Privilégium ​és átok 0 csillagozás

Salman Rushdie, Angela Carter és a kultúrakritika
Sándor Bea: Privilégium és átok

SÁNDOR ​BEA 1998-ban az ELTE magyar és angol szakán szerzett diplomát, majd egy évvel később a Közép-Európai Egyetem Gender and Culture szakán MA oklevelet. Modern angol és amerikai irodalomból doktorált az ELTÉ-n, PhD-fokozatát 2005-ben kapta meg. A Privilégium és átok doktori disszertációjából készült.

Rushdie és Carter írásai nem abból indulnak ki, hogy a történetmondás mágikus aktus, hanem abból, hogy a szubjektum létrehozása az (s ezért lehetetlen, hogy a történetek mögött „egységes”, realisztikusan ábrázolható szubjektumok álljanak). A szubjektumok ezekben a narratívákban sokszorosan kijelölt helye kettős tulajdonsággal bír: egyrészt nagyon pontosan meghatározható (hiszen Szalím vagy Eve másról sem beszél, csak a saját nézőpontjáról), másrészt üresnek is lehet látni: olyan helynek, amelyet sokféle módon felrajzolt vonalak határoznak meg, a hagyományos individuumképzetektől meglehetősen eltérő módon. Ezért van az, hogy hiába az életrajzi tónus, az önéletrajz… (tovább)

>!
Anonymus, Budapest, 2009
126 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789637280146

Enciklopédia 2


Kívánságlistára tette 1


Népszerű idézetek

>!
Gedi SP

Sommás megfogalmazásban tehát úgy tűnik, hogy míg a modernizmus traumatikus kérdése az igazság létezésére irányul, Carter és Rushdie problémafelvetésének fókuszában az áll, hogy milyen társadalmi, politikai és kulturális erők hozzák létre azt, amit kultúránk és társadalmunk intézményei igazságként határoznak meg, és hogyan lehet megkérdőjelezni, illetve megváltoztatni ezeket a társadalmi-kulturális sarokkövekként funkcionáló tételeket.

9. oldal

Sándor Bea: Privilégium és átok Salman Rushdie, Angela Carter és a kultúrakritika

>!
Gedi SP

Carter értelmezésében, úgy tűnik, a feminizmusnak az az egyik fontos kritikai feladata, hogy meghatározza a szubverzív ismétlés stratégiáit, amelyeket a társadalmi nemiszerep-konstrukciók lehetővé tesznek – vagyis részt vegyen az ismétlésnek azokban a gyakorlataiban, amelyek létrehozzák az identitásokat (és így immanens lehetőséget kínálnak az ellentmondásra is), és megtalálja a beavatkozás lehetőségeit.

80. oldal

Sándor Bea: Privilégium és átok Salman Rushdie, Angela Carter és a kultúrakritika

Kapcsolódó szócikkek: feminizmus · gender

Hasonló könyvek címkék alapján

Susan Sontag: A fényképezésről
Pentelényi László – Zentay Nóra Fanni (szerk.): JLG / JLG
Bódy Gábor: Végtelen kép
Erdély Miklós: Művészeti írások
Szűk Balázs (szerk.): ’56, te suhanc
Bogdán Éva (szerk.): A XV. Veszprémi Tévétalálkozó szakmai tanácskozása
Szőts István: Röpirat a magyar filmművészet ügyében
Nemes Károly: Jean-Luc Godard
Virginia Woolf: Három adomány