Jómagam csak igen-igen ritkán kalandozom el a minőségi szépirodalom berkein kívülre, de most a karácsonyi szünet környékén végül mégis úgy döntöttem, hogy nem halogatom tovább, és belevágok annak a Sepsi Lászlónak az új monstrumába, a Termőtestekbe, akinek már egy korábbi zsánerkötete, a Pinky is lenyűgözött a maga módján. Hogy ez végül megérte-e? Hát meg, de ezzel együtt is inkább az elszalasztott lehetőségek könyvének tartom ezt vértől és egyéb gusztustalan testnedvektől tocsogó nagyregényt.
Sepsi egy furcsa, iszonytató, de mégis magával ragadó hátteret rajzolt meg a szöveg központját alkotó leszámolástörténetnek, de tényleg egy olyat, amivel még nem nagyon találkozhattunk másutt. Hiszen a helyszín, Höksring városa egészen egyedülálló. Ezt az évszázadok óta három, egymással többé-kevésbé együttműködő család (de mondhatnám, bűnszervezet) által igazgatott, irányított vagy éppen terrorizált település ugyanis teljes egészében összefonódott a csakis itt található különleges gombákkal, amelyek behálóznak mindent, és úgy képzeljük el, hogy ezek a gombák szó szerint bármire képesek, érezhetően túlvilági hatalmat birtokolnak, és bármikor beleavatkozhatnak az itt élő emberek életébe. Ez egész olyan, mint valami weird bio-horror.
„Mind másra jó, mind mást ígér, az egyiktől könnyed álmokat látsz, és ha eladod, meggazdagszol belőle, a másiktól bepillanthatsz a múltba és a jövőbe, a harmadiktól beszélhetsz magával Höksringgel, a negyediktől pedig vérrögöket hánysz majd, és hörögve kimúlsz. És van olyan is, amelyiknek egyszerűen fahéjíze van, de ezen kívül semmi különös.”
Történetünk kezdetén éppen az alapító, és valaha legerősebb, ám mára már egyre inkább saját árnyékává váló Ergot családot repítik a levegőbe ismeretlen tettesek, hogy a helyzet gyorsan elfajuljon a korrupt politikusok, a szerencsétlenkedő zsaruk, az áldozataik szemét fagylalttölcsérrel (!) kivájó, vagy éppen találomra lányokat megerőszakoló nehézfiúk és pszichopaták közötti adok-kapok során. Ahogy látszik, Sepsi egy pillanatra sem finomkodik, és azonnal beledobja az olvasóit a kivájt szemek, a kiontott belek, és a közben óhatatlanul fröcsögő testnedvek örvényébe, hogy az egymást gyors tempóban váltó szereplők (igazi, kimondott főhősünk nincs is, talán még igazán szimpatikus figura sem nagyon) hol a sablonok által elvárt, hol azoknak gyökeresen ellentmondó tettekkel lökdössék tovább az egyébként csak lassan csordogáló történetet a végkifejlet felé.
Az író érezhetően otthonosan mozog a zsánerirodalomban, és ügyesen lavírozik többek között a krimi, a bűnregény, a misztikus történet, na meg mindezek paródiája között (rendszeresen használ olyan hasonlatokat, amelyeket már épp ésszel nem is lehet komolyan venni, pl. „Höksring levegője pállott, akár egy alzheimeres vénség pelenkájába szorult harmadnapos fing”), és a már fentebb említett különleges (gomba)városi miliő, illetve a város megalapításának sok évszázados története is mind-mind kiemelkedők és kiemelhetők, de számomra a kötet kimondottan sokat veszít az erejéből a sablonos és mélységet nélkülöző karakterek, a sokszor döcögős párbeszédek és nem túlságosan hiteles akciójelenetek, valamint a már elejétől kezdve fokozhatatlan és nem is mindig indokolt erőszak megint csak sokszor paródiába hajló ábrázolása miatt. Ami azért is különösen bosszantó, mert véleményem szerint ebben a nagyregényben óriási potenciál lenne, és bőven alkalmas lett volna arra, hogy komolyabb mélységet kapjon.
De félre a fanyalgással, hiszen mindezek mellett is tudom ajánlani ezt a kötetet, ám inkább csak azoknak, akik egy szépirodalmi igényű bűnregény helyett megelégsznek egy kimondottan ötletes környezetben játszódó, zsánerirodalmi elemeket általában okosan használó „hentelős” regénnyel, amelyben talán nem is a folyamatosan gyilkolászó maffiózóktól kell a leginkább tartani, hanem sötétben burjánzó gombáktól. Hogy ők egyébként mit is akarnak? Olvassátok el, és kiderül!