Bár itthon nem ismert a sorozat, a Later már a harmadik könyv, amelyet Stephen King a Hard Case Crime számára írt. A ’40-es, ’50-es évek detektívregényeinek stílusát idéző új könyvek és a régiek (pl. Lawrence Block, Ed McBain, Robert Bloch, sőt akár Michael Chrichton műveinek) újrakiadásai 2004 éve jelennek meg Amerikában egy sikeres szériában, amely immár több mint 150 kötetnél jár. Nálunk a kiadó nemigen különbözteti meg őket a többi King-regénytől, pedig rögtön érthetőbb és befogadhatóbb lenne minden ilyen King-mű a Hard Case Crime ’50-es, ’60-as évek ponyváit idéző, kihívóan öltözött nőket és bűntényeket vagy azokra utaló helyzeteket ábrázoló festményekkel operáló borítóival. Az első könyv, amit King a HCC számára írt, a fiatal lányt egy régi történettel szórakoztató és tanító két öreg antisztorija volt (A Coloradói kölyök), amelyben az öregek egy régi, valós halálesethez tartozó rejtély részleteiről meséltek, és az eset csak kimondatlanul tartalmazta akár csak nyomát is a természetfölöttinek (a King-féle verzióra a tökéletes megfejtést a Setét torony világa jelenti). A Joyland is egy régi nyárról beszél, és bár műfaját tekintve talán kísértettörténetnek is nevezhető, igazából sokkal inkább hősünk felnőtté válásának története.
Az alap hozzávalók máris megvannak a harmadik könyvhöz: némi nosztalgia hatja át a történetet, mivel ezúttal is visszaemlékezésről van szó, bűnügy van bőven, és bár rögtön az első oldaltól kezdve hangoztatja, hogy ez egy horrortörténet – aminek azért eleget is tesz, így talán itthoni szemmel ez fog a legkevésbé kilógni a „szokásos” Kingek sorából –, valójában ez sem más, mint a főszereplő-narrátor felnőtté válásának története.
Mennyire horrorisztikus a Later? Mint már a fülszövegből, illetve az első oldalakon kiderül – így nem mondhatjuk ezt spoilernek –, hősünk látja a halottakat, nagyjából Hatodik érzék-módra. És a könyvben akad is pár halott, akit láthat. Ám ha egy jövőbeli film-adaptáció igazi, rettegős horrorfilmet kreál ebből, akkor nagyon el fognak tolódni a hangsúlyok. Persze, ötven év szakmai tapasztalatával King már kirázza a kisujjából a szétroncsolt fejű, hősünkkel kommunikáló áldozatokat, de az esetek elsöprő többségében egyáltalán nem szándéka ezzel megrémiszteni az olvasóját. Sőt, talán hetven fölött már jobban érdekli az, milyen érzés lehet meghalni, és talán nyugtatja is magát – nem olyan rémisztő, mint amilyennek gyerekkorban tűnt. Persze azért a nem fekete-fehér szereplők mellett felsejlik az igazi természetfölötti Gonosz is a történetben (és mosolyogva ismerhetjük fel egy klasszikus King-mű egy bizonyos elemét), de mégsem ez a lényeg.
A lényeg a felnőtté válás sztorija, és ahogy már az Álom doktorban is, ez elsősorban a démonainkkal való megküzdésről, illetve annak belátásáról szól, hogy inkább csak uralni, elzárni tudjuk őket, mint örökre elpusztítani (ahogy azt már a nyolcvanas években, a Tortúrában is pedzegette). És bár hangoztatja hősünk, hogy ez egy horrortörténet, nem tudni, hogy ezt a HCC olvasóinak szánja, tájékoztatásul, hogy nem sima krimit olvashatnak, vagy terelésként, esetleg az ifjú narrátor szemszöge miatt nem mondja ki, de az igazi horrort nem a beszélő halottak jelentik. Ott vannak a valós szörnyűségek – emberi gonoszság és erőszak, néha akár látszólag a történethez szorosan nem is kapcsolódó módon, szeretteink halála, és a mindennapi élet rémségei, amelyekkel főként az anyjának kell szembenéznie nap mint nap. Érdekes módon az anya figurája végig a háttérben marad, miközben ő éli meg a legkomolyabb és legvalósabb drámákat. Az ő és hősünk kapcsolata viszont emberi, jól elkapott pillanatokban jelenik meg mindvégig (és a harmadik főszereplő figurája sem kevésbé érdekes). És ahogy az Kingnél talán nem is olyan ritka, még arra is jut lehetőség, hogy írónk elemezgesse kicsit az író-szerkesztő viszonyt és közös munkájuk hatását a megjelenő művekre, illetve egyéb, a nők sorsát érintő régi és új kedvenc témáit is pedzegesse.
Bár nem hosszú, mindvégig fordulatos, élvezetes olvasmány a Later, még ha a kilencvenes évek óta már-már szokatlannak is nevezhető, mennyire pörög a történet. Ennek talán van hátránya is (néha kicsit több kifejtés, kevésbé rohanó mesélés akár elkélhetett volna), de cserébe mindvégig szórakoztató, tartalmas regényről van szó, amelyet az olvasó legszívesebben egy ültő helyében elfogyasztana.