A ​zen iránytűje 15 csillagozás

Seung Sahn: A zen iránytűje Seung Sahn: A zen iránytűje

És ​vajon mi a zen buddhizmus?
A zen sohasem beszél abszolútumokról, vagy az ellentét világról. Nem próbálja megmagyarázni az ürességet, az igazságot, vagy a teljes világot. A zen gyakorlás sohasem magyaráz meg semmit. A zen egyszerűen rámutat közvetlenül az elménkre, igazi önmagunkra, mégpedig úgy, hogy közvetlenül elérhessük a megvilágosodást, és segíthessünk minden lénynek.
Így a zenben nincs hangsúly sem a nyelven, sem a tanuláson – a zenben egyszerűen a meditáció gyakorlása van. A zen tanítás sohasem vizsgálja az ellentét világot, sohasem vizsgálja az abszolútumot és sohasem beszél a teljes világról.
Mindene zen tanítás egyszerűen az elmédre mutat, éppen ebben a pillanatban.
Mit csinálsz most?
A zen tanítás mindig visszavisz bennünket oda, amit „pillanat világnak” nevezhetünk. Ez a pillanat nagyon fontos. Egy pillanatban benne van minden. A pillanatban végtelen idő és végtelen tér van. A pillanatban az igaz út van, az igazság van és a helyes élet… (tovább)

Megjelent Zen iránytű címmel is.

Eredeti cím: The Compass of Zen

Eredeti megjelenés éve: 1997

Tartalomjegyzék

>!
Cartaphilus, Budapest, 2009
428 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789632660486 · Fordította: Fórizs László

Enciklopédia 10


Kedvencelte 2

Most olvassa 7

Várólistára tette 25

Kívánságlistára tette 36

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

>!
banyek
Seung Sahn: A zen iránytűje

Rettentően tiszta és jó könyv.
Sok mindent segített megérteni.

>!
shunyata
Seung Sahn: A zen iránytűje

A zen a szavakon túli tanítást közvetíti. Volt benne pár érdekes gondolat, de ezeket csak az tudja igazán érteni/értékelni, aki valóban gyakorolja is a zazent. Helyenként valóban humoros.

>!
Quator
Seung Sahn: A zen iránytűje

Seung Sahn könyve letisztultan és sallangoktól mentesen elmagyarázza a buddhizmus lényegét és főbb irányzatait. Számomra az ahogy ír nagyon érthető és olvasmányos. Érdekesség, hogy magát a könyvet nem ő írta úgy tudom, hanem a tanítványai szerkesztették össze Sahn elhangzott beszédeiből, de ez a könyv minőségét nem befolyásolja, sőt nem is érződik rajta, egységes szerkezetű a könyv, amiből meg lehet érteni a buddhizmust, legalábbis bevezetésnek mindenképpen alkalmas, és jobban el tudja magyarázni a szerző a lényeget, mint sok nyugati szerző. Érdemes forgatni, mert sok bölcsességet megoszt, ami mindenki életére pozitívan hathat, még akkor is, ha önmagában csak elméletben érdekli a témakör.

>!
tsabeeka
Seung Sahn: A zen iránytűje

Csíkszentmihályi flow-ja buddhista módra. (Bár ez az összefüggés valószínűleg fordítva, vagy legalábbis keresztül-kasul áll fenn.)


Népszerű idézetek

>!
Jeffi SP

A zennek nagyon egyszerű és közvetlen a tanítási stílusa. A zen azt jelenti, hogy ha meg akarod érteni, mi a görögdinnye, akkor kezedbe veszel egy görögdinnyét, fogsz egy kést, és felvágod vele. Ezután szádba veszel egy darabot – hamm! Tiéd tapasztalás. Se szavak, se beszéd, se könyvek, se tanulás nem juttathatnak el erre a pontra. Még ha száz könyvet olvasnál is a görögdinnyéről, és száz előadást hallgatnál meg róla, nem tanítanának annyit, mint egyetlen harapás.

31. oldal - A Buddhizmus

Kapcsolódó szócikkek: zen
>!
Jeffi SP

A tisztátalanság belátása
(Az öt emberi vágy)

Vágy az anyagi jólétre.
Vágy a szexre.
Vágy a hírnévre.
Vágy az ételre.
Vágy az alvásra.

80. oldal

Kapcsolódó szócikkek: alvás · étel · hírnév · jólét · szex
>!
Jeffi SP

A pénz maga nem jó és nem rossz. A pénzmegtakarítás nem jó és nem rossz. Mégis, amikor eljön a halál ideje, a pénz egyetlen pillanattal sem képes meghosszabbítani az életünket. Voltaképpen a pénz által nyújtott igazi öröm abban rejlik, hogy megfelelően használjuk.

83. oldal

Kapcsolódó szócikkek: élet · halál · pénz
>!
Jeffi SP

A nemes nyolcas út
    1. Helyes szemlélet.
    2. Helyes gondolkodás.
    3. Helyes beszéd.
    4. Helyes cselekvés.
    5. Helyes életvitel.
    6. Helyes törekvés.
    7. Helyes figyelem.
    8. Helyes elmélyedés.

113. oldal

>!
szigiri

De mindenki ragaszkodik a gondolkodásához, ezért támad egy kis probléma. Mindenki azt hiszi, hogy a saját gondolkodása helyes, és a többi ember gondolkodása helytelen. Ez a fő oka a szenvedésnek ezen a világon.

A buddhizmuis szerkezete - A dharma kincs

>!
szigiri

Az anyagi javak utáni vágy elmélyült és erősebb lett. Az emberek gondolkodásmódja és élete is jóval komplikáltabbá vált, ennek következtében pedig ma sokkal több a szenvedés, mint korábban bármikor, ráadásul fajtái is bonyolultabbá váltak.

Bevezetés - Merre tartasz? (11. oldal)

>!
Kahoko

Hol van a múlt? Hol van a jövő? Nem találhatod meg őket sehol. Mindenki tudja ezt, és megelégszik azzal a hittel, hogy legalább a jelen létezik és valóságos. Mégis, ha a jelenre azt mondod, hogy létezik, még az is éppen olyan nagy tévedés. Hol van a jelen? Miközben jelent mondasz, az már a múlt. A pillanat, amelyben kimondod a jelen szót, már a múlté. A gondolkodásod hozza létre a múltat, a jelent és a jövőt, így jön létre a te időd.

104. oldal

>!
Kahoko

Az emberek új fegyvereket fejlesztettek ki és egyre újabb módokat találtak ki arra, hogy ártsanak egymásnak. De nemcsak egymásnak ártanak. Manapság sokkal több szenvedést okozunk az összes többi lénynek e világban. Mindennek ártunk: a levegőnek, a víznek, a fűnek és a fának is. Egész erdőségeket vágunk ki és mind több zöld övezetet tüntetünk el. Szennyezzük a vizeket, a légkört a talajt. Az emberek folyton azt mondják, hogy szabadságot akarnak, de a valóságban ők az első számú diktátorok a földön.

11. oldal

2 hozzászólás
>!
Kahoko

Egy pillanatban benne van minden. A pillanatban végtelen idő és végtelen tér van. A pillanatban az igaz út van, az igazság van és a helyes élet van, és a pillanatban nincs semmi. Így ha eléred a pillanatot, közvetlenül elérsz mindent.

30. oldal

7 hozzászólás
>!
Kahoko

Moziba mész, és látsz egy akciófilmet a jó emberről és a rosszról – sok harc, villámgyors autók és robbanások mindenütt. Mindig nagyon gyorsan mozog minden. A napi életünk is ilyen: minden állandóan mozog, jön és megy megállás nélkül. Úgy tűnik, mintha nem lenne olyan hely, ahol nyugalom van. De a film valójában csak egy nagyon hosszú filmszalag. Egy másodpercben körülbelül huszonnégy képkocka van. Mindegyik képkocka egy különálló esemény. De egyik képkockán sem mozog semmi. Mindegyik teljesen mozdulatlan. Minden egyes képkocka egy teljes kép. Soha semmi nem jön vagy megy, illetve jelenik meg vagy tűnik el egyetlen képkockában sem. Mindegyik képkocka teljes nyugalom. A vetítőgép ugyanakkor nagyon gyorsan mozgatja a képkockákat, és e képkockák mindegyike nagyon gyorsan fut a lencse előtt, így a cselekvés a vásznon folyamatosnak tűnik. Nincs törés a dolgok mozgásában. Azonban amikor kezedbe veszed a filmszalagot, és a fény felé tartod, valójában semmi nem mozog rajta egyáltalán. Mindegyik képkocka teljes. Minden egyes pillanat tökéletesen nem mozgó cselekvés.

158. oldal


Hasonló könyvek címkék alapján

Szung Szán: Zen iránytű
Sunrjú Szuzuki: Zen szellem, a kezdő szellem
Tsai Chih Chung: Beszélő Zen
Nyogen Senzaki – Paul Reps (szerk.): 101 zen történet
Alan W. Watts: A zen útja
Shunryu Suzuki: A zen szellem az örök kezdők szelleme
Taiszen Desimaru: Az Út gyakorlása
Kenneth S. Leong: Jézus zen tanításai
Szántai F. Andrea (szerk.): Gyémánt és lótusz
Hugo M. Enomiya-Lassalle: Az elmélyülés útja