Erőszakmentes ​kommunikáció 37 csillagozás

Amikor a zsiráf a sakállal táncol
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Képzeld ​el, hogy haragszol a párodra, és ezt úgy tudod kifejezni, hogy ő is megérti, de nem érzi úgy, hogy rátámadtál. Vagy ő tesz szemrehányást neked, és te megérted, mire van valóban szüksége, anélkül hogy belebetegednél. Szerinted sikerülhet? Létezik vajon olyan párbeszéd, amelynek során mindenki nyerhet? Ahol a kommunikációt játszmák helyett együttérzés és megértés jellemzi?

A szerző a Marshall Rosenberg által kidolgozott erőszakmentes kommunikációra építve, annak két jelképes figuráját, a zsiráfot és a sakált alkalmazva mutatja be, hogy igen, létezik. Ehhez csupán a zsiráf stratégiáját kell követnünk: együttérzéssel közeledjünk önmagunk és a társunk felé – azaz tudatosítsuk érzéseinket és a szükségleteinket, és igyekezzünk felmérni társunkéit is, ahelyett hogy „sakálként” a véleményünket és elvárásainkat ismételgetnénk. Párbeszédünk ily módon ide-oda lépegető tánccá válik aközött, amit tapasztalunk, érzünk, igénylünk és kérünk, és aközött, amit a másik fél tapasztal,… (tovább)

>!
Bioenergetic, Budapest, 2020
132 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632914688 · Fordította: Makra Júlia · Illusztrálta: Stefan Stutz
>!
Bioenergetic, Budapest, 2020
136 oldal · ISBN: 9789632914787
>!
Bioenergetic, Budapest, 2019
132 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632912172 · Fordította: Makra Júlia · Illusztrálta: Stefan Stutz

2 további kiadás


Enciklopédia 1


Kedvencelte 3

Most olvassa 7

Várólistára tette 30

Kívánságlistára tette 41

Kölcsönkérné 1


Kiemelt értékelések

ddani>!
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Fontos könyv, és belegondolni is zavarbaejtő: milyen lenne az élet, ha a legtöbb felnőtt ember megpróbálna erőszakmentesen kommunikálni. Alapvetően az érzelmi intelligencia és empátia készségeire épül ez a teljes mértékben 'csinálható', négy lépésként leírt gyakorlat. Ez egy vékonyka könyv, van egy kipróbált és jól kifejtett rendszere, amit érthető és egyszerű allegóriába sűrítve magyaráz el: ez a zsiráf és a sakál, a két kommunikációs stratégia.
Ritka, hogy az embert nemcsak, hogy tálcán kínálják egy nagyon hasznos megoldással, de ez a tálca még csak nem is valami tizenhat tonnás szellemi maraton, hanem szépen elfér egy-két órányi figyelmes olvasásban.
Csak ajánlani tudom mindenkinek, akár hallott már az EMK módszerről és jó összefoglalót keres róla, akár csak először merészkedne a saját kommunikációs komfortzónáján kívülre. Zsiráfosodjunk!

3 hozzászólás
cseri>!
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Idén már olvastam egy könyvet az EMK-ról, A teljes jogú nőt. Ugyanaz a téma, de mégis nagyon másnak látom a kettőt. Szerintem ott inkább az önérvényesítés került fókuszba, itt pedig a másokhoz való alkalmazkodás. Nyilván ez nem ellentmondás, mindez része a témának, csak mást tartottak fontosnak a szerzők. Egyébként amit én eddig tudtam a témáról (főleg Birtalan Balázstól), ahhoz olyan sokat nem adott hozzá a könyv. Talán csak a példákat. Amelyekből azért kitűnik, hogy miért nem olyan egyszerű ezt a módszert alkalmazni. Ez egy nagyon rövid könyvecske amúgy, ugyanis zsiráfos és farkasos (bár ez fordításban valamiért sakál lett) rajzok vannak benne, érdemes végigolvasni, és ha nem is tanuljuk meg egy olvasás alatt, egy-két szempontot biztosan kapunk, ami segíthet a kommunikációban.

kratas P>!
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Ez sokkal jobb volt, mint A szavak ablakok vagy falak c. könyv. Emberközeli, tele gyakorlatiasabb példával és semmi öntömjénezéssel. Ha olvasni szeretnétek a témáról, akkor inkább ezt, jobban csúszik és könnyebben értelmezhető.

Kicsibogár P>!
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Nagyon jó kis könyv, amit fogok is elsősorban magamon, a barátaimon és családomon, tehát a szeretteimen alkalmazni. Viszont ahogy Katával is beszéltük, van aki sakál marad, és továbbmegyek vannak olyan helyzetek, pl. a munkahelyen, ahol önző érdekből, megpróbálnak kifacsarni, és akkor muszáj az asztalra csapni, még ha verbálisan is, különben szó szerint atomokra szednek. Szóval szerintem a nulladik lépés az, hogy az ember felmérje, kik és milyen helyzetek azok, ahol van fogadókészség erre a kommunikációs formára, és minden egyéb esetekben pedig tartsa pórázon a sakálját, és csak akkor eressze ki, ha nagyon muszáj.

Hajador P>!
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Szerintem ez az a könyv, amit minden lélegző embernek kötelezővé kéne tenni, hogy minimum minden hónapban olvassa el. Én megpróbálom, mert sokat kell még tanulnom.
A könyv rövid, nagyszerű és könnyen ételmezhető. A sakál (agresszió, meg nem értettség, vádaskodás, a szükségleteink világgá ordibálása) és a zsiráf (érzelmeink és szükségleteink megnevezése, nyitott közeledés a másikhoz tüskék és vádaskodás nélkül) példáján keresztül mutatja be 4 egyszerű lépésben az EMK off módszerét, amiket igazából bárki elsajátíthat nagyon sok odafigyeléssel és rengeteg munkával.
Megéri? Egyértelműen! Harmonikus kapcsolatok, felvállalt és megértett érzelmek, és szerintem amiből mindig a legtöbb van: a félreértések elsimítása. Ezt mind nyútja a könyv. Hisz mi mind egy kicsit sakálok és zsiráfok vagyunk.
Olvassátok!

moni79>!
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Annak, akik elolvasott már pár könyvet a témával és foglalkozott az együttműködő kommunikációval, nem ad sok újat ez a könyv, de egyébként nagyon hasznos és informatív. Maga a módszer egyszerű, igaz, sokat kell gyakorolni, hogy automatikussá váljon. Inkább az a probléma, hogy a legtöbb ember nem tudja megnevezni az aktuális érzelmeit, szükségleteit, és nem is tudja elkülöníteni ezeket egymástól. Először tehát ezt kell megtanulni, és a könyv segít is megoldani a problémát. Emellett fontos, hogy aki megszokta, hogy pl. mindig alárendelődik, mert fél a bántástól vagy mások szeretetének elvesztésétől, annak először ezt a problémáját kell kezelni, és csak azután érdemes megtanulnia a technikákat. A könyv (és úgy általában a témával foglalkozó magyar nyelvű önsegítő irodalom) ilyen szempontból hiányos.

nyolcadikutas>!
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Tanulságos könyvecske.
Főleg azoknak, akik jobban meg akarják ismerni magukat, akik a tökéletesebb élet felé törekednek a mindennapok talaján és akiknek fontos az állandó lelki béke.
De mind ez intellektus kérdése.
Minap a villamoson egy illuminált férfi a következő agresszív mondatot eresztette meg érdes, iskolázatlan hangján: – Megyek haza… mit adsz enni, hogy ba@@alak pofán?!
Nos, itt nincs mit érzékenyíteni. Legfeljebb baseball ütővel.
Hiszem, az együtt élés tartós boldogsága közös munka, amibe beletartozik, hogy ne vegyünk minden kimondott szót ellenünk irányuló támadásnak, mert egyáltalán nem biztos, hogy valami kimondottan ellenünk irányul.
Életünk félreértések, túl gondolt szavak tárháza.
Érdemes minden megszólalás előtt elszámolni tízig, hiszen a szavakkal ölni lehet, ezért vigyázzunk, mivel kit bántunk meg és kire mit szórunk rá.
Persze az agresszív sakálon és a csupa szív zsiráfon kívül megbújik bennünk rengeteg állat a kis egértől az oroszlánig, de ezek felismerése nem kevés munka.
A világ jobbá tételét saját magunk jobbá tételével kell kezdeni.
A szem a lélek tükre. Szól az idézet.
Igen.
A hang pedig a lélek lángja. Teszem hozzá.

Petra027>!
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Egyszerű, de nagyszerű! Jól összefoglalja az asszertivitás témáját. Igaz, ennek elsajátításához alapos önismeretre, türelemere és sok gyakorlásra van szükség.

edanka87>!
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Egy egyetemi tanárom ajánlotta még régebben ezt a könyvet, és nagyon megörültem, amikor néhány hónapja sikerült beszerezni. Érdekes megközelítést alkalmaz a szerző a kommunikációs konfliktusok megoldására, elkerülésére. Érthetően, világosan, könnyen követhetően írja le azt a négy lépést, amivel elsajátítható a „zsiráfnyelv”, rendkívül cuki rajzokkal illusztrálva :). Segítségükkel könnyen és gyorsan felismertem magamban az újra és újra visszatérő sakált… korábban nem volt eszközöm arra, hogyan változtathatnék ezen. Most már van. :)
Néhány kérdést, gondolatot felvetett bennem a könyv. Az egyik, hogy számomra néha nagyon ideálisnak, szinte túl idealizáltnak tűnik ez a kommunikációs stílus. Tényleg szép lenne, ha így beszélgetnénk egymással, sok felesleges konfliktus és vitahelyzet elkerülhető lenne. Sajnos csak kevesen fektetnének bele ekkora energiát. Pedig megérné. Néha kicsit mesterkéltnek is érzem, túlmagyarázónak. Ha valaki indulatokkal van tele, nem feltétlenül ilyen gyorsan telik el a „zsiráfejtőernyő zsinórjának meghúzása” és a nyugodtabb kommunikáció közötti idő, ahogyan az a könyvben megjelenik. És nem is biztos, hogy ha eltelik, rögtön ennyire tisztán, ésszerűen és logikusan át lehet látni az érzéseinket, szükségleteinket, és ennyire „bőlére eresztve” meg is tudjuk fogalmazni azt a másiknak.
A másik kérdés, ami felvetődött bennem, hogy hogyan lehetne alkalmazni ezt a módszert egy olyan emberrel való kommunikációban, aki egyáltalán nem is akar áttérni a zsiráfnyelvre, akinek tökéletesen megfelel a sakálüvöltés másokkal szemben, mert ő ettől érzi jól magát… Erre csak egy mondatban utalt a szerző, talán érdemes lehetne ezt egy picit bővebben kifejteni.
Illetve említi a szerző a bűntudatot, mint a sakálnyelv egyik fő ismérvét, és példaként egy favágáshoz kapcsolódó bűntudatot említ. Hát, nem tudom, nekem ebből az jött le, hogy ne legyen bűntudatunk, ha rosszat teszünk valakinek (vagy valaminek), mert az rossz, az a sakálnyelv, amit nem célszerű alkalmazni önmagunkkal szemben sem. Viszont ez nekem kicsit a felelősség elhárítását is jelenti. De lehet, hogy csak én látom így. Érdekesnek tűnik az is, ahogyan a hibás keresését elutasítja a zsiráfnyelv. Szerintem minden érzelemnek van egy kiváltó oka (egy cselekmény, esemény, egy személy…), ha úgy vesszük, mindennek van egy felelőse/”hibása”, és ezt – szigorúan egy mondat erejéig – érdemes tisztázni, hogy az illető is érezze a dolgok súlyát, felelősségét, de az egy mondat után már kizárólag a kialakult helyzet közös, konstruktív megoldására lenne szabad fókuszálni, és nem a hibázáson lovagolni.
És még egy utolsó gondolat: számomra ha a dühöt, indulatot „az agyamban engedem szabadon” (ahogy a zsiráfnyelven beszélő emberek teszik), akkor az olyan, mintha elfojtanám. Szerintem – legalábbis nálam – ki kell jönnie, de persze nem a kiváltó személy felé irányítva, hanem cselekvés (futás, kertészkedés, takarítás… amit említ is a szerző) formájában, vagy egyéb módon ki kell ventilálni magunkból, különben felrobbannánk. Nem feltétlenül szerencsés, ha mindez a ventiláció csak a fejemben megy végbe, nem biztos, hogy elegendő…
Ami kiemelendő értéke még a könyvnek, hogy a végén található egy függelék, amiben összegyűjtve találhatóak a kielégített és kielégítetlen igényekre utaló érzések, az értelmező érzések (amik inkább értelmezések, mint érzések), és a szükségletek. Sokan nem tudják ezek között a különbséget, és nem tudják megfogalmazni, mit is éreznek pontosan. Számukra ez külön hasznos lehet.

Redpanda>!
Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

A téma szerintem nagyon hasznos, mivel a kommunikáció elengedhetetlen része életünknek. A sakál (kitörő, dühös stb.) és a megértő zsiráf (türelmes, objektív, kedves) lényünk pedig sokszor harcban áll egymással, és persze másokkal is.
A könyv igazából a négy lépés elemeit mutatja be, amelyeket betartva a kommunikációnk javulhat. Ezek a lépések a következők: 1. megfigyelés (mit látok, hallok, mire utalok), 2. érzés (mit érzek), 3. szükségletek (mire van szükségem), 4. kérés (megtennéd kérlek, hogy…). A könyv különböző helyzeteken keresztül illusztrálja, hogyan tud a kommunikáció elcsúszni rossz irányba.
A példákat erőltetettnek éreztem, elképzeltnek, melyek feltételezéseken alapulnak: ha én ezt mondom, ő úgy reagál…Minden ember más, másképp reagálnak egy-egy helyzetben, hőfokban, napszakban, másképp egy-egy emberre.
Abban egyetértek, hogy a tudatosítás fontos, de kötve hiszem, hogy egy-egy beszélgetés ennyire kiszámítható és kontrollálható. Na és szerintem ha hirtelen reagál az ember (nyilván ennek elkerülése a cél), akkor nem fogja latolgatni a lépéseket. Mindenesetre gondolatébresztőnek jó, és mutatósak az illusztrációk.


Népszerű idézetek

Szász_Judit>!

„Aki azt mondja, hogy itt békesség uralkodik, az hazudik. A békesség nem uralkodik.” (Erich Fried)

27. oldal

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Kapcsolódó szócikkek: béke
Szász_Judit>!

Hallgathatok sakálfüllel: támadásnak, szemrehányásnak, ítélkezésnek véve a másik ember szavait, de kihallhatom közléséből – zsiráffüllel – kielégítetlen szükségleteit és ezzel kapcsolatos érzéseit is.

40. oldal

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Szász_Judit>!

A bennem lakó zsiráf tudja, hogy a másik ember mindazzal, amit tesz, csupán a saját szükségleteit akarja kielégíteni, nem ellenem cselekszik!

60. oldal

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Petra027>!

A bölcs tanító, Krishnamurti, azt mondta: „Az emberi intelligencia a legmagasabb formája a minősítés nélkülli megfigyelés. ”

56. oldal - Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció (Bioenergetic, 2020)

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Garbitsch>!

A zsiráf tehát elsődlegesen nem objektív megoldást keres, hanem elsősorban emberi bánásmódra törekszik. Ezt a viselkedést a másik ember és az önmaga iránti együttérzés, megértés és őszinte megnyilvánulás jellemzi.

38. oldal – A zsiráfok útján (Bioenergetic, 2019)

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Szász_Judit>!

Gandhi kijelentette, hogy az együttérzés velünk született képességünk, amely újra kibontakozik, ha bensőnkben elcsitul az erőszak.

15. oldal

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Szász_Judit>!

A sakál a mindnyájunk által igen jól ismert minősítő és megmagyarázó gondolkodás által vezérelt beszédmód és odafigyelés szakértője. […] A zsiráf pedig azt mutatja meg, hogyan terelhetjük ismét helyes kerékvágásba a beszélgetést.

19. oldal

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Szász_Judit>!

A kérést az különbözteti meg a követeléstől, hogy a másik nemet is mondhat rá anélkül, hogy kapcsolatunk kárát látná vagy következményekkel kellene számolnia.

24. oldal

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Szász_Judit>!

A sakál gyakran igyekszik oly módon változtatni valamin, hogy sokféleképpen elmondja a másiknak, mi a rossz benne.

31. oldal

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol

Szász_Judit>!

A sakál oly módon próbálja a másik ember tudtára adni, hogy hogyan érzi magát és mire van szüksége, hogy követelményeket állít elé, és megmondja, hogy az illetőnek mit kell, sőt mit kötelező, illetve mit nem szabad tennie. […] Akit így szólítanak meg, annak aligha támad kedve a másik vagy éppen mások kedvére tenni. […] Még ha pillanatnyilag és rövid távon sikerül is elérnünk ezzel a stratégiával, amit akarunk, hosszú távon egész biztosan súlyos árat kell fizetnünk.

33.-35. oldal

Serena Rust: Erőszakmentes kommunikáció Amikor a zsiráf a sakállal táncol


Hasonló könyvek címkék alapján

Mark Gungor: Férfiagy, női agy
Greg Behrendt – Liz Tuccillo: Majd hívlak, Baby!
Aziz Ansari: Modern románc
Kepes András: A boldog hülye és az okos depressziós
Mark Manson: A „Lesz*rom” rafinált művészete
Ruby Wax: Használati utasítás az emberhez
Ruby Wax: Mindfulness-kalauz
David Michie: A Dalai Láma macskája
Marcello D'Orta: Én, reméljük, megúszom
Kevin Leman: Péntekre új férj