Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.
A halálos betegség 5 csillagozás
Kierkegaard egy kései művében tehát egy olyan elemzést fogalmaz meg, amely minden addigi egzisztenciál-probléma meghatározásán túllép. Ez a halála előtt hat évvel megjelent A halálos betegség (Sygdomen til Døden) című írása. Az ezzel kapcsolatos első gondolatai már egy évvel korábban megfogalmazódnak, és Kierkegaard, a műhöz tartozóan, mintegy azt követően három beszédet is megírt, és négy hónappal a könyv megjelenése után megjelenésre le is adott. A halálos betegséget többen Kierkegaard fő művének tekintik. Így például Walter Schulz vagy Heimbüchel, sőt Arne Grøn szerint itt nem csupán Kierkegaard fő művéről, hanem a XIX. századnak – filozófiai és teológiai oldalról szemlélve – az egyik legfontosabb értekezéséről van szó. Jelen esetben egy olyan kérdés taglalásáról, amely a legmélyebben érinti az embert, és ezért Kierkegaard önanalízisének is legszervesebb részét képezi. Ugyanakkor egyben ez egy kordiagnózis is, amely, ha nem is foglalkozik az akkori forradalmi eseményekkel,… (tovább)
Várólistára tette 9
Kívánságlistára tette 10

Kiemelt értékelések
Népszerű idézetek




Még az is, ami emberi értelemben a lehető legszebb és leginkább szeretetreméltó, a fiatal nő bája, ami csupa béke, harmónia és öröm: még az is kétségbeesés. Az ilyesmi ugyanis boldogság, a boldogság pedig nem szellemi kategória, és mélyen, egészen mélyen bent, a boldogság legtitkosabb rejtett zugának mélyén, ott is ott lakik a szorongás, amely nem más, mint a kétségbeesés; nagyon szívesen venné, ha odabent maradhatna, hiszen az a legkedveltebb, legvágyottabb tartózkodási helye: a boldogság mélye. Illuzórikus biztonsága és nyugalma ellenére minden közvetlensége szorongás, méghozzá egészen következetesen legtöbbször a semmitől való szorongás; a valóság szörnyűségének legrémisztőbb leírásával sem lehet úgy megfélemlíteni a közvetlenséget, mint a reflexió kiszámított, alattomosan, csaknem hanyagul odavetett, valami meghatározatlan dologra vonatkozó célzásával, egy fél szóval, igen, a közvetlenséget azzal lehet a legjobban megfélemlíteni, hogy ravaszul megvádolják: biztosan tudja, miről van szó. Mert a közvetlenség minden bizonnyal nem tudja; de a reflexió sosem fog be olyan biztosan valakit, mint amikor a hurkot a semmiből fonja; és a reflexió sosem annyira önmaga, mint amikor ő – semmi. Rendkívüli reflexióra, vagy pontosabban rendkívüli hitre van szükség ahhoz, hogy a semmi reflexióját, vagyis a végtelen reflexiót kibírjuk.
Hasonló könyvek címkék alapján
- Szeberényi Lajos Zsigmond: Kierkegaard élete és munkái ·
Összehasonlítás - Gyenge Zoltán: Kierkegaard és a német idealizmus ·
Összehasonlítás - Tavaszy Sándor: Kierkegaard személyisége és gondolkodása ·
Összehasonlítás - Nagy András (szerk.): Kierkegaard Budapesten ·
Összehasonlítás - Gyenge Zoltán (szerk.): Søren Kierkegaard – A jelenkor kritikája ·
Összehasonlítás - Farkas Szilárd: Søren Aabye Kierkegaard magyar nyelvű recepciója az 1930-as években ·
Összehasonlítás - Balázs Sándor: Tavaszy Sándor filozófiája ·
Összehasonlítás - Irvin D. Yalom: A Schopenhauer-terápia 89% ·
Összehasonlítás - Ayn Rand: Az ősforrás 88% ·
Összehasonlítás - Alexandre Dumas – Jean-Paul Sartre: Kean, a színész 94% ·
Összehasonlítás