Hazatérésem ​naplója 14 csillagozás

Sławomir Mrożek: Hazatérésem naplója Sławomir Mrożek: Hazatérésem naplója

Örökké ​élni nem muszáj.

„Rancho La Epifania, 1996. április 13.
Három nappal ezelőtt, reggelizés közben Susana elmesélte, hogyan is volt az pontosabban, amikor előző nap Mexikóvárosba látogatott.
-Ha akarod -mondom erre-, visszamegyünk Európába. Párizs vagy Krakkó, válassz!
-Krakkó – felelte gondolkodás nélkül.
És ilyen egyszerűen, egy pillanat alatt eldőlt további sorsunk. Főleg az enyém. Mert visszamegyek Krakkóba. Harminchárom évi emigráció után – pontosan az életem fele –, ugyanis 1963. április 6-án távoztam Lengyelországból. Az, hogy naplót írjak hazatérésemről, fél órával ezelőtt jutott eszembe, fent a toronyban.”

A „Hazatérésem naplója” 1996 áprilisa és 1999 augusztusa között készült feljegyzéseket, tárcákat, naplójegyzeteket tartalmaz, egymástól időben és térben távol szerzett tapasztalatokat összegez. Tizenhét írás Mexikóban született, a többi zömmel Krakkóban. Bölcs és humoros látleletet kapunk a mai nem túlságosan vonzó világról –… (tovább)

Eredeti cím: Dziennik powrotu

>!
Európa, Budapest, 2012
256 oldal · ISBN: 9789630795203 · Fordította: Murányi Beatrix
>!
Európa, Budapest, 2004
240 oldal · keménytáblás · ISBN: 9630775700 · Fordította: Murányi Beatrix

Kedvencelte 3

Most olvassa 3

Várólistára tette 16

Kívánságlistára tette 5


Kiemelt értékelések

odivne>!
Sławomir Mrożek: Hazatérésem naplója

Szeretem azt a fajta humort, amelyet Mrozek képvisel. Irónia, szarkazmus bőven akad benne. De ha jobban belegondolunk, sok-sok tapasztalat, fájdalom és főleg szeretet van az írásokban. Úgy látszik, a világon mindenütt az egyformaság uralkodik. Csak némelyik helyen hangsúlyosabb az udvariasság, ami erőszakossággal társul, máshol inkább a háttérakciók a jellemzőek.
A mexikói birtokról Lengyelországba hazatérő szerző nem azt kapta, amire számított. A szépen elgondolt eszméket nem tudták maradéktalanul megvalósítani az 1990-es években sem. Sőt… Mintha rossz útra tévedt volna az egész.
Mindezt fájó szívvel veszi tudomásul, sokszor nem a legfinomabb eszközökkel hívja fel a hiányosságokra a figyelmet. Sorain a sok humor ellenére áthallatszik a keserűség és a lemondás. Kiváló példa erre az Ember c. tárcája.
Új szerző és könyv került a kedvenceim közé.

>!
Európa, Budapest, 2012
256 oldal · ISBN: 9789630795203 · Fordította: Murányi Beatrix
vargarockzsolt>!
Sławomir Mrożek: Hazatérésem naplója

Nagyon jó stílusban ír, és szellemesen, de a politikai gondolataival és a kultúrpesszimizmusával nem értek egyet. Szerintem nagyon látszik rajta, hogy megöregedett.

3 hozzászólás
Baracz_Kornél>!
Sławomir Mrożek: Hazatérésem naplója

Aki nem ismeri Mrozeket, az azonnal szerezze be valamelyik novelláskötetét (A zsiráf, Zuhanás közben). Az ember körülbelül a lengyel Örkény, de személyesen az ő stílusa nekem mindig egy picit jobban bejött. Mrozek az, aki mindig meg tudott nevettetni, akárhányszor olvastam.

Aztán jött ez a könyv, aminek úgy kezdtem neki, hogy na ismét irány groteszk fanyar, kritikus, de kellően derűs világa. Mrozek naplószerű elbeszélésében tévelyeg a gondolatai között a rendszerváltás miatti hazatérése közben. És nincs derű, nincs groteszt, csak Mrozek világa van. A kritikus szemlélet megmaradt, de már maga se tudja, hogy mivel szemben.

Mint egy gyerekkori bűvész, aki egyszer úgy dönt, eljött az idő és leleplezi, hogy egyik trükkje se volt csoda. Az írói óriás akire mindeddig felnéztem most egy megfáradt öregember, aki nem találja magát az új világrendben és keresi a választ, hol csúszott ő maga és úgy általánosságban ez az egész félre.

Mrozek ismerete nélkül nem hiszem, hogy túl érdekes könyv lenne, de ha te is szereted, érdemes kipróbálni, milyen egy irodalmi hidegzuhany.


Népszerű idézetek

odivne>!

Akkor hát mitől félnek annyira a lengyelek? Mert kétségkívül félnek, mindannyian együtt és mindenki külön-külön, változatos árnyalatokban és fokozatokban, a bizonytalanságtól az aggodalomig, a rettegéstől a pánikig…
Nos, a lengyelek önmaguktól és egymástól félnek. És jogosan félnek, tehát én is félek.

odivne>!

Modern világban élünk, vagyis a manipuláció világában. A régi jó erőszak köszöni, jól van, mint az események itt-ott tanúsítják, és egyre jobban lesz, de a manipuláció, az egyenesen remekül van, még ott is, sőt talán elsősorban ott, ahol az erőszak még nem érvényesítette ősi jogait.

odivne>!

A modern manipuláció a modern korral együtt született a 19. század elején, amikor a waterlooi ütközet és a bécsi kongresszus végleg lezárta a forradalmi-napóleoni korszakot…Születésekor a Reklám nevet kapta. Milyen ártatlan volt akkor ez a csecsemő.

odivne>!

Amint a Reklám növekedett, különféle neveket vett fel. Lenin úgy nevezte, a tömegek öntudatra ébresztése. Elleste tőle Hitler, a kis ravasz, de ő egyszerűen propagandának hívta. Ma kifinomult és tudományos nevei vannak: publicity, kommunikációelmélet, szociotechnika…Ma már nem csak kalocsnikat és eszméket adnak el. Embereket is eladnak, nagyban és darabra.

odivne>!

„Az ember az, amit olvas.” (Joszif Brodszkij, Tárcák)
„Az ember az, amit néz.” (Joszif Brodszkij, uo.)
A többség semmit nem olvas, és egymást nézi.

odivne>!

Némi erőfeszítéssel megjátszhatod magad előtt, hogy nem létezel. Mégpedig a képzelet segítségével, amely elképzeli, hogy ő nincs.

odivne>!

… megjegyzem, hogy a kém- és egyéb műholdak szünet nélkül fényképeznek bennünket, nem tudom, hogy a földgolyó minden négyzetcentiméterét lefotózzák-e minden percben, de sose lehet tudni, hogy nem éppen azt-e, ahol a körmünk látható, mellyel az orrunkat vakarjuk. Mindenesetre azt ajánlom, tartsuk mindig tisztán a körmünket.

pelika_Bp >!

Jelenleg mindent szeretek, ami él, és nem ember.

26. oldal

pelika_Bp >!

Erasmo derék fiú, de olyan, mint itt mindenki, átlagosan álmatag, közelebb áll a növényi vegetációhoz, mint az emberihez.

47. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Andrzej Szczypiorski: A szép Seidenmanné
Kádas Mária: Kurgáni napló
Ryszard Kapuściński: Golyózáporban Angola földjén
Czesław Miłosz: Az Ulro országa
Jan Himilsbach: Fusimunka
Władysław Terlecki: Pihenj meg futás után
Karol Sauerland: Együtt egyedül
Witold Gombrowicz: Napló (1953-1956)
Fahidi Éva: A Dolgok Lelke
Lucinda Riley – Harry Whittaker: Atlas