På ​randen av Vigeland 0 csillagozás

Roy Jacobsen: På randen av Vigeland

Roy Jacobsens bejublede fortelling om sin barndoms mange besøk i Vigelandsparken og morens mystiske tannlegetimer – nå som egen bok med fotografier. Denne personlige teksten er et must for alle Jacobsen-lesere.

"Teksten utvider ikke bare kunnskapen om Vigelands kunst, men nærmer seg noe jeg forstår som drivkrefter i Roy Jacobsens forfatterskap, med dets umåtelig sterke, sammensatte kvinnefigurer. Å gjøre det usynlige slitet synlig, er ikke minst et mål for hans nyeste romanserie fra Barrøy på Helgelandskysten.(…) „Essayet er forferdende, oppskakende og oppmuntrende.” Tom Egil Hverven, Klassekampen.

„Jeg hadde ikke trodd at en av årets fineste leseropplevelser skulle dukke opp i en antologi om Oslo kommunes kunstsamling” Sarah Sørheim, Aftenposten

Eredeti megjelenés éve: 2019

Cappelen Damm, Oslo, 2019
72 oldal · keménytáblás · ISBN: 9788202621544

Vi fikk fra tid til annen en is, eller en sjokolade…, innkjøpt i en kiosk som befant seg i plassens randsone og som jeg nå plutselig så for meg igjen, og kunne kjenne lukten av, wienerpølsene, den rå løken, den uimotståelige, magiske eimen som strømmer ut av luka i et hus fylt til randen av det uoppnåelige.

19. oldal (Cappelen Damm, 2019)

Vigeland skal ha besvart spørsmålet om hvorfor de makeløse steinkroppene hans alltid er nakne, med at de ikke kunne være annet uten å fortape seg i nettop øyeblikket, i hans egen tid.

24. oldal (Cappelen Damm, 2019)

Men vi fikk aldri høre om de tre dragene, dragene som Vigeland var så redd for i sitt indre at han måtte konfrontere dem i stadig nye arbeider, de tre dragene som på hver sin åtte meter høye søyle nedkjemper forskjellige menn, og den fjerde, som selv blir nedkjempet, av en kvinne, som, skulle det senere vise seg, ikke er en kvinne, men en prest, ikke engang det la vi merke til.

28. oldal (Cappelen Damm, 2019)

Er det en bønn om sympati, medfølelse, tilgivelse? Et plutselig anfall av kritisk selvinnsikt: «Ikke engang jeg er større enn jeg er, snarere litt mindre» – Vigelands memento mori? Vil han kanskje ikke overskygge sine øvrige verker, men bøye seg for dem? Eller har han rett og slett overlatt det hele til intuisjonen, som heller ikke hos en kunstner nødvendigvis er blottet for underbevisste og ikke nødvendigvis bare aktverdige motiver?

59. oldal (Cappelen Damm, 2019)