes. Közérthetően enged betekintést az alap filmes definíciókba, és úgy magyarázza el azokat, hogy közben egyetlen pillanatig sem érezzük az erőltetett tanulás fájdalmát. A kötet leginkább a filmképek értelmezéséhez nyújt segítséget, a plántípusoktól a kameramozgásokon át a fény és kép viszonyát bemutatva vezet rá minket arra, hogy tulajdonképpen milyen nagy szükségünk van arra, hogy ebben a mozgóképekben hemzsegő világban néha értő szemekkel körülnézni.

Ri_ver>!
Szabó Gábor: Filmes könyv

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Alapos, tetszik hogy az angol kifejezéseket is megemlíti – így sokkal könnyebb volt összerakni azzal, amit már angolul tudok. Mindenképpen hasznos olvasmány akár csak érdekel a téma, akár komolyabban foglalkozik vele az ember.

tasiorsi>!
Szabó Gábor: Filmes könyv

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Alapos, de könnyen érthető. Már akkor is jó volt olvasni, mikor még csak érdekelt a téma, most meg az egyik „tankönyvem”.

1 hozzászólás
csartak P>!
Szabó Gábor: Filmes könyv

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Nem volt rossz, felcsíptem pár hasznos infót belőle. A konkrétum meg maradjon a képzeleté.

Turcsány_Torda>!
Szabó Gábor: Filmes könyv

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Remek könyv, tetszett a szerkezete, és a célját tökéletesen elérte: jól bemutatja, összefoglalja a filmes világ alapjait. Ami miatt levontam fél csillagot, mert kevés volt számomra benne a saját filmes tapasztalat, például egy plusz fejezet szólhatott volna egy nagyobb projektjéről A-tól Z-ig összefoglalva, egyéb tapasztalatokkal.


Népszerű idézetek

Turcsány_Torda>!

„A beállítások számának növekedése korunk filmnyelvének egyik jellemző tünette.”

nem írtam fel

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Turcsány_Torda>!

„Dolgoztam egyszer egy rendezővel, akivel még a forgatókönyv elemzése során kijelöltük a filmnek azokat a kulcspillanatait, amelyeket feltétlenül ki akartunk emelni egy-egy közelivel. A forgatás során pedig igyekeztünk önfegyelmet tartani, hogy máshol lehetőleg ne használjunk közelit. Ugyanis a lépten-nyomon használt közeli értéke egyre jobban devalválódik a filmen belül.”

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Turcsány_Torda>!

„…ismét arról van szó, mint az életben mindenütt: minden arányérzék kérdése.”

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Turcsány_Torda>!

„…ez épp olyan „feeling” alapú része a filmkészítésnek, mint ahogy egy zenész is az ösztöneire és az érzéseire hallgat, amikor játszik.”

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Turcsány_Torda>!

„Az egyetlen dolog, amit ilyenkor az operatőr tehet, az az, hogy felvétel előtt megpróbálja kikapcsolni a valóságot, függetleníteni magát az adott tértől és időtől, és igyekszik úgy nézni a kamerán át, mint annak a bizonyos filmnek az első mozinézője.”

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Turcsány_Torda>!

„Amikor feszültséget akarunk növelni, egyúttal arra is gondolnunk kell, hogy hol fogjuk majd oldani, csökkenteni. A nézőt ugyanúgy „le kell lazítanunk”, mint ahogyan a lovakat megjáratják a vágta után.”

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Turcsány_Torda>!

„Csak az a bökkenő, hogy minél inkább csak a krízispillanatokra csupaszítjuk a filmet, annál jelentéktelenebbek és érdektelenebbek lesznek ezek a kiemelt pillanatok.”

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?

Turcsány_Torda>!

„Ne próbáljon meg „könyvből főzni”, mert az soha nem lesz olyan utánozhatatlanul egyéni, mintha az érzéseit követné.”

Szabó Gábor: Filmes könyv Hogyan kommunikál a film?


Hasonló könyvek címkék alapján

Pentelényi László – Zentay Nóra Fanni (szerk.): JLG / JLG
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai
Tóbiás Áron (szerk.): Filmkönyvek könyve
Király Jenő: Mágikus mozi
Morsányi Bernadett: Egyedül szembejövet
Grunwalsky Ferenc: Levelek L&M-nek
Susan Sontag: A fényképezésről
Deres Kornélia: Képkalapács
Morsányi Bernadett: A sehány éves kisfiú és más (unalmas) történetek
Jeles András: Teremtés, lidércnyomás