Mint a címe is sejteti, a Koccanás kiindulópontja az, hogy – a főváros egy forgalmas helyén – egy autó belemegy egy másikba. Ez az elemi esemény láncreakciót indít el, autók sora koccan egymáshoz, és majdnem egy egész napra megbénul a forgalom. Spiró ezzel a helyzettel a dramaturgia egy alapképletét alkalmazza nagyon életszerű módon: sok különféle embert összehozni egy – elhagyhatatlan – helyen, s így mintegy természettudományos módszerrel megteremteni egy olyan kísérleti szituációt, amelyben tisztán figyelhetők meg a törvényszerű reakciók. Az autósok kiszállnak kocsijukból és kapcsolatokba lépnek egymással, az ott lakók természetes módon ugyancsak belépnek a történésbe, sőt egyre újabb szereplők és embercsoportok keverednek véletlenül arra, s kerülnek így bele a szituációba, és ez a folyamat a darab előre haladtával egyre abszurdabbá válik. A mű egyszersmind a jellegzetes embertípusokat, életstratégiákat, érvényesülési módokat és viselkedésformákat – a mai magyar élet… (tovább)
Koccanás 72 csillagozás

Eredeti megjelenés éve: 2004
Enciklopédia 8
Helyszínek népszerűség szerint
Kedvencelte 9
Várólistára tette 44
Kívánságlistára tette 26
Kölcsönkérné 1

Kiemelt értékelések


Monty Python vonnegut-i fekete humorba csomagolva. Spiró leszedi a keresztvizet mindenkiről: a hungarikumról, a vállalkozókról, a turistákról, a térítőkről, a skinheadekről, a lapos föld elméletről, az üres stadionokról, a rendőrökről, és még sorolhatnám… Már 2004-ben írt a menekültekről és a vegzált hajléktalanokról, aktuálisabb nem is lehetne. Napjaink összes morbidsága megjelenik benne töményen egybeöntve. Óriási társadalmi tükör. De persze görbe. Rólunk, nagyon rólunk… és nyilván nagyon görbe. Olyannyira, hogy már tán igaz is.


Nem emlékszem pontosan, hogy egy Cortázar- vagy egy Carpentier-novelláskötetben olvastam közben @akire kisegített: Cortázar. l. hozzászólások egy hasonló témájú novellát. A kötet egyik legsikerültebb darabja volt. Feltétlenül fel kell kutatnom, most már emiatt a dráma miatt is érdekel.
Maga a megragadott pillanat rendkívül érdekes: a hétköznapok rohanását megállító, a rutinból kizökkentő, egyféle próbahelyzet. Mi történik, ha pár óra erejéig nem kell semmit tenni, csak várakozni? Mihez kezdünk magunkkal és embertársainkkal a kezdeti sokk utáni higgadtabb percekben? Spiró drámájában a felvonuló, többnyire karikírozott, néha már-már szélsőségesen túlfeszített figurák/típusok révén maga a társadalom mutatkozik be, és – legalábbis én úgy érzem – egyszerre veszi górcső alá, remek kritikai éllel a hétköznapok gondolkodás- és viselkedésmintáit, valamint a kialakult, banalitása ellenére rendkívüli helyzetből adódó lehetséges magatartásformákat. Nemcsak azt látjuk, ami van, hanem azt is, ami esetleg lehetne, ha néha lelassulnánk.
Talán ezért is érzi úgy több szereplő: szinte jó, hogy le kell állni, nem lehet tovább menni – kellemes. Van idő végiggondolni dolgokat, van idő túllépni a külsőségeken, sztereotípiákon (l. Férfi és Nő), lehetőség van jó időben friss elmével tőzsdézni – és kaszálni (l. Rövidnadrágos). Lehet picit jobban figyelni egymásra – mintegy szimbiózisban élni, békésen, egymás mellett egy padon (l. Rövidnadrágos és Hajléktalan). És így tovább. Persze nem ennyire idilli a helyzet, főként a Vállakozó üzletelése, talpraesettsége, ugyanakkor mohó és gátlástalan nyerészkedési vágya homályosítja el az itt-ott talán ideig-óráig felcsillanó pozitívumokat. Senki nem maradhat ki a vállalkozásból, megy a munka, mint egy termelési regényben, mindenki behódol, sőt úgy érzi, ő maga is nyer az üzleten. És jönnek a szereplők, egyre többen, kaotikusan kavargó forgatagban, mozaikdarabkák egy széthullott, valódi kommunikációra képtelen világban – Rendőr és csalódott Tüntető, szappanoperákra és kevésbé a csemetéire figyelő Kismama, Térítő és Bőrfejű, gyökereket kereső érzelmes Turista és botcsinálta, cinikus Idegenvezető, fogy a sör, a kóla, a lángos… És ismét beindul a gépezet, rohanunk megint, még helyben toporogva és várakozva is. Tragikomédia. Egyenes út a csőd felé. Naivitás volna azt hinni, abban reménykedni, hogy egy ilyen pillanat, a hétköznapi időnk látszólagos megállása, mobiljaink elhallgatása valamit képes volna megváltoztatni. Egy kis (na jó, nagyobb) koccanás, semmi több, immunisak vagyunk már erre is, minden megy tovább.


Spiró György nagyon tudja, hogyan kell színpadi művet írni olyan mindennapi, szinte banális helyzetből, ami a címe lett a darabnak.
Azt hihetnénk, hogy az autósok csak trágár kifejezéseket vagdosnak egymás fejéhez, de hát ez egyáltalán nem így van. (Ellenpéldául – vagy inkább elrettentésképpen érdemes felfigyelnünk a babakocsikat tologató kismamák szókincsére. Is.)
A két felvonásos komédia jelenetről jelenetre bizonyítja be azt, hogy ez a talán nem is annyira véletlen összekoccanás-verődés az egymást is segítő, de a maguk hasznát sem figyelmen kívül hagyó alakokat igen hamar „jól működő”, szervezett kis magyar (pornográf…) társasággá = társadalommá képes – még ha csak órákra is – változtatni.
Eléggé aktuális látlelet ez a fanyar fricska – írom úgy, hogy nem vagyok tagja az autós társadalomnak…
De a jelző nélkülinek igen.


Golding és Crusoe uraknak üzenem, hogy már nem kell az embereket holmi szigetekre száműzni, a modern kor vívmányainak köszönhetően egy nagyméretű dugó is megteszi, ha az emberi viselkedést kell tanulmányozni szükséghelyzetben.
Könnyű a mai (Sp)íróknak (@VERDI szójátékát tulajdonítottam el) íróknak, ha társadalomkritikáról van szó. Egy hétköznapi helyzet elég: dugó van, és mindenki sietne. Mit csinál az Ember?
Először felméri az őt ért kárt, szentségel, másokat okol, esetleg pánikol. Ahogy múlik az idő, egyre idegesebb, türelmetlenebb. Aztán átlépi a holtpontot, viszonylag gyorsan lecsillapodik rájön, hogyan kovácsolhat előnyt a hátrányból.
Nem kell félteni az Embert: a jég hátán is megél. Mindig akad valaki vagy valami, akiből, amiből hasznot lehet húzni. Az Ember megtalálja a kiskapukat, és ügyesen átbújik rajtuk. Egy-egy karakter több millió másikat jelképez. Vállalkozókból, Hajléktalanokból, Munkásokból, bugyuta szappanoperákat néző Kismamákból áll a világ, no és persze Nőkből és Férfiakból, olyanokból, mint akik itt láthatóak.
Több van ebben a Koccanásban, mint azt az ember elsőre gondolná. Nem csak fogyasztói társadalom kritikája ez. Röviden számomra ez a hiteltelenség tragikomédiája volt.
A nő nem bízhat a férfiben, a férfi sem a nőben, az eladó a vásárlóban, a vásárló az eladóban, senki sem a rendőrökben, a szektákban, a rádióban. Ember csalódik az emberben, és ezt szinte mint természetes állapotot fogjuk fel és fogadjuk el.
És amikor ilyeneket olvasunk, mint a Koccanás, rázzuk a fejünket, hogy én ugyan nem, de ha mégis, akkor meg a társadalom a hibás, meg hát ugye a szomszéd is lopja az áramot…
Ez csillagos ötös, szórakoztató és elgondolkodtató volt egyben, köszönöm az ajánlást, @szellőcske !


Nem láttam sem a filmet, sem a színdarabot, de a könyv alapján feltétlenül meg kell néznem mindkettőt. Elgondolkodtató történet. Egy kritikát olvashattam társadalmunkról, az emberekről, a viselkedésükről. Tragikomédia. Láthatjuk, hogy mit hoz ki az emberekből egy váratlan helyzet. Majd a megoldás után megy minden a régiben.


Hétköznapi szituáció, ahol véletlenszerűen kerül össze sok különböző személyiség. A kezdeti feszültséget lassan felváltja egy kvázi idilli állapot, ami fokozatosan szinte szürreális jelenetbe megy át, hogy a különös helyzet megszűntével mindenki visszaálljon az eredeti állapotba, mintha mi sem történt volna és nem ismernék egymást. Nagyon jól felépített, látványos ívű komédia, ami már-már a groteszk határát súrolja.


Igazi tragikomédia, sokszor nem tudja az ember, nevessen-e vagy sírjon. A vége várható volt, mégis elszomorított… Sokszor viszont hangosan felnevettem rajta, voltak nagyon jól sikerült dialógusok (az én kedvencem is a vállalkozó neje volt). Érdemes lenne megnézni a színházban, nagyon oda való.


Tényleg abszolúte megmutatja, hogy milyenek is vagyunk mi, az emberek Magyarországon, a kép persze nem túl szép. De szerintem akárki eltöltene egy kis időt egy tömegközlekedési járművőn egy sima dugóban, hasonlót tapasztalna…
A fél csillag levonás azért, mert nekem néha már erőltetettnek tűnt, hogy őt is, őt is, meg őt is bele kell rakni a karakterek közé, mert TIPIKUS, csak ettől már néha sablonos lett, de tényleg csak ritkán volt ilyen érzésem.
Népszerű idézetek




RÖVIDNADRÁGOS Van szakmád?
HAJLÉKTALAN Hómlessz vagyok, tisztelettel. – Te meg, így zokni nélkül… Egy új Einstein akarsz lenni?
RÖVIDNADRÁGOS Inkább Erdős Pál lennék.
HAJLÉKTALAN Arról a fasziról nem hallottam. Pedig olvasok én, eldobálják a lapokat, én meg olvasom… Most télen kint a picsába kidobtak egy teljes könyvtárat, kerületit, sok ezer kötet, azt tüzelték, nekem is hagytak, jó meleg lett tőle… Azokból is olvasgattam… Elolvastam egy háromkötetest félig, jó is volt, a címét nem tudom, mert pont az első kötet nem volt meg hozzá… De így is lehetett érteni, vissza lehetett következtetni, szerintem minden első kötet tök fölösleges…
37. oldal




Mozgó koporsókba vagyunk zárva, a fél életünket ezekben töltjük, száguldunk, mint a veszett fene, azt se tudjuk merre járunk, az nem is igazi látvány, amit menet közben nézünk, az egyáltalán nem is olyan a valóságban… Magánzárkák száguldoznak milliószámra… Néha összeütköznek, folyik a vér, aztán, mintha mi se történt volna… (Felnevet.) Kimutatták, hogy Amerikában egy órát autóznak átlagban a munkahelyükre, hatvan mérföldet… Afrikában meg átlagban egy órát futnak, huszonkét kilométert… És arányosan ugyanannyiba kerül nekik az energia, amit felhasználnak hozzá… Ezt hívják fejlődésnek. (Csönd.)
30. oldal, Scolar Kiadó, Budapest, 2010.




RÖVIDNADRÁGOS Még sose fagytál meg?
HAJLÉKTALAN Eddig nem sikerült. (Köhög.) De tébécém, az van nekem. Kimutatták, egy mozgó micsodával, busszal… Ígértek ingyencigit, úgyhogy sokan mentünk… Na és akkor megszűrtek minket, úgy a harmada tébécés volt, én is, és mindenki kapott két paklival… Kedvesek voltak, tényleg… Kár, hogy nincs ilyen havonta.
RÖVIDNADRÁGOS Az öregek nem félnek, hogy elkapják?
HAJLÉKTALAN Én mondtam nekik, de a néni csak legyintett… Aszonta, átélt ő már két világháborút, két forradalmat, két áttelepítést, egy kitelepítést, egy államosítást, egy békekölcsönt, egy privatizációt, egy hiperinflációt, meg a mostani lassút… Ezeket már nehéz megrémiszteni…
36-37. oldal




NŐ Maguk mi ellen tiltakoznak?
EGYIK Felemelték az autópályadíjat, azóta rajtunk megy keresztül az egész kamionforgalom, a főutcán…
MÁSIK Dübörögnek éjjel-nappal… megrogytak a házak… Nem lehet lélegezni…
HARMADIK Több mint egy éve tiltakozunk, beadványokat irkálunk, semmi…
MÁSIK Le vannak fizetve, a helyi vezetők…
HARMADIK Csak hát nem lehet leváltani őket… Be vannak betonozva… Négyévente fizetik a nagyfröccsöt a népnek, azok meg rájuk szavaznak…
97. oldal




RÖVIDNADRÁGOS
Az öregek nem félnek, hogy elkapják?
HAJLÉKTALAN
Én mondtam nekik, de a néni csak legyintett… Aszonta, átélt ő már két világháborút, két forradalmat, két áttelepítést, egy kitelepítést, egy államosítást, egy békekölcsönt, egy privatizációt, egy hiperinflációt, meg a mostani lassút… Ezeket már nehéz megrémiszteni…
37. oldal




FÉRFI
Van egy barátom… Volt egy barátom… Ő mondta, hogy ez az ország, ez csodálatos hely, mert itt még mindig béke van… Utálta az egészet, mégis ezt hajtogatta… Saját magának, biztatásul… De igaza volt… Még nem kell menekülni… (Csönd.)
52. oldal




Népliget!… Kiskoromba, mikor először hallottam, úgy képzeltem, hogy elvetik a magot, és az emberek kinőnek, mint a fák… A Népligetben nől a nép!
Hasonló könyvek címkék alapján
- Térey János: Asztalizene 82% ·
Összehasonlítás - Vecsei H. Miklós: Mondjad, Atikám! 92% ·
Összehasonlítás - Szabó Magda: A macskák szerdája 91% ·
Összehasonlítás - Hamvai Kornél: Hóhérok hava ·
Összehasonlítás - Nádas Péter: Szirénének ·
Összehasonlítás - Göncz Árpád: Kristályrács ·
Összehasonlítás - Bereményi Géza: Az arany ára ·
Összehasonlítás - Nádas Péter: Drámák 82% ·
Összehasonlítás - Pintér Béla: Újabb drámák 98% ·
Összehasonlítás - Parti Nagy Lajos: Molière-átiratok 97% ·
Összehasonlítás